0 800 307 555
0 800 307 555

Перерахунок за неякісну комуналку

Як знизити суми в квитанціях

Якість комунальних послуг в Україні залишає бажати кращого. Причиною тому - зношені комунікації і старі будинки ще радянського виробництва, на які припадає більша частина житлового фонду. При цьому цифри в платіжках за комуналку неухильно зростають. Це змушує людей активніше стежити за тим, що вони оплачують. За неякісні або ненадані послуги можна домагатися перерахунку. Ми розповімо, як це зробити.
Зміст

Реальна історія

На початку березня Світлана, жителька столичного житломасиву Осокорки, була вражена цифрами в отриманій платіжці за опалення. Якщо за січень вона заплатила 1433,30 гривні, то за лютий прийшов рахунок на 2938,25 гривень – в два з гаком рази вище. Подібні квитанції прийшли і іншим мешканцям її будинку по вулиці Вишняківській, де понад 200 квартир.

Щоб не накопичувався борг за комуналку, киянка цю квитанцію оплатила, але почала з сусідами розбиратися в ситуації. У платіжці було зазначено, що сума за опалення розрахована виходячи з опалювальної площі: 90 кв. м її трикімнатної квартири. Але так розраховується опалення в необладнаних теплолічильником будинках. У будинку Світлани лічильник є, і раніше мешканці оплачували тільки за використані гігакалорії (одиниця вимірювання теплової енергії).

Після звернення зі скаргою в ПАТ «Київенерго», що надавала на той момент послуги з опалення в Києві, мешканцям заявили, що розрахунок по опалювальної площі зроблений через те, що лічильник зламаний і перебуває на ремонті. Мешканці звернулися в свій ЖЕК №206, але там нічого не знали ні про поломку, ні про ремонт.

В середині березня мешканці створили комісію з кількох осіб і з представниками ЖЕКу пішли перевірити лічильник. З'ясувалося, що він на місці, опломбований і функціонує. На місці склали акт-претензію, який потім був переданий в «Центр комунального сервісу». Через місяць компанія зробила перерахунок. У випадку Світлани його сума склала приблизно 1500 гривень.

Правила перерахунку

Для початку розберемося, перерахунок яких послуг можна вимагати від комунальників і на яких підставах.

В Україні можуть провести перерахунок, якщо надані неякісні послуги з:

  • опалення, гарячої та холодної води, водовідведення;
  • утримання будинків і прибудинкових територій.

У першому випадку порядок перерахунку регулюється урядовою постановою №151 від 17 лютого 2010 року, у другому – №970 від 11 грудня 2013 року. Крім того, для Києва механізм надання послуг з утримання будинків і території навколо них і вимоги до їх якості прописані в розпорядженні Київміськадміністрації №307 від 5 березня 2011 року.

Норми якості

Опалення

Згідно із законом під час опалювального сезону температура повітря в житлових приміщеннях повинна бути не менше 18 °C і не менше 20 °С – в кутових кімнатах. Перерва в наданні послуги може бути не більше 12 годин один раз на місяць. Якщо температурні показники нижчі, будинок добре утеплений і не має теплових лічильників, мешканці мають право на перерахунок:

  • Тариф за опалення знижується на 5% за кожен градус нижче норми. Тобто якщо в квартирі 17 °С, то стягується 95% від тарифу, 16 °С – 90% і т.д.

  • Якщо температура в квартирі 12 °С, а в кутових кімнатах 14 °С або ще нижче, то плата за опалення не нараховується.

Гаряча і холодна вода

За нормативами температура гарячої води може коливатися в діапазоні 50-75 °С. При цьому з моменту відкриття крана має пройти не більше двох хвилин.

Якщо подається вода 45-49 °C, то в цей період оплачується 90% тарифу; якщо 40-44 °C – то 70% від тарифу. Вода 40 °C і нижче вважається холодною, тому відповідно і оплачується.

При цьому перерва в подачі як гарячої, так і холодної води може бути не більше 6 годин на добу (якщо вона надається 24 години) або не більше 30% часу, якщо за спеціальним графіком. Таких перерв повинно бути не більше двох на місяць. Якщо перерви більші, то плата зменшується на 3,3% за кожен день відсутності послуги.

Утримання будинків і прибудинкових територій

В тариф з утримання будинків та прилеглої території включено досить багато послуг. У Києві – 17. Сюди входять вивезення сміття, прибирання сходових клітин, освітлення, робота ліфтів, полив клумб і газонів і багато чого ще. Якщо яка-небудь із затверджених послуг не надається або виконується неякісно, можна вимагати перерахунок за неї.

Інформацію про подібні послуги в Києві і містечках Київської області можна подивитися на сайті «Муніципал».

Як домогтися перерахунку

В українських реаліях оскарження рахунків за неякісні комунальні послуги – завдання непросте, але, при бажанні, здійсненне. Ми розбили його на три етапи і про те, як його можна розв’язати, розповімо на прикладі Києва. Щодо інших регіонів порядок дій подібний. Відмінності будуть в номерах телефонів і назвах комунальних служб і підприємств.

1. Акт-претензія

Спочатку потрібно задіяти адміністративний спосіб вирішення проблеми. І краще спробувати це зробити відразу ж, як тільки були помічені проколи в наданні послуг (з крана з гарячою водою ллється тепла, більше доби не працює ліфт і т.д.):

  • Зателефонуйте на гарячі лінії з приводу проблем з комунальними послугами (контактний центр 15-51, диспетчерська служба 15-57 (зі стаціонарного і мобільного) або (044) 205-73-37).
  • Якщо після звернення на гарячі лінії ситуація не налагодилася, потрібно зафіксувати, що послуга надається неякісно, в акті-претензії. На підставі цього документа можна потім вимагати перерахунок за комуналку.
До відома

Оплатити комунальні послуги зручно і без комісії можна на сайтах самих комунальних підприємств, платіжних систем, а також за допомогою інтернет-банків. Але для цього потрібно оформити банківську кредитну картку.

👉 💳 Оформити кредитну картку

Акт складається у присутності представника ЖЕК, якщо справа стосується утримання будинку та прибудинкової території, або керуючої компанії-виконавця послуг. Наприклад, якщо мова йде про опалення або воду – представників «Київтеплоенерго», яке надає послуги з травня 2018 року, або «Київводоканалу». Можна зателефонувати і викликати їх, але краще це зробити письмово.

Форма цього документа повинна бути у представника компанії. Але краще на це не сподіватися і заготовити її самостійно. Знайти її можна тут: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/970-2013-%D0%BF.

В акті-претензії потрібно описати ситуацію, вказати виміри, поставити дату. З неї буде робитися перерахунок. Акт підписують дві сторони – ви, як споживач комунальних послуг, і представник ЖЕК або керуючої компанії. На ньому має бути вказаний вхідний номер і прізвище та ініціали особи, відповідальної за вирішення проблеми.

У столиці після складання акту керуюча компанія передає його в «Центр комунального сервісу» (ЦКС) для проведення перерахунку. Ця структура була створена в 2015 році для спрощення комунікації між споживачами та виконавцями комунальних послуг. Її представництва є в кожному районі Києва (телефон гарячої лінії – (044) 247-40-40).

Але вище описана ідеальна ситуація. В реальності керуючі компанії не квапляться йти до споживачів і фіксувати свою неякісну роботу. Тому, як правило, вони або не реагують на звернення (усні), або надсилають відписки малозрозумілою протокольною мовою.

У такому випадку потрібно скласти акт-претензію самому в присутності двох свідків (найкраще сусідів). У ньому в довільній формі на аркуші формату А4 потрібно написати, що «ми з сусідами зібралися, провели заміри, отримані такі-то результати» і поставити підписи. Бажано прикріпити фото- і відеодокази неякісного надання послуги та надіслати рекомендованим листом в ЖЕК або керуючу компанію.

2. Місцеві адміністрації

Складати акт потрібно в будь-якому випадку. Але, якщо з ним справа не просунулася, доведеться звертатися за допомогою до держорганів. Перш за все в департаменти з питань комунального сервісу при місцевих адміністраціях. У Києві в 2015 році було створене Управління (інспекція) самоврядного контролю, яке за скаргами жителів моніторить роботу ЖЕКів і допомагає домогтися перерахунку вартості послуг. В першу чергу це стосується утримання будинків і прибудинкових територій.

Другий держорган, який займається перевіркою якості послуг, в тому числі і ЖКГ – Держпродспоживслужба. Киянам потрібно звертатися в її київське управління.

Може також подіяти і звернення в ЦКС.

У будь-яку структуру можна звернути з заявою особисто або онлайн. Щоб її прийняли на розгляд, її доведеться правильно оформити:

  • вказати ПІБ, місце проживання;
  • чітко описати суть проблеми;
  • підписати (краще кількома людьми) і поставити дату;
  • в електронному зверненні потрібно додатково вказати е-мейл, на який буде надіслано відповідь, або інші контакти для зв'язку.

До заяви можна прикріпити акт-претензію, а також документи з листування з постачальником послуг.

Якщо скарга обґрунтована, то має послідувати реакція. Наприклад, Держпродспоживслужба створить комісію з представників райадміністрацій, ЖЕКів та мешканців, вивчить ситуацію і сприятиме перерахунку вартості послуг.

3. Судовий позов

Якщо ви пройшли весь цей непростий адміністративний шлях, але результату не добилися, залишається останній варіант – суд. Як подати на постачальника неякісної послуги в суд, можуть проконсультувати в Центрах правової допомоги. Там же допоможуть скласти позов. У ньому можна вимагати не тільки перерахунку вартості послуг, а й моральної компенсації. Зараз такі позови звільняються від сплати судового збору на основі статті 22 закону «Про захист прав споживачів».

Але потрібно розуміти, що судова тяганина – це довго і клопітно. У випадку з комуналкою найчастіше «гра не варта свічок». Таких позовів сьогодні небагато. «Сенсу в суд звертатися немає, оскільки суми невеликі, а судовий процес може затягнутися, – вважає Роман Чумак, керуючий партнер харківської юридичної компанії «Арес». – І потрібно буде довести, що дійсно ця послуга не надавалася».

Підтверджує його слова і розповідь про судовий процес з приводу перерахунку за тепло знайомого Світлани. Справа поки нічим не закінчилася, судові засідання повсякчас переносяться.

Складно, але можна

У Києві мешканці домагаються перерахунку на солідні суми. Так, в 2018 році, за інформацією Управління самоврядного контролю КМДА, тільки за неякісні послуги з утримання будинків і прибудинкових територій киянам повернули 44,2 млн гривень, що на 27% більше, ніж роком раніше.

У Держпродспоживслужбі, яка працює незалежно від КМДА, у 2018 році отримали від киян 650 звернень з приводу перерахунку за неякісні послуги ЖКГ. Вони склали 10% від усіх звернень. Служба провела 289 перевірок і домоглася перерахунку на суму 1,4 млн гривень.

Основними причинами повернення грошей, за даними Управління КМДА, були ненадання послуг з прибирання прибудинкової території та сходових клітин, їх освітлення, технічного обслуговування ліфтів, ремонту та обслуговування протипожежних систем, поливу дворів, клумб і газонів.

При цьому обслуговуючі компанії, за словами Станіслава Москалевського, голови Управління, заздалегідь знижують тарифи, якщо знають, що послуга надається неякісно. «Наприклад, у нас [в Києві, – авт.] дві тисячі будинків без циркуляції [коли вода заходить в будинок і не виходить, тому охолоджується в трубах, коли нею не користуються, – авт.]. Там автоматично нараховують за гарячу воду приблизно на 10% менше. На це ніхто не звертає уваги, але це вже неякісна послуга і на неї надається знижка», – пояснює чиновник. Такі будинки становлять близько 14% всього житлового фонду Києва.

З 1 травня 2019 року добитися перерахунку за погані послуги ЖКГ стане легше. 9 листопада минулого року парламент прийняв відповідні зміни до закону «Про житлово-комунальні послуги», а 27 грудня Кабмін затвердив постанову №1145 про новий порядок проведення перевірок.

Наприклад, якщо представник ЖЕК або сервісної компанії не приходить на виклик, то за новими нормами споживачі послуг через добу самі можуть скласти акт-претензію і надіслати оператору. Якщо протягом 5 днів вони не отримали аргументовану відповідь від нього, їхня скарга вважається доведеною. Тепер мешканці зможуть разом з тепловиками вимірювати температуру на вході в будинок, а не в приміщеннях, як було затверджено раніше, і виявляти причину неякісної послуги.

Висновки та рекомендації

Якщо комунальна послуга надається неякісно, можна вимагати перерахунку повної суми, зазначеної в платіжці. Просто не платити – не варіант. В Україні багато людей отримують субсидії за послуги ЖКГ, особливо в зимовий період. У разі двомісячного боргу субсидія знімається.

Вирішення проблеми вимагає певного часу і зусиль. Алгоритм дій такий:

  1. Викличте письмово представника постачальника послуги.
  2. Складіть разом з ним акт-претензію і чекайте перерахунку.
  3. У разі ігнорування з боку постачальника послуги складіть акт-претензію самі в присутності двох свідків. Обов'язково вкажіть свої реквізити і дату, поставте підписи.
  4. Надішліть акт-претензію за адресою сервісної компанії.
  5. Якщо перерахунку немає, звертайтеся до департаментів з питань комунального сервісу при місцевих адміністраціях.
  6. Якщо результату немає, звертайтеся до суду.