Автоцивілка чи каско. В чому різниця і що обрати
Як не заплутатися в полісах
Страхові компанії України пропонують кілька видів такого страхування. Основними серед них є два – поліси ОСЦПВ (або, як його часто називають, ОСАГО – авт.) та каско. В чому ж різниця між цими видами страхування?
Абревіатура ОСЦПВ розшифровується як «Обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності». Інколи використовують абревіатуру ОСАГО – це просто російський варіант тієї ж самої назви – «Обязательное страхование автогражданской ответственности». Найчастіше цей вид страхування також називають «Автоцивілка».
Наявність такого поліса у водія є обов’язковою, це визначає законодавство України. У разі відсутності автоцивілки поліція може накласти на водія штраф у розмірі 850 гривень. Для чого ж потрібна автоцивілка, крім того, щоб показувати її поліціянтам і вберегтися від штрафу?
Цей вид страхування передбачає виплату коштів третім особам, які постраждали під час аварії. Тобто, якщо водій вчинив ДТП, у якій постраждали транспортні засоби або люди, страхова компанія відшкодує збитки саме потерпілим.
Проте сам винуватець дорожньо-транспортної пригоди жодних коштів не отримає – ні в разі пошкодження власної автівки, ні в разі отримання ним травм. Договір автоцивілки передбачає виплати лише тим, хто постраждав внаслідок дій власника полісу. Тобто свою машину ви будете ремонтувати власним коштом. Як і лікуватися.
Розмір компенсації:
Розмір компенсації постраждалій стороні також має свої граничні межі. Ліміт виплат становить 130 000 гривень потерпілому в ДТП авто і 260 000 гривень на відновлення здоров’я особам, які постраждали в дорожньо-транспортній пригоді.
Це ті витрати, які покриє страхова компанія. Якщо збитки будуть вищими – різницю доведеться доплачувати винуватцю ДТП.
Строк:
Автоцивілку можна оформити на строк від 15 днів (для автівок без реєстрації чи таких, що зареєстровані на території іншої держави) до одного року, в залежності від потреби. Найвигіднішим і найпоширенішим є поліс на 12 місяців.
Щодо обов’язковості наявності Автоцивілки існують винятки. Без неї можуть їздити учасники бойових дій; люди, які отримали інвалідність внаслідок війни; водії з інвалідністю І групи, які керують власним транспортним засобом або особи, що керують транспортом цих інвалідів у їхній присутності.
Щодо каско, то багато хто думає, що це теж абревіатура, та намагається її розшифрувати. Насправді назва цього виду страхування походить від іспанського слова «casco», що означає «шолом».
На відміну від автоцивілки (ОСЦПВ), яка є обов’язковою, договір каско є добровільним. Тобто – укладати такий договір чи ні – вирішує виключно власник транспортного засобу.
Відповідальність за його відсутність законом не передбачена, жоден поліціянт не має права вимагати від водія наявності цього полісу чи штрафувати за його відсутність.
Існує два види каско – повне та часткове. Повне каско – це страхування всіх можливих ризиків, тоді як часткове покриває лише певні ризики, що визначаються під час укладення договору страхування.
Якщо автоцивілка покриває лише збитки, завдані третій стороні, то каско насамперед спрямоване на покриття будь-яких збитків, завданих саме власнику поліса. Тобто страхова компанія покриє ваші витрати незалежно від того, хто є винуватцем ДТП та незалежно від розміру збитків.
Каско передбачає компенсацію й у разі крадіжки автівки, пошкодження від стихійного лиха, вандалів, нещасних випадків тощо. Наприклад, якщо на вашу машину впаде цеглина чи брила льоду, ви пошкодите її об, скажімо, дерево, її обіллють фарбою чи подряпають, розіб’ють скло.
У разі повного знищення автомобіля вам також повністю компенсують його вартість. Усі ці ризики прописуються в договорі зі страховою компанією.
Крім того, абсолютно не важливо, хто під час ДТП був за кермом – чи сам власник, чи хтось інший. Страхова компанія покриє всі збитки, незалежно від цієї обставини. Також на виплати не впливатиме місце, де постраждало ваше авто – на дорозі, тротуарі чи на стоянці.
Існує ще один вид автомобільного страхування – Договір Додаткової цивільної відповідальності. При наявності каско його укладання не має сенсу, а от у разі автоцивілки варто про нього знати.
Головна його перевага – він дає можливість збільшити виплати при настанні страхового випадку до одного мільйона гривень. Тобто, якщо збитки перевищуватимуть граничний ліміт виплат по договору ОСЦПВ, покриватимете цю різницю не ви, а страхова компанія. Однак, як свідчить статистика, випадки, коли розміру автоцивілки не вистачає на покриття збитків, досить рідкісні.
Вартість такого полісу також визначає страхова компанія, а наявність його не є обов’язковою, тому оформляти його чи ні – рішення виключно добровільне.
Нагадаємо, що каско є добровільним видом страхування, а автоцивілка – обов’язковим. Тому останню водій зобов’язаний мати, незалежно від його бажання. А от щодо каско – вибір за власником транспортного засобу.
Ці дві страховки можна оформити як в одній страховій компанії, так і в різних – закон визначає, що страхувальника обирає клієнт.
Одним із нюансів є те, що отримати виплату у разі страхового випадку за обома полісами не вдасться – збиток покриють за вигіднішим страховим полісом, зазвичай це каско.
Автоцивілка відносно недорога, а її вартість регулюється державою. Звісно, в залежності від регіону, автомобіля, водійського стажу та наявності пільг у водія, її вартість варіюється, але ці суми досить незначні.
Вартість каско визначає страхова компанія. На її ціну впливають декілька факторів:
- марка;
- вік;
- вартість автомобіля;
- страхові випадки, які підлягають відшкодуванню тощо.
Чи варто оформляти каско – вирішувати вам. Але, якщо ви маєте досить дорогу автівку у хорошому стані, краще це зробити. Якщо ж у вас, наприклад, старенький «Ланос», то сенсу це робити немає.
У більшості страхових компаній є онлайн-калькулятори, за допомогою яких можна швидко розрахувати вартість страхового полісу.
Щодо вибору страхової компанії, то варто насамперед орієнтуватися не на ціну полісу, а на репутацію: перевірити історію діяльності компанії, строки виплат, наявність скандалів тощо.
Можна скористатися зручним сервісом Finance.ua, щоб не тільки розрахувати вартість, а й добрати найкращі пропозиції на ринку.