0 800 307 555
0 800 307 555

Як заробити на «Кабанчику»

Три реальні історії

Після введення карантину в Україні почалося зростання безробіття. На початок травня кількість офіційних безробітних збільшилася на 148,5 тисяч – до 456,8 тисяч, повідомила Державна служба зайнятості. Це на 48% більше, ніж роком раніше. При цьому кількість вакансій впала на 60% до 53 тисяч у порівнянні з травнем 2019-го. Для багатьох гостро стоїть проблема хоча б тимчасового підробітку. Одним з виходів у такій ситуації може стати біржа фрілансерів. Ми зібрали три історії людей з різних сфер, які навчилися заробляти за допомогою найвідомішого з подібних майданчиків в Україні – Kabanchik.ua.
Зміст

В останнє десятиліття по всьому світу активно розвивалися онлайн-сервіси послуг різних фахівців. У вересні 2012 року почав роботу подібний ресурс і в Україні. Молоді бізнесмени Роман Киригетов і Олександр Юр'єв створили сервіс «Метнись кабанчиком» за прикладом американського сайту TaskRabbit.com, що з'явився в 2008-му.

Спершу на ресурсі запустили категорії кур'єрської доставки і роздачі листівок. Далі в міру попиту з'явилися розділи з послугами прибирання і домашніх майстрів.

Стартап вийшов дуже вдалим. У 2013 році він став одним із трьох переможців в конкурсі бізнес-інкубатора Eastlabs серед 150 заявок. Проект отримав на розвиток 20 тисяч доларів інвестицій. Того ж року він посів перше місце ще на одному конкурсі стартапів – IDCEE, отримавши в якості призу 3 тисячі доларів на рекламу. Наступного року ресурсу вдалося залучити на розвиток ще 60 тисяч доларів, а в 2015-му його придбала компанія «EVO», що розвиває проекти в галузі електронної комерції. Тоді річний оборот «Кабанчика» вже перевищував 3 млн гривень.

З приходом нового власника проект став розвиватися ще активніше. На сьогодні він охопив 71 місто України, а також вийшов на ринки Білорусі (Kabanchik.by) і Казахстану (Megamaster.kz).

Зараз на сайті представлено понад 194 тисячі фахівців. При цьому за півтора місяці карантину їх кількість збільшилася на 9,8%. За словами Ольги Сороки, керівника відділу маркетингу Kabanchik.ua, щомісяця вони виконують близько 40 тисяч замовлень в понад 1000 категорій.

У 2019 році через сервіс українці замовили послуг на 849 млн гривень – на 52% більше, ніж роком раніше.

Як працює «Кабанчик»

Щоб стати виконавцем на ресурсі, потрібно зареєструватися, вказавши свої дані і відіславши фотографію з розкритим паспортом в руці. Менеджери перевіряють кожну анкету. Процес займає до 5 днів. Після схвалення людина отримує статус «Перевірений виконавець» і може починати роботу в обраних категоріях.

На початку шляху без відгуків отримати замовлення в роботу досить складно. Доводиться брати ті замовлення, які були нецікаві за вартістю або складністю (віддаленість місця роботи і т.д.) для більш досвідчених виконавців. Багато хто починає з кур'єрських послуг. У цій категорії, а також в клінінгових послугах та послугах домашніх майстрів спостерігається найбільша конкуренція серед виконавців.

У містах-мільйонниках набагато більше замовлень, ніж в невеликих містечках. Але більш за все на кількість замовлень впливає не регіональний, а сезонний фактор. «Наприклад, під час зимових свят попит на кур'єрські послуги збільшується на 50%, – розповідає Ольга Сорока. – У період відпусток значно більше замовляють послуги перетримки домашніх тварин. До літа також зростає попит на встановлення кондиціонера. Якщо з березня по травень в 2019-му на цю послугу створювалося близько 500 замовлень, то з червня по серпень їх кількість зросла до 4,5 тисяч».

Рейтинг виконавця, який в подальшому дозволяє без проблем збирати кращі замовлення, формується дуже серйозно. Після виконаного завдання замовник залишає відгук і оцінює роботу виконавця за трьома параметрами: якість роботи, ввічливість і пунктуальність. Максимальна оцінка – 5 балів. Відгук вважається позитивним, якщо виконавець набрав 5 балів з 5. На рейтинг працюють тільки позитивні відгуки. Топові виконавці мають не менше 90% таких відгуків.

Виконавці платять комісію сервісу. Раніше мінімальна комісія була на рівні 10%. У 2019 її диференціювали залежно від категорії робіт і міста. Зараз вона становить від 5 до 20%.

Щоб швидше отримувати інформацію про замовлення, що з'явилися, виконавці можуть її піднімати. Тут верхньої межі немає. «Там різниця буквально в півхвилини, – каже Анастасія, яка спеціалізується на митті вікон і прибиранні квартир після ремонту. – Але в сезон, коли багато замовлень, то вистачає всім, і в принципі відпадає потреба її піднімати».

Через 5 хвилин, якщо замовлення не взяли виконавці з підвищеною комісією, воно висвічується для всіх. Опитані мною виконавці виставляли комісію від 15 до 30%.

Сервіс виставляє середні ціни на той чи інший вид послуг. Вони допомагають замовникам швидше зорієнтуватися. Деякі замовники їх занижують, а потім, коли замовлення береться в роботу, домовляються з виконавцями за великі суми. Однак дуже низька ціна може відлякати частину виконавців відразу. Тому що якщо виконавець взяв замовлення, а потім від нього відмовився, це негативно впливає на його рейтинг.

Зі свого боку, деякі виконавці дуже завищують розмір комісії, але при цьому приховують від сервісу реально зароблені гроші. «Там є унікали, які і до 50% піднімають комісію. Вони просто потім закривають замовлення не на реальну суму, яка була заплачена», – розповідає особливості внутрішньої кухні Анастасія.

Менеджери ресурсу про цю проблему знають і намагаються з нею боротися. У 2019 році на сервісі з'явився новий статус – «Топ-спеціаліст». Система формує його автоматично. Самі виконавці до алгоритму його роботи доступу не мають.

«Це рейтинг виконавців, які за останні 90 днів чесно і якісно виконали максимальний обсяг замовлень, – говорить Сорока. – Статус допомагає спеціалістам виділитися на тлі конкурентів». Їхні профілі замовники можуть бачити відразу, відкриваючи різні категорії послуг. Зайшовши в профіль, вони можуть написати виконавцю, натиснувши кнопку «Запропонувати роботу». У свою чергу, топ-виконавці відразу бачать нові замовлення. Рейтинг оновлюється щодня.

Щоб досягти топ-статусу, потрібно виконати низку умов:

  • взяти не менше 10 замовлень в категоріях першого рівня (такими на сервісі, наприклад, вважаються категорії «Кур'єрські послуги», «Клінінгові послуги», «Домашній майстер», «Ремонт техніки»);
  • заробити рейтинг за останніми 10-20 замовленнями в категорії не менше 95% (його формують тільки позитивні відгуки з максимальною кількістю балів);
  • мати як мінімум 50% відсотків успішно виконаних замовлень від середнього показника по категорії (якщо цей показник, наприклад, 54%, то у виконавця повинен бути не нижче 27%);
  • не мати заборгованості на балансі спеціаліста (його ввели на початку 2020 року як один з варіантів оплати роботи;
  • звертати увагу на бюджет виконаних замовлень (в топі будуть ті, у кого бюджети найвищі). Тобто тут важливо виконати не більше завдань, а виконувати завдання на більші суми.

Саме на чесність і порядність з самого початку робили упор засновники «Кабанчика», намагаючись створити респектабельний ресурс. І зараз на ньому блокуються всі замовлення і види послуг, які порушують закони України.

«Наприклад, намагаються продати свою продукцію або рекламують сторонні сервіси, що містять послуги інтимного характеру, фінансові піраміди і схеми, націлені на жорстоке поводження з тваринами, – розповідає Сорока про неприйнятні види діяльності. – Також блокуємо завдання, які націлені на обман і можуть принести потенційну шкоду людям – накрутка відгуків, збір персональних даних тощо».

Головні її рекомендації виконавцям, які хочуть добитися успіху на «Кабанчику» – якісно і своєчасно виконувати роботу. «Важливо ввічливо комунікувати з клієнтом і бути на зв'язку. Також замовник звертає увагу на те, чи може спеціаліст запропонувати гарантію на свої послуги. Всі ці критерії впливають на загальний рейтинг спеціаліста», – додає представник ресурсу.

Ми зібрали історії трьох виконавців, яким вдалося стати топ-спеціалістами в різних категоріях.

Тарас Чирко, домашній майстер

38-річний киянин Тарас Чирко прийшов на «Кабанчик» в грудні 2015 року. «Були труднощі в житті, не було іншої роботи. А моя дружина якраз працювала в компанії, яка займалася просуванням «Кабанчика». Я потрапив випадково на початку їхньої кар'єри», – згадує він.

У той час на ресурсі замовлень було ще не дуже багато. Чирко, який виріс в сім'ї, де дід і батько постійно щось майстрували своїми руками, відразу вибрав для себе нішу домашнього майстра. Спочатку доводилося брати будь-які замовлення в різних частинах Києва і за містом, щоб щось заробити.

«Я себе позиціоную як «чоловік на годину», тобто прикрутити поличку, зібрати меблі, щось по сантехніці підкрутити. Я дуже люблю працювати з дверними замками», – розповідає він.

Уже два роки «Кабанчик» є для Чирка основним місцем роботи. Він став топ-виконавцем у двох категоріях – «Домашній майстер» і «Ремонт техніки».

Тарас вважає за краще брати замовлення з «Кабанчика» або працювати з постійними клієнтами, які себе добре зарекомендували. Сарафанне радіо він не любить і просить замовників свій телефон іншим людям не передавати. Саме з клієнтами, які знайшли його через знайомих, було найбільше проблем. «Мене попросили піти зібрати кухню, – розповідає він про один свій негативний досвід. – Я людину попереджав, скільки коштують мої послуги. В результаті вона заплатила мені тільки половину. Оскаржити це я не міг, тому що це було по знайомству. Я був наляканий, що мені взагалі не заплатять».

У цьому плані «Кабанчик» дозволяє залишити відгук про недобросовісність замовника. Хоча вони перевірку з паспортними даними, як виконавці, не проходять і можуть зареєструвати не один профіль на інший номер телефону. Однак Чирку щастило на клієнтів з сервісу: «Я не потрапляю на замовників, які намагаються кинути виконавця. Якщо вони замовляють через «Кабанчик», це вже авторитетна структура, і люди відповідально оплачують».

Крім більшої відповідальності клієнтів на ресурсі, в роботі з «Кабанчиком» майстру подобається і те, що він може будувати графік роботи на свій розсуд. Раніше Чирко працював шість днів на тиждень. Зараз же він змушений раз на три дні відвідувати хвору матір, тому в день візиту до неї замовлення не бере.

Розмір своїх заробітків на «Кабанчику» він відмовився розкрити, як і суму підвищеної комісії, яку платив сервісу. «Я не буду називати цифри. Але ось моя дружина працює офіційно, маючи середню зарплату офісного співробітника. У мене трохи більше», – уточнює він.

Хоча зізнається, що з більш активним підходом до виконання замовлень можна більше заробляти. «Я ледар, – не приховує Чирко. – Вранці я проводжу час з дітьми, можу відвести їх до школи. Потім проводжаю дружину на роботу, якщо це робочий день. І тільки потім сідаю і починаю шукати завдання на «Кабанчику». А якщо сідати з вечора і о восьмій ранку вже їхати на замовлення, і працювати години до десятої вечора, то люди можуть заробляти в два рази більше, ніж я».

Ще одним плюсом роботи на «Кабанчику» він називає зворотний зв'язок з представниками ресурсу. Чирка постійно запрошують на зустрічі з майстрами, де всі обмінюються ідеями, які потім можуть реалізувати. Три з його пропозицій теж взяли до уваги. «Цей майстер може встановити галочку, і замовник буде бачити, що він дає гарантію на свою роботу. Це була моя ідея. І до неї прислухалися. Це було так приємно».

Карантин відбився і на його роботі. Хоча кількість замовлень, за його словами, кардинально не зменшилася. «Але я не їжджу на замовлення, тому що страшно», – каже майстер. З моменту введення карантину він виконав 16 завдань. Про подальші свої плани він вважає за краще публічно не говорити, але вони пов'язані з «Кабанчиком», де йому запропонували співпрацю вже на новому рівні.

Він постійно намагається здобувати нові навички і в цьому бачить свій секрет успіху. «Просто мені все цікаво. Завжди дивлюся на світ з відкритими очима», – розповідає Чирко.

А людям, які хотіли б стати успішними виконавцями, він в першу чергу радить звертати увагу на людський фактор. «Людина повинна розуміти, що вона є виконавцем, і все своє его засунути далеко і надовго, – зазначає він. – Замовники теж бувають і егоїсти, і нехороші люди. Це я називаю людським фактором. З цим потрібно змиритися і не реагувати. Тому що вступати в конфлікти з замовником – це неправильно».

Михайло Матвейчук, дизайнер

25-річний харків'янин Михайло Матвейчук займається графічним дизайном вже сім років. Перші 4 роки він працював у великому рекламному холдингу, де набив руку на тонкощах дизайнерської роботи. Але там молодому спеціалістуі не вистачало різноманітності, хотілося більшої свободи в плані креативу. Це і підштовхнуло його до фрілансу. «Вирішив попрацювати дизайнером на Kabanchik.ua, скоріше для душі, ніж для заробітку», – каже Михайло Матвейчук. На ресурсі він зареєструвався в 2017 році.

Перший місяць він поєднував основну роботу і підробіток на «Кабанчику», жертвуючи обідами і вільним часом. На другий місяць підрахував, що фріланс приніс більше доходу, ніж робота з фіксованою зарплатою, і вирішив повністю перейти на нього.

Михайло зізнається, що взяти перші 10 замовлень вартувало йому великих труднощів. Але наполегливість і працьовитість зробили свою справу – він зміг вибитися в лідери в категорії «Дизайн». Дизайнер працює з 7 до 23 години щодня без вихідних і вже закрив на «Кабанчику» 743 замовлення. Після появи статусу «Топ-спеціаліст» він отримав його автоматично.

Розмір свого заробітку він вважає за краще не конкретизувати. «Скажімо так, навіть на момент поточної кризи я не замислююся про пошук додаткових джерел доходу», – каже дизайнер.

Комісію для швидкого отримання замовлень він практично не підвищує. У різних підрубриках категорії «Дизайн» він виставляє її на рівні 15-25%. «Наприклад, в категорії «Розробка логотипів» у мене на даний момент відраховуються сайту 25% від заробітку, в «Малюнки та ілюстрації» я виставив 20% комісії, а в категорії «Інше в дизайні» – 15%», – розповідає Матвейчук.

Через «Кабанчик» йому вдалося знайти багато постійних клієнтів, які щомісяця дають третину всього заробітку.
Роботою на ресурсі він задоволений, хоча іноді трапляються і негативні моменти. «Само собою, не буває без ложки дьогтю, трапляються і не зовсім чемні клієнти. Але після того, як ви закриєте сотню-іншу замовлень, ви зможете їх визначати ще на стадії знайомства», – зазначає дизайнер. У його планах – і далі співпрацювати з сервісом «Кабанчик».

Карантин не особливо позначився на його роботі. «Працюю в штатному режимі, – каже Михайло. – Безумовно, замовлень стало трохи менше, тому що багатьом власникам бізнесу зараз не до дизайну, але в цілому обстановка хороша».

Новачкам він радить, перш за все, нікого не обманювати. «Головне – будьте порядними. Якщо ви спробуєте десь обдурити замовника або сам сервіс – вас заблокують, можливо, на час, а можливо, – і назавжди», – попереджає він.

Анастасія, клінер

29-річна Анастасія живе і працює в Києві. Вона просила не публікувати прізвище та фото крупним планом. Дівчина зареєструвалася на «Кабанчику» в травні 2018 року в категорії «Клінінгові послуги».

Причиною, як і у Тараса Чирка, була складна фінансова ситуація. «Чоловік втратив роботу, я теж, – каже Анастасія. – Він шукав роботу за кордоном, а я почала шукати в інтернеті і згадала, що мені розповідали про «Кабанчика».

Спочатку у неї нічого не виходило. Перші замовлення вдалося взяти лише через місяць-півтора. «До цього сиділа і не могла зрозуміти – оновлюєш сторінку – і толку ніякого. Ти встигаєш зробити пропозицію, але все одно вибирають інших людей, – розповідає киянка. – Досі мені не зрозуміло, як відбувається вибір виконавця. Там дуже багато алгоритмів».

Коли з'являються коментарі та вже сформований рейтинг, брати замовлення набагато легше – виконавець вже може вибирати, що йому підходить більше.

Спочатку Анастасія сама брала замовлення з прибирання та миття вікон. Пізніше, коли замовлень стало більше, до неї підключився й чоловік. Пара закупила професійне обладнання та сконцентрувалася на великих замовленнях. «Ми перестали займатися звичайним підтримуючим прибиранням. Тільки генеральні прибирання та прибирання після ремонту», – зазначає клінер.

Зараз вона оцінює свій заробіток на «Кабанчику» як додатковий. Частина замовлень Анастасія отримує по оголошеннях в новобудовах, на OLX, в Instagram. Але більша частина її постійних клієнтів з'явилася саме завдяки «Кабанчику».

У певні місяці замовлення приходили тільки з «Кабанчика». Клінер в середньому могла заробляти по 3 тисячі гривень на день. «Якщо займатися професійно, то за вирахуванням витратних матеріалів, проїзду і т.д. у мене виходило десь 60-70 тисяч гривень на місяць чистими», – каже Анастасія.

Щоб отримувати розсилку з замовленнями швидше, вона піднімає комісію до 30%. І звертає увагу на один важливий момент – потрібно стежити, щоб відсоток виконаних замовлень був не менший за середній по категорії. У різних категоріях він різний. У клінінгових послугах – 76%.

На зниження відсотка виконаних замовлень впливають відмови або з боку виконавця, або з боку замовника. Якщо він падає нижче середнього рівня, то виконавець уже не отримує розсилку з замовленнями. В цьому випадку потрібно йти на сайт і дивитися, які замовлення ще не взяті в роботу. Щоб виправити цю ситуацію, Анастасія радить підходити до роботи більш гнучко – вона в таких випадках не торгується і підлаштовується під замовника, щоб не втратити клієнта.

З негативів у своїй роботі Анастасія вказує, перш за все, на те, що замовники можуть не розрахуватися. «На «Кабанчику» таке цілком можливо. Сервіс не страхує ні виконавця, ні замовника толком. Скажу, як є», – зазначає вона.

Одного разу з нею не розрахувалися за роботу на 6 тисяч гривень. Анастасія три дні листувалася зі службою підтримки ресурсу, показувала скріншоти листувань, рухів коштів по картці, але в підсумку їй сказали звертатися в поліцію. І тільки після того, як поліція прийме її заяву, обіцяли в якості компенсації видати до 1000 гривень. Вона відмовилася.

Ще одним великим викликом в роботі клінера може бути замовлення на прибирання повністю «убитих» квартир. В її практиці було кілька подібних завдань. Деякі вона виконувала, але потім доводилося викидати весь робочий інвентар. Останній з таких замовлень попався Анастасії місяців три тому. Після приїзду на об'єкт вона відмовилася брати його в роботу. «Небезпечно для здоров'я там перебувати, – каже клинер. – Треба починати з дезінфекції, потім озонування, а потім вже прибирання. Я пояснила, що це робити недоцільно, тому що вартість такого прибирання буде як півремонту».

Свої замовлення Анастасія закриває на реально зароблені суми. Їй вдалося стати топ-спеціалістом в двох категоріях – клінінгові та кур'єрські послуги.

Кур'єрськими послугами вони з чоловіком почали активно займатися після введення карантину, коли попит на прибирання квартир впав. Доставляють в основному продукти з супермаркетів. За свої послуги беруть не менше 300 гривень. «У мене зазвичай великі списки. Від 50 кг, щоб замовлення довезти на авто», – говорить вона.

У планах Анастасії відкрити свою фірму, яка спеціалізувалася б на митті вікон. Вони з чоловіком вже замовляють спеціальне обладнання з США. Планували все оформити вже цієї весни, але в зв'язку з карантином довелося трохи відкласти. Вона і надалі продовжить працювати з ресурсом.

Тим, хто хоче почати працювати на «Кабанчиком», Анастасія радить завжди бути чесними з замовниками і сервісом і правильно розраховувати свої можливості. Краще відмовитися від роботи, ніж в результаті отримати поганий відгук.

Крім того, потрібно з самого початку чітко обговорювати всі деталі замовлення. «Особливо в клінінгових послугах, – зазначає Анастасія, – тому що у всіх поняття прибирання відрізняється».

І дуже важливо розраховувати час і не запізнюватися, оскільки це прямо впливає на рейтинг. «У мене, до речіи, дуже сильно кульгає пунктуальність», – зізнається клінер.