Як повернути переплату за газ
Корисна інструкція
Найбільша плутанина виникла в травні, коли майже 9 млн побутових споживачів перевели від звичних газзбутів до Нафтогазу України – постачальника останньої надії.
Річ у тім, що більшість газзбутів не змогла домовитися з Нафтогазом щодо купівлі газу на наступний рік, через це вони вилетіли з ринку.
Що ж робити звичайному українцю, який (або яка) хоче повернути свої гроші, проговоримо у цьому матеріалі.
Ще більше корисних інструкцій – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
Щоб дізнатися, хто наразі постачає вам газ – ваш звичний газзбут чи постачальник останньої надії, – перейдіть на сторінку Оператора ГТС України та вкажіть у відповідному полі ЕІС-код споживача.
Цей код можна знайти в платіжці за газ або в укладеному з вашим оператором газорозподільної мережі (оператор ГРМ) договорі на розподіл природного газу. У разі відсутності у вас ЕIC-коду необхідно звернутися до газорозподільної компанії у вашому регіоні.
ЕІС-код складається з 16 символів – цифр і літер, які потрібно вводити латинкою. Наприклад, 56XM19A205987456.
Якщо ваш постачальник працює, як і раніше, вам видасть повідомлення «Наявність постачальника підтверджено. Газопостачання не припинятиметься». Якщо ж ні, ви побачите: «Споживач в реєстрі постачальника останньої надії».
Отримувати газ від постачальника останньої надії можна не довше 60 днів. Після цього домогосподарство повинно або припинити користуватися газом, або обрати постійного постачальника.
Ним може бути і Нафтогаз, але ставати його постійним клієнтом зовсім не обов’язково. Вибір постачальників дуже зменшився, утім альтернативи державному гіганту є.
Питання в тарифі, адже у всіх постачальників він різний. Список актуальних тарифів можна подивитися на сайті Газправда.
Споживачі, які не знали щодо переведення до постачальника останньої надії, продовжували платити своєму попередньому постачальнику. І виявилося, що Нафтогазу вони заборгували, а газзбуту переплатили.
Механізму автоматичного переведення грошей з особових рахунків споживачів у газзбутах на рахунок Нафтогазу немає.
Щоб повернути кошти, потрібно звернутися до постачальника з відповідною заявою.
Вона може бути написана у довільній формі, але обов’язково повинна містити ваші прізвище, ім’я та по батькові, місце проживання, особовий рахунок, суть заяви, дату та підпис.
Приклад: Прошу повернути помилково сплачені кошти в сумі 10 500 грн по особовому рахунку № 1234567890, на мій картковий рахунок IBAN UA… (№ картки) в банку Вашбанк.
До заяви також потрібно додати копії таких документів:
- паспорт (1-6 сторінки) або ID-картку;
- ідентифікаційний код;
- квитанції про помилкову оплату;
- довідку з банку з реквізитами карткового рахунку (може бути автоматично згенерована у банківському застосунку, повинна містити IBAN карткового рахунку).
На копіях документів має бути напис «Згідно з оригіналом», а також підпис, прізвище ім'я та по батькові власника документа і дата.
Заяву з документами можна надіслати поштою на офіційну адресу вашого старого постачальника, або спрямувати весь пакет електронною поштою. У такому разі копії документів мають бути завірені електронним підписом. А в темі листа треба написати: «Повернення помилково сплачених коштів/переплат».
Юристи радять надавати перевагу письмовій формі заяви, бо це гарантує кращу фіксацію факту звернення до газзбуту.
У Правилах постачання природного газу визначено, що в разі переплати ця сума або зараховується, як оплата, на наступний розрахунковий період, або повертається споживачу за його письмовою вимогою протягом п’яти робочих днів.
А ось, що кажуть щодо термінів повернення грошей у Нафтогазі: «Попередня газопостачальна компанія протягом 14 (максимально 30) календарних днів, має надати вам відповідь та повернути переплату. Проте в умовах воєнного стану терміни повернення можуть бути інші».
Тобто розраховувати на виплату день у день не доводиться.
Загалом газзбути повертають своїм колишнім клієнтам сотні тисяч гривень. Наприклад, станом на 8 липня «Миколаївгаз Збут» виплатив понад 410 тисяч, а «Вінницягаз Збут» – 717 тис. грн.
Разом зі зміною постачальника споживач отримує новий номер особового рахунку.
Дізнатися номер особового рахунку від Нафтогазу можна на сайті компанії – треба буде зазначити EIC-код. Також його друкують на платіжках.
Окрім того, можна скористатися чат-ботами у Viber, Telegram або Facebook Messenger. Процедура та сама – потрібно вказати ваш ЕІС-код.
Також номер особового рахунку можна дізнатися, зателефонувавши до контакт-центру Нафтогазу.
Українці також нерідко скаржаться, що газ починає гірше гріти, через що їжа готується довше, з’являються плями на посуді, а за наявності газового опалення в помешканні холоднішає.
У такому разі можна запросити перевірку якості газу.
Як пояснюють у Нафтогазі, для цього потрібно написати заяву в газорозподільне підприємство – компанію, яка займається транспортуванням газу, а не його продажем. У заяві потрібно запросити контроль тиску та теплоти згорання газу.
Газорозподільна компанія протягом п’яти днів зобов’язана надати результати перевірки – копії паспорта фізико-хімічних показників газу за останній місяць.
Компанія також мусить відправити співробітника для перевірки газу за місцем проживання людини, яка написала заяву. Зробити це повинні протягом 2 днів у містах та 5 днів у селах. Принаймні такі норми діяли в мирний час.
Якщо за результатами перевірки виявиться, що газ не відповідає нормам, споживача чекає перерахунок. А от якщо газ виявиться нормальним, клієнтові доведеться доплатити самому – покрити витрати на перевірку.
*Ціни зазначені станом на 4 липня 2022 року. Джерело: ГазПравда