Витрати на шляхи та дороги в Україні: скільки та коли
Розглядаємо період від початку 2014 року та після повномасштабного вторгнення
Хоча незадовільний стан шляхів є великою проблемою для всіх власників автомобілів вже багато років, в умовах війни будівництво автошляхів не вважається пріоритетним завданням для держави. Про це свідчить і статистика — понад 78% українців вважають ремонт доріг зовсім недоцільною справою.
Однак багато експертів дотримуються зовсім іншої думки, адже автошляхи — це артерії країни для транспортування гуманітарної допомоги, воєнної техніки та боєприпасів.
Окрім того, внаслідок повномасштабного вторгнення росії в Україну було повністю знищено більш як 25 тис. км доріг та 322 мости.
За словами заступника голови «Укравтодору» Андрія Івка, на відновлення зруйнованої інфраструктури потрібно не менше 5 років та 973 млрд грн.
Дороги в Україні — надзвичайно болюча тема для обговорення, адже їхній поганий стан турбує суспільство уже багато років. Водночас з держбюджету на їхній ремонт і технічне обслуговування виділяються величезні кошти.
Та говорити про те, що видатки завжди були доволі високими не варто, адже до 2020 року на них суттєво економили. Так, 2013 року на ремонт шляхів було виділено всього 20,49 млрд грн. Разом із цим побудовано було 4 339 км доріг державного значення, а 888 км шляхів місцевого значення отримали капітальний ремонт.
Що цікаво, найбільше коштів отримали Київська (2,65 млрд грн), Одеська (2,1 млрд грн) та Донецька (1,1 млрд грн) область. А от на центральних та західних областях тоді суттєво економили — наприклад, того ж 2013 року Вінницька область отримала на ремонт автошляхів всього 600 тис. грн.
Після 2014 року витрати на дороги в Україні почали суттєво зростати. Так, 2015 року було виділено 23,1 млрд грн (200 млн з них навіть не встигли використати), тоді як 2018 року потреби зросли до 44 млрд грн, а 2019-го — до 56 млрд грн.
Що ж було зроблено за цей період? За офіційною статистикою, від 2016 до 2018 в Україні був зроблений ремонт 10 тис. км шляхів та проведене будівництво доріг міжнародного та державного значення. Зокрема саме тоді був побудований автошлях Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь.
Щодо регіонального розподілення коштів, то 2018 року найбільше грошей на будівництво та ремонт доріг отримала Харківщина — 708 млн грн. Також в першу п’ятірку областей з найбільшими субвенціями увійшли:
- Вінницька область — 673 млн грн;
- Житомирська область — 666 млн грн;
- Полтавська область — 635 млн грн;
- Львівська область — 629 млн грн.
Що цікаво, 2018 року на Донецьку область з частково окупованими територіями витратили трохи більш як 600 млн грн, тоді як Київська отримала лише 595 млн грн.
А от абсолютними аутсайдерами даного рейтингу стали Чернівецька та Закарпатська області — на ремонт автошляхів на їхні території витратили всього лиш 300 млн.
Ця статистика показує, що 2014−2018 роках, попри російську агресію, «Укравтодор» продовжував активно розвивати автосполучення у східних та центральних регіонах. І головною причиною цього було саме налагодження логістичної системи для безперебійного забезпечення жителів прифронтових територій та наших воїнів.
У березні 2020 року президент України Володимир Зеленський оголосив про старт «Великого будівництва» — загальнонаціональної програми з розширення та розбудови транспортної, соціальної та спортивної інфраструктури.
Водночас на будівництво та ремонт автошляхів виділяється безпрецедентна сума — 140 млрд грн. Частину коштів було взято з Дорожного фонду, місцевих бюджетів та субвенцій партнерів, а решту перенаправили з інших галузей.
Зокрема, 33 млрд грн на дороги забрали з «ковідного» фонду, ще 3 млрд грн — з рахунків Мінсоцполітики (з них 70 млн грн з дослідницької програми з онкозахворювань та 2,2 млрд грн за невикористані субсидії).
2021 року «Велике будівництво» також «з'їло» велику частину українського бюджету, адже на ремонт автомобільних шляхів було виділено досить солідну суму — 132 млрд грн. Якщо ж додати субвенції місцевих бюджетів, то кінцеві витрати на дороги просто вражають — 178 млрд грн. Це на 40% більше ніж витрати на оборону — 2021 року зведений бюджет нашого війська складав всього 128 млрд грн.
Наскільки доцільним було таке масштабне вливання коштів в «Укравтодор» сказати складно, адже думки суспільства розділились.
За офіційною статистикою, зробленою на кінець 2021 року, 57,1% українців були категорично проти таких витрат, тоді як 20% повністю підтримували таку політику держави. А від 24 лютого 2022 року кількість критики на адресу «Великого будівництва» стало в рази більше, адже закатані в асфальт кошти ніяк не допомогли в обороні країни.
Що ж було зроблено? За 2020−2021 рік було побудовано 258 мостів, капітально відремонтовано 5 098 км доріг державного значення та 2 190 км доріг місцевого значення.
Для порівняння, сумарна довжина автошляхів, що входять до транспортної системи України, складає 170 тис. км.
Після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну витрати на дороги стали значно скромнішими. 2022 року на ремонт автошляхів було виділено близько 30 млрд грн, а 2023-го — 63,6 млрд грн (16 млрд грн з них — субвенції від міжнародних партнерів).
Ці гроші були використані перш за все на відновлення зруйнованих російськими окупантами доріг та об’єктів дорожньої інфраструктури. І це не тільки зведення підірваних мостів, а й налагодження понтонних та насипних переправ. Тому і не дивно, що в 5 областей з найбільшими витратами на ремонт доріг увійшли: Дніпропетровська, Київська, Харківська, Херсонська та Запорізька області.
22 вересня 2023 року Верховна рада України ухвалила рішення про перенаправлення всіх коштів з Дорожного фонду (94,7 млрд грн) на оборону.
Разом із цим витрати на ремонт автошляхів місцевого та державного значення, а також відбудову об’єктів дорожньої інфраструктури будуть фінансуватися за рахунок невикористаних коштів за 2021−2023 роки.
Також передбачається, що частину потреб покриють місцеві бюджети та субвенції від міжнародних партнерів. Варто пам’ятати й про те, що від 30 травня 2022 року «Укравтодор» отримав дозвіл на будівництво та ремонт автошляхів в «кредит». Це означає, що шляхи будуються за кошти підрядників і будуть повністю оплачені вже після закінчення війни.
Тобто, попри рішення Верховної ради про переведення більшості коштів на оборону, дороги будуть активно будуть ремонтувати й 2024 року.
Однак в суспільстві не вщухають суперечки щодо доцільності виділення коштів в умовах воєнного стану, адже завжди існує вірогідність масштабного пошкодження дорожнього полотна відразу після закінчення будівництва в наслідок «прильоту» чи іншого акту агресії з боку росії.
З іншого боку — автошляхи використовують не тільки для проходження цивільного транспорту, а й для евакуації поранених та біженців з зони проведення активних бойових дій та перевезення боєприпасів, ліків, їжі та воєнної техніки. Тобто, відремонтований шлях може врятувати життя тих, хто знаходиться в безпосередній близькості до лінії фронту.
А ще будівництво доріг — це робочі місця для тисяч робітників. Завдяки цьому вони можуть підтримувати свої сім’ї та регулярно сплачувати податки до державного бюджету.
Чи потрібно будувати дороги під час війни, ми не маємо однозначної відповіді. А як ви гадаєте?