0 800 307 555
0 800 307 555

Податкова знижка. Як повернути частину вже сплачених податків

І хто може це зробити

Податки називають рушійною силою економіки держави та головним болем пересічних громадян. Так, із заробітної плати працівників постійно утримується кругленька сума: наприклад, якщо ви отримуєте від роботодавця зарплатню у розмірі 20 тисяч гривень, то «чистими» ви отримаєте лише 16 100 грн, а інші 3900 грн підуть на сплату ПДФО та військового збору.
Зміст

Проте не всі знають, що частину вже сплачених податків можна повернути. Розповідаємо, хто може претендувати на податкову знижку, як її отримати та яку суму можна повернути.

Підпишіться на наш телеграм-канал. Там ми часто розповідаємо про закони та норми, які пливають на ваш гаманець, і пояснюємо, як не платити зайвого.

В яких випадках доступна податкова знижка?

Податкова знижка – це можливість повернення частини сплаченого податку на доходи фізичних осіб, який був утриманий із заробітної плати. Отримати «кешбек» від держави можна за умови, що кошти були витрачені на:

  • отримання освіти та навчання – сюди входять дитячі садочки, школи, загальноосвітні заклади, заклади вищої та середньої освіти, професійно-технічні заклади та позашкільне навчання (гуртки, секції тощо);
  • іпотечний кредит на житло, а саме на виплату процентів за таким кредитом;
  • страхові платежі за страхування життя;
  • пенсійні внески до недержавних пенсійних фондів;
  • пожертвування та благодійні внески на користь фізичних осіб і неприбуткових організацій;
  • переобладнання транспортного засобу на альтернативні види палива – газ або біопаливо;
  • орендну плату, сплачену людиною зі статусом внутрішньо переміщеної особи;
  • купівлю або будівництво доступного житла, яке було побудовано або будується за державної підтримки – житлові комплекси, квартири тощо;
  • усиновлення дитини – мається на увазі витрати, пов'язані з усиновленням, такі як сплата державного мита, оплата послуг й інше;
  • оплату послуг з допоміжних репродуктивних технологій – наприклад, за штучне запліднення;
  • витрати, пов'язані з COVID-19 – купівля антисептичних і лікарських засобів, медичного обладнання тощо.

Кожен з видів витрат передбачає певні умови, за яких можна отримати знижку та повернути частину коштів.

Так, наприклад, придбані товари та послуги мають бути надані виключно вітчизняними виробниками, а розмір витраченої суми не має перевищувати ваш річний дохід.

Перед початком оформлення такої знижки вам у пригоді стане стаття 166 Податкового Кодексу України.

Хто може повернути частину сплачених податків?

Претендувати на податкову знижку можуть:

  • резиденти та громадяни України;
  • ті, хто мають реєстраційний номер картки платника податку;
  • громадяни, які отримують офіційну заробітну плату;
  • люди, витрати яких належать до списку тих, за які можливо повернути частину сплаченого податку (список вище).

На жаль, ФОПи та приватні підприємці повернути кошти внаслідок податкової знижки не зможуть. Зробити це не зможуть і ті, хто отримує зарплатню в «конверті».

Як повернути кошти за сплачені податки?

Якщо всі необхідні умови виконуються, варто перейти до самого процесу оформлення податкової знижки.

Зробити це можна як онлайн через електронний кабінет платника податків, так і офлайн, відвідавши найближчий центр обслуговування платників, де нададуть безкоштовну консультацію та допоможуть в оформленні всіх паперів.

Перший спосіб потребує наявності електронного цифрового підпису, отримати який можна через сервіси «Приват24», «Дія» та інші, а другий вимагає наявності всіх документів у паперовому вигляді, а також займе набагато більше часу через черги та очікування рішення.

Основний крок при отриманні знижки – заповнення декларації про доходи.

Розглянемо спосіб оформлення всіх заяв та документів в онлайн-режимі:

  • Увійти до особистого кабінету за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua/login за допомогою сформованого електронного підпису.
  • Подати запит на отримання інформації про ваші доходи – для цього переходимо у вкладку «Заяви, запити для отримання інформації», оформляємо заяву й очікуємо отримання документу у вкладці вхідні/вихідні документи.
  • Підготувати скан-копії документів, які підтверджують витрати – квитанції про оплату на ім'я заявника, свідоцтва про споріднення (для повернення коштів за навчання дитини або рідного), чеки тощо.
  • Важливо: у квитанціях має бути зазначена сума лише за відповідну послугу, передбачену законом. Наприклад, якщо у квитанції за оплату садочка загальна сума до оплати становить послуги+харчування, таку заяву відхилять.
  • Об'єднати всі документи та квитанції в один PDF-файл – зробити це можна за допомогою онлайн-сервісів і встановлених програм на ПК або смартфоні.
  • Перейти до розділу Електронний кабінет для громадян, де натиснути на Подання декларації про майновий стан та доходи.
  • Натиснути на Створити та переглянути, чи заповнена декларація автоматично.
  • Перевірити уже введену інформацію та звірити її з документом про доходи, який ви напередодні замовляли, виправити неточності.
  • Заповнити декларацію з нуля, якщо попередні дані відсутні.
  • Зберегти, підписати за допомогою ЕЦП та надіслати декларацію.

Як самостійно заповнити декларацію?

Насамперед вкажіть тип декларації, будь то звітна, звітна нова чи уточнювальна декларація.

У нашому випадку обирайте тип «Звітна». Далі введіть інформацію про свій дохід і сплачені податки, користуючись заявою про отримання інформації про ваші доходи, яку ви оформлювали на початку.

Обов'язково введіть реквізити, куди бажаєте отримати податкову знижку, у розділ 7.

У додаток ФЗ додайте дані про річну суму необхідних витрат і ще раз інформацію про заробітну плату.

Прикріпіть всі квитанції та чеки про сплату обраних послуг або оплату товарів.

В кінці натисніть на Авторозрахунок, за допомогою якого система автоматично прорахує суму податкової знижки до сплати, а також перевірить, чи не перевищує ця сума ваш загальний річний дохід. Отримана знижка нараховується за 1 минулий календарний рік.

Подати відомості необхідно до 31 грудня поточного року. Наприклад, для отримання знижки за 2020 рік відправити декларацію необхідно до 31 грудня 2021 року включно.

Формула для розрахунку податкової знижки складна, а тому для спрощення сприйняття інформації скористаємось таким розрахунком:

18% х Сума витрат

Наприклад, при оплаті іпотеки за 2020 рік було витрачено 120 тисяч гривень, з яких 20 тисяч становили відсотки. Сума знижки в такому випадку становитиме 18% від 20 000 і дорівнюватиме 3600 грн. У разі оплати навчання на суму 150 тисяч гривень сума знижки становитиме 18% від 150 тис. грн, а тобто 27 тисяч гривень.

Після перевірки та підтвердження декларації, яка триває 30 днів, кошти перерахують на ваш рахунок протягом 60 календарних днів.

Загальний час очікування – 90 днів.