Київстар, Vodafone чи lifecell: що робити за відсутності зв’язку
Висновки, які варто нам усім винести. Та поради для клієнтів банків й не тільки
Представники Київстару й міністр інфраструктури Олександр Камишін обіцяли відновити роботу якнайшвидше, проте для цього знадобилося більше ніж добу. Поступово з’являтися зв’язок в абонентів почав у другій половині 13 грудня.
Станом на ранок 14 грудня доступ до мережі є не у всіх.
«Після повної стабілізації роботи мережі ми обов’язково надамо компенсацію всім абонентам та корпоративним клієнтам, які не мали зв’язку та не могли скористатися нашими сервісами», – завірили в Київстарі.
Утім, відсутність зв’язку відчули на собі й абоненти інших операторів. Адже через збій перестали працювати декотрі платіжні термінали банків, які користуються послугами Київстару.
Окрім того, хакери спрямували DDoS-атаку на monobank, але безрезультатно – банк відбився.
Скриншот з телеграм-каналу співзасновника monobank Олега Гороховського
«Ми упродовж 2022-2023 років постійно фіксуємо кібератаки різного рівня складності на об’єкти інформаційної інфраструктури банків та небанківських фінустанов. Тому закликаємо учасників фінансового ринку бути пильними, посилювати рівень інформаційної безпеки та дотримуватися вимог НБУ в цій сфері», – каже заступник голови Національного банку України Олексій Шабан.
Finance.ua підготував низку корисних порад, що робити в разі відсутності зв’язку, та як не втратити доступ до своїх банківських рахунків.
Читайте також: Що відбувається з мобільним інтернетом, коли немає світла
Переважна більшість банкоматів і терміналів самообслуговування працюють. Безперебійно працюють банківські відділення. Безготівкові розрахунки здійснюються в штатному режимі.
Про це йшлося під час наради представників системно важливих банків із заступником Голови НБУ Олексієм Шабаном.
Також немає складнощів у роботі мобільних застосунків банків, вони стабільно функціонують, адже здебільшого використовують в процесі входу й для підтвердження операцій не SMS-повідомлення, а інші елементи багатофакторної автентифікації.
Проблеми виникають лише з роботою частини POS-терміналів торговельної мережі, що працюють з використанням (для прикладу) мобільного зв’язку Київстар.
Банки активно вирішують цю ситуацію – переналаштовують POS-термінали на роботу через інших мобільних операторів або Wi-Fi.
Нагадаємо, у грудні минулого року вітчизняні банки запровадили так званий «банкоматний національний роумінг», що передбачає встановлення єдиних розширених лімітів і скасування додаткових комісій на зняття готівки власниками карток інших банків в банкоматах.
Тому, якщо банкомати вашого банку не працюють, можна скористатися будь-яким доступним апаратом.
Читайте також: Що робити, якщо банкомат не видав гроші, а банк їх списав?
Про смерть готівки у фінансових колах говорили й до повномасштабної війни. Можливість відмовитися від неї задля боротьби з корупцією в Україні розглядали в Офісі президента й цьогоріч.
Утім, досвід «чорної зими» 2022-го й останні події з Київстаром наочно продемонстрували, що надійнішого платіжного засобу ніж готівка ще не винайшли.
В умовах війни в гаманцях українців обов’язково має бути певна сума готівкою.
Під час торішних вимкнень електрики фінансисти радили тримати запас готівки, яким можна забезпечити базові потреби протягом тижня.
Із собою ж варто носити суму, яка покриватиме ваші потреби протягом дня. Складіть список того, на що ви щоденно витрачаєте гроші та порахуйте загальну вартість. Тут вам у пригоді стануть банківські застосунки, адже в них зафіксовані всі ваші транзакції.
До отриманої цифри докиньте ще 10-20% на випадок непередбачуваних обставин. Наприклад, вартість таксі зростає під час повітряної тривоги, або ж ваших стандартних товарів не буде й доведеться купувати інші, вартість яких може бути вищою.
Якщо ж готівки у вас із собою немає і поряд немає банкоматів (або вони не функціонують), шукайте термінали, які працюють. У пригоді вам стане сервіс від monobank – він показує, де протягом останнього часу проводили оплату їхніми картками.
Для цього зайдіть у застосунок банку, перейдіть у розділ «Ще» й оберіть мапу оплат:
Нагадаємо, що на касах супермаркетів, аптек й інших торгових точок можна зняти готівку. Уточніть у касира, чи надають вони таку послугу.
У більшості випадків збій в роботі того ж таки Київстару не вплинув на банківські операції чи взаємодію банків зі своїми клієнтами.
«Проте незручності можуть виникати під час проведення операцій, які вимагають використання OTP (One-Time Password), якщо у клієнта прив’язаний номер телефону саме цього оператора. Враховуючи відсутність мережі, повідомлення з підтвердженням просто не доходять до клієнта. Задля уникнення таких ситуацій, ми рекомендуємо клієнтам змінити канал підтвердження з SMS на Viber, це можна зробити у цифровому банкінгу Sense SuperApp», – пояснили Finance.ua у Сенс Банку.
Схожий алгоритм нам озвучили й в ПриватБанку:
«За відсутністю мобільного зв’язку клієнти можуть зателефонувати до підтримки за допомогою Приват24, а також написати в чат-онлайн, для цього достатньо лише доступу до інтернету. У нас є канал комунікацій через Приват24 напряму. Якщо у клієнта є Wi-Fi. Також через Приват24 клієнти отримують необхідну інформацію з паролями тощо».
Тобто насамперед у разі відсутності зв’язку потрібно знайти стабільний доступ до інтернету. Якщо ваш домашній чи офісний Wi-Fi не працює, шукайте найближчий Пункт Незламності.
Мапу з їхнім розташуванням можна переглянути в Дії. Не забудьте заздалегідь завантажити дані по вашому місту, щоб вони були доступними навіть без інтернету.
Окрім того, Національний координаційний центр кібербезпеки при РНБО закликав громадські заклади зробити власні мережі Wi-Fi доступними для всіх користувачів.
Також надання безкоштовного Wi-Fi для населення забезпечує Укртелеком з власних розподільчих шаф навіть в умовах тимчасової відсутності електроживлення. Можна або завантажити список з переліком адрес таких точок, або подивитися їх на мапі.
«Для отримання коду-підтвердження операції, необхідно дочекатись OTP-повідомлення в застосунку ПУМБ Online\Digital Business або на Viber, який підключений до вашого фінансового номера телефону. Час надходження повідомлення на Viber може займати близько 40 секунд. Обов’язково перевірте, чи не заблокований ПУМБ у вашому Viber-акаунті.
Для стабільного доступу до дистанційних каналів банку та банківських операцій рекомендуємо змінити канал отримання повідомлень на Viber або замінити фінансовий телефон на номер іншого провайдера мобільного зв’язку. Також клієнти завжди можуть звернутись до найближчого відділення ПУМБ для розв'язання фінансових питань», – прокоментували Finance.ua в ПУМБ.
Читайте також: Як зробити eSIM в Україні
У системі Raiffeisen Online, як нам пояснили в Райффайзен Банку, перекази між власними рахунками (окрім операцій з кредитними рахунками) виконуються без додаткового підтвердження через SMS або PUSH.
Також, у перерахованих нижче випадках повідомлення з ОТР-паролем спочатку відправляється клієнтам у Viber, при неможливості – звичайним SMS повідомленням:
- реєстрація;
- перша авторизація на мобільному пристрої;
- зміна логіна/пароля;
- зміна мобільного пристрою;
- проведення авторизації в BankID;
- проходження переідентифікації в РО.
«Якщо у клієнта в застосунку в одноразових паролях наявне налаштування SMS, радимо змінити його на PUSH, це допоможе отримувати підтвердження при здійсненні платежів, коли відсутній мобільний зв’язок.
Щодо операцій з карткою, які потребують підтвердження ОТР-паролю від системи 3D Secure, то є можливість змінити номер телефону», – прокоментували в Райффайзені.
«У разі якщо мобільний номер не працює, можливо здійснювати операції у відділеннях банку, а також подати заявку на підключення PUSH-підтверджень транзакцій або ж змінити номер для отримання кодів підтвердження операцій у відділенні або через контакт-центр банку. Звернення також можна подати через застосунок KredoBank», – зазначили в Кредобанку.
Тим часом в А-Банк заздалегідь потурбувалися про комфорт клієнтів при здійсненні операцій через застосунок АBank24 з мінімізацією комунікацій через GSM-зв’язок:
«За умови, якщо клієнт раніше використовував АBank24 на своєму пристрої, всі операції у застосунку можна проводити без додаткового підтвердження, а отже переказ між рахунками, погашення договорів, перегляд інформації клієнт може здійснити, маючи лише доступ до інтернету.
При зверненні до служби підтримки, ми маємо змогу перемкнути для клієнта канал отримання OTP-повідомлень з SMS-повідомлення на Viber, при наявності у клієнта відповідного месенджера».
Досвід показує, що в разі відсутності електроенергії виникають проблеми зі стільниковим зв’язком і мобільним інтернетом. Детальніше про це ми раніше писали в статті.
Наразі планові відключення світла не передбачені. Відсутність електроенергії може бути пов’язана з аваріями через негоду.
Утім, до планових відключень можуть вдатися в разі обстрілів і пошкоджень енергетичної інфраструктури. Графіки про всяк випадок уже розробили.
Читайте також: Як країна готується до можливого блекауту
Отже, у разі відсутності мобільного зв’язку з будь-якої причини – чи в разі вимкнення електроенергії, чи в разі якихось збоїв – не потрібно панікувати.
Насамперед потрібно спробувати скористатися Національним роумінгом, тобто перемикнутися на хвилі іншого оператора. Хоча в ситуації з Київстаром його абонентам заблокували доступ до Національного роумінгу за запитом СБУ, щоб не перевантажувати мережу.
Якщо Національний роумінг не працює, то потрібно знайти стабільне з’єднання з інтернетом. Це можна зробити або в громадських закладах (кафе, ресторани, бібліотеки тощо), або в Пунктах Незламності.
Усі важливі дані, як мапи, списки з адресами, заздалегідь завантажте для офлайн-доступу.
Майте запас готівки, адже термінали можуть не працювати.
Домовтесь з рідними й близькими про місце й час збору/зустрічі. До загальної смартфонізації людям вдавалося зустрічатися без жодних проблем.
Пам’ятайте, в єдності – наша сила, тому не соромтесь звертатися по допомогу до інших і по можливості не відмовляйте в допомозі тим, хто цього потребує.
Редакція Finance.ua висловлює свою підтримку Київстару. Сподіваємося компанія оговтається від удару якнайшвидше з мінімальними втратами.