Автострахування під час війни
Труднощі, з якими зіткнулися як СК, так і люди
Менше з тим, власники авто як і раніше зобов’язані оформлювати поліси цивільної відповідальності, а страховики зі свого боку продовжують виплачувати по них відшкодування. Звичайно, війна внесла в роботу ринку свої корективи. Ми розбиралися, які саме, з якими труднощами зіткнулися страхові компанії та їхні клієнти.
Усе, що потрібно знати про ринок страхування, – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
З початку повномасштабної війни мільйони українців покинули свої міста, переїхавши до безпечніших регіонів країни та за кордон. Не всі могли виїхати на власному автотранспорті.
За оцінками Київської школи економіки, станом на початок червня внаслідок бойових дій українці втратили понад 100 тисяч автомобілів. Сотні тисяч громадян залишились на тимчасово окупованих територіях. Усе це вплинуло на обсяги реалізації полісів автострахування.
За даними МТСБУ, у січні-квітні 2022-го в Україні було оформлено на третину менше полісів ОСЦПВ — в народі «автоцивілки» — ніж за такий же період торік. Середня сума відшкодування з ОСЦПВ водночас зросла на 11%: з 20 230 до 22 524 гривень.
Зросли і терміни виплат. Частково це пов’язано з тим, що в країні деякий час не працювали суди та реєстри судових проваджень. Відповідно, не було можливості отримати рішення за страховими подіями.
Проте у своїй більшості учасники ринку здійснюють їх у встановлені законом строки. У першому кварталі 2022 року 75,7% відшкодувань потерпілим з ОСЦПВ було виплачено протягом 90 днів від дати ДТП, тоді як рік тому цей показник становив 74,8%.
По каско загальної статистики, на жаль, немає, але дані гравців ринку свідчать про суттєве падіння продажів і цих полісів. Наприклад, в СК «Провідна» кажуть, що за перші п’ять місяців 2022-го кількість оформлених полісів добровільного страхування знизилась на 22% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Наочно демонструють настрої клієнтів щодо придбання каско і дані компанії «Експрес Страхування»:
Середній термін врегулювання подій з каско в компанії зріс з 14 днів у січні до 34-х у травні. У більшості випадків затримки виникають з вини самих страхувальників.
«Є затягування з термінами надання документів та автомобілів для визначення суми відшкодування на СТО», — кажуть в «Експрес Страхуванні».
Отримати п'ять пропозицій по каско від Finance.ua, які вийдуть дешевшими, ніж у страховій, можна за цим посиланням.
Через війну страховики зіткнулися й з іншими викликами.
«Військова агресія рф призвела до різкого зростання вартості відновлювальних робіт, а також послуг незалежних експертів. Ці витрати не були заплановані в бюджетах страхових компаній на 2022 рік. Зазвичай, це вирішується шляхом перерозподілу обсягу робіт експертним мережевим компаніям з прийнятним збільшенням вартості їх роботи», — зазначили в СК «Провідна», відповідаючи на запит Finance.ua.
«У багатьох регіонах України скоротилася доступність провайдерів — експертів, аварійних комісарів, яких страховики залучали для огляду автомобілів й оцінки розміру збитків. Через різні причини: безпекову ситуацію, переміщення, мобілізацію, перевантаження, якщо йдеться, наприклад, про західні регіони», — погоджується перший заступник голови правління страхової компанії ARX Максим Межебицький.
Крім того, компанії констатують дефіцит кадрів на СТО, з якими вони співпрацюють, що також позначається на строках відновлення застрахованих авто. З тих самих причин: мобілізація та внутрішнє переміщення. Але зараз це питання стоїть вже не так гостро, як на початку війни.
«Від початку березня і до середини квітня практично всі наші партнерські СТО по всій країні не працювали. З середини квітня в районах, де немає активних бойових дій, вони почали відновлювати свою роботу і до середини травня більшість вже функціонували», — розповідають в «Провідній».
Це зовнішні проблеми, які гравці ринку вирішують індивідуально шляхом переговорів з СТО та експертами. Але війна внесла корективи і в робочі процеси всередині компаній, до яких також довелося пристосовуватися.
«Понад 60% наших співробітників були змушені тимчасово залишити свої будинки. 15% працівників виїхали за кордон. Але завдяки тому, що всі клієнтські послуги та внутрішні процеси налаштовані на дистанційну роботу, ми практично не зупиняли роботу. Щойно люди прибували до нового місця нового місця проживання, одразу підключалися та продовжували роботу. Понад 80% персоналу сьогодні працює у повному обсязі переважно у віддаленому режимі», — каже голова правління ARX Андрій Перетяжко.
Щоб полегшити процес взаємодії з клієнтами, Нацбанк України запропонував СК спростити процедуру фіксації страхового випадку та максимально використовувати електронні документи. І більшість компаній вже активно застосовує дистанційні способи комунікації зі страхувальниками.
«На період воєнного стану ми спростили процеси врегулювання страхових подій. У компанії запроваджений спеціальний режим дистанційного врегулювання в автомобільному страхуванні. Усю первинну інформацію про страхову подію (заяви, копії документів, фото та відео з місця події) можна передати до компанії цифровими каналами зв'язку – електронною поштою, месенджерами», – каже голова правління страхової компанії «Євроінс Україна» Янко Ніколов.
«Страхові події, які ми фіксували з самого початку війни, вимагали особливого індивідуального розгляду та рішення, бо вже не працювали стандартні рекомендації «викликати поліцію», «звернутися до найближчого офіційного дилера», «надати довідки з банку» й інші. Від найкрутіших програмних комплексів ми перейшли до зручних для клієнта месенджерів — там відбувалось основне життя та комунікація зі співробітниками та клієнтами», — зазначають в «Експрес Страхуванні».
Щодо страхувальників, то їхня головна проблема пов’язана з оформленням дорожньо-транспортних пригод.
«Зараз підрозділи Національної поліції часто не можуть здійснити виїзд на місце ДТП, і це очікувано з огляду на посилений режим роботи поліції, їх завантаженість та інше», — каже Межебицький.
Вирішенням може стати альтернативний спосіб оформлення — Європротокол. Страховики пропонують клієнтам максимально використовувати саме його. Але обізнаність водіїв щодо його застосування все ще залишається недостатньою.
В цілому, алгоритм дій у разі ДТП (без постраждалих), яке сталося під час воєнного стану, має бути наступним:
- Оцінити масштаб пошкоджень і якщо він не перевищує ліміт відшкодування по Європротоколу (зараз це 130 тис. гривень), то оформлювати саме його.
- Якщо винуватець ДТП відмовляється від Європротоколу, то зафіксувати відмову.
- Зателефонувати на 102, повідомити свої дані, адресу ДТП, та номерні знаки свого авто й інших учасників.
- Повідомити свою СК про ДТП та відмову іншого учасника від Європротоколу.
- Якщо компанія просить дочекатися свого співробітника або виконати інші дії — погодитися.
- Якщо СК не зможе направити свого співробітника, зробити фото- або відеофіксацію обставин події, місця події, пошкоджень автомобілів та надати цю інформацію страховику одним з можливих способів.
Якщо ви шукаєте вигідну страховку, ви завжди можете скористатися сервісом Finance.ua Страхування. З нами швидко – оформлення онлайн-поліса відбувається за 5 хвилин; безпечно – адже ми є офіційним партнером страхових компаній; надійно – відділ турботи працює 24/7.