Як заробити на NFT
Цифрове майбутнє
Частіше про цифрові технології ми пишемо в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб не пропустити нічого цікавого.
Останнім часом ви могли б спостерігати підвищення інтересу до такого явища як NFT. У новинах постійно з'являються історії про мільйони зароблених на інвестуванні або продажу NFT картинок.
Так що ж це таке: новий ринок з перспективою швидкого заробітку чи бульбашка, яка ось-ось лусне?
Якщо пояснити, що таке NFT (англ. non-fungible token. У перекладі з англ. – «невзаємозамінний токен») простими словами – це сертифікат на право володіння яким-небудь цифровим активом. Найчастіше зображенням, музикою чи предметом у віртуальному світі. Цей сертифікат створюється на основі блокчейна, а значить, NFT неможливо підробити.
Якщо на основі блокчейна створюється криптовалюта, всі записи в блокчейн-ланцюжку (токени) рівнозначні та взаємозамінні, що логічно, кожна монета дорівнює будь-якій іншій монеті.
Для NFT все навпаки: кожен токен унікальний і не може бути замінений іншим. Тому технологія добре підходить для підтвердження права власності на твори мистецтва. NFT-токен унікальний, як і картина, написана художником.
Насправді створити NFT-токен можна для чого завгодно, просто найбільшою популярністю користуються саме зображення. На їх прикладі пояснимо, навіщо потрібний NFT.
Вперше технологія невзаємозамінних токенів була використана в 2017 році на основі блокчейну Ethereum для гри Crypto Kitties.
У ній гравці займаються розведенням віртуальних котів, кожен з яких має унікальні властивості. Найдорожчий проданий котик коштував 600 ETH або близько 1,799 мільйона доларів.
У такому разі, у чому суть NFT? В унікальності! Власник NFT-токена може довести своє право власності на якийсь цифровий предмет, тому що такий запис у блокчейні лише один.
Тобто NFT потрібен для того, щоб зробити цифрові витвори мистецтва (і в принципі будь-який предмет у віртуальному світі) унікальним і дати можливість їх купувати та продавати.
Найдорожчим NFT на початок 2022 року є картина «Злиття» цифрового художника на ім’я Пак. Вона була продана за $91,8 мільйона.
Втім, її власниками є 28 983 особи, а не один колекціонер. Саму картину ви можете побачити нижче.
Навіщо люди купують NFT? Дехто, щоб закріпити право володіння віртуальним предметом, дехто для своєї колекції. Але більшість – щоб продати дорожче.
Загальні продажі NFT у 2021 році оцінюються у $7,13 мільярда доларів, при тому, що у попередньому році це було лише $16,5 мільйона. Зростання в неймовірні 20837%.
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Колекціонування |
13,9 |
2,7 |
16,5 |
7 130,1 |
Ігри |
5,2 |
11,6 |
15,3 |
2 153,8 |
Мистецтво |
0,1 |
0,5 |
17,1 |
2 107,6 |
Метавсесвіти |
16,4 |
5,4 |
16,0 |
631,0 |
Сервіси |
1,3 |
4,1 |
2,4 |
75,5 |
DeFi сервіси* |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
19,8 |
Інші |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
1 864,2 |
Разом |
36,77 |
24,02 |
66,78 |
13 981,90 |
Зміна |
-35% |
178% |
20837% |
Джерело: Statista.org
Що ви купуєте, коли купуєте NFT на якийсь мем? Ви купуєте не сам об'єкт, а лише право власності на нього у вигляді токену (запису в блокчейн).
NFT на мем Doge з собакою на прізвисько Кабосу було продано за $4 млн
Простими словами «куплений» вами мем із собачкою не зникне з інтернету, він вільно копіюватиметься і поширюватиметься. Але продавати права на нього зможе лише власник NFT.
Насправді торгується саме NFT-токен, а не сам предмет, до якого він прив'язаний.
Все, що завгодно, і це не жарт. Ось неповний перелік незвичайних NFT.
- Цифровий туалетний папір бренду Charmin із США. Продано за $4100.
- Віртуальна туалетна вода Cyber Eau de Parfum бренд Look Labs, 10 токенів якої продавалися по 1800 євро за токен. При цьому реальний флакон туалетної води лімітованої серії коштує 240 євро.
- 9555 рядків коду, написаних «творцем інтернету» Тімоті Бернерсом-Лі в 1990 році. Продано на аукціоні Sotheby's за $5,4 мільйона.
- Перший твіт співзасновника Twitter Джека Дорсі було продано за $2,9 мільйона.
- Віртуальну земельну ділянку в Snoopverse (метавсесвіті репера Снуп Дога, побудованому за допомогою The Sandbox) куплено за $450 тис. у грудні 2021 року.
З першого погляду може здатися, що купівля віртуальних активів – це якась безглузда дія, адже у реальному світі вони не несуть жодної практичної цінності.
Але ж ніхто не збирається клеїти на конверт марку «Британська Гвіана» вартістю $8 300 000 або пити колекційне вино Romanée-Conti Grand Cru 1945 року за $558 000.
Заробляти на NFT бажають не лише колекціонери, а й великі компанії.
Зазвичай бренди продають токени на ексклюзивні товари, що існують у реальному світі. Але іноді і на об'єкти, що не існують у реальному світі.
Будь-хто може купити віртуальні кросівки The Gucci Virtual 25 за $12,99 або CryptoKicks від Nike за $7200.
The Gucci Virtual 25
CryptoKicks від Nike
Далеко зайшла дизайн студія The Fabricant, яка розробляє та продає виключно віртуальні колекції модного одягу. Інші бренди купують токени у метавсесвітах, щоб «побудувати» свої офіси, провести презентації чи покази мод.
Samsung, Nike, Coca Cola, Tommy Hilfiger, Dolce & Gabbana та багато інших вже активно освоюють і, головне, монетизують метасвіт.
Втім, не у всіх галузях NFT-культуру сприймають позитивно. Під тиском гравців найбільший видавець ігор Ubisoft відмовився від використання NFT в іграх (але не від монетизації всередині ігрових предметів у принципі). А платформа Steam навіть заборонила контент, заснований на невзаємозамінних токенах на своєму торговому майданчику.
Також скандалом закінчилася спроба Квентіна Тарантіно токенізувати вирізані сцени з культового «Кримінального чтива». Компанія Miramax, якій належать права на фільм, подала на режисера до суду.
Залежно від того, в якій ролі ви маєте намір увійти на NFT ринок, існує два варіанти.
- Бути автором та створювати свої NFT-токени. Для цього не обов'язково бути художником, дизайнером, музикантом чи фотографом. Адже одна з найпопулярніших NFT колекцій – це CryptoPunks, що складається з 10 тис. випадково згенерованих персонажів.
- Стати інвестором. Купувати NFT, які у майбутньому можуть зрости в ціні.
CryptoPunk #5822 було продано за 8000 ETH ($23,7 мільйона на момент продажу)
Якщо у вас є, що токенізувати, залишиться тільки:
- Створити криптогаманець. Наприклад: Metamask, Enjin або Trust Wallet.
- Обрати торговий майданчик NFT. Наприклад: OpenSea, Rarible, SuperRare або навіть Binance.
- Завантажити файл, який хочете «токенізувати», та створити свій NFT.
- Поповнити свій криптогаманець, щоб сплатити збори та комісії.
- Виставити свій витвір на продаж чи аукціон. Чекати, поки NFT куплять.
Звичайно, торгових майданчиків більше, ніж зазначено в списку. Рекомендуємо уважно порівнювати умови торгових майданчиків, щоб не розчаруватись у виборі пізніше.
Умови комісії для користувачів можуть бути різними: від комісії за продаж до комісії за розміщення активу. Тобто заплатити доведеться раніше, ніж користувач заробить на продажу NFT-токену.
Щоб підвищити свої шанси на продаж, потрібно створити або витвір, що має художню цінність, або щось нове і незвичайне. Таке, про що напишуть у новинах.
Як і будь-який інший актив, NFT-токен можна купити та продати. Переважна більшість купують токени для того, щоб продати їх дорожче. Зараз ринок явно на підйомі, і багато інвесторів бачать у цьому можливість заробити.
Щоб інвестувати в NFT, потрібно пройти ту саму процедуру, яка описана вище. Тільки не завантажувати свої роботи, лише купувати чужі.
Не варто думати, що цей ринок є новим ельдорадо, на якому кожен може швидко стати мільйонером. Як і скрізь, є суттєві ризики, і перш ніж інвестувати в NFT, це потрібно розуміти.
Цілком природно, що увагу привертають саме крайні випадки… І ми постійно зустрічатимемо в новинах історію про те, як 12-річна дівчинка заробила $1,6 мільйона на продажу своїх малюнків у вигляді NFT. Або про те, що прибутковість колекції NFT картинок CryptoPunks склала понад 700 000%.
Але треба усвідомлювати, що це саме крайні випадки, і орієнтуватися на них не варто.
Статистика продажів NFT на платформі OpenSea показує, що більш ніж 60% угод здійснюється з токенами вартістю до 200 доларів США, і ще третина токенів торгуються за цінами, меншими за 100 доларів. А на долю справді великих угод залишається зовсім небагато.
Так з чим ми маємо справу, з новим перспективним ринком чи бульбашкою, спричиненою хайпом і бажанням швидко заробити на NFT картинках?
Багато аналітиків вважають, що NFT – це бульбашка, яка скоро лусне. Але не варто забувати, що такі самі думки висловлювалися і з приводу Bitcoin свого часу.
Напевно, багато критиків мріяли б повернутися хоча б у 2017 рік та купити Bitcoin за 5 тис. доларів. Зараз його ціна коливається близько позначки 40 тис. доларів.
За даними порталу nonfungible.com, який веде щоденну статистику угод, видно, що кількість транзакцій, як і загальний обсяг продажів з березня 2022 року скоротився. Обсяг угод впав на 30% з 74,3 до 52 мільярдів доларів.
Це може бути викликане як зниженням інтересу інвесторів, так і бути ознакою певної стабілізації ринку.
Важко передбачити, що чекає ринок NFT у майбутньому, його може чекати як різке «схлопування», так і перехід у спокійну фазу розвитку, як це було з деякими криптовалютами. Очевидно лише те, що за цим буде цікаво поспостерігати і навіть взяти участь.