Як відновити доступ до банківських рахунків
Практичні поради та застереження
Підозрюючи, що подібні випадки далеко не поодинокі, редакція Finance.ua зробила журналістський запит і розіслала його до 15 найпопулярніших українських банків.
Нас вкрай цікавила відповідь на питання, як же чинити в подібних випадках, і взагалі: як відновити доступ до своїх банківських рахунків, перебуваючи або за кордоном, або на тимчасово окупованій території, або просто далеко від попереднього місця проживання.
На жаль, далеко не всі банки поспішили нам надати відповіді. Ми отримали інструкції для відновлення доступу:
Ретельно проаналізувавши відповіді, ми зрозуміли, що майже всі вони писалися задовго до початку війни і навіть приблизно не припускали можливості втрати доступу в інтернет-банк, перебуваючи за кордоном.
Крім того, змушені констатувати, що майже всі механізми безпеки зав'язані на так званий фінансовий номер телефону. І в разі його втрати, перебуваючи за кордоном, відновити доступ було практично неможливо: банківські інструкції просто не передбачали такий варіант. Зокрема це було виявлено у банку ПУМБ.
Водночас журналісти Finance.ua систематизували отримані відповіді та спробували розробити поради та рекомендації українцям, як спробувати уникнути подібних ситуацій. А також як діяти, якщо ви все ж таки в таких ситуаціях опинилися.
Вивчивши інструкції з відновлення доступу до інтернет-банку, ми зрозуміли, що у деяких банків без самого фінансового номера відновити доступ віддалено не вдасться.
Наприклад, у випадку з банком ПУМБ за відсутності номера, зареєстрованого як фінансовий, треба буде «звернутися до найближчого відділення», що в нашому випадку просто нереально.
І якщо у клієнта картка саме такого банку, доступ до інтернет-банку та можливості проведення фінансових операцій буде втрачено.
Як мінімум три банки – ПриватБанк, monobank та А-Банк – підтвердили можливість встановити новий фінансовий номер після відеозв'язку клієнта зі співробітником банку.
У кожного банку існує детальна розписана процедура, як це відбувається. Завжди варто почати з дзвінка до банку та з'ясування/уточнення деталей.
Зазвичай банки дають спеціальний номер для дзвінків з-за кордону Skype або Viber.
При цьому в разі втрати фінансового номера рекомендується телефонувати саме з того номера, який планується встановити як фінансовий номер.
Після ідентифікації клієнта можна буде замінити фінансовий номер. Тому рекомендуємо спершу дізнатися, які програми та месенджери використовує для зв'язку з клієнтами ваш банк, а потім оперативно встановити їх (якщо вони ще не встановлені на вашому телефоні) та вийти на зв'язок із банком.
У випадку з monobank, якщо є можливість зайти у програму, фінансовий номер можна замінити самостійно. Якщо ж доступ втрачено, треба буде написати в службу підтримки, а потім здійснити сеанс відеозв'язку зі співробітником банку.
У цій ситуації як ніколи актуальним стає вираз «Не зберігати всі яйця в одному кошику».
Починаючи від можливості втратити доступ до своїх рахунків у тому чи іншому банку та закінчуючи можливістю отримати блокування картки під час здійснення тих чи інших операцій за кордоном.
Річ у тім, що у деяких банків від початку було прописано вимогу заздалегідь повідомляти банк про можливе використання картки за кордоном. Причому із зазначенням точних дат та країн, у яких картка може бути використана.
Ясна річ, у метушні переїзду, коли вирішувалися набагато важливіші та нагальніші питання, мало хто потурбувався попередити банк про від'їзд. Та й елементарно додзвонитися до свого банку в перші дні війни було не так просто: багато відділень банків були закриті, а кол-центри — перевантажені дзвінками.
Використання як мінімум двох, а краще карток із трьох-чотирьох різних банків суттєво полегшить або навіть зніме цю проблему.
Кошти краще розподілити між картками рівномірно.
Буде добре, якщо в комплекті буде картка банку, що дозволяє переказувати кошти з одного банку на інший без комісії (як це є, наприклад, у monobank або ПУМБ).
І найголовніша порада: за жодних обставин не впадайте у відчай.
Пам'ятайте, на інтернет-форумі Finance.ua вам завжди прийдуть на допомогу та підкажуть, як вийти із тієї чи іншої ситуації.
Також на форумі чергують представники з деяких банків, які також зможуть відповісти на запитання і допомогти.