0 800 307 555
0 800 307 555

Усе, що треба знати про надомну та дистанційну роботу

Пропозиції на ринку, зарплата, перспективи

До 2020 року в Україні робота поза межами офісів швидко йшла до того, щоб стати звичною. Але у власників компаній не виникало запитів у законодавчому регулюванні віддалених працівників. Пандемія різко змінила наші реалії.
Оглавление

Вже в лютому 2021 року почав діяти закон, який визначає, що таке дистанційна та надомна праця, гнучкий режим робочого часу, і дає компаніям законодавчу базу для ведення бізнесу в новому світі.

Чим же відрізняються ці типи роботи, які є пропозиції на ринку, заробітна плата та перспективи? Редакція Finance.ua поспілкувалася з Юлією Далібук, менеджеркою з комунікацій компанії robota.ua, та Каріне Макіян, PR-менеджеркою з аналітичного відділу work.ua.

Те, що раніше стосувалося лише сфери IT та фрилансерів різних напрямків, завдяки закону стало доступним і представникам інших сфер та професій.

Віддалена організація праці хоч і здається новою, але більшість нововведень з закону вже були фактично реалізовані в багатьох українських компаніях. Найважливішим для роботодавців стало те, що законодавчо поняття «надомна» та «дистанційна» робота вперше були розмежовані. До речі, про всі законодавчі нововведення ми оперативно сповіщаємо в нашому телеграм-каналі. Підписуйтесь, щоб не пропустити нічого важливого.

У будь-якому разі загальна назва надомників та дистанційників – віддалені робітники. Законодавчо закріплену різницю у визначеннях можна продемонструвати так:

Якщо в трудовому договорі є пункт про «гібридний, або гнучкий, режим робочого часу», то це означає, у робітника є можливість працювати, де завгодно, і приходити в офіс за потреби.

Закон лише починає діяти, тому немає чітких алгоритмів, як контролювати дотримання нюансів. Та й самі працедавці поки не чітко поділяють ці типи роботи у своїх вакансіях, пропонуючи віддалений формат роботи.

Юлія Далібук, менеджерка з комунікацій компанії robota.ua, підтверджує:

«В Україні вперше вводиться така практика, тому доволі важко чітко визначати, хто за якою формою має працювати. Більшість компаній регулює діяльність штату внутрішніми розпорядками. І сьогодні в документах чітко не фіксується, яка форма праці у робітника – надомна чи дистанційна. Потрібен деякий час, щоби закон зрозуміли, роботодавці та компанії почали активно ним користуватись. Але ейчари (HR, або відділ кадрів. – Ред.) вже мають потребу розібратися в деталях закону протягом найближчого часу. Наприклад, як діяти в ситуації із робітниками, що просять переведення на надомну/дистанційну працю та мають малих дітей віком до 3 років, понад двоє дітей віком до 15 років, або таких, що мають інвалідність підгрупи А I групи».

Каріне Макіян, PR-менеджерка Work.ua:

«Дистанційна робота, як загальне визначення праці на віддаленому форматі, стала одним із трендів 2020 року. Деякі сфери діяльності й раніше використовували цей формат, а для когось це було взагалі не прийнятним».

Кого це стосується?

Розглянемо різницю на прикладі вакансій.

Якщо коротко, то надомні працівники – всі ті, кого можна назвати спеціалістами, чия діяльність пов’язана з виробництвом або наданням послуг, для яких необхідні спеціальні інструменти, приміщення з обладнанням, умови техніки безпеки. Це працівник меблевого або кондитерського цехів, швачка, перукар, слюсар на заводі, сантехнік, автомеханік тощо.

Дистанційні робітники – ті, яким для виконання обов’язків необхідний лише мінімальний набір інформаційно-комунікативних технологій (ноутбук та доступ до інтернету. – Ред.). Це менеджер з продажу, працівник кол-центру, редактор, піарник, онлайн-консультант, банківський аналітик.

«Менеджеру з технічної підтримки з будь-якої сфери, який, наприклад, допомагає оформити замовлення чи пояснює, як користуватися сайтом, можуть запропонувати надомну роботу. У такій вакансії зазвичай вписують мінімальний перелік умов: швидкість інтернету не нижче 40 Мбіт/сек, окреме робоче місце (стіл, стілець/крісло), відсутність сторонніх шумів. Комп'ютер/ноутбук і всю необхідну техніку видає роботодавець», – пояснює Каріне Макіян.

І додає нюанси віддаленої роботи на прикладі різних сфер: «Тому ж менеджеру з технічної підтримки в IT та маркетингу можуть запропонувати й дистанційну роботу: працювати в будь-якому місці, крім офісу компанії, певний або весь робочий час. У такому разі неважливо, де і як облаштоване місце, головне – наявність ноутбуку, який і є робочим інструментом співробітника, а також можливість налаштувати певні інструменти для роботи, наприклад, IP-телефонію».

Юлія говорить, що бувають винятки: «Працівники можуть звертатися до компанії з проханням перевести їх на дистанційну або надомну роботу, і якщо компанія має можливості, то вона «підключається». Але ті ж лікарі, якщо вони не онлайн-консультанти, не можуть працювати на повну в домашньому форматі».

Як змінилася ситуація на ринку

Зі слів PR-менеджерки work.ua Каріне Макіян, станом на 16 квітня 2021 загальна кількість вакансій на сайті становить понад 79 тис. Найпопулярніші спеціальності на сайті work.ua (топ-5) не змінювалися навіть в 2020 році:

  • менеджери з продажу;
  • менеджери по роботі з клієнтами;
  • бухгалтери;
  • водії;
  • продавці-консультанти.

З початку адаптивного карантину кількість цих вакансій лише збільшується.

Каріне говорить, що під час локдаунів різко знижується загальна кількість вакансій, що публікуються на сайті. Цікавим є факт, що загальна кількість пропозицій з віддаленої роботи протягом 2020 року залишається приблизно однаковою – у межах від 2 до 6 тисяч, зростаючи за жорстких умов карантину та знижуючись під час послабшання.

Менеджерка з комунікацій компанії robota.ua Юлія Далібук показує, як змінювалась кількість пропозицій з тегом «віддалена робота» з 2019 до 2021 (станом на 20 квітня): «На порталі є тег «віддалена робота». Не всі компанії користуються ним під час створення вакансій, навіть якщо пропонують діяльність поза офісом».

Сьогодні роботодавці все частіше пропонують гібридний формат співпраці.

«Ми спостерігаємо таку тенденцію серед роботодавців та позитивну реакцію на неї в пошукачів. Це підтверджують наші опитування (травень 2020, січень 2021): майже 50% респондентів «голосують» за мікшування формату дім/офіс», – говорить Юлія.

Як форма організації роботи впливає на зарплату

Юлія, експертка з robota.ua, коментує ситуацію із оплатою роботи:

«Віддалена робота – це регламент трудових відносин між компанією та працівником. У трудовому договорі має фіксуватися, що працівник виконує свою роботу з дому протягом дня або певної кількості годин на тиждень, закриває необхідний об’єм обов’язків та отримує чітко визначену заробітну плату. Якщо людина працює на віддалені з тим самим навантаженням, що й в офісі, то рівень зарплатні не знижується. У разі з надомною роботою у договорі вказується графік роботи, години роботи. У разі з дистанційною роботою – час відключення робітника від будь-якого зв’язку з компанією».

Каріне, експертка work.ua, говорить про позитивні зміни для працівників:

«Ринок шукача все ж диктує свої умови, тож загальна тенденція – зарплати в вакансіях стабільно зростають, адже роботодавці ведуть боротьбу за «круті кадри». Шукачам залишається обрати свою компанію та розвиватися, щоб бути конкурентоспроможним серед інших шукачів і привертати до себе якомога більше уваги».

У розділі з дистанційною роботою середня зарплата вища, ніж в звичайних вакансіях. Це можна побачити, якщо подивитися на топові спеціальності за зарплатою. Перші 15 спеціальностей зі сфери ІТ.

Дані по заробітній платі для інших професій ось такі:

Водночас Юлія розмірковує:

«Наскільки зміниться заробітна плата з появою визначень «надомна» та «дистанційна» робота – не ясно, адже немає чіткого розуміння, що є що саме на практиці. Сьогодні питання не в тому, скільки має сидіти вдома робітник і яка у нього за це зарплата. Для компаній головне – справедлива оплата праці співробітника, незалежно від того, де саме він працює».

Висновки

Країна звикає працювати віддалено, і це призводить до змін не лише формату роботи, а й мислення. Нові реалії вимагають іншого підходу до організації власного робочого часу, більшої самостійності, гнучкість у комунікації з колегами, з’являється матеріальна відповідальність робітника за отриману ним техніку й обладнання.

Це цікавий загальнонаціональний кейс, бо умови карантину та віддалений формат праці підштовхують робітників говорити з компанією про свої потреби та розвиток, а компанії – створювати інші канали для комунікації, підтримки лояльності, мотивації колективу.