Як платити за кредитом під час війни
Корисні поради
У тих, хто мав у банку кредити, виникли проблеми з їх погашенням. У одних – суто технічні, пов'язані зі складнощами внесення щомісячного платежу. Наприклад, на тимчасово окупованих територіях перестав працювати український мобільний зв'язок, і виникли складнощі з входом в інтернет-банк. Відомі випадки, коли у тих, хто поспіхом виїхав за кордон, губилися або припиняли працювати фінансові номери телефону (через втрату або поломку SIM-картки), в результаті теж зникала можливість зайти в інтернет-банк і внести платіж.
У інших виникали проблеми фінансового характеру, пов'язані з втратою роботи чи неможливістю підприємства виплачувати зарплату в колишньому розмірі.
Як не розгубитись у подібній ситуації? Як правильно організувати спілкування з банком, щоб вирішити проблеми, що виникли, і не потрапити до банківського «чорного списку»?
Finance.ua проаналізував найпопулярніші випадки і склав список порад, як правильно чинити в подібних ситуаціях.
Усе, що потрібно знати про крдити, – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
Найгірше – це запанікувати чи, навпаки, «махнути рукою», сподіваючись, що якось воно буде. Будь-яку проблему можна вирішити, якщо правильно до неї підійти. Не відмахуватися, позаяк затягування з рішенням лише додасть складнощів до і так непростої ситуації.
Насамперед, необхідно зв'язатися з працівниками банку та повідомити про те, що сталося. Якщо немає можливості зателефонувати на український номер, варто скористатися для зв'язку іншими каналами, використовувати соціальні мережі (Viber, Telegram, Facebook). Тим більше що всі банки зараз активно розробляють альтернативні варіанти спілкування з клієнтами. Зрештою, написати банку по E-mail. Хоча це найдовший і не найкращий варіант.
Повідомивши банку про проблему, ви отримуєте шанс на допомогу. У банку зацікавлені зберегти вас як клієнта, а значить, постараються вникнути в проблему і піти назустріч.
Деякі банки (зокрема, так вчинив ПриватБанк. – Ред.) запропонували клієнтам, які залишили країну і втратили доступ до свого фінансового номера, встановити інший, пройшовши попередню ідентифікацію відео.
Співробітник банку переконається, що перед ним – справжній клієнт банку, і дозволить використовувати як фінансовий номер інший.
Можливе навіть використання як фінансовий номер телефонний номер із закордонної SIM-картки. Головне – пройти відеоідентифікацію та довести, що ви – це ви.
Так само можна відновити і пароль для входу в інтернет-банк.
Більшість банків після початку повномасштабних військових дій продовжили термін дії своїх карток на 6-8 місяців, чудово розуміючи, що у клієнтів (особливо із захоплених ворогами міст та сіл) не буде можливості замінити їх новими.
Тому, навіть якщо закінчився термін дії, вказаний на картці, вона може ще діяти в Україні.
Єдине, чого не можна буде зробити з такою карткою – здійснити платіж в Інтернеті. Міжнародні платіжні системи можуть не пропустити таку «подовжену» картку.
Втім, і в цій ситуації вихід є. Можна замість пластикової картки, що закінчилася, згенерувати віртуальну електронну картку і перенести на неї залишок власних коштів.
Ця картка матиме нормальний термін дії, і її можна буде повноцінно використовувати як для розрахунків, так і для інтернет-платежів. А якщо банкомати обладнані NFC-датчиками, то і зняти готівку за допомогою такої картки вдасться.
Можливо, когось із українських біженців збентежить неможливість погашати заборгованість за кредитною карткою чи внести платіж за кредитом звичними способами: готівкою через касу банку чи через термінал самообслуговування.
Так, у Польщі або Німеччині такий варіант буде недоступним. Але із ситуації можна вийти, якщо відкрити картку місцевого банку та скористатися системами міжнародних грошових переказів, наприклад TransferGo.
Комісії за такий переказ будуть невеликі; єдине, що треба врахувати – такі перекази можуть бути довшими, ніж усередині України. Отже, варто зробити його заздалегідь, щоб вкластися в графік погашення заборгованості.
Що робити, якщо втрачено джерело доходу? Насамперед, зв'язатися з банком та чесно розповісти про те, що сталося.
Банки зацікавлені у збереженні клієнтів та їх лояльності. Тому з великою ймовірністю вони підуть назустріч.
Пояснивши, що сталося, можна попросити у банку реструктуризувати кредит, розтягнувши його погашення на більший термін. І навіть відстрочити погашення тіла кредиту, тобто. домовитися з банком про кредитні канікули.
Для клієнта це дасть можливість вийти з ситуації гідно, не погіршуючи своїх відносин з банком. А для банку – врятувати кредит від переведення у розряд проблемних чи взагалі безнадійних, що вимагатиме від банку сформувати під нього резерви, тобто додаткові витрати.
У будь-якій ситуації треба намагатися порозумітися з банком – без конфліктів. Не змушуйте себе шкодувати, а тверезо і виважено пояснюйте, що сталося.