Військовий облік в Україні по-новому
Що треба знати про зміни в порядку
Finance.ua розповість детальніше про оновлені правила військового обліку в Україні. Ви дізнаєтеся, чи потрібно ставати на військовий облік жінкам, чи будуть розсилати повістки через Дію, та як стати на військовий облік за кордоном.
Ще більше інформації на актуальні теми – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
Новий порядок військового обліку затверджений постановою Кабінету міністрів № 1487. Він насправді не сильно відрізняється від попереднього, датованого 2021 роком. Утім, є суттєві зміни:
- взяття на військовий облік відбувається з 16, а не з 17 років, як було раніше;
- на військовий облік можна стати навіть за кордоном – консульствам і посольствам України надали відповідні повноваження;
- приймання на роботу або навчання відбуватиметься тільки за наявності документів про взяття на облік – приписного свідоцтва або ж військового квитка;
- заклади освіти, що готують жінок за медичною чи фармацевтичною спеціальністю, мають поставити таких жінок на облік.
На військовий облік мають ставати:
- призовники віком від 16 (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років. Раніше поїздку до військкоматів (тепер вони називаються територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) організовували в школах;
- військовозобов’язані та резервісти, які не досягли віку перебування у запасі, зокрема жінки з медичною або фармацевтичною спеціальністю;
- за власним бажанням – жінки, які мають спеціальність, споріднену з військово-обліковою. Повний перелік таких спеціальностей можна знайти в наказі Міністерства оборони.
Існує загальний та спеціальний військовий облік.
На загальному військовому обліку перебувають військовозобов’язані та резервісти, які не заброньовані на період мобілізації державними установами та підприємствами.
На спеціальному військовому обліку перебувають військовозобов’язані, заброньовані на період мобілізації та воєнного часу.
Організація військового обліку покладається на територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, підрозділи Служби зовнішньої розвідки, виконавчі органи місцевих, селищних та сільських рад.
Також обліком мають опікуватися відповідні керівники державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.
За повноту і правильність військового обліку на підприємствах відповідають працедавці. Вони ж і мають перевіряти стан військово-облікових документів нових працівників.
Типово цим займаються працівники служби управління персоналом. Якщо ж такої одиниці в штаті немає, то обов’язки покладаються на особу, яка веде облік працівників на підприємстві: кадровик, бухгалтер, секретар тощо.
У разі приймання на роботу особи без військово-облікових документів працедавцю загрожує адміністративна відповідальність:
- штраф від 3400 до 5100 грн за перше таке правопорушення;
- штраф від 5100 до 8500 грн за друге протягом року або ж вчинене в особливий період (під час воєнного стану).
У новому порядку нічого не сказано про ФОПів.
Адміністративна відповідальність передбачена також і для самих військовозобов’язаних, якщо вони не стали на облік – штраф від 850 до 1700 грн.
Ухилення призовника, військовозобов’язаного чи резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідальними службами, призводить до кримінальної відповідальності – штрафу від 5100 до 8500 грн або виправних робіт до одного року.
Власне, для уточнення даних, необхідних для військового обліку, і розсилаються повістки – їх можуть вручати навіть у громадських місцях.
Отримання повістки не означає автоматичного потрапляння в армію.
Людині в будь-якому разі потрібно пройти військово-лікарську комісію (ВКЛ), яка й визначить придатність або непридатність до служби.
Найголовніше – вони повинні перебувати на військовому обліку за зареєстрованим місцем проживання. У разі виїзду за кордон на понад три місяці стати на облік потрібно за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України.
Також після оголошення мобілізації та у воєнний час не можна змінювати місце проживання без дозволу керівника територіального центру комплектування (ТЦК).
У разі переїзду на нове місце проживання необхідно особисто прибути до місцевого ТЦК протягом 7 днів з паспортом і військовими документами для взяття на облік.
Окрім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
- прибути на виклик уповноважених органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку, призову на службу або збори;
- протягом 7 днів особисто повідомляти органи про зміну персональних даних;
- негайно повідомляти ТЦК про втрату військово-облікового документа;
- не рідше одного разу на п’ять років звіряти свої персональні дані з обліковими даними ТЦК;
- щороку до 1 жовтня подавати документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на строкову військову службу.
Якщо призовники, військовозобов’язані та резервісти виїжджають за кордон на понад три місяці потрібно особисто прийти до територіального центру комплектування з документами, що підтверджують виїзд за кордон.
Така особа братиметься на військовий облік у закордонній дипломатичній установі України. Перебування на консульському обліку можливе лише в одній країні строком на рік з можливістю продовження цього терміну.
Закордонні дипломатичні установи України зі свого боку мають:
- повідомляти громадян, які перебувають на обліку, досягли призовного віку та не мають відстрочки, про початок чергового призову на строкову військову службу в Україні;
- сприяти поверненню військовозобов’язаних та резервістів до України у разі проведення мобілізації та воєнний час (в особливий період). Утім, у постанові не прописано, у який спосіб вони мають це робити;
- протягом 7 днів повідомляти ТЦК про взяття призовників, військовозобов’язаних і резервістів на консульський облік, а також про їхнє зняття з обліку.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються.
Жінки, що мають спеціальність, споріднену з військовими професіями, наразі можуть ставати на облік за власним бажанням. Виняток – медичні та фармацевтичні спеціальності.
Раніше заклади освіти мали надсилати до військкоматів відомості про жінок, які навчалися за фахом, спорідненим із військовим, за три місяці до завершення навчання.
Зараз це стосується лише жінок, які мають медичний або фармацевтичний фах. За два місяці до завершення навчання заклад освіти повинен повідомити ТЦК і видати жінці тимчасове посвідчення військовозобов’язаної.
З цим документом вона має прийти до центру комплектування та стати на облік протягом 7 днів.
Для жінок, які закінчували навчання за медичним чи фармацевтичним фахом до ухвалення постанови та не ставали на облік, до 2026 року діятиме перехідний період. Такі жінки мають право влаштовуватися на роботу без військово-облікових документів до кінця 2026 року, але роботодавці мають повідомити про них ТЦК.
Як пише Forbes з посиланням на співрозмовника з керівництва президентської партії «Слуга народу», головна мета нового порядку ведення військового обліку в Україні – цифровізація процесу та спроба зібрати повну інформацію про наявні військові резерви.
Річ у тім, що зараз військовий облік ведеться хаотично: між центрами комплектування немає комунікації, а більшість особових справ зберігається на папері.
У нинішньому ж році облік має перейти в повністю електронний формат. Для цього буде створений Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних і резервістів. Хоча ідея не нова – наказ про його створення існує з 2017 року.
У Дії має бути доступний військовий квиток, уточнювати свої дані військовозобов’язані також зможуть через застосунок.
Утім, цей функціонал усе ще перебуває у стадії розробки. За словами керівника з розвитку електронних послуг Мінцифри Мстислава Баніка, ще багато моментів потрібно доопрацювати разом із Міноборони.
За інформацією Forbes, на впровадження нового порядку держорганам та міністерствам дається шість місяців. До цього часу має зʼявитися й нова опція в Дії.
Банік також наголосив, що ані постанова 1487, ані будь-яка інша не передбачає надходження повісток у Дії. «У нашому плані роботи поки немає таких завдань», – сказав він журналістам.