«Стати, як повітря»: що вміє, та як завойовує ринок NovaPay від Нової пошти
За підсумками 2020 року, NovaPay обіймала 46% ринку грошових переказів у межах України
За підсумками 2020 року, NovaPay обіймала 46% ринку грошових переказів у межах України.
Finance.ua розбирався, що такого привабливого має NovaPay, щоб нині конкурувати навіть із банками в царині фінансових послуг.
Ви коли-небудь були на пошті? Що вас найбільше бісить? Черга. Та швидкість вашого обслуговування напряму залежить від швидкості проведення операцій. До запровадження власної системи Новій пошті доводилося користуватися послугами сторонніх платіжних систем. У деякі місяці вона могла збоїти майже 10% робочого часу. Швидко розв’язати проблеми, що виникали, теж не вдавалося.
«Вендор не завжди справлявся. Ми змушені були «перевзуватися» буквально на ходу й робити цю систему. Це як операція на серці – пацієнт живий, не можна вимкнути серце. Так і Нова пошта жива – не можна вимкнути платежі», – розповідає генеральний директор NovaPay Андрій Кривошапко.
Андрій Кривошапко, генеральний директор NovaPay
Досвіду, зрозуміло, компанія не мала. Довелося вивчати вдалі рішення за кордоном. Найбільше NovaPay придивлялася до китайської Alipay (Alibaba Group), на яку сьогодні припадає половина небанківських онлайнових платежів китайського ринку.
«Найскладніше було зробити такий «безшовний» запуск, щоб звичайний користувач не відчув жодних проблем», – додає Кривошапко.
На сьогодні NovaPay вже обробляє всі грошові потоки всередині Нової пошти. І робить це доволі жваво. Власна платіжна система дозволила вдвічі скоротити час обслуговування клієнтів. У пікові дні кількість транзакцій, що проходять системою, – 2,2 млн або ж 65 транзакцій на секунду.
«Це вже більше схоже на банківський процесинг, ніж на якусь локальну платіжну систему. Наша мета стати, як повітря: коли дихаєш – не помічаєш, але й без нього не можеш», – наголошує Андрій Кривошапко.
В компанії є продукти як онлайн, так і офлайн формату для бізнесу та фізосіб:
- можливість відправляти товар післяплатою;
- можливість оплати в мобільному додатку та на сайті;
- отримання переказів за товар на картку;
- зняття готівки з картки у більш, ніж 3,4 тис. відділень по всій Україні;
- оплата регулярних платежів, наприклад, комуналки;
- виплата міжнародних переказів RIA зі 160 країн світу;
- інтернет-еквайринг для e-commerce.
Переваги NovaPay особливо можуть відчути мешканці маленьких міст, селищ, сіл. Сьогодні велика проблема, особливо для старшого покоління, – скорочення банківських мереж. Наприклад, у 2020 році Ощадбанк закрив 490 відділень по Україні. Власне, цю прогалину й затуляє Нова пошта зі своєю платіжною системою та фінансовими послугами у відділеннях.
Крім банків, компанії доводиться змагатися за клієнта з Укрпоштою. Це не дивно, адже Укрпошта має більше покриття – понад 11 тисяч відділень. Укрпошті на ринку грошових переказів у межах України минулого року вдалося отримати 19%, тоді як частка NovaPay на цьому ринку – 46%.
Пандемія та нею викликаний карантин змінили купівельні уподобання українців. Це пришвидшило зростання вітчизняного ринку електронної комерції до 41% (107 млрд грн) у порівнянні з 2019 роком. Поки 9% від усіх продажів товарів і послуг в Україні відбуваються онлайн.
По суті, ми купуємо кота в мішку, адже єдине, що бачимо – картинку на екрані. Гарантій, що до вас дійде саме те, за що ви заплатили, – жодних.
Особливо це актуально щодо продавців, які просять скинути передоплату на картку. Якщо товар вам не підійде, то як розв’язати питання повернення покупки, грошей? На виручку приходить NovaPay.
«Якщо йде передплата, завжди є ризик, що це або шахрай, або станеться якась помилка, пройде щось не те. Коли ви замовляєте посилку, краще її подивитися перед тим, як оплачувати. І тут включається NovaPay, адже ми ці гроші доставляємо з відділень Нової пошти до продавця. Коли ви перекидаєте гроші просто з картки на картку, ви не можете бути впевнені, що повністю захищені», – пояснює Андрій Кривошапко.
Андрій Кривошапко: «Якщо ви робите передплату, завжди є ризик, що щось піде не так»
Зараз кожна третя посилка відправляється з послугою післяплати.
Питаннями безпеки в компанії переймаються. Минулого року NovaPay отримала сертифікат PCI DSS – це такий міжнародний стандарт безпеки, який складається з 12 деталізованих вимог щодо убезпечення даних про власників платіжних карток.
Свою роль тут грає також статус соціально важливої платіжної системи, адже, як звертає увагу Кривошапко, це накладає додаткові вимоги від регулятора зокрема щодо безпеки.
«Ця сфера зарегульована дуже жорстко. Нацбанк контролює небанківські платіжні організації так само, як і банки – ті самі стандарти. Це наслідки закону про «спліт», – зазначає генеральний директор NovaPay.
Компанія поставила собі за мету на цей рік, якщо не повністю відмовитися, то максимально скоротити використання готівки та паперу. Щодо паперу: NovaPay вже змогла відмовитися від РРО та фіскальних чеків, позбутися квитанцій при оплаті карткою. На 21-й рік запланована наступна хвиля проектів по оптимізації використання паперових документів.
Інший напрямок – навчити населення кешлесс. «Ми прагнемо, щоб у відділеннях Нової пошти стало менше готівки. Якщо 2020 рік ми починали на рівні 80-85% готівкових операцій, то закінчили його на рівні 65%. Тобто більш як третина операцій відбувається в безготівковий спосіб», – звертає увагу директор з розвитку бізнесу та технологій NovaPay Олексій Рубан.
Олексій Рубан: «Ви заходите до відділення банку, а про вас уже все знають»
Велику ставку в цьому напрямку компанія робить на свій сервіс автосписання. Він працює за принципом додатків таксі: коли ви прив’язуєте картку, а гроші з неї списуються після поїздки автоматично.
«Для нас це ініціатива не лише економічна, чи пришвидшення бізнес-процесу, але й річ, яка направлена на touchless – щоб не чіпати один одного та уникати зайвих контактів. Ми бачимо в цьому велику перспективу», – пояснює Рубан.
Він також звертає увагу, що карантин принаймні цьогоріч залишиться тенденцією, яка впливатиме на діяльність компаній та стимулюватиме безготівкові розрахунки.
За таких умов ще актуальнішими ставатимуть нові можливості ідентифікації клієнтів. Дуже вчасно, каже Рубан, запустили «Дію», BankID, але вже є способи відеоідентифікації, що активно застосовується декотрими банками.
«Раніше такі технології були доступні хіба державним органам, які слідкували за населенням. Зараз вони додаватимуться в ритейл, у бізнес. Є приклади за кордоном, навіть на території СНД, коли ви заходите у відділення банку, там стоїть камера й про вас вже все знають. У випадку Нової пошти, клієнтам, скажімо, не доведеться чекати на оператора, щоби сказати йому номер телефону для отримання посилки зі складу. Ви входите у відділення, а вам – виносять вашу посилку. Це буде розвиватися», – розповідає Олексій Рубан.