Страховка на авто в Польщу
Особливості, про які варто пам’ятати
Польща стала однією з ключових європейських країн, які приймали українських біженців після початку повномасштабного вторгнення росії 24 лютого 2022 року.
І якщо на початку цієї фази російсько-української війни польський уряд спростив правила перетину кордону для українців, особливо тих, хто пересувався власними автівками, то зараз, плануючи поїздку в Польщу, потрібно пам’ятати про декотрі моменти.
Розповімо про особливості перетину українсько-польського кордону, правила дорожнього руху, які не діють в Україні, але є в Польщі, а також відповімо на найпоширеніше запитання – чи потрібна страховка для перетину кордону з Польщею сьогодні.
Усе, що потрібно знати про страхування – в нашому телеграм-каналі. А тепер у нас є і сторінка в Instagram – улюблений Finance.ua в незвичному форматі.
Якщо ви вже були в Польщі й отримали право на тимчасовий захист, під час проходження паспортного контролю необхідно повідомити польським прикордонникам про в’їзд на територію Польщі саме з використанням цього права.
Також необхідно пред’явити електронний документ diia.pl. Він генерується у польському застосунку mObywatel.
За цим посиланням ви знайдете покрокову інструкцію, як це зробити.
«В’їзд на територію Польщі, не повідомивши про вищезазначені обставини або без пред’явлення електронного документа diia.pl, може призвести до того, що дані іноземця не будуть включені до реєстрів, на основі яких надається статус PESEL UKR, і який пов’язаний із численними соціальними правами», – наголошують в Держприкордонслужбі України.
До речі, з 13 лютого на українсько-польському кордоні запрацював новий пункт пропуску – «Нижанковичі – Мальховіце». Про його будівництво було заявлено ще 2007 року, але фактично проєкт лишався замороженим аж до початку повномасштабної війни.
За словами голови Агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафи Найєма, по завершенню облаштування пункту пропуску, він буде відкритий для всіх типів автотранспорту. Планується зробити це до кінця 2023 року.
Наразі пункт «Нижанковичі – Мальховіце» переорієнтований на розширення пропускних спроможностей передусім вантажівок, щоб забезпечити актуальні потреби експортної-імпортної логістики.
-
Устилуг – працює виключно як автомобільний пункт пропуску;
- Шегині – відкритий для перетину кордону автотранспортом, також дозволяє перетинати кордон пішки в обидва боки;
- Угринів, Рава-Руська, Грушів, Смільниця – автомобільні пункти пропуску. Перетинати кордон пішки можна тільки в бік Польщі з метою евакуації;
- Краківець – працює тільки як автомобільний пункт пропуску для легкового автотранспорту;
- Ягодин – пішохідний перехід не здійснюється, тимчасово припинений і пропуск легкових автомобілів, пропускаються вантажівки за записом у єЧерзі.
Якщо в перші місяці після початку повномасштабної війни польський уряд пішов назустріч автовласникам – для в’їзду на територію Польщі не вимагалися страховки, то з 28 квітня минулого року наявність поліса – знову обов’язкова умова. Насамперед ідеться про Зелену картку.
Зелена картка в Польщу оформлюється на загальних підставах, адже поліс діє у понад 40 країнах – вся Шенгенська зона та декотрі країни СНД.
За своєю суттю Зелена картка – це така собі міжнародна Автоцивілка. Вона покриває збитки, завдані третім особам за кордоном, але не розповсюджується на винуватця ДТП.
За відсутність Зеленої картки (або ж місцевої Автоцивілки) передбачені штрафи.
Так, наприклад, у Польщі, якщо поліс відсутній до 14 днів перебування, доведеться сплатити 2 800 злотих, за понад 14 днів штраф збільшиться вдвічі – до 5 600 злотих.
Вартість Зеленої картки в Україні регулює МТСБУ. Поліс з терміном дії на рік коштуватиме 8 333 грн (приблизно 200 євро), тоді як річна Автоцивілка в Польщі коштує близько 400 євро.
Зелену картку можна придбати онлайн, але документ обов’язково потрібно видрукувати (допускається чорно-білий друк), адже, згідно з міжнародними правилами, цей поліс подається саме в паперовому варіанті.
Що цікаво, Зелену картку можна придбати в українських страхових компаніях навіть якщо ви вже перебуваєте на території Польщі або іншої держави. Детальніше про це – в нашій статті.
Перевірити поліс Зеленої картки можна онлайн на сайті МТСБУ.
Автомобілі, зареєстровані в Україні, розглядаються Польщею як транспортні засоби, що беруть участь у міжнародному русі, відповідно до положень Віденської конвенції. Обидві країни є підписантками цього документу.
Отже, українці, які прибувають до Польщі, на власних машинах підпадають під дію конвенції, тому не повинні одразу ж ставити автомобіль на польський облік.
Але якщо автомобіль з українською реєстрацією перебуває в Польщі більше ніж пів року, його треба зареєструвати в місцевій районній (повітовій) адміністрації за місцем проживання.
Для реєстрації автомобіля в Польщі необхідно подати заяву, а також надати такі документи:
- посвідчення особи власника (паспорт);
- сертифікат відповідності транспортного засобу;
- поліс страхування відповідальності перед третіми особами (Зелена картка або місцева Автоцивілка);
- підтвердження сплати ПДВ (VAT). Базова ставка – 23%;
- підтвердження проходження техогляду;
- документ, що підтверджує право власності на автомобіль (оригінал договору купівлі-продажу, договору дарування тощо);
- свідоцтво про реєстрацію в Україні;
- номерні знаки;
- техпаспорт (за наявності).
Документи українською мовою потрібно обов’язково перекласти на польську.
У Польщі водії зобов’язані надавати перевагу пішоходам, коли вони входять на пішохідний перехід. Пріоритет на переході пішохід має не тільки тоді, коли він вже зайшов на «зебру», але також тоді, коли тільки входить на перехід.
Також водії повинні тримати достатню дистанцію від транспортного засобу, що йде попереду. На автомагістралях (автобанах і швидкісних дорогах) безпечна відстань між транспортними засобами має становити половину поточної швидкості.
Тобто водій, який рухається зі швидкістю 100 км/год, повинен їхати 50 м позаду автомобіля попереду, якщо швидкість 120 км/год – 60 м, 140 км/год – 70 м.
Швидкісний режим у Польщі загальний для ЄС:
- у населених пунктах – 50 км/год;
- за межами населених пунктів – 90 км/год;
- на швидкісних дорогах з двостороннім рухом – 110 км/год;
- на автомагістралях – 130 км/год.
Якщо в Україні порушником швидкісного режиму вважається водій, який перевищив дозволену швидкість на 23 км/год (20 км/год – допустиме перевищення, 3 км/год – закладена похибка приладу вимірювання. – Ред.), то в Європі цього люзу немає.
Керуючи автомобілем у Польщі, водії мають вмикати ближнє світло фар протягом усієї доби.
За порушення правил дорожнього руху в Польщі передбачені набагато більші штрафи, ніж в Україні. Та й поліція слідкує за дотриманням ПДР суворіше. Незнання правил не звільняє від відповідальності.
Отже, за непристебнутий пасок безпеки – найулюбленіше порушення українців – доведеться викласти 100 злотих (824 грн станом на 27 лютого. – Ред.).
Перевищення швидкості обійдеться від 50 злотих до 5 тис. злотих.
Використання мобільного телефона під час водіння коштуватиме 500 злотих. Аналогічний штраф передбачений за проїзд на червоне світло. А за перевезення дитини без дитячого автокрісла – 300 злотих.
Штраф за неправильне паркування коливається в межах 100-800 злотих.
За керування транспортним засобом в стані алкогольного сп’яніння годі й казати. У разі, якщо в крові водія виявлять від 0,2 до 0,5 проміле, то йому загрожуватиме:
- штраф від 50 злотих до 5 тис. злотих або арешт до 30 днів;
- заборона на керування ТЗ терміном від 6 місяців до 3 років;
- списання 10 штрафних балів*.
*Водії з досвідом менш як 1 рік мають ліміти у 20 балів, а водії з досвідом від 2 років – 24 бали. Після того, як водій набирає максимальну кількість штрафних балів, він позбавляється права на керування транспортним засобом, а поліція автоматично направляє йому скерування до підтвердження кваліфікації (повторну здачу теоретичного та практичного іспитів).
Якщо в крові водія понад 0,5 проміле алкоголю, йому загрожує кримінальна відповідальність та:
- штраф від 5 до 60 тис. злотих;
- позбавлення волі до 2-х років;
- заборона водіння (будь-якої однієї чи всіх категорій) терміном від 3 до 15 років.
Якщо автомобіль у Польщі зупинила поліція, то всі особи в ній, включно з водієм, не мають права з машини виходити без прямої вказівки правоохоронця.
Водій повинен опустити вікно, чекати підходу поліціянта та протягом перевірки тримати обидві руки на кермі. Будь-які рухи руками без відповідного наказу можуть бути розцінені як спробу дістати зброю.
За недотримання вимог поліції або перешкоджання проведенню контролю загрожує штраф у 500 злотих. Його можна отримати як за вихід з автомобіля без дозволу, так і за самовільне зняття рук з керма.
До речі, якщо під час руху польськими дорогами в салоні зафіксують більше осіб, ніж це передбачено в технічному паспорті, водію загрожує 300 злотих штрафу за кожного зайвого пасажира (але не більше 3 тис. злотих) та вилучення прав на 3 місяці.
Декотрі штрафи можуть бути виписані на місці, зокрема, якщо порушник визнає свою провину. Іноземці можуть сплатити його готівкою або ж карткою через мобільний термінал (поляки платять виключно в безготівковій формі. – Ред.).
Якщо відсутності кошти для сплати штрафу або ж у разі незгоди з ухваленим рішенням, справа найімовірніше буде передана до суду. Водій може бути затриманий до початку її розгляду.