McDonald's, H&M, IKEA та Zara: які бренди вже повернулися в Україну та на кого ще чекати
Економічний фронт
Дійсно, повномасштабне вторгнення росії змусило міжнародні компанії призупинити роботу на невизначений час. Деякі з них вже давно повернулися. Але є й ті, хто не поспішає цього робити та чекає сприятливіших умов. Насамперед, щоб гарантувати безпеку як персоналу, так і відвідувачам.
Чи не найгучнішою подією минулої осені було відновлення роботи McDonald's. Першими відкрилися заклади швидкого харчування в Києві. Поступово вони й досі відчиняють двері для відвідувачів у різних містах країни. Наприклад, нещодавно, роботу відновив ресторан у Дніпрі.
З точки зору покупців це викликало неабиякий ажіотаж – багато реклами, новин, кілометрові черги за улюбленими бургерами. Але набагато важливіше те, який сигнал це повернення послало для світу. Що бізнес в Україні може і повинен працювати.
В одному з інтерв’ю очільник МЗС України Дмитро Кулеба розповів, що під час переговорів зі своїм американським колегою Ентоні Блінкеном особисто намагався владнати це питання. Тоді він зауважив, що цілком зрозуміло, чому McDonald's немає у росії, але абсолютно незрозуміло, чому американська корпорація не повертається в Україну.
Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба та держсекретар США Ентоні Блінкен їдять в ресторані McDonald's. Фото: Brendan Smialowski/Pool via Reuters
Згодом Кулеба пояснив, що відновлення роботи McDonald's стало важливим сигналом для інвесторів, що в Україні можна працювати, попри війну з росією.
Водночас потрібно розуміти, що для McDonald's це не було спонтанним емоційним рішенням, а стало виваженим кроком. Компанія провела низку консультацій, за результатами яких запровадила розширені процедури та протоколи безпеки для працівників і клієнтів.
Також важливим питанням, що постає перед іноземними ритейлерами, які вирішують, чи повертатися в Україну, залишається рентабельність. Під час війни платоспроможність українців значно знизилася. Дехто навіть втратив роботу.
До того ж багато потенційних клієнтів (переважно жінки) виїхали з України. Тобто компаніям важко спрогнозувати, якими будуть продажі після того, як вони відновлять свою роботу.
Водночас серед переваг повертатися саме зараз бізнес-оглядачі називають такі:
- невисока конкуренція;
- багато відкладеного попиту;
- можливість отримати лояльного клієнта.
Дослідження Європейської Бізнес Асоціації з’ясувало ще один важливий фактор для бізнесу, який відновлює роботу в умовах війни. Це – доступне страхування військових ризиків.
«Серед опитаних нами компаній 53% повідомили, що програми страхування військових/політичних ризиків наразі є для них актуальними, хоча до повномасштабного вторгнення тільки 7% користувались такими програмами. Для 39% компаній вони залишаться актуальними й після завершення війни», – повідомили в Асоціації.
Серед найважливіших потреб компанії відносять:
- страхування активів (майно, склади та товар, обладнання, нерухомість, виробництво, дебіторська заборгованість);
- страхування нових інвестицій;
- страхування життя;
- страхування логістики, ланцюжків постачання.
Крім McDonald's багато інших іноземних ритейлерів вже відновили роботу в Україні. Однак, можливо, зробили це не так гучно.
На початку листопада в МЗС заявили, що компанія остаточно підтвердила відновлення роботи в Україні. У H&M також анонсували, що більшість магазинів в Україні відкриються саме з листопада, «там, де це можливо».І от 9 листопада це сталося – почали працювати перші два магазини у торгових центрах Lavina Mall та Respublika Park в Києві. У компанії анонсували поновлення своєї роботи з 16 листопада в ТРЦ Retroville та River Mall. Також очікується, що решта магазинів у столиці відновлять роботу найближчими тижнями.
Черги до магазину H&M в ТРЦ Respublika. Фото: Іванна Пашкевич/РБК-Україна
До того ж компанія анонсувала, що додатково пожертвує 2 млн дол. на підтримку України. Ці кошти будуть рівномірно розділені між UNHCR і Save the Children для фінансування проєктів надання притулку та житла для постраждалих і посилення системи захисту дітей.
Ще у квітні 2022 року до роботи повернувся польський ритейлер LPP (бренди Reserved, Cropp, House, Mohito та Sinsay). Першими відкрилися магазини у Вінниці та Львові. А вже з червня – у Києві.
Слідом за LPP до роботи повернувся і спортивний ритейлер Adidas. Компанія почала з відкриття чотирьох магазинів (Житомир, Львів та Ужгород).
За кілька місяців відновили роботу торговельні точки й в Києві. До того ж компанія вирішила зробити пожертву благодійним організаціям у розмірі 1 млн євро. Кошти спрямували на допомогу українським біженцям і дітям.
Мультибрендова компанія, яка реалізує на території нашої країни такі бренди, як Benetton, Mango, Desigual, Parfois, Sisley, Lee Coper, Vero Moda, однією з перших відновила роботу після перерви у березні 2022 року.
В компанії публічно заявили, що магазини довелося закрити через те, що «траєкторії ракет непередбачувані», а деякі торгові об’єкти навіть постраждали від обстрілів.
Компанія вивезла товар у західні області України. А вже невдовзі в Argo вирішили повернутися до роботи, аргументуючи це тим, що людям потрібний одяг, а працівникам – робота.
Популярний німецький ритейлер до війни мав близько 10 магазинів в Україні. Однак повертатися до роботи компанія не поспішала. Так, у Харкові торгова точка запрацювала 20 квітня 2023 року у ТРЦ Nikolsky, спровокувавши ажіотаж і черги, які займали з самого ранку.
Попри те, що Samsung Electronics призупинила роботу магазинів з початком повномасштабної війни, компанія продовжувала надавати сервісну підтримку українцям, дотримуючись гарантійних зобов’язань.
Робили це там, де було можливо. Однак вже у серпні 2022 року південнокорейська компанія вирішила відновити роботу своїх брендових магазинів в Україні.
Данська компанія однією з перших оговталася і почала працювати у нових реаліях. Вже 21 березня 2022 року JYSK відкрив двері 40 магазинів в Україні, а згодом почав запускати й абсолютно нові торговельні точки в західних областях.
Для французької мережі спортивних магазинів повернутися в Україну було непростим рішенням. Перша спроба відкритися у травні 2022-го закінчилася тим, що компанія змушена була зачинити свої магазини вже через місяць.
Однак у жовтні стало відомо, що Decathlon все ж поновлює роботу. Спочатку лише інтернет-магазину, а згодом відчинилися і магазини у Києві.
До слова, в перші дні повномасштабної війни ритейлер відкрив двері всіх своїх магазинів і роздав увесь товар волонтерам.
Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба нещодавно заявляв, що Україна зараз працює над поверненням в Україну «базових» брендів, таких як IKEA та Zara.
До того ж він назвав повернення IKEA однією із цілей української дипломатії та одним з найочікуваніших рішень для українців. Переговори щодо цього тривають ще з травня 2022 року.
Відкриття магазину IKEA в Києві під час паднемії COVID-19. Фото: пресслужба IKEA
«Це все відбувається завдяки дипломатичній роботі та публічним кампаніям. Робота з повернення IKEA активно триває, і я розраховую, що за цим напрямом скоро також будуть хороші новини», – зауважив Кулеба.
Голова української ради торгових центрів Максим Гаврюшин також повідомив, що українська команда Inditex щомісяця веде переговори з центральним офісом, щоб отримати дозвіл відкрити магазини в Україні.
За його даними, це може статися вже у листопаді. Ідеться про повернення таких брендів, якими опікується міжнародний ритейлер одягу Inditex Group:
- Zara;
- Bershka;
- Massimo Dutti;
- Stradivarius;
- Pull&Bear.
До слова, це останні великі компанії, які ще не відновили своєї діяльності в Україні.
Попри війну, на ринок виходять і інші компанії. Так, наприклад, у листопаді двері своїх магазинів відчинила польська HalfPrice, де представлені одяг, взуття, аксесуари, косметика, іграшки, а також предмети інтер'єру й аксесуари для дому від відомих брендів.
Також на український ринок виходить польський бренд жіночого одягу Greenpoint. 20 франчайзингових магазинів планують відкрити вже у 2024 році.
В умовах війни втримувати економіку на плаву не лише надзвичайно важко, але й життєво необхідно. А повернення міжнародних компаній сприяє у вирішенні цього завдання.
Кожне таке повернення – це нові робочі місця та сплата податків у державний бюджет. Також це сигнал щодо надійності партнерства з Україною, щодо того, що з нашою країною безпечно й ефективно працювати.
«Тут відбувається такий собі доміно-ефект, коли ми повертаємо певні бренди, це спонукає задуматися про повернення й інші», – пояснив очільник української дипломатії.
На думку Дмитра Кулеби, чим більше міжнародного бізнесу працюватиме в Україні, тим більше впевненості в перемозі це додаватиме.