Не дай Боже ДТП. Що робити та чи можна покрити витрати?
Розглянемо різні ситуації
Ми бажаємо всім учасникам дорожнього руху безпечної та безаварійної їзди. Однак кожен водій має знати, що робити у разі аварії.
Розглянемо найпростіший випадок: ушкодження автомобілів незначні, а внаслідок аварії ніхто не постраждав – ні водії, ні пасажири, ні пішоходи. У такому разі можна обійтися без виклику правоохоронців.
Всі учасники ДТП мають дійти згоди щодо таких дій та не мати суперечки щодо обставин скоєння аварії. Потрібно переконатися, що жоден з них не має явних ознак алкогольного чи наркотичного сп’яніння. У всіх сторін мають бути оформлені чинні поліси автоцивілки.
За таких обставин водії можуть спільно скласти так званий «європротокол» – повідомлення про ДТП. Бланки таких протоколів вам видає страхова компанія під час укладання договору страхування обов’язкової цивільноправової відповідальності (ОСЦПВ).
Їздити без автоцивілки в Україні не можна. Це порушення закону. Якщо ви не маєте поліса ОСЦПВ, або ж його дія добігає кінця, обов’язково оформити таку страховку. Розрахувати вартість й обрати найкращу пропозицію можна через зручний сервіс на Finance.ua. Це вигідніше, ніж платити штраф за їзду без поліса – 850 грн.
Якнайретельніше зафіксуйте всі обставини ДТП та пошкодження, отримані транспортними засобами. Намалюйте схему самої пригоди. Сфотографуйте місце аварії з різних ракурсів у прив’язці до орієнтирів на місцевості. Проведіть відеознімання.
Також обміняйтеся контактами та даними ваших страхових компаній. Про саму аварію потрібно повідомити до страхової протягом трьох діб та надати всі необхідні документи.
Важливо не ремонтувати пошкоджені автомобілі до огляду представником страхової компанії (аварійним комісаром). Вони мають залишатися у тому вигляді, який настав внаслідок ДТП.
Згідно з чинним законодавством, учасники ДТП звільняються від обов’язку збереження транспортних засобів у такому стані, в якому вони були після дорожньо-транспортної пригоди:
- якщо не з їхньої вини протягом десяти робочих днів після одержання страховиком повідомлення про ДТП, його уповноважений представник не прибув до місцеперебування пошкодженого майна.
Суттєвий нюанс під час застосування такого алгоритму дій: розмір виплати потерпілому за шкоду у разі складання «європротоколу» не перевищуватиме 50 тисяч гривень.
Попри передбачену можливість складання «європротоколу» самостійно, адвокати-практики рекомендують все ж таки викликати на місце ДТП поліцію і довіряти складання відповідних документів їй.
Вчинення ДТП є адміністративним правопорушенням. І поліціянти складуть цей протокол, прибувши на місце аварії. Його копію обов’язково мають надати тій особі, щодо якої він складений. Не забудьте її взяти та вимагати, якщо вам її не дають – це прямий обов’язок поліції.
Крім того, уважно слідкуйте, що пишуть у протоколі: від того, наскільки правильно викладені всі обставини аварії, часто залежить визначення винуватого та ступінь його вини.
Якщо ви не згодні, що саме вас визнають особою, винною у скоєнні адмінправопорушення (ДТП), або вважаєте, що щось у протоколі написано неправильно, – не конфліктуйте з поліціянтами:
- ви можете його оскаржити;
- в протоколі існує графа «пояснення». Ви маєте повне право вписати туди те, що вважаєте за потрібне. Заборонити внести доповнення чи не погодитися з обставинами, викладеними працівником поліції, вам не можуть.
Вам мають запропонувати пройти тест на наявність алкоголю в організмі. У жодному разі не відмовляйтеся від цього. Відмова по факту означатиме, що ви перебували за кермом у стані сп’яніння.
Якщо з якихось причин поліціянти цього не зробили, якомога швидше доберіться до найближчої лікарні та здайте відповідні аналізи, а їхні результати зберігайте до закінчення розгляду справи.
До речі, виплати по ОСЦПВ передбачені навіть якщо винуватець ДТП був п’яним. Утім, страхова компанія потім може звернутися до водія з вимогою щодо компенсації витрат на врегулювання такого випадку. Це називається регресний позов. Він закріплений статтею 38 Закону України «Про обов'язкове страхування цивільноправової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
У такому разі без виклику поліції не обійтися.
Переконайтеся, чи є постраждалі та чи потребують вони допомоги. У жодному разі не переміщайте автомобілі та не прибирайте жодних слідів: гальмування, розбиті деталі, тощо. Виставте аварійні знаки та чекайте приїзду поліції. Викликати її необхідно якомога швидше, а обов’язок це зробити покладається на учасників ДТП.
Поки правоохоронці до вас їдуть, намагайтеся знайти свідків та взяти у них контакти – це може знадобитися під час слідства чи визначення ступеня вини учасників ДТП. Також не зайвим буде провести фото- та відеознімання місця аварії та пошкоджень.
Обміняйтеся контактами з іншими учасниками аварії та даними про страхові компанії, в яких оформлені договори страхування: автоцивілку, каско та договори додаткової цивільної відповідальності.
Багато страхових компаній надають своїм клієнтам можливість викликати на місце аварії свого представника – не ігноруйте таку можливість. Кваліфікований страховик прослідкує, щоб усі документи були оформлені правильно, та й зайва підтримка вам не завадить.
У середовищі автомобілістів поширена думка, стовідсотково винен той водій, хто їхав позаду. Зазвичай так і є, але не треба поспішати визнавати свою вину.
Ось приклад з життя: на місце ДТП прибув адвокат, щоб проконтролювати правильність складання всіх матеріалів огляду місця пригоди. Він також звернув увагу, що скло на стоп-сигналах та вказівниках поворотів переднього авто було затоноване в кустарний спосіб.
Як почався розгляд матеріалів справи, адвокат домігся експертизи, яка встановила, що водій заднього авто не міг роздивитися сигналів передньої автомашини внаслідок внесених у зовнішні світлові прилади непередбачених державними стандартами змін.
Були й інші нюанси, але головним виступив саме цей. Винним у вчиненні ДТП визнали водія передньої автівки та поклали на нього обов’язок відшкодувати всі збитки, які були досить великими: внаслідок аварії задня (доволі дорога) машина перекинулась на дах.
Тут, звісно, без страховки не обійтися. Лише пам’ятайте, що межі страхових виплат мають свої ліміти: 130 000 гривень потерпілому в ДТП авто та 260 000 гривень на відновлення здоров’я особам, які постраждали в дорожньо-транспортній пригоді.
Випадок із власної практики. Винуватцем цієї ДТП стала дорога. Точніше – ями на ній. Постраждав лише автомобіль автора та його нервова система. Я влетів у яму, і дві шини моєї машини перетворилися на мотлох. Багато хто не знає, але це також є дорожньо-транспортною пригодою.
Про факт ДТП я повідомив на номер «102», після чого приїхала поліція й склала протокол. Також була складена схема ДТП. Загалом, проведені всі необхідні дії.
Витратив я на це кілька годин. Але, оскільки була ніч, а кинути автівку посеред міста я не міг, – то й вирішив стягнути з міста збитки. Якби в мене був договір каско, збитки відшкодувала б страхова компанія, вона б і розбиралася потім з тими, хто відповідає за дорогу. А так довелося це робити самому.
За стан доріг в Україні відповідають конкретні особи й організації. І в разі такої автопригоди, саме посадові особи організації, у віданні якої перебуває дорога, несуть відповідальність. І з них ви маєте повне право стягнути збитки.
Для цього:
- Потрібно оформити факт ДТП;
- Взяти всі необхідні документи, що свідчать про збитки: чеки з автосервісу, накладні, акти виконаних робіт тощо.
- Подати позов до суду вам допоможе адвокат, але зафіксувати факт ДТП має поліція, яку ви повинні викликати на місце аварії. Роблять поліціянти це не дуже охоче, але роблять.
Якщо в ДТП постраждали люди, в дію вступає вже кримінально-процесуальний кодекс, тому на місце аварії виїжджає слідчо-оперативна група, яка й складе відповідні матеріали.
Після цього уповноважена на те особа в органах Нацполіції ухвалить рішення про порушення кримінальної справи. Але це вже буде не на місці ДТП, а за результатами вивчення всіх матеріалів, які нададуть поліціянти, що оформлювали попередні документи.
Якщо аварія серйозна, обов’язково зверніться за кваліфікованою правовою допомогою. Ця витрата точно не буде зайвою, винні ви чи ні.
1. Багато камер відеоспостереження. Особливо в містах. Намагайтеся взяти відповідні записи з них.
2. Під час фото- чи відеозйомки місця ДТП робіть це так, щоб у кадр потрапляли орієнтири місцевості, які дадуть змогу точніше встановити обставини аварії: характерні прикмети, написи на парканах, номери будівель, дорожня розмітка, бордюри, ями тощо. Фото- та відеозйомку можете робити не лише ви, а й ваші родичі, друзі, випадкові перехожі.
3. Багато автівок обладнані відеореєстраторами. Намагайтеся взяти контакти водіїв, що стали свідками ДТП та попросіть у них записи.
4. Під час оформлення працівниками поліції матеріалів на місці ДТП зверніть увагу, щоб вони не пропустили важливої інформації. Наприклад, інколи забувають вказати напрямок руху машин, дорожню розмітку, дату й час вчинення ДТП, неправильно фіксують дані свідків автопригоди. Буває навіть, що плутають назву вулиці, на якій сталася аварія.
5. Уважно перечитуйте всі матеріали, які вам дають підписувати та не забувайте їх доповнювати/уточнювати у відповідній графі. Ви можете відмовитися підписувати будь-які папери, але це вже крайній випадок і зловживати цим правом не слід, це може зіграти з вами злий жарт надалі.
Нюансів у оформленні документів дуже багато, всі передбачити неможливо. Тому головне: будьте уважні та намагайтеся зберігати спокій.
Якщо один з учасників ДТП втік з місця пригоди, алгоритм дій для інших не змінюється – викличте поліцію та повідомте всі відомі вам обставини.
Бажаю ще раз всім учасникам дорожнього руху їзди без аварій та пригод. І щоб те, що ви прочитали, залишилося лише теоретичними знаннями.