Чому не дають кредит
5 головних причин відмови з боку банків
Під проблемами варто розуміти зіпсовану кредитну історію. Це найпоширеніша причина, з якої банки відмовляють в позиках. Кредитна історія – це докладне досьє позичальника, в якому зберігається інформація про його платіжну дисципліну: кредити, які він брав до цього в банках і фінансових компаніях, з фіксацією сум, дат всіх платежів і прострочень, якщо такі були. Ці дані банки передають в бюро кредитних історій, які їх накопичують.
Перед тим як видати клієнту кредит, банк оцінює його благонадійність і платоспроможність. За це відповідає система скорингу. Клієнтів із зіпсованою кредитною історією, в якій є прострочення і «завислі» кредити, вона просто блокує. До тих, у кого цієї історії немає, вона поставиться насторожено: вирішить не давати грошей зовсім або порадить позичити невелику суму і під більш високий відсоток.
Що робити: якщо кредитна історія зіпсована – її потрібно виправити. Для початку потрібно розібратися, що саме з нею не так.
Якщо банку в ній щось не подобається, але ви точно знаєте, що всі ваші кредити були закриті вчасно, то, швидше за все, у неї закралася помилка. Тут все просто. Перевірте свою історію, знайдіть помилку і напишіть заяву про недостовірність даних. З нею можна звернутися або в бюро, або в конкретний банк, який передав про вас некоректну інформацію.
Набагато складніше, якщо історія зіпсована з вини самого позичальника. Виправити погану історію може тільки хороша. Отримати її буде непросто, але можливо. Доведеться брати нові кредити і вчасно їх повертати. Допомогти тут можуть фінансові компанії, що видають онлайн-кредити, у яких не настільки жорсткі вимоги до позичальників.
У кожного банку щодо цього свої правила. Одні кредитують, починаючи з 18 років. Іншим потрібно, щоб було не менше, ніж 21, третім – 23 і більше. Те саме стосується і вікового максимуму. В одних банках це 60, в інших – 65, в третіх – 70 років.
Якщо в розумінні банку клієнт не підходить за віком, йому однозначно відмовлять.
Що робити: знайдіть банк, більш лояльний до юних або літніх позичальників. Якщо відмовили в кредиті в одному банку, йдіть в наступний. В крайньому разі можна звернутися за онлайн-кредитом до мікрофінансових компаній, які співпрацюють з кредитними бюро. Зазвичай вони не такі недовірливі, як банки. До того ж деякі першу позику видають майже безкоштовно (під 0,01%). Так можна покласти початок хорошій кредитній історії і розраховувати надалі на прихильність й інших кредиторів.
Багато банків вимагають від потенційного клієнта довідку про доходи з місця роботи. Вона передбачає наявність офіційного працевлаштування, яке є далеко не у всіх. Багато людей сьогодні отримують зарплату в конверті. У деяких банках таким клієнтам відмовлять у кредиті.
Що робити: постарайтеся переконати банк у своїй платоспроможності. Банки пристосовуються до реальності, в якій їм доводиться працювати. Вони в курсі того, що серед людей, які не можуть надати довідку про доходи, вистачає платоспроможних клієнтів. І багато хто готовий з ними працювати. Наприклад, Альфа-Банк не вимагає довідку про доходи від працевлаштованих клієнтів, які не можуть її надати. Досить назвати місце роботи і дати телефон відділу кадрів, щоб банк міг переконатися в правоті ваших слів.
Головне – не намагатися обдурити банк, малюючи «липові» довідки. Його служба безпеки обов'язково виявить підступ, і ви потрапите в «чорний список» шахраїв. Тоді про кредити і в цій, і в інших установах можна буде забути.
Для багатьох банків це також може стати вагомою причиною для відмови в кредиті.
Що робити: показати документи, що підтверджують вашу платоспроможність або взяти онлайн-кредит. Факт відсутності прописки можуть згладити документи, що підтверджують вашу платоспроможність, право власності на нерухомість або авто. Якщо ви ніде не прописані, але у вас, наприклад, є власна квартира, банк може закрити на це очі.
Інший варіант – звернутися за онлайн-кредитом в мікрофінансову компанію. Для них відсутність прописки – не аргумент для того, щоб не давати кредит. Високі відсотки, під які вони видають свої позики, з лишком компенсують ризики їх неповернення. Тому вони готові пробачити позичальникам відсутність і довідки про доходи, і прописки.
Не сумнівайтеся, банк ретельно перевірить все те, що ви про себе розповіли. Будь-яка помилка або неточність при заповненні анкети може призвести до того, що він відмовить у кредиті. Приміром, помилившись однією цифрою у номері домашнього телефону, ви ненароком можете вказати номер, який в базі банку фігурує як офісний. Скоринг може розцінити це як спробу надати завідомо недостовірні дані.
Помилка в серії або номері паспорта запросто призведе до того, що ви вкажете недійсний або загублений документ, і вас можуть вважати шахраєм. Те саме станеться, якщо ви вкажете в анкеті помилковий або недійсний телефон когось із знайомих або родичів.
Що робити: ретельно перевіряйте все, що вказуєте в анкеті. Вписуйте тільки достовірні дані. Попередьте знайомих або родичів, чиї телефони вказано в анкеті, що їм можуть телефонувати з банку.
Якщо відмовили в кредиті, спробуйте з’ясувати точну причину у менеджера банку. Є невелика ймовірність того, що вам її назвуть. Хоча зазвичай банки цього не роблять. Адже знаючи їх, шахраям буде простіше обдурити скорингові системи.
Якщо причину дізнатися не вдалося, є сенс детально пройтися за всіма перерахованими пунктами. Найчастіше причина криється в одному з них.
Перед тим, як брати новий кредит, варто:
- перевірити свою кредитну історію;
- уважно заповнити кредитну заявку, вказавши в ній тільки достовірні дані;
- попередити близьких людей, чиї телефони ви вказали в анкеті, що їм можуть дзвонити з банку.