0 800 307 555
0 800 307 555

Нова послуга для ФОП вже у Дії

Розповідаємо покроково, як відкрити та закрити ФОП у Дії

Наразі в Україні зареєстровано 1 891 200 ФОПів. Тільки в червні 2023 року, згідно з даними Опендатабот, 25 623 українці зареєструвалися як фізичні особи-підприємці. Вони – основа вітчизняної економіки – за вісім років надходження від ФОПів до бюджету зросли у 24 рази.
Зміст

І якщо раніше процес реєстрації або закриття ФОП ускладнювався бюрократичними перепонами, то з тотальною цифровізацією державних послуг, яка стала можливою завдяки Мінцифри, процедура зводиться до кількох простих маніпуляцій за комп’ютером. Знадобиться не більше 15 хвилин. Жодних очікувань і перевірок заяв вручну – все відбувається автоматично.

«Відкриття ФОП, яке колись стало автоматичним, на тій кількості ФОПів, які були відкриті, зберегло державі 73 тисячі людино років. Тобто часу, коли людина відкриває заяву, перевіряє», – розповів в ефірі програми «Сніданок з 1+1» керівник із розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації Мстислав Банік.

А от буквально з вчорашнього дня на порталі Дія запустили й послугу із закриття ФОПів. Фізичні особи-підприємці зможуть це зробити в декілька клаців.

Finance.ua підготував детальну інструкцію, як скористатися послугами автоматичної реєстрації та закриття ФОП.

Більше корисної інформації для підприємців – в нашому телеграм-каналі. Також у нас є сторінка в Instagram.

Реєстрація ФОП

Для реєстрації ФОП через Дію знадобиться кваліфікований електронний підпис. Щоб його отримати, потрібно звернутися до постачальників довірчих електронних послуг, актуальний список яких можна знайти на сайті Центрального засвідчувального органу. Найпростіший спосіб – зробити Дія.Підпис. Детальніше про нього ми писали в цій статті.

Далі потрібно перейти на портал Дія й авторизуватися (зареєструватися) в кабінеті громадянина.

Потім – заповнюємо онлайн-форму, яка складається з семи кроків.

Крок 1. Потрібно вказати адресу своєї реєстрації, якщо вона не підтягнулася автоматично.


Джерело: ucap.io

Крок 2. Зазначити один або декілька КВЕДів. КВЕД або ж класифікатор видів економічної діяльності – це код, який містить усі можливі напрямки роботи підприємств. ФОП має право займатися бізнесом тільки за тими кодами, які записані в його реєстраційних документах. Повний перелік – за посиланням.


Джерело: ucap.io

Наприклад, у мене як у ФОПа зазначені такі КВЕДи:

  • 73.20 Дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки (основний);
  • 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на вебвузлах і пов’язана з ними діяльність;
  • 63.12 Вебпортали;
  • 63.91 Діяльність інформаційних агентств;
  • 74.20 Діяльність у сфері фотографії.

Крок 3. Необхідно вказати, чи працювали ви на Єдиному податку протягом поточного року. Якщо так, то знову обрати Єдиний податок для подальшої роботи ви не зможете. Якщо ні, то жодних проблем не буде.


Джерело: ucap.io

Крок 4. Обираємо тип оподаткування:

  • загальна система не має обмежень за видами діяльності, кількості працівників, річним оборотом. Можна працювати по бартеру. Оподатковується те, що залишилося після оплати витрат на ведення діяльності, а також ПДФО (18%), військовий збір (1,5%), ЄСВ (22%);
  • спрощена система поділяється на три групи та залежить від КВЕДів. Найпоширеніша в Україні – 3 група. Ставка єдиного податку по ній залежить від доходу: 5% для неплатників ПДВ, 3% для платників ПДВ. Докладніше про оподаткування ФОПів у 2023 році ми писали тут.

Якщо ви не знаєте, який тип оподаткування вам підходить, можете пройти тест за посиланням.


Джерело: ucap.io

Крок 5. Треба вказати місце провадження господарської діяльності. Це або в межах усієї України, або за адресою реєстрації ФОП, або за іншою адресою. Якщо ви відкриваєте ФОП, щоб працювати на фрилансі, краще обрати перший варіант – у межах усієї України.

Крок 6. Вказуємо контактні дані: номер або номери телефону, електронна адреса, адреса сайту (необов’язково). Підтягнутися інформація має автоматично. Утім, краще залишити актуальні дані.


Джерело: ucap.io

Крок 7. Перевірити заяву та підписати її КЕП.

Заповнена заява на реєстрацію ФОП буде перевірена й автоматично надіслана до ЄДР для проведення державної реєстрації в автоматичному режимі без участі державного реєстратора.

Відповідні відмітки про систему оподаткування проставляються в заяві й автоматично направляється до податкової за місцем вашої реєстрації або за місцем провадження господарської діяльності.

Статус заяви можна перевірити у кабінеті громадянина.

Після того, як запис про реєстрацію ФОП з’явиться в Єдиному державному реєстрі, впродовж 2 робочих днів ви можете отримати виписку з реєстру в кабінеті громадянина або у ЄДР за кодом доступу – він надійде вам на пошту.

Закрити ФОП

Послуга, якою можна скористатися навіть із-за кордону, стала доступною з 21 червня 2023 року. Процедура автоматичного закриття ФОПа займає не більше двох хвилин. Як кажуть у Дії: «клік-клік – і ФОП закрито».

Для цього на порталі Дія потрібно подати заяву. Уся необхідна інформація підтягнеться з ЄДР, треба тільки перевірити, чи правильна вона.

Заява підписується або електронним підписом ФОП, або КЕПом фізичної особи.

Після цього дані про закриття ФОП автоматично надійдуть у ЄДР та до податкової за місцем реєстрації.

Статус заяви можна перевірити в кабінеті громадянина. Повідомлення про закриття ФОП з’явиться в розділі «Зверніть увагу» та буде надіслане електронною поштою.

Знову відкрити ФОП можна в будь-який час. Але доведеться подати заяву про нову реєстрацію, адже відновити закритий ФОП неможливо.

Після закриття ФОП потрібно також:

Надати податкову звітність

Якщо ви працювали за спрощеною системою оподаткування, подайте декларацію платника єдиного податку за місяць/квартал, у якому було закрито ФОП. Подати декларацію можна протягом 40 днів після закінчення кварталу.

Якщо ви працювали за загальною системою оподаткування, маєте подати ліквідаційну звітність про майновий стан і доходи протягом 30 днів після закриття ФОП. Ця звітність подається за період з початку року до дня, коли ви закрили ФОП. Це можна зробити онлайн у Кабінеті платника податків.

Сплатити податки

Якщо ви працювали за спрощеною системою оподаткування, маєте сплатити єдиний податок за місяць, у якому закрили ФОП, або за квартал, якщо були у 3-й групі єдиного податку.

Якщо працювали за загальною системою, то протягом 10 днів після подання звітності маєте сплатити ПДФО та військовий збір.

Незалежно від системи оподаткування маєте сплатити ЄСВ за місяць, у якому закрили ФОП.

Закрити банківський рахунок підприємця

Для цього потрібно звернутися до банку, в якому у вас відкритий рахунок ФОП.

Анулювати ліцензію

Якщо у вас як у ФОПа є ліцензія (наприклад, на роздрібний продаж алкогольних напоїв), потрібно звернутися до органу, який її видав, та анулювати. Зробити це можна тільки особисто або через посередника, якщо він має нотаріально посвідчену довіреність від вашого імені.