Сервісом OLX я регулярно користуюся з 2012 року (тоді він ще називався Slando). Продаю там свій товар (металодетектори), а також купую/продаю все, що взагалі в господарстві потрібно або не потрібно: від одягу або дрібної побутової техніки до металозаготовок. З шахраями стикався десятки разів. У мене виробився набір правил, які допомагають їх розпізнати. Схема їхньої роботи проста – вони просять передоплату за виставлений товар, і, отримавши її, зникають: контактні телефони не відповідають, їхнє оголошення та/або обліковий запис видаляється. Але нещодавно я вирішив довіритися незнайомцю на OLX, і зробив при купівлі кілька помилок.
Було це три тижні тому. На OLX я докуповував оперативну пам'ять для свого комп'ютера. Мені потрібна була планка пам'яті DDR3 на 4 гігабайти. У рубриці «комп'ютери та комплектуючі» вказав параметри пошуку і почав вивчати ціни. Одне з оголошень зацікавило, і я сам запропонував продавцю внести передоплату за товар. Звісно, розуміючи, що йду на ризик. Але мене, бувалого OLX-покупця, підкупили кілька моментів. По-перше, ціна. Ціни на таку пам'ять коливалися в діапазоні від 300 до 700 гривень. З мого досвіду, чим нижча ціна – тим вища ймовірність нарватися на шахраїв. Щоб привернути увагу жертви вони, як правило, виставляють її на 30% -40% нижче середньої. У цьому випадку ціна здалася більш-менш прийнятною – 450 грн. Друге – сподобалося, як було складено опис товару: грамотно, детально і по суті. Третє – вік акаунта продавця. Він був створений в 2012 році. Облікові записи шахраїв так довго не живуть, тому що на них скаржаться користувачі, і сервіс їх блокує. Так я тоді думав.
Я написав продавцю повідомлення з пропозицією оплатити товар. Це було ввечері, але мені запропонували почекати до ранку. Така відповідь дала ще більше впевненості в безпеці угоди. Адже зазвичай шахраї не затягують з отриманням оплати.
Далі класична схема: наступного ранку скинули реквізити картки Приватбанку, на які я вислав гроші, запевнили в тому, що товар відправлять, після чого зникли.
Через три дні мовчання я вирішив про себе нагадати. Написав два повідомлення. Перше прочитали, а друге вже не дійшло – акаунт продавця був видалений.
Здогадатися про те, що сталося, було неважко. Я став жертвою досить вмілого шахрая. Було прикро, але звинувачував я більше себе, ніж його, адже порушив одне зі своїх ключових правил покупок на OLX – ніколи не вносити передоплату на банківську картку. Сума була некритичною, тому з її втратою я змирився. Але на наступний день мій друг Сергій, вислухавши мою історію, порадив звернутися в Приватбанк. Спочатку до пропозиції я поставився скептично. З чого б Приватбанку займатися моєю проблемою, яку я заробив через власну дурість? Але потім подумав: а раптом? Все-таки розрахунок був між двома картками Привату.
Спочатку я зайшов в свій інтернет-банк Приват24 і написав про проблему оператору, приклавши до опису скріншоти листування. Мені пообіцяли розібратися протягом п'яти днів і повідомити результат. Через два дні з банку подзвонила дівчина і приємним голосом попросила ще розповісти в подробицях все що сталося, але надії на успіх мені це не додало. Однак яким було моє здивування, коли через чотири дні мені знову зателефонували і сказали, що моя проблема вирішена і гроші в сумі 450 грн. повернуті. Правда, ситуацію в Приваті пояснили по-своєму. Мені сказали, що «продавець про мене просто забув» і на майбутнє порадили «бути обережнішим». Я, звичайно, здивувався такому трактуванню, але сперечатися не став. Адже дивився на все це, як на маленьке диво – служба клієнтської підтримки допомогла мені в, здавалося б, безнадійній ситуації.
Трохи пізніше я написав про це пост на своїй сторінці в facebook, і з коментарів до нього зрозумів, що мій випадок не унікальний. Люди пишуть, що Приват дійсно часто виручає ошуканих клієнтів. За що я висловлюю йому щиру подяку. Тому, якщо ви раптом вирішите зробити таку ж дурість, як і я – передплатити товар продавцеві на банківську картку, то нехай цей розрахунок буде між картками Привату. Так у вас з'явиться шанс повернути гроші.
Проаналізувавши ситуацію, я зрозумів, що зробив ще одну помилку – взяв до уваги вік облікового запису продавця. З одного боку це логічно. Регулярно «кидати» людей під одним і тим же обліковим записом у шахраїв навряд чи вийде. У OLX є служба підтримки, і користувачів, на яких надходять аргументовані скарги, вона блокує. Але шахраї, розуміючи, що багато людей звертають увагу на вік акаунта, навчилися обходити цей параметр. Як? Дуже просто – скуповують в інтернеті старі облікові записи інших користувачів OLX. Ось одне зі свіжих таких оголошень, яке я знайшов на іншому популярному ресурсі.
- Ціна в оголошенні на 30-40% нижча, ніж середня по сайту на аналогічний товар. Вам можуть почати розповідати, що «хочу швидко продати, терміново потрібні гроші», «мені не шкода, сам не користуюся, нехай іншим користь буде», «мені подарували, і я не розбираюся в цих штуках». Звісно, все це може бути правдою, але має вас насторожити.
- Ціновий діапазон, в якому найчастіше промишляють шахраї – до 1000 гривень. Розрахунок на те, що заради такої суми жертва навряд чи стане обтяжувати себе зайвими клопотами: звертатися в поліцію, давати свідчення тощо.
- В оголошенні сказано, що товар відправляється тільки після передоплати.
- Найголовніше правило – ніколи (!) не вносити передоплату на картку незнайомому продавцю.
- Запропонувати як форму оплати накладений платіж. Це, звичайно, збільшить витрати покупця, оскільки, як правило, він платить за пересилку грошей. Чи варто переплачувати – кожен вирішує сам. Але навіть якщо ви для себе вирішили, що хочете заощадити, просто поповнивши картку продавця, спочатку запропонуйте йому накладений платіж. У сумлінного продавця це не повинно викликати ніяких заперечень. Якщо вам почнуть пояснювати «чому ні», швидше за все, тут щось не так.
- Запропонувати скористатися «безпечною угодою». Це послуга від OLX. Її суть в тому, що продавець і покупець надають сервісу свої реквізити для угоди (ПІБ, № відділення «Нової пошти», номер картки). Коли покупець натискає «купити» на оголошенні, на його картці автоматично блокується сума товару, але списана вона буде тільки після того, як він отримає, огляне і забере товар у відділенні НП. Послуга безкоштовна. Якщо продавець від неї відмовиться – це теж погана прикмета.
- Ще одна хитрість, яка допомагала мені відсівати шахраїв – запропонувати зустрітися для огляду товару. Запитайте продавця, де він живе і, незалежно від відповіді, скажіть, що готові сьогодні приїхати на перегляд. Навіть якщо це буде самий «край географії», кажіть, що ви «майже сусіди». Пропонуйте навіть в тому випадку, якщо приїжджати не збираєтеся. Важлива реакція продавця.
- Здійснюйте розрахунки через картки Приватбанку. Якщо в процесі виникнуть неприємності, вам зможуть допомогти. Перевірено.
Мій досвід говорить про те, що всі підозрілі продавці відпадали при проходженні 2-4 пунктів перевірки. Ці прості правила допомагають мені, і, думаю, допоможуть вам безпечно купувати в інтернеті.