0 800 307 555
0 800 307 555

Фінансова допомога від держави: хто й на що може розраховувати

І що для цього потрібно зробити. Частина перша

Фінансову допомогу від держави в Україні можуть отримати дуже багато категорій населення і це не лише соціально вразливі верстви, але й підприємці та навіть фермери.
Зміст

Finance.ua проаналізував, за яких умов і на яку суму грошей можуть розраховувати різні верстви населення. Сьогодні пропонуємо до вашої уваги частину першу – про допомогу від держави на потреби людини та її сім’ї.

Про те, як держава впливає на ваші особисті фінанси – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб не пропустити нічого цікавого.

Фінансова допомога від держави для безробітних

Мінімальний розмір допомоги по безробіттю для осіб, які мають страховий стаж 6 або більше місяців станом на 1 грудня 2021 року становить 1800 грн.

Якщо страховий стаж протягом 12 місяців, які передують реєстрації особи як безробітної, менше ніж 6 місяців, тоді мінімальний розмір допомоги по безробіттю становить 650 грн.

Максимальна сума допомоги по безробіттю не може перевищувати 4-кратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом) і станом на 1 грудня 2021 року вона становить 9924 грн.

Щоб отримувати допомогу по безробіттю, потрібно стати на облік у центрі зайнятості незалежно від місця проживання. Для цього вам потрібно мати із собою:

  • паспорт;
  • ідентифікаційний код;
  • трудову книжку;
  • диплом (атестат, якщо диплому про освіту ви не маєте);
  • чоловікам також треба мати при собі військовий квиток чи приписне.

Окрім того, подати відповідну заяву можна онлайн на порталі «Дія». Для цього знадобиться електронний підпис.

Фінансова допомога від держави у формі субсидій на оплату ЖКП

Право на отримання субсидій мають сім'ї, у яких плата за житлово-комунальні послуги більша визначеного для них обов’язкового платежу. Наразі обов’язковий відсоток платежу розраховується індивідуально для кожної сім’ї за такою формулою:

  • обчислюється середньомісячний сукупний дохід домогосподарства;
  • він ділиться на кількість членів домогосподарства, і визначається середньомісячний дохід на одну особу;
  • дохід на одну особу ділиться на розмір прожиткового мінімуму, встановленого на 1 січня року, з якого призначається субсидія (розмір прожиткового мінімуму з 1 грудня 2021 року становить 2393 грн);
  •  отриманий результат ділиться на 2, а потім множиться на 20%.

Середній розмір субсидії в опалювальному сезоні становить близько 2 тис. грн, а в неопалювальному – 350 грн.

Для отримання субсидії вам потрібні:

У разі потреби можуть бути також додані договори оренди житла (за наявності), довідка про доходи.

Заява та необхідні документи подаються:

  • структурним підрозділам з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських рад міст обласного значення;
  • структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надсилання їх на папері поштою або в електронній формі;
  • через уповноважених осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади; посадових осіб Центру надання адміністративних послуг.

Оформити субсидію онлайн можна на сайті Міністерства соціальної політики (а також ознайомитися з нормативною базою та найпоширенішими запитаннями), чи на порталі «Дія».

Фінансова допомога від держави на поховання

Допомога на поховання померлої особи надається за останнім місцем її проживання з коштів місцевого бюджету.

Її розмір встановлює орган місцевого самоврядування, виходячи з вартості ритуальних послуг.

Допомога на поховання надається в день звернення за нею протягом шести місяців після смерті особи.

Для отримання такої допомоги необхідно написати відповідну заяву, а також надати:

  • паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу;
  • довідку про смерть особи або витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання;
  • свідоцтво про смерть або інший документ, що підтверджує факт смерті.

У разі смерті пенсіонера за допомогою потрібно звертатися до Пенсійного фонду. В інших випадках – до територіального органу соціального захисту населення.

Фінансова допомога від держави малозабезпеченим сім’ям

Розмір державної допомоги малозабезпеченим сім’ям визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім’ї та її середньомісячним сукупним доходом.

До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму. У 2022 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги становить:

  • для працездатних осіб – 35% відповідного прожиткового мінімуму;
  • для дітей – 130% відповідного прожиткового мінімуму;
  • для осіб, які втратили працездатність та осіб з інвалідністю – 100% відповідного прожиткового мінімуму.

Для громадян, які отримали статус особи, що проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20%.

З огляду на зазначене, рівні забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги малозабезпеченим сім’ям станом з 1 грудня 2021 року становлять:

  • для працездатних осіб – 868,35 грн;
  • для осіб, які втратили працездатність – 1934 грн;
  • для дітей віком до 6 років – 2730 грн;
  • для дітей віком від 6 до 18 років – 3403,40 грн;
  • для дітей віком від 18 до 23 років (за умови навчання) – 3225,30 грн.

Подавати документи потрібно в:

  • структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад;
  • виконавчі органи сільських, селищних, міських рад;
  • центр надання адміністративних послуг.

Подати документи можна особисто, або відправити поштою (рекомендованим листом). Для цього потрібні:

  • заява;
  • декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги;
  • довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності);
  • довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та відповідно до законодавства не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення.

Фінансова допомога від держави у зв’язку з вагітністю та пологами

Така допомога надається у розмірі 100% середньомісячного доходу (стипендії, грошового забезпечення, допомоги по безробіттю тощо) жінки, але не менше 25% від розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для працездатної особи з розрахунку на місяць.

Розмір такої допомоги наразі становить 620,25 грн.

Право на таку допомогу мають усі жінки, зокрема неповнолітні.

Детальніше про це читайте тут.

Фінансова допомога від держави при народженні дитини

Допомога при народженні першої та кожної наступної дитини призначається у розмірі 41 280 грн. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 грн, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців у розмірі 860 грн.

Для отримання допомоги потрібно подати документи до органу соціального захисту чи Центру надання адміністративних послуг:

  • заява одного з батьків;
  • паспорт чи документ, що посвідчує особу;
  • ідентифікаційний код;
  • довідка про реєстрацію місця проживання (якщо у вас ID-картка);
  • свідоцтво про народження дитини;
  • особовий банківський рахунок для соціальних виплат;
  • опікунам – рішення суду про встановлення опіки;
  • документи, що засвідчують народження дитини (у разі народження дитини за межами України).

Окрім того, подати заяву можна онлайн:

Фінансова допомога від держави при усиновленні дитини

Допомога при усиновленні дитини призначається усиновлювачу, який є громадянином України, постійно проживає на її території та усиновив дитину з-поміж дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування або дитину, батьки якої дали згоду на її усиновлення (якщо усиновлювачами є подружжя – одному з них на їхній розсуд).

Допомога призначається у розмірі – 41 280 грн. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 грн, решта – по 860 грн протягом 3-х років.

Для цього потрібно звернутися до:

  • структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад;
  • районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій;
  • виконавчих органів сільських, селищних, міських рад;
  • Центру надання адміністративних послуг відповідно до місця проживання.

Вам знадобляться такі документи:

  • заява усиновлювача (якщо усиновлювачами є подружжя – одного з них) встановленого зразка (при пред’явленні паспорта або іншого документа, що посвідчує особу);
  • копія свідоцтва про народження дитини, виданого державним органом реєстрації актів цивільного стану після внесення змін до актового запису про народження дитини на підставі рішення суду про усиновлення дитини;
  • копія рішення суду про усиновлення дитини.

Допомога при усиновленні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше 12 календарних місяців з дня набрання законної сили рішенням про усиновлення дитини.

Фінансова допомога від держави багатодітним сім’ям

Допомога призначається на третю і кожну наступну дитину з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця до досягнення дитиною 6-річного віку включно.

У разі коли в сім’ї одночасно народилося двоє і більше дітей, внаслідок чого сім’я набула статусу багатодітної, виплата допомоги здійснюється на кожну таку дитину. Щомісячна допомога призначається у розмірі 1700 грн.

Щоб усе оформити, мамі або татові слід звернутися у найближче відділення соціального захисту населення та написати заяву.

При собі також потрібно мати оригінал і копію посвідчення багатодітної сім’ї, без якого оформити допомогу буде неможливо, та свідоцтва про народження дітей.

Щоб отримати посвідчення багатодітної сім’ї одному з батьків потрібно звернутися до структурного підрозділу у справах сім'ї, молоді та спорту за місцем реєстрації. Для цього знадобляться:

  • заява батька або матері про видачу посвідчень;
  • копії свідоцтв про народження дітей;
  • копія свідоцтва про шлюб (крім батька або матері, які виховують дітей самостійно);
  • копії паспорта батька та матері з даними про прізвище, ім'я, по батькові, дату його видачі і місце реєстрації;
  • довідка про склад сім'ї (форма № 3);
  • фото (батьків і дітей) 3х4;
  • довідки із загальноосвітнього, професійно-технічного, вищого навчального закладу (для осіб від 18 до 23 років у разі, коли вони навчаються за денною формою навчання);
  • довідка структурного підрозділу про те, що за місцем реєстрації батька або матері посвідчення не видавалися (у разі реєстрації батьків за різною адресою).

Фінансова допомога від держави для матерів-одиначок

Допомога на дітей матерям-одиначкам, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання – до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців.

З 1 грудня 2021 року, максимальний розмір такої допомоги становить:

  • на дітей віком до 6 років – 2100 грн;
  • на дітей віком від 6 до 18 років – 2618 грн;
  • на дітей віком від 18 до 23 років – 2481 грн.

Для призначення допомоги на дітей одиноким матерям до органу праці та соціального захисту населення подаються такі документи:

  • заява, що складається за формою, затвердженою Мінпраці;
  • витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом РАЦС, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) рад, із зазначенням підстави внесення відомостей про батька дитини, або документ про народження, виданий компетентним органом іноземної держави, в якому відсутні відомості про батька, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку;
  • копія свідоцтва про народження дитини;
  • довідка про проживання дитини з матір’ю, видана за місцем проживання сім’ї. У разі неможливості одержати таку довідку орган праці та соціального захисту населення здійснює обстеження сім’ї за місцем проживання і складає акт із зазначенням факту проживання дитини з матір’ю. У разі коли дитина навчається за межами населеного пункту, в якому проживає мати, і не перебуває на повному державному утриманні, замість довідки про проживання дитини з матір’ю подається довідка з місця проживання матері та довідка з місця проживання (навчання) дитини;
  • декларацію про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї).

Фінансова допомога від держави для осіб з інвалідністю

Така допомога передбачає:

  • надання безкоштовно або на пільгових умовах засобів для пересування, протезних виробів, сурдотехнічних засобів, мобільних телефонів, виробів медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілів та візків з електроприводом – за наявності відповідного медичного висновку;
  • автомобіль, виданий безкоштовно чи на пільгових умовах, за бажанням може бути безкоштовно переданий у власність після закінчення 10-річного терміну експлуатації у порядку, визначеному Кабінетом міністрів України;
  • безкоштовне або пільгове придбання лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування, якщо пенсія особи не перевищує мінімального розміру пенсії, або державну соціальну допомогу, призначену замість пенсії;
  • безкоштовне забезпечення санаторно-курортними путівками;
  • безкоштовний проїзд у пасажирському міському транспорті (крім таксі) за наявності посвідчення, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду – також електронного квитка, який видається на безкоштовній основі;
  • 50-відсоткова знижка вартості проїзду на внутрішніх лініях (маршрутах) повітряного, залізничного, річкового та автомобільного транспорту в період з 1 жовтня до 15 травня.

Людина з інвалідністю може відмовитися від тої чи іншої соціальної допомоги, якщо вона не відповідає його потребам, та отримати від держави грошову компенсацію вартості цього виду соціальної допомоги.

Право на отримання інвалідного посвідчення мають особи, які постійно проживають на території України й отримують державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» і особи, які не мають права на пенсію та інваліди.

Отримати таке посвідчення можна через портал державних послуг iGov.

Також на порталі є онлайновий калькулятор для розрахунку розміру допомоги.

Фінансова допомога від держави для осіб, які не мають права на пенсію та осіб з інвалідністю

Така допомога призначається особі, яка:

  • досягла віку (чоловік – 63 роки, жінка – 63 роки) та не має права на пенсію відповідно до чинного законодавства або визнана інвалідом в установленому порядку;
  • не отримує пенсію або соціальні виплати, що призначаються для компенсації шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я на виробництві, передбачені Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності»;
  • є малозабезпеченою особою.
Розмір такої допомоги встановлюється, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (станом на 1 грудня 2021 року – це 1934 грн):
  • інвалідам І групи, жінкам, яким надано звання «Мати-героїня» – 100%;
  • інвалідам II групи – 80%;
  • інвалідам III групи – 60%;
  • священнослужителям, церковнослужителям та особам, які протягом не менше 10 років до введення в дію Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» (1991 рік) займали виборні посади, або посади за призначенням у релігійних організаціях, офіційно визнаних в Україні та легалізованих, згідно з законодавством України, за наявності архівних документів відповідних державних органів та релігійних організацій або показань свідків, які підтверджують факт такої роботи – 50%;
  • особам, які досягли віку (чоловіки – 63 роки, жінки – 63 роки) – 30%.

Детальніше про це можна почитати на сайті Безоплатної правової допомоги.