5 найвигідніших бізнесів для ФОП на кінець 2025 — початок 2026 року
Перелік п’яти найвигідніших бізнесів для ФОП на думку редакції Finance.ua
Є декілька варіантів визначитися з напрямом власної справи. Один з них ― зайнятися тим, що вже вмієте. Наприклад, звільнитися з роботи та надавати послуги на фрилансі чи навіть започаткувати агенцію або центр.
Якщо ж бажаєте змінити сферу, то складіть перелік декількох ідей і проаналізуйте кожну з них. Знайти бізнес-ідеї можна на вебпорталі «Дія». Після цього проаналізуйте їх за декількома факторами.
- Ситуація на ринку. Який рівень конкуренції, що пропонують інші бізнеси і яка потреба споживачів не задоволена?
- Досвід і навички. Чи маєте ви потрібні знання, чи треба вчитися?
- Стартовий капітал. Скільки коштує відкрити цей бізнес, на що підуть гроші, чи маєте ви таку суму?
- Перші результати і окупність. Коли у середньому видно перші результати, коли вкладення окупляться?
- Передбачуваний дохід. Скільки коштів приноситиме бізнес щомісяця, скільки чистого прибутку?
- Податки. Яку групу ФОП доведеться відкрити, скільки податків треба платити, з якою регулярністю (щомісяця чи щокварталу)?
Порада: не обирайте бізнес лише через високу маржинальність. Обирайте те, що вам буде цікаво робити щодня протягом 3−5 років. Інакше вигорите через рік, навіть якщо бізнес прибутковий.
До речі, ми оновили розділ депозитів на сайті. Зараз обрати найвигідніший вклад серед українських банків, порівняти їхні ставки й умови стало ще простіше.
Під час відбору напрямів ми орієнтувалися на ключові тренди кінця 2025 року і прогнозовані тенденції 2026-го, а саме ― прискорену цифровізацію бізнесу, зростання попиту на рішення на основі штучного інтелекту (ШІ), розвиток e-commerce та популярність віддаленої роботи. Для кожного напряму склали необхідні ресурси для старту і масштабування та прописали галузеві ризики.
ІТ-сфера демонструє найвищі показники рентабельності серед усіх напрямів для ФОП. ІТ-спеціалісти можуть не лише працювати в штаті, а й надавати послуги на фрилансі, заробляючи тисячі доларів.
За даними зарплатного дослідження української спільноти айтівців DOU, влітку 2025 року медіанна зарплата розробників становила 3400 доларів. Це означає, що половина фахівців заробляє менше цієї суми, а половина ― більше.
В ІТ є місце не лише технічним фахівцям. Нижче наводимо професії та медіанні зарплати з зарплатного дослідження DOU (літо, 2025):
- продуктові менеджери ― 3500 доларів;
- проєктні менеджери ― 2500 доларів;
- маркетологи ― 2 тис. доларів;
- HR-фахівці ― 1800 доларів;
- піарники, контент-мейкери та SMM ― 1700 доларів;
- дизайнери ― 1315 доларів.
Зауважимо, що вказані цифри є лише орієнтиром. На фрилансі можна отримувати як більші суми, так і менші. Все залежить від знань і досвіду, спеціалізації, клієнтів, додаткових навичок, прайсу, пізнаваності й інших факторів. На міжнародному ринку можна заробити більше, ніж на вітчизняному.

Джерело фото: pexels
Стартові вкладення: сума залежить від того, що вже є і що потрібно придбати. Щоб отримати наближену цифру, надайте відповіді на такі запитання:
- чи є потрібні навички, чи треба навчатися;
- де буде робоче місце ― вдома, в коворкінгу чи орендованому офісі;
- яке треба обладнання ― потужний ноутбук або ПК, зарядна станція, павербанки, оптоволоконний інтернет;
- як будете шукати клієнтів, чи треба розробляти власний сайт, друкувати візитівки, купувати рекламу і на яких майданчиках;
- які платні програми та сервіси потрібні для роботи.
Таким чином, досвідчений фахівець, який хоче працювати на себе і має вдома обладнаний інтернет може вкласти кілька сотень доларів на рекламу і підписки, та стартувати на фрилансі. А для новачка без техніки, навичок і досвіду стартові вкладення складуть від 70 тис. гривень і більше.
Постійні витрати: податки, платні підписки, оплата інтернету та електроенергії (якщо працювати вдома) або офісу/коворкінгу, реклама і бухгалтерські послуги (опціонально).
Маржинальність: висока, бо ІТ-послуги мають високу вартість, а операційні витрати мінімальні.
Ризики: валютні коливання, сезонність, висока конкуренція на вітчизняному ринку, податкові ризики в разі перевищення ліміту на дохід для ФОП чи зміні розміру податків, швидкі технологічні зміни, ризик застарівання навичок.
Інструменти для масштабування: онлайн-банкінг для бізнесу; сервіси для отримання оплат від клієнтів з сайту (LiqPay чи WayForPay); інструменти на основі штучного інтелекту, що виконують рутинні завдання та економлять час виконавця; CRM.
Важливо! Оплата за послуги від закордонних клієнтів повинна надходити на валютний корпоративний рахунок ФОП. Це найпростіший і найбезпечніший спосіб отримати кошти за роботу.
Ринок штучного інтелекту зростає шаленими темпами, і найближчим часом зростання прискориться. ШІ вже проникнув у всі галузі та може прискорити глобальне економічне зростання на 15 відсоткових пунктів у наступні 10 років, про що свідчать результати дослідження PwC.
Економічна трансформація вже йде повним ходом і саме тому створення рішень на базі ШІ є вигідним і перспективним напрямом.
Технологічні рішення можуть бути різними, наприклад:
- чат-боти для клієнтської підтримки;
- ШІ-агенти нового покоління для автоматизації бізнес-процесів;
- голосові помічники нового покоління, які будуть повноцінними співрозмовниками та виконуватимуть рутинні завдання;
- ШІ-аналітика та прогнозування для бізнесу;
- інструменти для генерації контенту ― текстів, банерів, зображень, відео, презентацій і персональних листів;
- Physical AI ― інтеграція штучного інтелекту та робототехніки (наприклад, створення роботів для роботи на складі чи розробка ШІ-камер для безпеки);
- рішення для кібербезпеки;
- програми автоматизації документообігу.
Перелік невичерпний, а конкуренція в Україні наразі на низькому рівні, бо вітчизняний ринок технологій на основі ШІ тільки формується.

Джерело фото: pixabay
Стартові вкладення:
- ноутбук з хорошою відеокартою, підписки на ШІ-сервіси (наприклад, на ChatGPT Plus, Claude Pro та Midjourney);
- навчальні курси з ШІ (в мережі також є багато безоплатних програм);
- робоче місце ― якщо вдома, то треба придбати зарядну станцію і провести оптоволокно;
- якщо потрібна техніка і досвід у сфері штучного інтелекту вже є, то на старті не доведеться витрачати багато, хіба що 40−200 доларів на підписку на деякі моделі ШІ та сервіси для автоматизації, для деяких рішень (генерація контенту і створення чатботів) вистачить і безплатних можливостей;
- вхід «з нуля» обійдеться у кругленьку суму ― від 80−100 тис. грн.
Постійні витрати: податки, підписки на ШІ-сервіси та платформи автоматизації, оплата інтернету та електроенергії або офісу/коворкінгу, профільне навчання, реклама і бухгалтерські послуги (опціонально).
Маржинальність: за високого рівня доходів може складати до 90−95%.
Ризики: залежність від ШІ-інструментів і обмежені ліміти, коливання курсу, швидка зміна технологій, технічна складність інтеграції бізнес-систем з технологічними рішеннями на базі ШІ, скептицизм клієнтів щодо штучного інтелекту.
Інструменти для масштабування: використання автономних ШІ-агентів, онлайн-банкінг для бізнесу; сервіси для отримання оплат від клієнтів з сайту; CRM з інтеграцією ШІ.
Попри економічну невизначеність і більш обережні витрати українців, онлайн-торгівля залишається одним з оптимальних бізнесів для ФОПів. Найперспективніші напрями 2025−2026 років перелічив гендиректор NovaPay, колишній в. о. директора компанії «OLX Україна та Центральна Азія» Ігор Сироватко:
- продукти та алкогольні напої;
- зоотовари;
- засоби для догляду за собою.
Автотовари, одяг і взуття мають потенціал до зростання, але і конкуренція у цих нішах особлива висока. В електроніці теж висока конкуренція, але оскільки сума середнього чека поступово знижується, то ця ніша невигідна для початківця.
«Окремим трендом стане зростання попиту на нішеві бренди. Українці дедалі частіше обирають екологічні товари, косметику, продукти та аптечну продукцію. Ці категорії мають хороші перспективи для залучення покупців», ― зазначає Сироватко.

Джерело фото: pixabay
Стартові вкладення:
- мінімальні за дропшипінгу;
- аренда складу (вартість залежить від міста, локації, площі та інших факторів) і товар;
- розробка сайту, запуск соцмереж чи створення інтернет-магазину на маркетплейсах ― можна як створити безоплатно, так і вкласти тисячі доларів на власний багатосторінковий сайт;
- контекстна чи таргетована реклама;
- для більш-менш комфортного входу треба від 50 тис. гривень.
Ключові фактори успіху ― швидка доставка, якісний товар і актуальна інформація про наявність, своєчасна і повна підтримка клієнтів. Продавці, які мають товар «на руках», пропонують споживачам більше переваг.
Постійні витрати: податки, інтернет і електроенергія, оплата складу (якщо є), упаковка, комісії платформ і/або хостинг і домен для власного сайту, програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО), реклама, CRM, послуги фахівців (опціонально ― SMM, фото- і відеозйомка, бухгалтерські послуги).
Маржинальність: складає від 15% до 40% від вартості товару.
Ризики: дуже висока конкуренція в деяких нішах, залежність від постачальників, неякісна продукція, брак, багато повернень, блокування на маркетплейсах.
Інструменти для масштабування: збільшення кількості платформ для продажу ― соцмережі, маркетплейси, розробка власного сайту; сервіси для інтеграції з постачальниками; CRM для e-commerce; сервіси аналітики для відстеження конверсії; онлайн-банкінг і еквайринг.
Сервісні послуги демонструють стабільний попит незалежно від економічної ситуації. Один з порівняно нових і перспективних напрямів ― ремонт генераторів, павербанків і зарядних станцій. У цій ніші поки що невисока конкуренція.
Інші сервісні послуги зі стабільним попитом:
- ремонт смартфонів, електроніки, побутової техніки;
- технічне обслуговування і ремонт автомобілів;
- клінінг;
- пошив і ремонт одягу, взуття;
- б’юті-процедури та перукарські послуги.

Джерело фото: pexels
Стартові вкладення:
- приміщення у зручній для клієнтів локації, за потреби доведеться зробити ремонт ― сума залежить від багатьох факторів (не треба для клінінгу, достатньо знайти де зберігати інвентар і професійні засоби);
- меблі, обладнання та інструменти для роботи;
- вивіска та реклама;
- CRM для запису та обробки інформації про клієнтів;
- ПРРО;
- для відкриття треба від 200−500 тис. грн (цієї суми вистачить для невеликого салону, ательє чи ремонтного пункту).
Постійні витрати: оренда та комунальні послуги, зарплати працівникам, податки, CRM і ПРРО, телефонія та інтернет, оновлення інструментарію / сировини.
Маржинальність: може складати від 15% до 70% залежно від сфери.
Ризики: сезонність, залежність від локації, значні початкові інвестиції, гарантійні зобов’язання, залежність від постачальників, важко знайти працівників через дефіцит кадрів.
Інструменти для масштабування: онлайн-банкінг для бізнесу й еквайринг, реклама, CRM з більшою кількістю функцій, власний сайт і соцмережі, Google Мій Бізнес, сервіси для розсилок, система аналітики.
Попит на якісні освітні послуги завжди є. Тим паче що сьогодні освітянам є з чого обрати: репетиторство чи запуск власних освітніх продуктів, індивідуальні та групові заняття, для дітей і дорослих, підготовка до НМТ, ЄФВВ і інших іспитів, навчання дисциплін чи мов, онлайн або офлайн.
Можна навчати сучасних навичок (наприклад, дизайн чи цифрова грамотність), чи створювати щось своїми руками. А ще можна продавати посібники для самоопрацювання, вебінари чи повноцінні курси.
У популярних нішах (наприклад, викладання англійської та математики, підготовка до НМТ) конкуренція дуже висока. Щоб виділитися, треба мати сильний особистий бренд і пропонувати учням унікальну методику. У більш специфічних нішах рівень конкуренції значно менший.

Джерело фото: pexels
Стартові вкладення:
- обладнання ― якісна камера, мікрофон, спеціальне освітлення (від 3 тис. грн);
- витрати на навчальні посібники, книги та інші матеріали;
- платформа для курсів, власний сайт, ПЗ ― залежить від обраного варіанту і функціоналу;
- таргетована і контекстна реклама.
Постійні витрати: податки, інтернет, електроенергія, офіс чи коворкінг (за потреби).
Маржинальність: висока, близько 80−90%.
Ризики: низький попит влітку і надвисокий перед іспитами, піратство, складнощі в освоєнні ПЗ і створенні контенту, конкуренція з EdTech-компаніями.
Інструменти для масштабування: онлайн-банкінг, платформи для освітніх курсів, email-маркетинг, CRM, ПРРО (якщо буде прямий продаж).
Отже, наприкінці 2025 року — на початку 2026-го є багато можливостей для запуску власного бізнесу. До речі, в якому банку вигідніше відкрити корпоративний рахунок ФОП ― читайте за цим посиланням, стане в пригоді.
