Бережись електромобіля

Електромобіль і звичайне авто. Що вигідніше?

Щороку на українських дорогах з'являється все більше електрокарів. Багато автолюбителів запитують: чи вигідно їх купувати? Я вирішив порівняти вартість володіння двома новими авто: електромобілем Renault Z. O. E і дизельним Renault Captur. Ось що вийшло.

 

Електромобіль Renault Z. O. E

Керівник столичної IT-компанії Юрій Саламандик одним з перших в Україні купив новий електромобіль Renault Z. O. E. Цю модель офіційно почнуть продавати тільки в кінці 2017 року, але Юрій не став чекати і подарував машину дружині за рік до офіційної прем'єри. Новий французький електрокар обійшовся в $32 тис.. Електромобіль – не перший і не єдиний транспортний засіб в його родині. Для далеких поїздок є 5-річний дизельний кросовер.

 

Дизельний Renault Captur

Renault Captur – це аналогічний за класом і розмірами Renault Z. O. E автомобіль, але в схожій комплектації коштує в півтора разу дешевше – близько $21 тис. Таке авто для своєї дружини купив Ігор Бойко. Електрокар він не розглядав в принципі. «Можливо, коли-небудь, років через десять-двадцять, я замислюся про придбання електричної машини. Тоді у нас будуть досвід їх експлуатації, інфраструктура обслуговування і великий запас пробігу на одній зарядці, – каже Ігор. – Вважаю, що для міста вигідний невеликий дизельний кросовер. Він гарний і для дальніх дистанцій, чого не скажеш про електричну машину. Заряджання пов'язане з великими проблемами: заряджається довго, та й потрібну розетку не на всіх АЗС можна знайти, не кажучи вже про голе поле».

 

Що вигідніше?

Порівнюємо собівартість експлуатації цих автомобілів в міських умовах.

Витрати на електрику/паливо

Середня витрата палива дизельного Renault Captur – 4,6 л на 100 км. В електромобілів показник споживання електроенергії розраховується наступним чином. Пробіг на одному заряді ділиться на об’єм акумуляторної батареї. У випадку з Renault Z. O. E. пробіг на одному заряді становить 150-160 км, а об’єм батареї – 22 кВтг. Тобто, на 100 км Renault Z. O. E. споживає 14 кВтг.

Електромобіль Renault Z.O.E. може проїхати на одному заряді близько 200 км

 

Вартість 100 км шляху

Електричний Renault Z. O. E.: 14 квтг (споживання електроенергії на 100 км)*1,69 грн (вартість електроенергії за кВтг)=23,66 гривень.

Дизельний Renault Captur: 4,6 л (витрата палива на 100 км)*22.56 грн/л (середня ціна дизпалива на 24 липня)=103,77 гривень.

Виходить, що собівартість 100-кілометрового пробігу на електромобілі менша в 4 рази.

 

Витрати на ТО

За витратами на регулярне технічне обслуговування ситуація аналогічна. У електромобілі немає багатьох деталей, що труться одна об одну, які в звичайному автомобілі треба часто обслуговувати. У ньому не потрібно міняти паливні та мастильні фільтри, мастило в двигуні, ремені або ланцюги ГРМ – все те, що дедалі сильніше б'є по кишені власника.

І Юрій, і Ігор підрахували, у скільки приблизно їм буде обходиться кожне ТО протягом найближчих 7 років (всього 7 відвідувань фірмового СТО, один раз на рік).

Електричний Renault Z. O. E. – в середньому 1100 гривень (діагностика, заміна салонного фільтра).

Дизельний Renault Captur: в середньому 3900 гривень (діагностика, заміна моторного мастила і в коробці передач; заміна фільтрів: паливного, мастильного, повітряного, салонного).

На ТО власник електричного автомобіля буде витрачати приблизно в 3,5 разу менше. Інші витрати (на мийку, стоянку, страховку тощо) у власників цих автомобілів однакові.

 

Експлуатаційні витрати за 7 років

Якщо припустити, що за 7 років Юрій та Ігор наїздять на своїх машинах 105 тисяч кілометрів (7*15 тис. км), обидва автомобілі не потребуватимуть додаткових ремонтів, і за умови стабільності цін, то:

Юрій витратить на заряджання Renault Z. O. E при пробігу 105 тис. км 24 843 гривень (23,66 гривень*1050 разів по 100 км), а техобслуговування його авто обійдеться в 7 700 гривень (7*1100 грн). Разом – 32543 гривні або $1 261 за поточним курсом.

Ігор витратить на паливо для свого Renault Captur 108 958 гривень (103,77 гривень*1050 разів по 100 км), на техобслуговування піде 27 300 гривень (7*3900 грн). Разом – 136 258 гривень або $5 281.

 

Загальна вартість володіння авто

Таким чином, з урахуванням вартості автомобіля загальні витрати автовласників за 7 років становитимуть:

для Юрія на електричному Renault Z. O. E – $33 261

для Ігоря на дизельному Renault Captur – $26 281

Дизельний Renault Captur коштує в 1,5 рази дешевше електрокара, але в 4 рази дорожче в обслуговуванні

За поточних умов витрати обох власників зрівняються приблизно через 13 років або на 20 році експлуатації автомобілів. Але до того часу тягову акумуляторну батарею Renault Z. O. E, яка за 7-8 років втратить значну частину своєї ємності, доведеться замінити. А це додаткові витрати: близько $5000-6000 – на нову або $1500-2000 – відновлену.

 

Висновок

Якщо порівнювати купівлю двох нових авто, то економія однозначно на стороні Renault Captur з традиційним двигуном внутрішнього згоряння. В нашому випадку різниця вийшла майже в $7000.

Проти електромобілів грають кілька нюансів. Вони істотно обмежують свободу пересування і впливають на ритм життя їхніх власників. Приміром, якщо Ігор раз на два тижні заливає повний бак і на цей час забуває про заправку, то Юрію доводиться пам'ятати про це щодня. Він змушений коригувати свої маршрути, виходячи з рівня заряду і ємності батареї. Далеко не всі АЗС оснащені зарядними станціями, які заряджають авто за пару годин. Не кажучи вже про Chademo – швидкі зарядки, здатні зробити це за 40 хвилин.

Електромобіль можна зарядити від звичайної домашньої розетки. Але це довго (6-8 годин). Плюс для жителів багатоповерхівок, які живуть вище за 2-3 поверхи, зробити це буде складніше. Юрій вирішив питання радикально – встановив зарядний пристрій Chademo у себе в офісі. Але обійшлося це йому в додаткові $1,5 тис.

Ще одна проблема – зимова експлуатація. В холод на обігрів салону теж витрачається електроенергія, що істотно «з'їдає» запас ходу. Крім того, літій-іонні батареї взимку підмерзають і неохоче діляться електроенергією. Тому при мінусовій температурі пробіг електромобіля на одній зарядці скорочується майже вдвічі. Відповідно зростає кількість зарядок.

 

Чи все так погано з електромобілями?

Однозначно ні. Незважаючи на всі нюанси їх експлуатації, у електромобілів є і плюси.

По-перше, інфраструктура з їх обслуговування і використання в Україні дуже активно розвивається. Приміром, у Києві кількість зарядних станцій вже обчислюється сотнями. Зростає їх кількість і в інших містах. На багатьох з них «заправити» своє авто можна взагалі безкоштовно. Якщо ж пристосуватися робити це біля будинку, то буде вигідно поставити двозонний лічильник на електроенергію. Тоді зарядити машину вночі можна втричі дешевше, ніж за звичайним тарифом: 0,5 грн проти 1,68 грн.

По-друге, поріг входу до клубу електромобілістів можна істотно знизити, якщо купити авто з пробігом з-за кордону. Приміром, найбільш продаваний у світі електрокар Nissan Leaf можна привезти із США за ціною від $13000 до $18000. Звернувшись до сумлінного постачальника, ви отримаєте машину, яка проїхала рівними американськими хайвеями 20-40 тисяч кілометрів і втратила не більше ніж 10-15% ємності батареї. Щоб її відновити, зовсім не обов'язково міняти весь акумулятор. Він складається з 48 модулів. Достатньо лише замінити кілька (як правило 3-5), що найбільш підсіли. Обійдеться це в $100-$150 за модуль. І ви знову зможете проїжджати заявлені виробником відстані.

Автор побажав залишитися невідомим. Але редакція «Фінанси.uа» гарантує – він існує (ми навіть заплатили йому гроші)