Скільки «служить» електромобіль та чи вигідно його утримання
Розповідаємо про термін життя «зелених» авто з позиції грошей
Електромобілі є сучасним сьогоденням транспорту. Хтось віддає їм перевагу через турботу про довкілля, хтось — через постійне підвищення цін на пальне, а комусь просто подобається їхати в тиші, не чуючи звуку двигуна.
На фоні того, що електромобілі стають дедалі популярнішими, більшість потенційних власників ставить собі логічне питання: наскільки довговічні ці авто і чи дійсно вони економні в довгостроковій перспективі?
Не забувайте про власну безпеку на дорозі. На Finance.ua можна оформити автоцивілку, каско, та навіть оптимальну Зелену картку для свого авто.
Перш за все, варто звернути увагу на те, що в Україні діють податкові преференції для покупців електромобілів. На сьогодні розмитнення електромобілів звільнене від наступних платежів:
- податок на додану вартість (ПДВ) — економія 20% від вартості авто;
- мито (10%) — додаткова знижка, що робить імпорт вигіднішим.
Ці пільги діють лише до кінця 2025 року. Вже від 1 січня 2026 року всі електромобілі, ввезені до України, обкладатимуться стандартними податками.
Після цього розмитнення відбуватиметься на загальних умовах, що зробить придбання електромобілів значно дорожчим. Орієнтовно, вартість таких авто може зрости щонайменше на 30%.
Таким чином, якщо електромобіль коштує 30 тис. доларів, то за нього від 1 січня 2026 року треба буде заплатити на 10% мита і 20% ПДВ більше, що підвищить ціну до майже 40 тис. доларів. Тож, якщо хочете придбати електромобіль, то краще поспішати.
Одразу зазначимо, що вартість експлуатації електромобіля дешевше, ніж машини з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ). Справа тут не лише в ціні на бензин, дизель чи газ, а ще й в тому, що електромобілі мають значно менше рухомих частин, ніж автомобілі з ДВЗ. Та є й інша сторона медалі. Мова про те, що середні ціни на електромобілі у 2025 все ще залишаються вищими, ніж у авто з ДВЗ. Однак ситуація поступово змінюється.
Одним із ключових факторів, який впливає на рішення придбати електромобіль, є доступність зарядної інфраструктури. У 2025 році в Україні кількість зарядних станцій значно зросла, особливо у великих містах і на основних магістралях.
Однак у віддалених регіонах зарядна інфраструктура все ще розвивається, що може створювати певні труднощі для власників електромобілів, які часто подорожують за межі міст.
Щодо зарядки, то середня ціна на електроенергію для «зелених» машин на основних мережевих електростанціях становить 14,8 грн/1 кВт-год за повільне заряджання. Якщо хочете зарядити свій електромобіль швидше, в такому разі треба буде віддати 17,4 грн/1 кВт-год.
За приклад візьмемо найпопулярніший новий електромобіль серед українців за підсумками березня 2025 року — BYD Song Plus. Ця модель має місткість батареї в 72 кВт·год у версії на 520 км запасу ходу та 87 кВт·год у версії на 605 км запасу ходу.
Таким чином, аби зарядити батарею цього авто до 80%, треба буде віддати 852 грн. Йдеться про повільну зарядку у версії на 520 км запасу ходу. 1 002 грн треба буде віддати, якщо бажаєте зарядити BYD Song Plus швидко у версії на 520 км запасу ходу.
Якщо йдеться про версію на 605 км запасу ходу, то тут дані наступні:
• 1 030 грн з повільною зарядкою;
• 1 211 грн зі швидкою зарядкою.
Тож, вартість 1 км на електромобілі BYD Song Plus у версії на 520 км коштує 1,78 грн, а у версії на 605 км — 1,85 грн. Нагадаємо, що йдеться про зарядку акумулятора до 80%.
Тепер візьмемо для прикладу найпопулярнішу вживану модель електрокара серед українців за підсумками березня 2025 року — Tesla Model Y. Місткість її батареї становить 75 кВт·год, а запас ходу дорівнює близько 500 км.
Зарядити це авто на повільній зарядці до 80% коштує 888 грн, а на швидкій — 1 044 грн. Тож, проїхати 1 км цією машиною обійдеться вам у 1,9 грн.
Аби визначити це, ми взяли для прикладу найпопулярніше вживане авто на ДВЗ серед українців за підсумками 1-го кварталу 2025 року — Volkswagen Golf. Враховуючи те, що йдеться про машину з пробігом, то візьмемо до уваги цю модель 2020 року випуску у модифікації 1,5 TSI на 150 кінських сил.
Так, змішаний цикл витрати пального на 100 км (в місті/на шосе) становить 4,9 літра. Заправляючись бензином марки А-95, середня ціна якого становить близько 56 грн/літр, треба витратити 1 372 грн, аби проїхати 500 км. Тобто, тут 1 км коштує 2,7 грн.
Погодьтеся, різниця з електромобілем є. Додай до цього ще той факт, що ми обирали не новий автомобіль та ще й з не досить великою витратою пального.
Не забувайте також про те, що власники домашніх зарядних станцій можуть заряджати автомобіль уночі за низькими тарифами, що ще більше знижує витрати.
З іншого боку, заправити авто з ДВЗ значно швидше, ніж електрокар: навіть із використанням швидкісних зарядних станцій процес може займати 30−40 хвилин, а в разі зарядки вдома — кілька годин.
Сталася пригода на дорозі? Finance.ua запустив для вас картку технічної допомоги — Assistance. Вона реально допоможе при будь-яких прикрих ситуаціях з авто. Замовити онлайн карту Assistance та отримуйте цілодобову підтримку в дорозі.
Сучасні електромобілі можуть похизуватися абсолютно не гіршими показниками щодо термінів служби, ніж традиційні машини. До всього цього варто додати ще й той факт, що з кожним роком виробництва ймовірність зламу електрокарів знижувалася на 12%. Це значно вище, ніж покращення на 6,7% для транспортних засобів з бензиновим двигуном та лише 1,9% для дизельних.
Так, сучасний електромобіль може служити 15−20 років, а пробіг до капітального ремонту або списання зазвичай становить до 250 тис. км.
Основний чинник, що визначає довговічність електрокара — акумулятор. Саме він є серцем авто, і його стан впливає на загальні витрати. Утім, не забувайте про те, що більшість виробників дає гарантію на батарею 9 років або 150−170 тис. км пробігу. Після цього її ефективність може знижуватися на 20−30%.
Основне, як ми вже зазначали вище, батарея. Так, наприклад, змінити акумулятор на тому саму BYD Song Plus коштує близько 7−9 тис. доларів за ціни у 25 тис. доларів за електромобіль. Акумулятор для Tesla Model Y коштує близько 10−13 тис. доларів за ціни від 40−45 тис. доларів.
Як зберегти батарею в гарному стані
Щоб подовжити строк експлуатації батареї електромобіля, варто дотримуватись певних правил. Своєчасне технічне обслуговування, зокрема перевірка стану акумулятора, дає змогу завчасно виявити можливі несправності.
Особливу увагу слід звертати на уникнення повного розряду батареї або її тривалого перебування на 100% заряду — це може негативно впливати на ресурс.
В умовах України заряджання електромобіля вдома є економічно доцільним рішенням, яке також сприяє збереженню оптимального стану батареї.
Використання зарядних станцій може бути ефективним за умови, що вони забезпечують відповідний рівень струму для стабільної та безпечної роботи акумулятора.
Окрім вартості самого електромобіля та батареї, варто буде доплатити ще декілька тисяч доларів за заряджання. До прикладу, якби ціни на заряджання електромобіля були б такими ж, як коли він проїхав 200 тис. км, а курс долара також не зазнав би жодних змін (на момент написання статті він на позначці 41,38 грн), то це б коштувало його власнику 8 700 доларів. Це, якщо йдеться про BYD Song Plus. Заряджання Tesla Model Y, коли її пробіг становитиме ті самі 200 тис. км, коштуватиме водію 9 200 доларів.
Додайте ще сюди обслуговування — десь 4−5 тис. доларів. Тож, загальна ціна на обслуговування електромобіля за нинішніх цін на зарядку та курс долара, коли він проїде 200 тис. км, становитиме 23−25 тис. доларів. Утім, сума може зменшитися до 13−15 тис. доларів, якщо не замінювати батарею.
Щодо авто на бензині, то тут точно не треба витрачатися на батарею. Утім, є інші складові, які й без того «з'їдять» чималу суму ваших грошей. Лише бензин на момент пробігу у 200 тис. км обійдеться вам у 13 тис. доларів. Ще близько 10−12 тис. доларів піде на обслуговування. Це, якщо ми все ще беремо Volkswagen Golf 2020 року випуску. Таким чином, загальна сума на утримання авто з ДВЗ, коли він проїде 200 тис. км, може становити близько 25 тис. доларів.
Різниця в експлуатаційних витратах очевидна: електромобіль дешевший у використанні, що дозволяє зекономити значні кошти у довгостроковій перспективі. Якщо ви плануєте користуватися авто 10+ років, це дійсно може бути вигідніше, ніж бензиновий варіант. Проте важливо враховувати стан батареї, умови зарядки та стиль водіння — усе це впливає на реальну тривалість служби та фінансовий результат.
Якщо ви мешкаєте у великому місті з розвиненою зарядною інфраструктурою, часто їздите на короткі відстані та хочете зменшити витрати на обслуговування автомобіля, електромобіль стане чудовим вибором.
Однак для тих, хто подорожує на далекі відстані або живе в регіонах з недостатньою кількістю зарядних станцій, електромобіль може поки що бути менш практичним варіантом.