0 800 307 555
0 800 307 555

Платні дороги Європи: де розташовані та скільки коштують

Розповідаємо про країни, куди їздять українці

Європа відома своєю розвиненою мережею доріг. В багатьох країнах використання деяких з них є платним. Вартість за користування дорогами варіюється залежно від країни, типу транспортного засобу та протяжності ділянки. Finance.ua розглянув платні дороги у країнах Європи, в які найчастіше подорожують українці.
Зміст

Зібралися за кордон на відпочинок або у відрядження на авто? Тоді подбайте про купівлю Зеленої картки. На Finance.ua можна оформити поліс онлайн за 3 хвилини.

Чехія

У Чехії система платних доріг базується на використанні віньєток для легкових автомобілів (до 3,5 тонн. — Ред.). Віньєтки необхідні для користування швидкісними дорогами та автомагістралями, такими як:

  • D1 (Прага — Брно)
  • D2 (Брно — кордон зі Словаччиною)
  • D5 (Прага — кордон із Німеччиною)
  • D8 (Прага — Дрезден, Німеччина)

Вартість віньєтки для автомобіля вагою до 3,5 тонн буде залежати від терміну її дії:

D — 10-денна віньєтка (діє 10 послідовних календарних днів) CZK 310 або ~ 12,5 євро
M — 30-денна віньєтка (діє 30 послідовних календарних днів) CZK 440 або ~ 18 євро
R — річна віньєтка (діє від 1 грудня попереднього календарного року до 31 січня наступного календарного року) CZK 1500 або ~ 60,5 євро

Водночас початок дії віньєтки може бути відкладений на три місяці, тобто під час купівлі ви можете обрати дату початку дії документа.

Для вантажівок застосовується електронна система зборів на основі пройденої відстані, де оплата залежить від типу транспортного засобу та класу екологічності.

Німеччина

Німеччина є однією з небагатьох європейських країн, де для легкових автомобілів користування автомагістралями залишається безкоштовним.

Проте існує кілька важливих аспектів щодо платних доріг, зокрема плата за проїзд для вантажівок, екологічні зони та деякі тунелі, для яких стягується додаткова плата.

Плата за вантажівки. У Німеччині діє система Toll Collect для вантажних автомобілів вагою понад 7,5 тонн, що використовують автомагістралі та деякі федеральні дороги. Ця система вимагає від водіїв сплати за кожен кілометр пройденої дороги.

Як працює Toll Collect:

  • власники або водії вантажівок повинні зареєструвати транспортні засоби в системі;
  • плата розраховується на основі кількості пройдених кілометрів, типу транспортного засобу (основна увага приділяється кількості осей) та екологічного класу (чим екологічніший автомобіль, тим нижча вартість проїзду).

Тарифи (орієнтовні):

  • вартість за кілометр варіюється від 0,09 до 0,27 євро залежно від рівня викидів та ваги вантажівки. Наприклад, вантажівка з класом Euro 6 платить менше, ніж транспортний засіб класу Euro 0.

Екологічні зони (Umweltzonen). У великих містах Німеччини запроваджені екологічні зони (Umweltzonen), які обмежують в’їзд автомобілів з високими рівнями викидів. Це зроблено для зниження забруднення повітря у містах.

Як працюють екологічні зони:

  • для в’їзду до цих зон потрібна спеціальна екологічна наклейка (Umweltplakette), яка підтверджує, що автомобіль відповідає певним стандартам екологічності;
  • є три основні типи наклейок: червона, жовта та зелена, залежно від класу викидів транспортного засобу. Практично лише автомобілі з зеленою наклейкою (клас Euro 4 і вище) можуть в’їжджати в екологічні зони.

Де діють екологічні зони:

Екологічні зони запроваджені в багатьох великих містах, зокрема:

  • Берлін
  • Мюнхен
  • Кельн
  • Штутгарт
  • Гамбург

Штраф за в’їзд у зону без належної наклейки може становити до 80 євро. Наклейку можна придбати в автосервісах, пунктах технічного огляду або онлайн. Ціна — близько 5−10 євро.

Платні тунелі в Німеччині. Хоча користування автобанами для легкових автомобілів є безкоштовним, кілька важливих тунелів у Німеччині вимагають плати за проїзд. Це зазвичай великі інфраструктурні об’єкти, що забезпечують міжнародне, або стратегічне сполучення.

Назва тунелю Вартість проїзду
Тау-ернтунель — один з найбільш відомих тунелів, що з’єднує Німеччину та Австрію через Альпи. Тунель довжиною понад 6,5 км розташований на автомагістралі А10, яка є частиною Тау-ернського автобану. ~ 12−14 євро
Лердаль — найдовший автомобільний тунель у світі, що має довжину близько 24,5 км. Хоча він розташований у Норвегії, це популярний маршрут для водіїв, що подорожують із Німеччини до Скандинавії через Швейцарію або Францію. ~ 20−25 євро
Регенсбург розташований у Німеччині на автомагістралі A93 і є частиною мережі тунелів, що з’єднують Північну і Південну Німеччину через Баварію. ~5 євро
Пфандер з’єднує Німеччину з Австрією і є частиною автомагістралі A14. Він проходить через Альпи та забезпечує важливе сполучення між Німеччиною та Західною Європою. ~8−10 євро

Польща

У Польщі більшість автомагістралей та деякі швидкісні дороги є платними як для легкових автомобілів, так і для вантажних транспортних засобів. Система оплати на польських дорогах досить розгалужена і включає як автоматичні системи збору плати, так і традиційні пункти оплати.

Автомагістраль А1 (Гданськ — Торунь). Платна ділянка цієї дороги довжиною 152 км проходить між вузлами Русоцін та Нова Вєсь. Вартість проїзду становить 0,20 злотих за кілометр, що відповідає загальній ціні близько 29,90 злотих (приблизно 7 євро) за всю ділянку. Оплата здійснюється на воротах або через застосунок, хоча в період відпусток ціни можуть підвищуватись. Від вересня 2023 року проїзд для мотоциклів та легкових авто вагою до 3,5 тонн став безкоштовним.

Автомагістраль А2 (Свєцко — Конін). Ця автомагістраль має платну ділянку довжиною 255 км з кількома безкоштовними відрізками. Вартість проїзду варіюється від 0,20 до 0,62 злотих за кілометр, а на відрізку між Новим Томишлем і Коніном мотоциклісти платять половину вартості. Для легкових авто деякі ділянки стали безкоштовними від липня 2023 року, а для вантажівок діє оплата через систему e-Toll.

Автомагістраль А4 (Краків — Катовіце). Ця дорога включає платну ділянку в 61 км з кількома розв’язками. Оплату можна здійснити через e-Toll або на воротах, але це передбачає окремі платежі під час в’їзду та виїзду. Від липня 2023 року ділянка між Вроцлавом і Глівіце стала безкоштовною для легкових авто та мотоциклів, а платною тільки для вантажівок.

Система оплати

На деяких автомагістралях діють традиційні пункти оплати (наприклад, на автомагістралі A4 між Краковом і Катовіце). Плата може бути здійснена готівкою, карткою або через систему автоматичного зчитування.

Система e-TOLL: для водіїв транспортних засобів вагою понад 3,5 тонни або автобусів обов’язковою є реєстрація в системі e-TOLL, яка замінила стару систему viaTOLL 2021 року. Легкові автомобілі також можуть використовувати систему e-TOLL як альтернативу традиційним способам оплати на деяких ділянках доріг.

Як працює e-TOLL:

  • користувачі повинні зареєструватися в системі через спеціальний застосунок або на сайті;
  • плата стягується автоматично на основі даних GPS;
  • це зручний варіант для частих користувачів, оскільки не потрібно зупинятися на пунктах оплати.

Для легкових авто на деяких дорогах доступна мобільна аплікація e-TOLL PL, через яку можна оплатити проїзд заздалегідь. Водії можуть завантажити застосунок, зареєструвати автомобіль і сплатити за конкретні відрізки платних доріг.

Норвегія

Норвегія відома великою кількістю платних доріг, мостів, тунелів та в’їздів до міських зон. Оплата зазвичай здійснюється через автоматичні системи, які фіксують автомобіль за допомогою номерних знаків.

Назва шляху Вартість проїзду
E6 (експресна автострада 6) — проходить через кілька великих міст, включаючи Осло, Ліллестрем, і Тронгейм. Платні ділянки включають тунелі і мости ~30−100 NOK (~2,50−8,50 євро) за проїзд через платні ділянки
E18 (експресна автострада 18) — з’єднує Осло з містами Драммен і Портрек. Має кілька платних відрізків Від 30 до 60 NOK (~2,50−5 євро)
E39 (експресна автострада 39) — проходить уздовж західного узбережжя, з’єднуючи міста Берген і Ставангер. Включає кілька платних мостів та тунелів Залежно від ділянки, вартість може становити 50−150 NOK (~4,20−12,50 євро)
E134 (експресна автострада 134) — з’єднує Осло з містом Халден, проходячи через гірські райони. Є платні ділянки, зокрема тунелі ~30−70 NOK (~2,50−5,80 євро)
Тунель Акерсхус — платний тунель, що забезпечує швидкий проїзд у центрі Осло В середньому 30−60 NOK (~ 2,60−5,20 євро), залежно від часу доби та типу транспортного засобу
Тунель Лосфіорден з’єднує Тромсе з Лофотенськими островами Для легкових автомобілів — ~30−50 NOK (~ 2,60−4,30 євро), для вантажівок — до 150 NOK (~ 13 євро)
Тунель Странда сполучає Осло і Тронгейм, проходячи через кілька гірських перевалів 35−100 NOK (~ 3−8,70 євро) для легкових автомобілів
Міст Кварнсунда з’єднує півострів з материковою частиною Норвегії, зокрема на шляху до Нордленда 70 NOK (~ 6,10 євро)
Тунель Ботнсфьорда — невеликий, але важливий тунель, який сполучає кілька регіонів 40−70 NOK (~ 3,50−6,10 євро)

Методи оплати

  • AutoPASS: В Норвегії діє електронна система оплати AutoPASS. Водії можуть зареєструватися в цій системі, отримати електронний пристрій, який автоматично зчитує плату в разі проїзду через платні дороги, мости й тунелі.
  • Оплата готівкою: Хоча більшість доріг не приймають готівку, деякі місця мають термінали для оплати карткою.

Швеція

У Швеції немає системи платних доріг, однак плата стягується за проїзд деякими мостами і тунелями, а також за в’їзд до великих міст, таких як Стокгольм і Гетеборг.

Назва мосту Вартість проїзду
Ересуннський міст (зв'язок зі столицею Данії, Копенгагеном) ~ 50 євро для легкових автомобілів
Сундсвалльський міст ~ 5 євро

Данія

У Данії платними є тільки окремі великі інфраструктурні об’єкти, зокрема мости.

Назва мосту Вартість проїзду
Великий Бельт (з'єднує острів Зеландію та Фюн) ~ 50 євро для легкових автомобілів
Ересуннський міст (між Данією і Швецією) ~ 50 євро

Франція

Платні дороги у Франції становлять значну частину автомагістралей (autoroutes), які позначаються літерою «A». Система платних доріг дуже розвинена, і майже всі основні швидкісні траси є платними. Оплата стягується на спеціальних пунктах (péages), розташованих на в’їзді або виході з автомагістралей.

Назва шляху Вартість проїзду
A1 (Париж — Лілль) — з’єднує Париж з Ліллем на півночі Франції Для легкового автомобіля за повну відстань (~210 км) — ~ 17−20 євро
A6 (Париж — Ліон) є частиною великого маршруту до півдня Франції Від Парижа до Ліона (~460 км) — ~ 35−40 євро
A7 (Ліон — Марсель), відома як «Автомагістраль сонця», з’єднує Ліон з Марселем Від Ліона до Марселя (~320 км) — ~ 25−30 євро
A9 (Оранж — Парміньян) веде вздовж південного узбережжя Франції і є популярним маршрутом для туристів Від Оранжу до Парміньяна (~250 км) — ~ 20−25 євро
A10 (Париж — Бордо) — основна траса, що веде до Бордо через Орлеан і Пуатьє Від Парижа до Бордо (~580 км) — ~ 55−60 євро
Тунель Монблан (Франція — Італія) 49,60 євро за одну поїздку або 61,80 євро за двосторонній квиток, дійсний протягом 7 днів
Міст Мілло (Viaduc de Millau) — один з найвищих у світі ~ 12 євро для легкових автомобілів

Велика Британія

У Великій Британії платні дороги є рідкістю. Основними платними об’єктами є мости, тунелі та окремі ділянки автомагістралей.

Назва шляху Вартість проїзду
M6 Toll (Бірмінгем) Денний тариф: £8,30 (~ 9,60 євро).

Нічний тариф: £6,60 (~ 7,60 євро)
Дартфордський міст (Dartford Crossing, M25) £2,50 (~ 2,90 євро)
Міст Mersey Gateway £2,00 (~ 2,30 євро)
Лондонський в’їзний збір (Congestion Charge) £15,00 (~ 17,30 євро)
Міст Хамбер (Humber Bridge) £1,50 (~ 1,70 євро)
Міст Tamar £2,00 (~ 2,30 євро)
Тунелі Мерсі (Mersey Tunnels) £2,00 (~ 2,30 євро)

Італія

В Італії платні дороги (автостради) покривають більшість головних автомагістралей. Плата за проїзд залежить від відстані та типу транспортного засобу. Ось основні дороги та приблизні тарифи для легкових автомобілів:

Назва шляху Вартість проїзду
A1 (Мілан — Рим — Неаполь) — Найважливіша автомагістраль Італії, яка з’єднує північ і південь країни Мілан — Рим (~570 км): ~ 48−55 євро

Рим — Неаполь (~230 км): ~ 18−20 євро
A4 (Турин — Мілан — Венеція — Трієст) — основна автомагістраль на півночі Італії Мілан — Венеція (~270 км): ~ 20−25 євро

Турин — Мілан (~140 км): ~ 10−12 євро
A14 (Болонья — Барі) — автомагістраль уздовж Адріатичного узбережжя Болонья — Ріміні (~120 км): ~ 9−10 євро

Болонья — Барі (~670 км): ~ 45−50 євро
Міст Мессіна — проїзд через пором між материковою Італією і Сицилією (наразі немає мосту) Вартість порому для автомобіля: ~ 40−50 євро
A5 (Тунель Монблан — Турин) з’єднує Італію та Францію, є одним із найдорожчих тунелів 49,60 євро за одну поїздку або 61,80 євро за двосторонній квиток (дійсний 7 днів)

Загальні тарифи

Проїзд по італійських автострадах в середньому коштує 7−9 євро за 100 км, залежно від маршруту.

***

Платні дороги у Європі охоплюють важливі транспортні артерії в багатьох країнах, а плата за користування цими дорогами значно відрізняється залежно від країни та типу дороги. Важливо заздалегідь дізнаватися про правила та тарифи у кожній країні, щоб уникнути непередбачених витрат.

Якщо ви зібралися до Європи, то не забудьте замовити Зелену картку. З нею вам не доведеться переплачувати на кордоні.