Як купити авто зі США
І не залишитися сам на сам з проблемою
Останнім часом неабиякої популярності набувають автівки зі США. Найпривабливіше в такій покупці – ціна, адже вартість «американця» на 30-50% нижча за ринкову в Україні. Але ризиків і головного болю більше. Утім, це не зупиняє охочих.
Лише у вересні цього року українці зареєстрували 54,3 тис. вживаних легкових автомобілів, ввезених з-за кордону. Це в півтора раза більше торішнього показника. Усього ж з початку 2021 року українці зареєстрували понад 355 тис. вживаних машин, завезених з інших країн.
Finance.ua розбирався, як купити авто зі США, на що потрібно звернути увагу, з якими проблемами можна зіштовхнутися та чи можливо пройти весь цей шлях самостійно.
Ще більше корисних інструкцій – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб не пропустити нічого цікавого.
Машини зі США, які так уподобали українці, продаються на страхових аукціонах – IAAI, Copart, Manheim. Добовий обіг автівок на таких майданчиках обраховується десятками тисяч.
А все тому, що ремонт у Штатах дуже дорогий. Власнику простіше отримати компенсацію за пошкоджене авто й придбати нове, ніж викласти кілька тисяч доларів в автомайстерні.
Власне, через це в народі машині зі США й прозвали «битками», адже вони биті – здебільшого після ДТП.
Проблема цих аукціонів – вони відбуваються онлайн. Тобто машину ви купуватимете по фотографіях.
«Один зі способів перевірити машину – це Carfax. Американські компанії, які дають машини в кредит, зобов’язані вносити в цю систему будь-яку інформацію. Якщо стався страховий випадок, заміна мастила, зміна власника – усе вноситься. Carfax є відправною точкою, але він коштує грошей – кожне замовлення, і вартість залежить від того, з яким провайдером ти працюєш», – каже Олег Гладуш – власник фірми TotalCars, що спеціалізується на купівлі авто в США.
Як варіант – замовити експертизу на місці, утім, за словами Гладуша, це недоцільно. За одну машину доведеться викласти близько 250 дол., але її можна й не виграти на аукціоні.
«Ви обрали машину певної моделі, я дивлюся добірку. От на день продається таких, скажімо, 50 штук. Половина з них точно буде після тоталу – без переду, заду, потопельники, пожежа тощо. Ми одразу їх відкидаємо. З тих, що залишилися, ми відбираємо 5-7 варіантів, які варто придбати. По них робиться розрахунок, а далі ми намагаємося їх виграти. З п’яти ми можемо виграти нуль. Буває, що граєш 50 машин і жодної не можеш виграти, адже вони продаються дорожче тих меж, в які хоче влізти клієнт», – пояснює експерт.
З моменту виграшу у вас буде два дні, щоб викупити автівку, інакше доведеться сплатити так звані «відмовні» – це близько 10% від вартості лоту.
Оплата за машину проводиться напряму на рахунок аукціону.
«Коли ви виграєте автомобіль, компанія має роздрукувати вам інвойс, в якому зазначений VIN-код, рік випуску, номер лоту – усі ці дані мають збігатися з лотом на аукціоні. Ви йдете у будь-який банк і через SWIFT-платіж сплачуєте. Я вважаю це додатковою гарантією. Адже, якщо фірма, яка надає послуги пригону авто зі США, просить вас одразу принести 100% за машину, тут щось нечисто», – звертає увагу Гладуш.
Протягом двох днів після покупки, необхідно, щоб транспортна компанія-партнер приїхала, забрала машину та доставила її на майданчик компанії, яка переправлятиме авто через океан.
В Україні є 5-10 великих провайдерів, які займаються логістикою по морю. Вони надають комплекс послуг по забору автомобіля з аукціону та доставлення в Одесу, Чорноморськ чи Клайпеду (Литва).
Тобто «американця» можна завести в Україну й наземним шляхом через Європу, але наразі через Клайпеду заїжджають до 5% машин зі США. Олег Гладуш радить працювати через брокера в Одесі, адже тут процес максимально налагоджений і простий.
«У кожного аукціону від 50 до 100 майданчиків, машина може бути придбаною у будь-якому штаті. У великих транспортних провайдерів є свої розподільчі станції. Найчастіше їх роблять поблизу великих портів – це Нью-Йорк, Саванна, Техас, Каліфорнія і Вашингтон. Чим більше розподільчих станцій у компанії, тим дешевше вам обійдеться доставлення, адже машину повезуть до найближчої станції, що зменшує витрати на логістику по суші до порту», – пояснює Олег Гладуш.
Потім компанія бронює контейнер, який прибуває на склад і вже там він комплектується з 3-4 машин, що також здешевлює вартість доставлення. Якщо ви купуєте якусь дорогу автівку, звісно, вигідніше заплатити за окремий контейнер – така послуга також є.
Далі завантажені контейнери доставляються в порт, а звідти – в Європу.
Насамперед це залежить від того, з якого порту відправляється контейнер з вашою автівкою. У середньому виходить 45-60 днів від порту до порту.
На терміни впливають різні фактори:
- доставлення машини до розподільчої станції по суші. Найчастіше проблеми виникають взимку, коли в Штатах починаються снігопади;
- черга на розподільчій станції;
- наявність вільних контейнерів. З початком пандемії китайські компанії почали викуповувати 90% контейнерів, які прямують з Америки до Китаю, адже у них відвантажуються товари.
«Коли машина прибуває вже в Одесу, пару днів займають брокер, експедитор, дістати автівку з контейнера, підготувати всі митні документи, і ще день-два – привезти її до Києва», – зазначає Олег Гладуш.
Якщо ви бажаєте придбати страховку, пропонуємо скористатися сервісом Finance.ua. У нас можна купити ОСЦПВ та каско всього в кілька кліків. Система добере актуальні пропозиції на ринку, і ви, порівнявши їх, зможете оформити оптимальний для вас поліс.
Окрім того, з нами вигідно. Скориставшись промокодом AUTO_USA10, ви отримаєте 10% знижки на Автоцивілку, а промокод AUTO_USA дасть 500 грн гарантованої знижки на каско.
«А далі починається пекло», – напівжартома каже Гладуш.
Декотрі фірми, які займаються пригоном автівок зі США, доставляють їх тільки до порту. А далі розбиратися з «битком» доводиться клієнту самостійно.
«Цей ринок – колосальні гроші, мільярди гривень. Але він потягнув за собою здорожчення запчастин, комплектуючих, вплинув на якість надання послуг, на СТО зараз величезні черги. Іноді вигідніше буває привезти машину в якийсь умовний Чернігів, бо там на локальних СТО вдвічі-втричі нижчі ціни на ремонт. Київ – це узагалі «космос» у плані цін», – підкреслює наш співрозмовник.
Тому Олег радить детально вивчити відгуки про ту чи іншу фірму перед тим, як нести їм гроші. Також необхідно уважно вивчити договір, який ви підписуєте з компанією, і найприскіпливіше ознайомитися з переліком послуг. Це в жодному разі не має бути договір на надання інформаційних послуг, бо в такому разі ви ризикуєте залишитися і без грошей, і без машини.
Також треба сторожко ставитися до тих, хто переконує, що ремонт обійдеться в копійки. Потрібно розуміти, що страхова компанія не просто так продає машину з аукціону.
Після ремонту потрібно провести сертифікацію і поставити авто на облік.
«Під час сертифікації перевіряють передню і задню оптику, пробіг, тонування автомобіля. Фактично – це перевірка на відповідність європейським стандартам, що машина не в якийсь кустарний спосіб була зібрана. Є спеціальні компанії, які займаються сертифікацією. Це займає один день», – пояснює Олег Гладуш.
Поставити ж на облік машину сьогодні не проблема. Отримати техпаспорт й українські номери можна буквально за годину.
Отже, процес пригону машини зі США складається з таких етапів:
- добір авто за заданими параметрами: марка, колір, об’єм двигуна тощо;
- торги на аукціоні;
- оплата;
- транспортування до розподільчого пункту, завантаження в контейнер;
- доставка в Україну. Найчастіше – це порт в Одесі;
- розмитнення;
- транспортування до пункту призначення;
- ремонт;
- сертифікація;
- реєстрація.
Теоретично – можна. Але практично – дуже складно, майже неможливо.
«Потрібно буде домовлятися з транспортною компанією, з тими, хто спакує машину в контейнер, домовлятися куди його привезуть. Окрім того, має бути сторона, що приймає. Як правило, це брокерська компанія в Одесі, яка має ліцензію на такі види діяльності. Компанії, які займаються пригоном машини зі США, у середньому за свої послуги беруть 500 доларів – це небагато», – пояснює Гладуш.
Розраховуючи вартість авто зі США, потрібно зважати на такі платежі:
- Фактична вартість – це та сума, що вноситься на аукціоні, залежить від обраного лота.
- Збір аукціону – приблизно 10% від фактичної вартості.
- Вартість транспортування до американського порту, пакування в контейнер, доставлення до України – 1,5-2 тис. дол.
- Послуги брокера, експедитора – до 1 тис. дол.
- Вартість розмитнення. Порахувати можна на сайті Державної митної служби.
- Доставка до кінцевого пункту (до Києва – 200 дол.).
- Вартість ремонту або відновлення авто в Україні – залежить від типу пошкоджень.
- Вартість сертифікації – 250 дол.
- Комісія фірми, яка займається пригоном машини – 500 дол.
На це є кілька причин. Насамперед – хороші дороги. Усі машини, які Олег Гладуш привозив зі Штатів, були з ідеальними ходовими.
Також в Америці добре пальне, тому й двигуни в американських машинах в доброму стані.
Окрім того, машини з американського ринку йдуть у дуже гарних комплектаціях. Але найголовніше – можливість перевірити повну історію автівки.
«В Україні, скільки б ми не займалися самообманом, усе, що на ринку, на AUTO.RIA, – бите. От усі кажуть, що з Америки везуть «битки», але там хоча б можна побачити, що це за «биток». У нас тільки Бог знає, що було з машиною перед продажем. Те саме і з «євробляхами», – резюмує Гладуш.