0 800 307 555
0 800 307 555

Нові правила на ринку пасажирських перевезень

Реформа галузі

Майже півтора року Міністерство інфраструктури билося над реформою автобусних перевезень в Україні. І ось з 13 січня в Україні запрацювали зміни.
Зміст

В уряді кажуть, що тепер конкуренція на ринку стане вищою, а вимоги для транспорту включатимуть інтереси маломобільних груп населення. Розглянемо детальніше, що змінилося.

Ще більше актуальної інформації – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.

Демонополізація ринку

До реформи галузь була монополізована – підприємець чи підприємство, яке роками працювало на маршруті, могло продовжити собі дозвіл ще на роки.

Відсутність прозорості в процедурі продовження таких дозволів унеможливлювала вихід на ринок нових перевізників.

«Тривалий час монополізація ринку автобусних перевезень була однією з головних перепон для підвищення якості послуг та детінізації ринку – зокрема, ринку міжобласних автобусних перевезень. Постанова намагається розв'язати цю проблему, прибравши можливість продовження дозволів на обслуговування міжобласних автобусних ліній, що потенційно випустить на ринок більше перевізників», – кажуть в Європейській бізнес-асоціації.

І хоча до внесення останніх змін уже було передбачено, що кілька перевізників можуть отримати дозвіл на один маршрут, якщо вони відповідають вимогам законодавства, конкурси на багатьох маршрутах не проводилися.

Тепер можливість продовження строків дії дозволів на міжобласних маршрутах для перевізників, які вже працюють на лінії кілька років, скасована. Відкриті конкурси на маршрути проводитимуться регулярно – що п’ять років.

У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури очікують на підвищення якості перевезень через відкриту конкуренцію.

«Лише на конкурентному ринку надавачі послуг змагаються за свого клієнта намагаючись підвищити якість послуги», – наголошує заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Мустафа Найєм.

Окрім того, подавати документи для участі в конкурсі на міжобласних маршрутах відтепер можна в електронній формі.

«Це дозволить прибрати людський фактор і мінімізувати корупційні ризики», – переконані чиновники.

Проте в ЄБА звертають увагу, що попри останні зміни, було збережено положення, яке обмежує можливість створення нових міжобласних маршрутів.

Також чинні дозволи та договори автоматично продовжені на період дії воєнного стану.

«Тому очікувати значного збільшення кількості відкритих для конкурсу маршрутів до кінця воєнного стану не доводиться», – наголосили в асоціації.

Для оцінки перевізника на конкурсі використовуватиметься система балів, які втрачатимуться за порушення правил дорожнього руху, залежно від їхньої серйозності.

Усього в переліку показників для оцінки зазначені 13 пунктів. Максимальний бал, який за ними можна набрати – 66 (для міських і приміських маршрутів – 56).

Повний перелік показників нарахування балів можна знайти в додатку до постанови Кабміну «Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (№ 27).

Вимоги щодо безпечності перевезень

Окремі положення постанови № 27 спрямовані на підвищення безпеки автобусних перевезень.

Зокрема до конкурсу не допускатимуться перевізники, які використовують для перевезення пасажирів переобладнані з вантажівок транспортні засоби.

У разі аварії з жертвами з вини перевізника можливе негайне анулювання дозволу або розірвання договору. У разі ж інших порушень умов дозволу перевізник матиме 30-денний термін для їх усунення.

Вимоги доступності

Під час проведення конкурсу на міські або приміські автобусні маршрути перевізник, відповідно до нового порядку, повинен забезпечити належну частку транспортних засобів, що адаптовані для маломобільних груп населення:

  • на міських автобусних маршрутах загального користування – не менше 50% (з 2025 року – не менше 70%);
  • на приміських маршрутах – не менше 20%.

Вирує хибна думка, що маломобільними вважаються лише громадяни, які пересуваються на візочку. Але відповідно до статті 1 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» до маломобільних груп населення належать «особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні у просторі, зокрема особи з інвалідністю, особи з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, громадяни похилого віку, особи з дитячими візками».

Також новий порядок спрямований на забезпечення права на безкоштовний або пільговий проїзд для ветеранів війни та інших груп населення, що мають відповідні пільги.

«Перевізники не можуть брати участь у конкурсі, якщо не забезпечать можливість безкоштовного/пільгового проїзду для всіх пільгових категорій – зокрема, ветеранів війни – у тому числі з використанням системи єдиного електронного квитка», – звертають увагу в Європейській бізнес асоціації.

***

Отже, підбиваючи підсумки, нові правила на ринку пасажирських перевезень такі:

Було

Стало

Очікування

Монополізація маршрутів та непрозорість продовження дозволів

Відкриті конкурси на маршрути що 5 років

Підвищення якості перевезень через відкриту конкуренцію

Паперові заявки на конкурс

Подача документів виключно в електронній формі

Прозорі конкурси, мінімізація людського фактора

Відсутність будь-яких вимог щодо перевезення маломобільних груп населення

Чіткі вимоги до облаштування транспортних засобів для перевезення маломобільних груп населення

Доступність громадського транспорту для всіх категорій пасажирів

Відсутність чіткого переліку порушень для позбавлення маршруту

Бальна система оцінки перевізника за порушення ПДР

Підвищення рівня безпеки перевезень пасажирів