0 800 307 555
0 800 307 555

Як безкоштовно лікуватися в приватній клініці

Медична реформа 2020

В Україні триває реформа первинної медицини. Крім бюджетних, в неї включилися і приватні клініки. Вони надають пацієнтам набір безкоштовних послуг, які оплачуються державою. Ми розбиралися, що для цього потрібно і як це працює.
Зміст

Історія однієї пацієнтки

Про те, що декларацію з сімейним лікарем можна підписати як у бюджетній, так і в приватній клініці, киянка Ірина Миронова дізналася на початку 2019 року. І відразу ж у січні підписала документ з лікарем з однієї з найвідоміших у столиці приватних клінік – «Борис». Півроку дівчина за меддопомогою не зверталася, але в червні сильно застудилася. Здолати недугу своїми силами не вийшло, і вона поїхала в клініку.

«Мій лікар виявилася дуже грамотною і уважною. Я у неї провела близько години, притому, що була останнім пацієнтом того дня», – розповідає Миронова, яка була вражена якістю обслуговування.

Дівчині зробили електрокардіограму мобільним кардіографом і відправили на аналіз крові. Через особливості розташування вен у пацієнтки важко було взяти кров з першого разу. Тому медсестрі довелося використовувати два набори для забору зразків. Якщо б вона звернулася в клініку як платний пацієнт, то лише цей аналіз коштував би їй 350 гривень.

Лікар призначила ще кілька аналізів, виписала ліки і запросила на повторний прийом наступного тижня. Але Миронова пропозицією вирішила не користуватися – їй стало краще, справи пішли на поправку і потреби їхати в клініку вона не бачила. Але яке було її здивування, коли в свій прийомний день лікар зателефонувала сама і запитала, як вона почувається.

Особливості медичної реформи

Медреформа стартувала в Україні з 1 квітня 2018 року. Відтоді українці можуть підписати з лікарем первинної медицини (терапевтом – для дорослих, педіатром – для дітей і сімейним лікарем – для обох категорій) декларації незалежно від місця прописки як в бюджетних, так і в приватних клініках.

Гроші за кожного задекларованого пацієнта щомісяця (незалежно від того, був він у лікаря чи ні) на рахунок установи пересилає Національна служба здоров'я України (НСЗУ), створена в березні 2018 року в структурі МОЗ. Клініка зі свого боку повинна відповідати певним стандартам і підписати контракт з НСЗУ.

Тарифи при цьому різні і залежать від віку пацієнта. Базовий тариф – 370 гривень – передбачений за обслуговування людей віком від 18 до 39 років. За пацієнтів від 40 до 64 років медустанови отримують 444 гривні, старших за 65 років – 740 гривень. За дітей віком від 6 до 17 років сплачується 814 гривень. Найдорожче оцінено обслуговування дітей до 5 років – 1480 гривень.

Підписавши декларацію, пацієнт отримує право на повний пакет послуг первинної медицини.

  • Що входить в пакет послуг первинної медицини

    У пакет послуг первинної медицини входить консультація у лікаря у разі погіршення стану здоров'я, вакцинація, ведення вагітності до 12 тижнів, планові огляди дітей від 0 до 3 років, планові огляди дорослих у разі 7 видів захворювань (ВІЛ, цукровий діабет, туберкульоз, три види раку, серцево-судинні захворювання), а також 10 видів аналізів і досліджень:

    • загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою;
    • загальний аналіз сечі;
    • глюкоза крові;
    • загальний холестерин;
    • вимірювання артеріального тиску;
    • електрокардіограма;
    • вимірювання ваги, зросту, окружності талії;
    • швидкий тест на вагітність;
    • швидкий тест на тропонін;
    • швидкі тести на ВІЛ, вірусні гепатити.

Крім того, з 1 квітня 2019 року для задекларованих пацієнтів з цукровим діабетом, бронхіальною астмою і серцево-судинними захворюваннями почала діяти програма «Доступні ліки». Сімейний лікар виписує електронний рецепт на медикаменти, які можна отримати безкоштовно або з невеликою доплатою. Він заноситься в електронну систему охорони здоров'я EHealth.

  • Як працює програма «Доступні ліки»

    Рецепту присвоюється унікальний номер з набору букв і цифр. Пацієнт, якому він виписаний, отримує смс з текстом «ваш рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ». Номер рецепта і код він називає в аптеці. Тут йому надається право вибору – він може обрати будь-яку аптеку з тих, що беруть участь в програмі, як і самі ліки певного виробника. Лікар виписує тільки діючу речовину. На сьогодні, за даними НСЗУ, до програми приєдналися 6255 аптек. У список включено 258 ліків, 64 з яких можна отримати безкоштовно.

Підписати декларацію з лікарем потрібно було до кінця липня 2019 року. Ті, хто не встиг, можуть зробити це будь-якої миті. Але затягувати з цим не варто. Чим довше зволікати, тим менший шанс підписати документ саме з тим лікарем, який вам потрібен. Адже у кожного лікаря є ліміти на пацієнтів, які вже зараз можуть бути вичерпані.

Але це не стосується випадків невідкладної допомоги, коли людині різко стало погано, або вона отримала травму, особливо якщо вона перебуває у відпустці або відрядженні. Екстрена медична допомога повинна надаватися завжди, і наявність або відсутність декларації з сімейним лікарем на це ніяк не впливає. Це регламентується наказом МОЗ №503.

Як підписати декларацію з сімейним лікарем

Декларацію можна підписати при першому візиті до лікаря або зробити це заздалегідь. Список клінік, що надають такі послуги, доступний на інтерактивній карті на сайті НСЗУ. А на їх дверях повинна бути наклейка «тут можна обрати свого лікаря».

З собою потрібно взяти:

  • паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • мобільний телефон.

Щоб підписати декларацію для дитини до 14 років, батькам або опікунам, крім своїх документів, потрібно взяти її свідоцтво про народження.

В реєстратурі дані пацієнта заносяться в систему eHealth. Потім на його телефон приходить смс з кодом підтвердження, який потрібно назвати співробітнику клініки. Далі друкується текст декларації у двох примірниках, які підписує пацієнт і один з них забирає собі.

Кияни можуть заповнити свої дані в електронній системі також на сайті Helsi.me, а в клініці забрати роздруковану декларацію. На цьому ж сайті потім можна записуватися на прийом до свого лікаря онлайн.

Якщо людина змінила місце проживання або змінила сімейного лікаря з інших причин, вона просто підписує декларацію в іншому місці. Дані в системі автоматично оновлюються, стара декларація припиняє діяти, гроші за пацієнта пересилаються вже новому медзакладу.

На сьогодні, за даними НСЗУ, вже підписано 28 млн 183 тис. декларацій. У програмі задіяно 1349 медустанов, з них 145 приватних клінік і 172 лікаря ФОП (останні можуть співпрацювати з різними установами, але гроші за їхніх пацієнтів надсилаються на їхній рахунок, і вони ними розпоряджаються на свій розсуд).

Лікар може відмовити у підписанні декларації, якщо у нього вже заповнений ліміт на кількість пацієнтів (для сімейного лікаря – 1800, терапевта – 2000, педіатра – 900). Тоді потрібно підібрати іншого фахівця в цій медустанові або звернутися до іншої.

Безкоштовний лікар в приватній клініці

Пацієнти йдуть в приватні клініки з різних причин. Одні живуть неподалік, інші особисто знають лікарів або членів їхніх сімей, треті приходять за рекомендацією знайомих, вражених якістю послуг, мимоволі порівнюючи їх з муніципальними клініками. «Частина населення навіть була готова оплачувати частково наші послуги, тому що вони втомилися від тієї державної, так скажемо, медицини", – зазначає Олена Пінчук, головлікар центру сімейної медицини «Мій лікар» в місті Кролевці Сумської області. Зараз її клініка, яка розпочала роботу з грудня 2017 року, обслуговує 4069 задекларованих пацієнтів.

Від усієї кількості медустанов, що працюють з НСЗУ, приватники становлять трохи більше ніж 10%. І вони зазвичай беруть менше «безкоштовних» пацієнтів. «Ми порахували, що близько 600-700 осіб на одного лікаря – це більш ніж достатньо, щоб він зміг якісно обслужити пацієнта, – каже Андрій Ращупкін, медичний директор клініки «Борис». – Для нас, крім фінансової складової, важливо, щоб пацієнти отримали якісне лікування». Зараз із задекларованими пацієнтами в його клініці працюють чотири лікаря. Найбільше пацієнтів у двох сімейних лікарів – 945 і 1285 осіб, терапевт і педіатр обслуговують 318 і 313 осіб відповідно.

І якщо в гонитві за пацієнтами комунальні медустанови інколи використовували різні хитрощі, то приватники спираються тільки на свою репутацію. «Ми не ходили по домівках, не збирали паспортні дані, як це робили бюджетні лікарні, – розповідає Ірена Лепень, директор медичного центру «Богдан» у Новій Каховці Херсонської області. – Ми просто написали, що у нас можна обрати лікаря, і пацієнти приходили самі». Зараз з ними вже підписано 2259 декларацій, що дозволило клініці заробити більш ніж 560 000 гривень за перші шість місяців 2019 року.

Сьогодні приватна медицина в цілому задоволена співпрацею з державою, незважаючи на скепсис, який був на старті реформи. «Коли ми починали, мені здавалося, що все це не дуже вигідно, – ділиться Расщупкін з «Бориса». – А зараз ми, по-перше, заробляємо. Друге – все організовано дуже непогано, починаючи від досить простої форми щомісячних звітів і закінчуючи швидким і своєчасним переказом коштів. Це працює ідеально, як годинник». З початку літа його клініка припинила підписувати декларації, набравши 2861 особу. «Нам стало важко справлятися з таким потоком пацієнтів", – пояснює Расщупкін. Всього в столиці з понад 70 приватних клінік з НСЗУ співпрацює тільки 24.

У регіонах ситуація інша. Там недовіра до нововведення була, скоріше, з боку пацієнтів, а не лікарів. Люди не хотіли вірити в безкоштовні послуги у приватників. «Це сприймалося і певною мірою досі сприймається з побоюванням, – говорить Пінчук. – Досі інколи проскакують запитання: «А що ми винні?» – хоча всі прекрасно знають, що пацієнтів з декларацією ми обслуговуємо безкоштовно».

Зараз в приватних клініках на безкоштовну допомогу можна розраховувати тільки у сімейного лікаря. Якщо далі знадобитися консультація вузького спеціаліста, то, за словами Расщупкіна, пацієнту пропонується два варіанти: платна консультація в цій же клініці або направлення до безкоштовного лікаря в бюджетній клініці.

Якщо пацієнта не влаштовує рівень обслуговування або у нього вимагають гроші за безкоштовний набір послуг, є кілька варіантів поскаржитися:

  • зателефонувати за номером 1677 в контакт-центр НСЗУ і залишити заявку;
  • заповнити форму на сайті НСЗУ;
  • зателефонувати на гарячу лінію МОЗ 0-800-505-201.

У разі грубих порушень НСЗУ може розірвати договір з клінікою, але поки що таких прецедентів не було.

Не все так гладко

З 1 липня 2019 року мав стартувати новий етап реформи первинної медицини – програма «безкоштовна діагностика». Планувалося значно розширити перелік медичних аналізів і досліджень, які міг би зробити пацієнт за електронним направленням сімейного лікаря. Але це поки що реалізувати не вдалося з двох причин – технічної та фінансової. Запропоновані Кабміном тарифи на дослідження не зацікавили приватні клініки. Крім того, вони не згодні з нерівними умовами роботи, коли держполіклінікам компенсують з бюджету комунальні послуги.

«Ми будемо підтримувати програму «безкоштовна діагностика", якщо вона міститиме раціональні розрахунки, – каже Руслан Червак, головний лікар медичного центру «Інтерсоно», що входить до структури європейської клініки Medicover та обслуговує пацієнтів у Львові та Ужгороді. – На сьогодні ми не бачили методики розрахунків, якими керується НСЗУ, а також не розуміємо, як буде усунуто низку неконкурентних привілеїв з боку комунальних закладів охорони здоров'я».

Але в цілому приватники підтримують медреформу і раді, що для її реалізації залучили і їх. «Нарешті нас визнали на рівні держави. Приватну медицину як таку. Це дуже важливо, – каже Лепень з Новокаховського медцентру «Богдан».

Висновок

Можливість обрати сімейного лікаря в приватних клініках припала до душі як їм самим, так і їхнім пацієнтам. Останніх насамперед приваблює більший ніж у держструктурах рівень комфорту. Щоправда, з державою співпрацює поки що мало приватників, і для пацієнтів це не завжди зручно, адже багатьом доводитися їздити до лікаря через все місто. Але заради хорошого сервісу люди готові з цим миритися.

Миронова з Києва – одна з таких. Їй доводиться їздити до свого лікаря з житлового масиву «Оболонь» на «Осокорки» – близько 20 кілометрів. «Краще зайвих півгодини провести в транспорті, але потім отримати якісне обслуговування», – вважає киянка.