МФО саміт 2021: як це було (фотозвіт)

Найбільший саміт для представників мікрозаймів

У четвер, 1 липня, в столичному Гідропарку відбувся МФО саміт 2021. Експерти, представники фінансових компаній та влади обмінювалися досвідом і практичними ідеями для розвитку ринку небанківського кредитування.
Зміст

Організатором заходу виступили Bank Online та Всеукраїнська асоціація фінансових компаній за підтримки порталів Finance.ua, Мінфін і компанії SalesDoubler.

Окрему подяку організатори висловили партнеру SlonCredit, нагадавши, що SlonCredit – реальні гроші на реальні речі.

Генеральним і Gold-партнером стали компанії EasyPay і «Є гроші».

Партнерами саміту також виступили CCLoan, ПриватБанк, iPay. Повний перелік партнерів заходу можна знайти на офіційному сайті МФО саміту.

Даний захід проводиться вже четвертий рік поспіль.

«У далекому 2013 році я отримав на пошту презентацію, в якій розповідалося про якийсь новий сервіс онлайн-мікрокредитування. Як приклад наводилася британська компанія Wonga. Її клієнти брали кілька десятків фунтів, щоб піти з друзями у п’ятницю в паб подивитися футбол.

Тоді в Україні було дуже активне банківське кредитування, і здавалося, що на ринку особливо-то й немає місця для такого сервісу... Минуло сім років і ми бачимо реальний розквіт індустрії мікрофінансів. Ніколи так просто, зручно та швидко не було можливості оформити кредит, як це можна зробити сьогодні. Безліч брендів, сотні компаній є на цьому ринку, надають технологічні та сервісні рішення, які багато в чому випереджають класичне банківське кредитування», – зазначив у своєму вступному слові CEO компанії Treeum Іван Євтушенко.


Іван Євтушенко: «Ми бачимо реальний розквіт індустрії мікрофінансів»

Він також розповів про внесок компанії Treeum в розвиток цього ринку:

«За допомогою наших проєктів Фінлайн і SalesDoubler, Finance.ua і Мінфін за весь час було оформлено понад 4 млн онлайн-кредитів. Але ми не тільки залучаємо клієнтів, ми також регулярно оцінюємо якість обслуговування і задоволеність клієнтів продуктами та сервісом. Постійно розповідаємо споживачеві всі «за» та «проти» використання послуги мікрокредитів. На підставі цієї інформації ми випускаємо чесні й актуальні рейтинги.

Особисто я впевнений, що попереду ще багато всього цікавого. Побачимо консолідацію ринку, відмінне партнерство банків і мікрофінансових компаній, зміну бізнес-моделей, коли мікрофінансові компанії зможуть надавати всі базові фінансові послуги, а не тільки мікрокредити. Сьогодні ми живемо в часи трансформації і такі зустрічі націлені на те, щоб активізувати зміни», – зазначив Іван Євтушенко.

Картка від МФО, кредити сьогодні та майбутнє необанків

Під час нинішнього МФО саміту виступили 11 спікерів і відбулися дві панельні дискусії.

Говорили зокрема про короткострокові кредити, платіжні системи, скоринг, картки для МФО, законодавчі вимоги та можливості, які відкриваються для фінансових компаній.

Керівник напрямку кредитування компанії Treeum Олександр Бойко представив аналітику – що ж відбувається на вітчизняному ринку.

Виявляється, у 2020 році сумарно 3,9 млн українців отримали кредити. Левова частка звісно ж припадає на банки – 77,5% ($6,2 млрд). В МФО українці взяли позик на $0,43 млрд.

За словами Бойка, у 2020 році збільшилася тенденція на запити щодо отримання кредитів в онлайні. Серед факторів, які прискорили онлайн-кредитування, звісно, і початок пандемії.

«Клієнти не могли виходити на вулицю, їм було простіше зробити запит на сайті та після отримати бажаний кредит в інтернеті», – уточнив експерт.


Олександр Бойко: «Клієнтам простіше отримати бажаний кредит в інтернеті»

Відразу після виступу Бойка утворився своєрідний блок з доповідей представників Національного банку України.

Вадим Романюк, начальник управління ліцензування фінансових компаній нагадав про проблематику ринку. Зокрема, це стосується прозорості структур власності.


Вадим Романюк: «Якщо компанія не розкриє структуру власності, будуть застосовуватися заходи впливу»

«До 17 червня всі представники фінансових послуг повинні були подати до Національного банку інформацію про свою структуру власності. Не подала інформацію 281 компанія. Усім цим компаніям, які не розкрили структуру власності, буде надіслана вимога про приведення структури власності у відповідність і наданий додатковий строк. Якщо компанія не розкриє структуру власності, будуть застосовуватися заходи впливу: тимчасове призупинення ліцензії, а після – анулювання», – повідомив він.

Заступник начальника управління роздрібних платежів Нацбанку Владислав Дикий розповів про нові можливості для небанківських фінансових установ, які відкриває перед ними національна платіжна система «ПРОСТІР».

Закон про платіжні послуги № 4364 народні депутати прийняли в другому читанні буквально напередодні проведення МФО саміту – 30 червня. Він набере чинності через 12 місяців з дня його публікації.

Цей закон відкриває ряд нових можливостей для небанківських фінустанов. Зокрема, вони зможуть випускати власні платіжні картки, відкривати електронні гаманці, отримувати додатковий дохід від міжбанківських комісій, адаптувати власні продукти, наприклад, кешбеки, регулярні платежі, ліміти тощо.

Тобто в ланцюжку взаємодії випадають банки – небанківські фінансові установи зможуть безпосередньо взаємодіяти з процессингом. Саме тому «ПРОСТІР» відкриває вікно можливостей для нових учасників ринку.

«Якщо говорити про цілі, на які ми впливаємо, то серед них – нацбезпека у фінансовій сфері, вплив на рівень фінансової інклюзії та безготівкові розрахунки, а також посилення конкурентоспроможності між учасниками платіжного ринку. Наша головна мета на сьогодні – стати вигідним партнером для українського бізнесу», – підкреслив Владислав Дикий.

А от начальниця управління захисту прав споживачів НБУ Ольга Лобайчук нагадала про нововведення, які торкнуться фінансових і колекторських компаній з 14 липня, коли закон «Про врегулювання простроченої заборгованості» набере чинності в повному обсязі.

Найцікавіше нововведення стосується нагляду за діяльністю колекторських компаній. Він буде спрощеним: одне порушення – штраф, третє порушення – призупинення діяльності та виключення колекторської компанії з реєстру. Штрафи передбачені дуже серйозні, близько 100 тис. грн. Також порушників очікують комплексні інспекторські перевірки.


Ольга Лобайчук: «Нагляд буде спрощеним: порушення – штраф, третє порушення – призупинення діяльності»

Ольга Лобайчук в коментарі Finance.ua зазначила, що сьогодні на ринку працюють близько 15 фінансових компаній, які не хочуть виконувати норми закону. І саме вони стануть першими «жертвами» НБУ.

Блок виступів представників Національного банку плавно перетік в дискусію про нові правила гри на ринку NPL. Зокрема обговорювали загрози та можливості для кредиторів. Модерувала дискусію президент Всеукраїнської асоціації фінансових компаній Алла Сав'юк.


Панельна дискусія № 1. Зліва-направо: Ольга Лобайчук – начальник  управління захисту прав споживачів НБУ, Наталія Клєвакіна – директор фінтех-компаній CCLoan і MisterCash, Володимир Довгаль – директор Авентус Україна, Алла Сав'юк – президент ВАФК, Євген Резуєв – директор компанії «Укркредитфінанс» (ТМ Creditkasa, НаВсе), Ірина Корецька – директор «Є гроші»

Відмінною рисою цієї дискусії стала участь представників влади. Зокрема, народна депутатка Ольга Василевська-Смаглюк включалася в прямому ефірі з будівлі парламенту.

«До мене надходять скарги, що МФО дуже часто продовжують користуватися даними третіх осіб. На жаль, закон № 1349 дочитали не всі. Ми продовжуємо працювати над цими скаргами, тому що споживачів турбують без достатніх правових підстав», – сказала вона, уточнивши, що скарги на колекторів не припиняються з боку третіх осіб, які не давали згоди на обробку своїх персональних даних.

І виходів із цієї ситуації, за словами Василевської-Смаглюк, є два. Один із них – радикальний.

«У залі Верховної Ради є люди, які серйозно налаштовані повністю заборонити колекторську діяльність. Але я друг бізнесу в цьому напрямку, тому не підтримую ідею. У нас інша – вона дозволить врегулювати ці та інші речі, які чомусь не виконуються вчасно на ринку. Думаємо над створенням механізму саморегулівних організацій та впровадженням обов'язкової участі будь-якої мікрофінансової компанії в цій організації», – розповіла нардепка.

Після невеликої перерви на каву слово взяв засновник компанії RiskTools і БКІ Online Денис Зікєєв. Він розповідав про кредитний портфель і можливості для його розуміння.


Денис Зікєєв: «Чим більше я займаюся скорингом, тим більше дивуюся»

«Скоринг, як система управління портфелем, заснована на машинному навчанні – це дуже потужний інструмент. Чим більше я займаюся скорингом, тим більше дивуюся, наскільки точно дозволяють алгоритми машинного навчання управляти портфелем і формувати його структуру такою, якою ви хочете. Якщо ви хочете, щоб у вас портфель генерував повторні позики, ви налаштовуєте на це скоринг і це відбувається», – зазначив Денис Зікєєв.

Директор департаменту інновацій IBOX Банку Дмитро Яковлєв презентував новий продукт – Veocard. Це перша небанківська картка, яку випускає компанія мікрокредитів Moneyveo. Вона вже доступна для тестової групи, і повністю буде запущена найближчим часом.


Дмитро Яковлєв (ліворуч) презентував новий продукт – Veocard. Допоміг йому в цьому старший директор, голова департаменту стратегічних партнерств, фінтеху та спільних проектів в Україні, країнах СНД та Південно-Східної Європи Visa Євген Лісняк (праворуч). Євген оформив собі таку картку

«Зараз зрозуміло, що те розмірене життя банків – це точно не про майбутнє. Доти, доки банк не відчув ритм, швидкість, розвиток новацій і підходів, вони не зрозуміють, що таке завтрашній день. Подальший розвиток банків – у дружбі та партнерстві, адже швидкість розвитку фінтех в рази більше», – заявив Дмитро Яковлєв.

Друга панельна дискусія стосувалася якраз теми розвитку фінтеху в Україні. Головне питання, на яке учасники шукали відповідь – як МФО може стати необанком. Модерувала дискусію Лідія Єременко – керівниця YouTube-каналу Ukrainian Fintech Hub. А проводилася вона за ініціативи першого профільного YouTube-каналу про фінтех-ринок та бізнес Ukrainian Fintech Hub, засновником якого є PSP Platon.

Засновник MyCredit Роман Катеринчик зокрема зазначив, що мікрофінансова компанія може стати ким завгодно, навіть відкрити супермаркет, питання тільки в тому – навіщо це робити.

«Я думаю, що потрібно розвиватися і йти в різні продукти. Якщо ми подивимося на розвиток таких компаній в Європі, Америці, то вони йдуть в довші, дешевші кредити. Цьому сприяє багато що, починаючи від банальної потреби клієнта, і закінчуючи регулюванням. Все одно ми рухаємося до якоїсь трансформації», – додала CEO Moneyveo Альона Андронікова.


Альона Андронікова: «Потрібно розвиватися та йти в різні продукти»

CEO Sportbank Денис Саприкін погодився з Катеринчиком, що МФО та необанки – це різні моделі й структури, хоча МФО серед інших фінансових компаній найближче до банків.

«Необанк заради необанка – це повна нісенітниця. Ринок небанківського кредитування в Україні зростає. Це все більш потужний гравець на ринку. Що таке необанкінг? Це щоденна взаємодія з клієнтом у цифровому каналі. Якщо ми робимо просто необанк заради необанка, то це всього-на-всього мобільний застосунок. От зроблять ентузіасти такий застосунок, а той же Приват його на раз-два пережене. Якщо це точкове рішення потреби клієнта, lifestyle banking і входження в значно глибшу частину життя клієнта, то це вже стає абсолютним поняттям необанкінга. Дуже скоро межа «необанк» буде розмита. І компетенції у небанківських організацій вагон і візок на додачу», – переконаний старший директор, глава департаменту стратегічних партнерств, фінтеху та спільних проєктів в Україні, країнах СНД і Південно-Східної Європи Visa Євген Лісняк.

CEO 4bill Ігор Бокий розповідав про найкращі платіжні рішення для МФО та на прикладі своєї компанії пояснював, як платіжний провайдер може допомогти поліпшити якість обслуговування клієнтів:

«Ми гнучкіші, ніж банки: можемо пофарбувати платіжну форму в будь-який колір, не будемо довго погоджувати зміну тарифів, зміни в налаштуваннях. Ми можемо вночі поміняти порядок постачальників, підтримати вас овердрафтом на вихідні та зупинити його за 5 хвилин, якщо ви попросили. Ми стежимо за конверсією, швидкістю проведення платежів і безпекою карткових даних».


Ігор Бокій: «Ми можемо підтримати вас овердрафтом на вихідні та зупинити його за 5 хвилин, якщо ви попросили»

Маркетинг-директорка фінтех-компаній CCLoan і MisterCash Анна Мойсєєва поділилася формулою ідеального креативу для бренду:

«Назва бренду має бути зрозумілою і впізнаваною. Обов'язково має бути присутня проблематика клієнта. Креатив повинен викликати довіру до бренду, повинен бути вірусним. Також не забувайте про позитивну тональність і чітке попадання в цільову аудиторію. Бажано, щоб у креативі були якісь «гайпові» елементи, максимально можливе згадування бренда».

Призи знайшли щасливців

Крім дискусій під час МФО саміту 2021 було місце й розіграшам призів. Так компанія Simple Invest розіграла сертифікати на:

  • політ на гелікоптері;
  • майстер-клас з управління яхтою;
  • прогулянку на мотоциклі Harley-Davidson.

Щасливчики визначалися через випадкове витягання їхніх візитівок із вази.

Компанія iPay ввечері розіграла:

  • стерилізатор для телефона з бездротовою зарядкою;
  • колонку JBL;
  • зволожувач повітря.

Щоб узяти участь в цьому розіграші необхідно було зісканувати спеціальний QR-код, заповнити анкету та поставити лайк / дізлайк заходу.

Компанія «Є гроші» розіграла серед присутніх дев'ять літрів віскі Jack Daniels, тобто три трилітрових пляшки. Переможців визначали жеребкуванням візитівок.


Компанія Simple Invest розіграла сертифікати на активний відпочинок


Отримувати подарунки завжди приємно, але ще приємніше їх дарувати


Усього було 3 такі пляшки

Компанія PSP Platon розіграла:

  • пляшку шампанського Lanson;
  • річну підписку на sweet.tv;
  • сертифікат на 5000 грн від мережі торгових центрів «Епіцентр».

Національна асоціація партнерства і захисту конституційних прав позичальників була заключним партнером з призами. Переможці визначилися за звичним сценарієм – діставали візитівки із загальної вази. Зрештою щасливці отримали:

  • сертифікат на гавайський масаж;
  • сертифікат на вечерю в італійському ресторані;
  • сертифікат на дегустацію італійської кави авторського обсмаження, а також 1 кг кави.

Організатори та партнери пообіцяли підготувати ще більше сюрпризів для учасників МФО саміту в наступному році.

Хто ж серед найкращих?

Родзинкою заходу стало нагородження найкращих мікрофінансових компаній, які надають послугу онлайн-кредитування на картку.

Підставою для нагородження фінансових компаній став відповідний рейтинг Finance.ua.

Бронзовим призером стала компанія Mister Cash, яка одним ривком піднялася з 16 на 3 місце в рейтингу.

Представники компанії пообіцяли в найближчому майбутньому ще більше цікавих сюрпризів.

Несподіванкою була відсутність другого місця. Замість цього на сцену відразу піднялися двоє переможців, які в рейтингу отримали однакову кількість балів – 97,75. Компаніями-переможцями стали CCLoan і «Є гроші».


Компанія MisterCash стрибнула з 16 на 3 місце рейтингу


Представниця компанії CCLoan Наталія Клєвакіна (ліворуч) і представник компанії «Є гроші» Дмитро Яновський (праворуч) з нагородами. Вручала нагороди керівниця медіабізнесу компанії Treeum Надія Квітка (по центру)

Благодійність від EasyPay

Протягом усього дня відбувалася і благодійна акція від генерального партнера МФО саміту EasyPay.

«За день спільними зусиллями ми з вами зібрали трохи більше 8 тис. грн. Компанія EasyPay зі свого боку вирішила помножити цей бюджет на 4. Зрештою ми спільно зібрали 33 тис. грн», – оголосив комерційний директор і співвласник фінтех-компанії EasyPay Антон Авраменко.

Зібрані гроші будуть передані фонду Таблеточки на боротьбу з дитячою онкологією.

«Я хочу подякувати кожному за участь у допомозі дітям. Дитячий рак, як і будь-який рак, на жаль, не йде ні на карантин, ні на вихідні. І те, що ви в таких незвичайних місцях пам'ятайте та допомагаєте – це дуже цінно й важливо. Це дає надію батькам і наближає кожну дитину до перемоги над тяжкою хворобою. Дякую вам», – заявила зі сцени представниця фонду Таблеточки Ольга Кудієнко.


Компанія EasyPay збільшила зібрану суму в 4 рази. Гроші підуть на боротьбу з дитячим раком

Друзі,

багато важливого та доброго було зроблено під час МФО саміту 2021. Але редакція Finance.ua вірить, що попереду нас усіх чекають не менш великі справи. Пропонуємо зустрітися всім разом на МФО саміт 2022 в дружній атмосфері й обговорити рік плідної роботи.

До зустрічі!