Авто, що ввозять українці. Найпопулярніші марки
Та хто може не платити за розмитнення
Вживані автівки продовжують перетинати західний кордон України, що й не дивно, адже багато з них приганяють волонтери для потреб фронту. Такі машини й досі проходять за нульовим розмитненням, а от фізособам доведеться сплачувати всі необхідні платежі.
У цій статті розберемо тему ввезення авто в Україну – які моделі користуються найбільшою популярністю, з яких країн їх завозять, хто та на яких умовах може це робити.
Ще більше актуальної інформації про автомобілі – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
Згідно з даними сервісу Опендатабот торік в Україну ввезли 534 тис. 866 автомобілів. Це на 60% менше ніж 2021-го. Фактично цифри сягнули показників «ковідного» року.
Пік ввозу авто припав на травень-червень – тоді діяли пільгові ставки на розмитнення. Їх запровадили у квітні, щоб спростити ввезення з-за кордону авто для військових.
Утім, користуватися цією можливістю почали всі охочі, зокрема, для ввезення автомобілів преміум класу, вартістю понад 1 млн грн.
Наприклад, станом на 28 квітня, відповідно до даних митниці, в Україну ввезли 196 машин вартістю від 1 до 2 млн грн, і 40 елітних, вартість яких перевищує 2 млн грн.
Загалом за квітень, тобто за перший місяць дії нульового розмитнення, без сплати ПДВ та ввізного мита в Україну заїхали 33,5 тис. автомобілів.
У травні до України завезли 98 тис. автівок, а в червні, який став останнім місяцем дії пільгових умов, – 105,3 тис.
За три місяці сума наданих пільг склала 26,1 млрд грн. За цей період держбюджет не отримав нічого.
Найменше машин завезли в березні – менш як 10 тис.
Окрім того, на два роки зріс середній вік авто, які завозили, що стало найвищим показником за останнє десятиліття. У 2022-му 67% ввезених уживаних машин старші за 10 років – середній вік таких автівок сягнув 12,3 року.
❗ Щоб жодні «хвороби» зненацька не підкосили вашу автівку, навіть завезену із-за кордону, радимо оформити поліс каско. Залишивши заявку на цій сторінці, ви отримаєте п'ять пропозицій. Кожна з них – дешевша, ніж у страховій компанії напряму. Покриття розповсюджується і на Європу.
Поки діяли пільгові умови розмитнення (квітень-червень) головними постачальниками вживаних автівок в Україну були Польща, Німеччина та Литва.
З липня ситуація змінилася. Так, протягом липня-вересня, відповідно до даних Інституту досліджень авторинку, машини з пробігом найчастіше завозили зі США, Польщі та Німеччини.
У 2022 році найбільше вживаних легковиків, які привезли з-за кордону, зареєстрували у Львівській області (58,8 тис.). На другому місці опинилася Волинська область (34 тис.), а третє – посіла Рівненщина (32,4 тис.).
Київ за підсумками 2022 року опинився лише на четвертій сходинці. Усього в столиці зареєстрували 30,5 тис. автівок.
Найпопулярнішим брендом 2022 року серед легкових автівок, які завозили в Україну, став німецький Volkswagen. Трійку лідерів замикають французький Renault і американський Ford.
Серед вантажних авто найчастіше ввозили Renault, MAN і DAF
Якщо говорити про моделі легковиків, то, згідно з даними Інституту досліджень авторинку, ідеться про:
- Volkswagen Passat (22,7 тис.);
- Volkswagen Golf (21,9 тис.);
- Skoda Octavia (15,8 тис.);
- Renault Megane (12,8 тис.);
- Renault Scenic (10,9 тис.).
Десятка лідерів за популярністю має такий вигляд:
Війна зі зрозумілих причин ускладнила доставлення машин зі США до України. Найчастіше їх завозили морем до Одеси, а звідти – по землі переганяли в потрібну область. Проте є й альтернативний шлях через Клайпеду (Литва) – до повномасштабної війни цим маршрутом в Україну заїжджало до 5% машин зі США, а також порти Польщі та Румунії.
«Протягом січня-червня з країн Америки українці привезли 29,1 тис. вживаних легковиків. Це – 9,8% від загальної кількості авто, які імпортували протягом цього періоду з-за кордону. Більшість (95,9%) машин привезли зі США, 4% придбали у Канаді. Кілька штук прибуло з Мексики», – зазначають в Інституті досліджень авторинку.
Найчастіше українці купують в Америці вживані кросовери. Що цікаво, машини, які прибули з-за океану, не обов’язково виготовлені там. Частина моделей виготовлена в країнах Євросоюзу, ще частина – в Японії та Південній Кореї, але вони відрізняються технічними характеристиками, комплектацією та станом.
Так, найпопулярнішим автомобілем з Америки у першій половині 2022 року виявився японський кросовер Nissan Rogue (1,4 тис. штук, середня ціна – 5 584 дол.).
Друге місце посів німецький Volkswagen Jetta (1 тис. штук, середня ціна – 3 515 дол.). Трійку лідерів закрив Ford Fusion (936 штук, середня ціна – 3 904 дол.).
У першій половині 2022 року українці придбали 8200 електромобілів, що майже на 30% більше, ніж за аналогічний період 2021-го. Майже 40% з них – автомобілі з пробігом.
В Інституті досліджень авторинку стверджують, що головним постачальником вживаних електромобілів були США – понад 1 тис. одиниць, або 31,4% від загальної кількості. Середня вартість електроамериканця з транспортуванням склала 21,5 тис. дол.
Ще 649 електромобілів (19,8%) прибули до України з Китаю. Їхня середня митна вартість склала 24,8 тис. дол.
На третьому місці – Німеччина: 364 автівки (11,1%) із середньою вартістю 28,1 тис. дол.
Четверте місце посіла Норвегія – 362 одиниці (11%), середня вартість – 8,6 тис. доларів.
З Польщі українці завезли 280 електромобілів – це 8,8% від загальної кількості. Середня митна вартість – 20,5 тис. доларів за одиницю.
Українцям можуть дозволити розмитнювати автомобілі через Дію – за зміненою формулою. Розгляд відповідних законопроєктів у Верховній Раді очікується вже в лютому.
В Мінцифри ж переконують, що розмитнення автомобілів через Дію стане однією з найважливіших антикорупційних реформ у митній галузі.
Один із законопроєктів (7466) передбачає, що за розмитнення більше не враховуватиметься вартість транспортного засобу.
«Формула розрахунку складатиметься з таких показників: віку, типу та обсягу двигуна та ексклюзивності транспортного засобу», – повідомив представник Кабінету Міністрів у парламенті Тарас Мельничук.
Тобто пенсійний збір за розмитнення авто (3-5% залежно від вартості автомобіля) планується скасувати.
Наразі порахувати вартість митних платежів при оформленні легкових автомобілів можна онлайн на порталі Державної митної служби через спеціальний калькулятор.
До речі, автомобілі розмитнені через Дію мають отримувати оновлені номерні знаки замість перших двох літер, які позначають регіон, використовуватимуть позначення DI та PD. Міністерство внутрішніх справ уже затвердило відповідні зміни.
В умовах воєнного стану вільно перетинати державний кордон з громадян України можуть жінки, пенсіонери, багатодітні чоловіки, люди з інвалідністю тощо.
Також виїздити можуть офіційні перевізники, які мають дозвіл на вантажні перевезення, і волонтери – представники організацій, що оформили заявки в системі Мінінфраструктури «Шлях».
Усі, хто завозять машини для потреб фронту, – як фізичні, так і юридичні особи. Але автівки мають бути в належний спосіб оформлені, тобто як «гуманітарні».
Для цього її отримувачем має бути благодійний фонд, громадська організація, військова чи пожежна частина або медзаклад.
Це все регулюється законом «Про гуманітарну допомогу» та постановою Кабміну № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану».
На кордоні з Україною потрібно заповнити митну декларацію про ввезення гуманітарної допомоги за спрощеною формою: вказати дані водія, автомобіля та його отримувача.
Це можна зробити в паперовому вигляді або ж онлайн.
Якщо отримувачем машини є фізична особа чи приватне підприємство, то митні платежі доведеться платити в повному обсязі.
Також не потрібно платити за розмитнення електромобілів – Верховна Рада ухвалила відповідний закон ще 2018 року.