Як заробити на хендмейді
Де і як продавати ручну роботу
Свої вироби можна реалізовувати в різний спосіб: серед друзів і знайомих, на ринках, але найзручніше – в мережі. У ua-неті є кілька популярних серед любителів ручної роботи ресурсів, де можна виставляти оголошення. Ось основні.

Платформа Crafta.ua дозволяє майстрам безкоштовно розміщувати оголошення, але бере 10% комісії від суми кожної угоди. Новачкам в якості бонусу дається можливість продати перші 5 виробів без комісії. Ваші оголошення будуть ранжируватися на сайті в залежності від кількості проданих товарів, швидкості обробки замовлень, оперативності відповідей покупцям, співвідношення переглядів до показів та інших факторів. У сайту є підтримка користувачів, консультанти готові допомагати з розміщенням і описом товару.

Skrynya.ua – портал для купівлі-продажу виробів ручної роботи з щомісячною аудиторією в півмільйона відвідувачів. Дизайн простіший, ніж у crafta, зате дозволяє торгувати без комісій. Просто реєструєшся як продавець і розміщуєш оголошення. Але на індивідуальний підхід або допомогу з презентацією товару розраховувати не доводиться.

CUDESA.net – позиціонує себе як «Українське Хенд Мейд співтовариство». Крім маркетплейсу ручних виробів, на ресурсі є розділ з майстер-класами і журнал з корисними матеріалами про різні види прикладного мистецтва. За розміщення оголошень і угоди сервіс комісій не бере. Але щоб товар потрапив на сайт, він повинен пройти лістинг. Його вартість символічна – 2 гривні за 120 днів. Можна також за гроші піднімати оголошення у видачі. Вартість разового підняття – 6 гривень.

Авторський магазин-студія autorshop.com.ua – безкоштовний майданчик для продажу хендмейду. Ресурс не надає жодних платних послуг і не бере грошей за розміщення оголошень. Просто реєструємося і розміщуємо оголошення.

Ще один некомерційний хендмейд-ресурс. Інтернет Ярмарок Targ – це торговельний майданчик, на якому будь-який майстер або торговець може розмістити інформацію про себе і свій товар. Ідея ярмарку за словами творців звучить так – перенести в інтернет Андріївський узвіз (столична вулиця – ринок народної творчості, де майстри торгують своїми товарами) і місця подібні до них. Просто реєструємося і розміщуємо оголошення. Все безкоштовно.

handmadeua.com.ua – інтернет-портал з купівлі-продажу авторських робіт. Творці не беруть гроші з майстрів за реєстрацію і розміщення оголошень. Єдине прохання, яке вони вказують в описі – по можливості допомагати українській армії.

uamade.ua – веб-портал і мережа однойменних офлайн-магазинів українських виробників. У тому числі і хендмейд. Майстер може заповнити заявку на сайті, в якій потрібно вказати дані про себе і свій товар. Якщо компанія її схвалить, ваші роботи з'являться на сайті та в магазинах мережі, які розташовані в кількох торгових центрах Києва, Дніпра, а також на пл. Ринок у Львові. Умови співпраці обговорюються індивідуально. За словами одного з менеджерів, з кожного онлайн-продажу портал буде стягувати свою комісію. Що до офлайн-магазинів, то вони беруть товар під реалізацію і додають до ціни майстра свою маржу. З огляду на це вона може бути майже вдвічі вища за ту, яку запросив виробник.

OLX – мабуть, найпопулярніший сайт з продажу всіляких товарів як від бізнесу, так і від приватників (в тому числі і майстрів). У нього багатомільйонна аудиторія покупців і продавців. Але для останніх в цьому є і негативний момент – оголошення з вашим виробом може швидко загубитися серед сотень нових, які з'являються щодня в різних категоріях. За те, щоб воно завжди було в топі видачі, доведеться платити. Вартість реклами залежить від категорії, в якій ви розміщуєте.

На таких маректплейсах, як Prom.ua або ua.all.biz, можна створювати магазини зі своїми виробами. Вони можуть бути платними і ні. Безкоштовні ніяк не рекламуються і можуть мати деякі функціональні обмеження – наприклад, ліміт на кількість товарів. Відверто кажучи, вони навряд чи спровокують сплеск продажів. Платний акаунт може просувати ваш товар або всередині платформи, або глобально – в Google. Загалом, якщо платиш, то тебе бачать люди і продажі будуть, якщо ні – навряд чи.

Можна просувати свої товари в facebook, Instagram та інших соціальних мережах. Якщо опанувати основи монтажу відео, то можна поєднувати хендмейд з веденням відеоблогу. Вкрай корисним буде вести свій канал на Youtube і викладати ролики про те, як ви створюєте свої роботи, давати поради майстрам-початківцям, радитися з досвідченими в коментарях. Популярні блогери заробляють дуже пристойні гроші. Якщо ви вмієте цікаво розповідати і вас «любить камера», то можете стати одним з них. Хтозна? 😃

Створюючи щось своїми руками завжди хочеться, щоб твоя робота була гідно оцінена. Але деякі умільці заламують за неї надто вже великі цінники, що, звісно, заважає продажам. Прицініться до ринку, подивіться, почім схожі речі продають інші люди або виробники (якщо існує аналогічний серійний товар), порівняйте якість і поставте реальний цінник. Він повинен покривати матеріали, враховувати ваші трудовитрати, але при цьому не відлякувати покупців.

Товар в звичайному магазині можна розглянути і помацати. Інтернет позбавляє покупця такої можливості. Тому в мережі товар потрібно якісно візуалізувати – зробити хороші фотографії з різних ракурсів. В ідеалі – найняти для цього професійного фотографа. Така послуга сьогодні коштує близько 50-100 гривень за фото. Якщо ж вирішите зняти їх самостійно, то хоча б порадьтеся з знаючими людьми, як це зробити правильно: який підібрати фон, як виставляти світло тощо. Зображення мають бути чіткі з високою роздільною здатністю, тому подбайте про те, щоб ваші роботи були в ідеальному стані. Будь-яка подряпина або інший дефект, навіть звичайний пил, який буде добре видно, можуть відштовхнути покупця.

Подумайте, які питання можуть виникнути у потенційного покупця, і дайте відповідь на них в описі. Вкажіть розміри, матеріали, які використовувалися, час, витрачений на роботу, способи доставки та оплати. При цьому не варто сильно нахвалювати свій продукт. Пишіть по суті, без використання найвищих ступенів. Такі фрази як «найкращий», «дуже гарний» або «супер якісний» на багатьох покупців можуть вплинути не так, як вам би хотілося. Люди самі здатні оцінити роботу і вирішити, наскільки вона хороша.

Інтерес покупця до вашої роботи – штука непостійна. Викликати його складно. Часто для цього доводиться витратити чимало зусиль, часу і грошей. А втратити легко – достатньо просто вчасно не відповісти на його просте запитання. Покупці люблять увагу і не люблять чекати. Серед них часто трапляються емоційні люди, які будуть готові купити вашу роботу просто після приємної розмови по телефону або в листуванні. Тому, якщо вам поставили запитання – намагайтеся відповідати якомога швидше. Інакше людина купить схожу річ у більш привітного продавця.

Надішліть покупцю разом із замовленням невеликий подарунок. Припустимо, ви шиєте шкіряні гаманці або клатчі. Тоді додайте до покупки, наприклад, затиск для навушників. Для вас це звичайний клаптик шкіри з кнопкою-фіксатором, зробити який можна з «відходів виробництва». Покупцю ж він може бути корисний. Навіть якщо ні, то все одно це залишить про вас приємне враження і підвищить шанс на те, що він порекомендує ваші вироби іншим. Також можна зателефонувати покупцю і запитати, чи було доставлено замовлення вчасно і чи задоволений він покупкою. Він, швидше за все, це оцінить.

Ведіть базу клієнтів. Просіть покупців залишити свої контактні дані: телефони, адреси, email, якщо вдасться – дні народження. Їх можна буде використовувати для розсилки повідомлень про свої нові роботи, «спеціальних пропозицій» до дня народження і будь-яких інших цікавих повідомлень. Часто така комунікація веде до додаткових продажів.