0 800 307 555
0 800 307 555

Телефонні шахрайства у 2023 році

Які схеми працюють й досі

Практично всі, хто має телефон, стикалися зі спробами обману. Це можуть бути незрозумілі дзвінки, повідомлення про акції та начебто виграші у лотерею, затвердження кредитних ліній, дзвінки з поліції, виплати грошей на пошту тощо.
Зміст

В усіх випадках йдеться про банальну спробу видурити з вас гроші.

Способи у шахраїв різні, кожен день вони намагаються придумати щось нове, усі ці «методи» просто неможливо перелічити.

Однак методи, за допомогою яких телефонні шахраї намагаються полегшити гаманці довірливих українців, в принципі, зводяться до двох речей: страх і жадібність, на яких вміло грають злочинці.

Нижче ми спробуємо перелічити основні способи, якими діють шахраї, однак цей список не вичерпний, тому пам’ятайте головне правило: не піддавайтеся емоціям і не поспішайте надавати тому, хто вам телефонує, будь-яку інформацію. Ким би не представилися: співробітниками банку, поліції, медиками, волонтерами, благодійниками.

Повномасштабна війна принесла шахраям ще кілька додаткових способів, якими вони користуються.

Оперативна інформація про шахраїв – у нашому телеграм-каналі. А ще у нас є сторінка в Instagram.

Допомога від міжнародних організацій

Низка міжнародних організацій надає українцям, постраждалим від війни, допомогу. Цим і користуються шахраї, які дзвонять потенційним жертвам або з пропозицією оформити таку допомогу, або з повідомленням про те, що вона вже надійшла і її терміново необхідно отримати.

Мета тут, як і в інших випадках, проста – отримати особисті дані та дані банківської карти, включно з CVV/CVC-кодом (три цифри на звороті картки, які використовуються, як захисний елемент при проведенні транзакцій, наприклад, коли ви оплачуєте покупки в інтернеті. Різниці між ними немає тільки CVV використовується для карток платіжної системи Visa, CVC – MasterCard. – Ред.).

Після цього в кращому разі ви залишитеся без грошей, в гіршому – ще й з кредитом, який на вас оформлять шахраї.

«Перемикання» на іншу мобільну вежу

Ще один метод, викликаний проблемами зі зв’язком: шахраї дзвонять потенційній жертві і, представившись співробітниками оператора мобільного зв’язку, повідомляють, що зараз перемкнуть абонента на іншу вежу, де зв’язок кращий.

Після цього на телефон жертви приходить код, цифри якого просять назвати. Це дає шахраям доступ до мобільних застосунків банків, соцмереж, електронної пошти тощо. До речі, отримавши доступ до вашої пошти, шахраї зможуть увійти практично всюди, адже здебільшого люди користуються однією адресою пошти для реєстрації на всіх ресурсах.

Всі інші методи, в основному, старі. Хоча вони і є загальновідомими, однак нагадаємо їх ще раз, оскільки, як свідчать повідомлення поліції, люди й досі ведуться на них.

Ваш родич у біді

Зазвичай тут два сценарії: вам дзвонять начебто з поліції або лікарні, і кажуть, що ваш близький родич (син, донька, чоловік тощо) потрапив у біду.

Варіанти можуть бути різні, але все зводиться до того, що необхідно якнайшвидше передати гроші, інакше «сина» чи «брата» або посадять (якщо йдеться про поліцію), або не прооперують (якщо йдеться про лікарню). Інколи вам дзвонить сам «син» чи «донька» і слабким або переляканим голосом просить врятувати від проблем.

Це називають соціальною інженерією – шахраї, використовуючи психологічні маніпуляції, отримують те, що їм потрібно.

Способів передачі коштів теж може бути кілька – або на картку, яку вам назвуть, або готівкою, за якою приїде «наш співробітник». Результат один: ви залишаєтеся без грошей, а ваш син, чоловік чи інший родич дізнається про свої «проблеми» від вас.

Вберегтися від такого шахрайства просто. Звучить як жарт, але спочатку спробуйте згадати, чи є у вас, власне, син, який «потрапив у поліцію». Суть полягає в тому, що не треба поспішати і спочатку перевірити, де ваші родичі, які вам начебто телефонують. Тому спочатку зв’яжіться з тим, від чийого імені у вас просять гроші. І в будь-якому разі нікому нічого не пересилайте на картки та не передавайте через посередників.

Дзвінок від служби безпеки банку

Вам телефонують «із банку» і під різними приводами намагаються дізнатися від вас конфіденційну інформацію, яка стосується вашої картки. Приводи можуть бути різні: перевипуск картки, підозрілі транзакції, спроба атаки на вашу картку, уточнення даних тощо.

Але мета одна – дізнатися дані, які дадуть можливість вивести з рахунку гроші без вашого відома.

Пам’ятайте: працівник банку ніколи не буде запитувати у вас PIN-код і CVV-код, а також не змушуватиме вас бігти до найближчого банкомату, щоб ввести спеціальну комбінацію та SMS-код, який прийде вам на номер. Працівник банку також не буде запитувати SMS-код. Якщо він це робить, то знайте: дані вашої картки вже у руках шахраїв і вони якраз виводять звідти кошти. А SMS-код потрібен їм того, щоб підтвердити операцію.

Тому за найменшої підозри покладіть слухавку та зателефонуйте на гарячу лінію свого банку. Одна хвилина нічого не вирішить, а якщо з карткою дійсно виникли проблеми, то заблокувати кошти ви встигнете.

І, до речі, служби безпеки Національного банку просто не існує в природі – а саме так себе часто люблять представляти шахраї. НБУ – регулятор на банківському ринку, йому немає потреби дзвонити фізичним особам.

Перемога в акції чи виграш в лотерею

Вам або дзвонять, або приходить повідомлення про перемогу в якійсь акції чи виграш у лотерею.

У випадку SMS-повідомлення вам пропонують подзвонити за вказаними номером. Далі все відбувається за старим, як світ, сценарієм: або з вас випитують дані, що дають можливість обчистити ваш рахунок, або ви переказуєте кошти на рахунок, який вам скажуть шахраї, щоб «отримати виграш».

Як варіант, в повідомленні буде посилання, яке приведе вас на сайт, де потрібно вказати свої дані, зокрема банківські реквізити. Це фішинг чистої води – ваші дані опиняться в руках зловмисників.

Мрія про «халяву», як відомо, незнищенна, але просто подумайте – чи ви взагалі грали в ту лотерею, в якій раптово виявилися «переможцем».

Списання бонусів у магазині

Тут приблизно той же сценарій, що і в попередньому випадку, лише вам телефонують з якоїсь торговельної мережі, і кажуть, що їхня бонусна програма закривається чи оновлюється, а у вас там накопичилося багато грошей, тому їх необхідно терміново витратити чи перевести на іншу базу даних.

Далі все приблизно за тим же сценарієм: у вас спробують дізнатися всі необхідні для доступу до вашої банківської картки дані. Результат відомий наперед.

Вам гроші на пошту!

Ще один вид шахрайства, на який частенько намагаються впіймати пенсіонерів, чи людей, з невеликими статками.

Телефонують, приємним голосом перепитують ваше ПІБ, й кажуть що зараз в магазині «…Якийсь там дім» (назва може будь-яка, багато з таких фірм навіть офіційно зареєстровані. – Ред.) акція – вони роздають гроші. Інколи можуть казати, що подарунки. Все, що потрібно, вказати ваш поштовий індекс, щоб вони могли надіслати подарунок на пошту. Хто ж відмовиться?

За пару днів знову телефонують, і кажуть, що вже надіслали подарунок. Після цього вас, тим же приємним голосом, можуть завуальовано підвести, що задля того, щоб все отримати – маєте заплатити N гривень (зазвичай мова про 400-500 грн. – Ред.). Або ж про сплату ви вже можете дізнатися безпосередньо на пошті.

Якщо ж довірлива людина все ж забирає пакунок, то в ньому зазвичай знаходить якісь дріб’язкові речі: дешеве мило, крем й т.п. Разом з тим папірці з надписами по типу «Ви переможець», «Ви вже берете участь у розіграші N тис. гривень» й тому подібне.

Для того, щоб у вас був шанс «збагатитися більше» пропонують або придбати якусь продукцію з каталогу, або надіслати якісь «невеликі» гроші. Головне «виконати умови».

Якщо людина погоджується – цикл таких запитів триває. Вам знову надсилають пакунки, і знову прохають «виконати умови».

На такий гачок зазвичай гарно чіпляють пенсіонерів, адже людині системно пропонують омріяні гроші чи подарунки, наче нагороду – до якої залишилося зробити «невеличкий крок».

Помилкове поповнення рахунку мобільного телефону

Вам приходить SMS-повідомлення про те, що ваш рахунок поповнений на певну суму. Воно нічим не відрізняється від стандартного. Після цього вам дзвонять і дуже ввічливо просять повернути кошти за «помилкове поповнення». Зазвичай просять надіслати цю суму на банківську картку.

Розрахунок шахраїв простий: сума невелика, ви навряд чи будете переривати розмову, щоб перевірити стан телефонного рахунку (хоча, якщо у вас смартфон, можна просто згорнути виклик і набрати код для перевірки балансу).

Схема захисту тут проста: попросіть зателефонувати через кілька хвилин і перевірте стан рахунку на телефоні, також попросіть надіслати вам фото квитанції чи чека про поповнення. Якщо ви спілкуєтеся з шахраєм, то зазвичай цього буде досить, щоб той просто поклав слухавку.

Виготовлення дубліката SIM-карти

На наш погляд, це один з найнебезпечніших способів шахрайства, вберегтися від якого важче, ніж у попередніх випадках. Шахраї блокують вашу SIM-картку, після чого замовляють у оператора нову, яку отримують у свої руки. У такий спосіб вони дістають доступ до ваших мобільних застосунків і, найголовніше, до фінансових операцій, які прив’язані до телефонного номера.

Отримати дублікат SIM-картки простіше, ніж це здається. Для цього необхідно звернутися до оператора мобільного зв’язку та назвати кілька останніх телефонних номерів, на які ви дзвонили. Саме для цього вам часто дзвонять незнайомі номери, які скидають виклик, коли ще ви не встигли на нього відповісти.

Тому ніколи не передзвонюйте на незнайомі номери та не дзвоніть за номерами телефонів, які вам приходять у SMS-повідомленнях. Ще краще – перейдіть на контрактну форму обслуговування телефону або залиште у оператора заяву, що перевипустити SIM-картку можна лише за наявності паспорта.

Прив’язка номера до паспорта триває не більше п’яти хвилин. Знадобиться заява та копії вашого документа (їх зроблять на місці). Єдина незручність – потрібно особисто звернутися в одну з точок вашого оператора. Але це допоможе вберегтися від дублювання SIM-картки.

Як вберегтися від обману

Як бачите, особливо нового телефонні шахраї нічого не придумали: схеми старі й базуються на простому знанні психології. Однак вони діють і набули таких масштабів, що і Національна поліція, і банки, і ЗМІ постійно нагадують українцям про можливість потрапити на гачок до зловмисників і розповідають про елементарні методи безпеки.

Вони, власне, прості й зводяться до нескладного набору дій. Головне – ніколи не поспішайте. Не вірте тим, хто вам пропонує «халяву». І – найголовніше: ніколи нікому, навіть співробітникам банку, не розголошуйте конфіденційні дані: кодові слова, номер банківської картки, термін її дії, CVV-код, а також паролі, що надходять в SMS-повідомленні.

Не переходьте за посиланнями, які приходять в повідомленнях, а тим паче не вводьте на таких сайтах жодних даних.

Якщо у вас виникла найменша підозра – негайно обривайте розмову та телефонуйте на гарячу лінію банку й блокуйте картку. Розблокувати її потім нескладно, але так ви збережете свої кошти.

Якщо ж ви стали жертвою обману, то якомога скоріше звертайтеся до поліції та свого банку. Шанс, що втрачені гроші вдасться повернути, невеликий, але все-таки є.