0 800 307 555
0 800 307 555

Як мільярдні гонорари зірок впливають на економіку різних країн?

Від Beatles до BTS

Взяти, наприклад, тур The Eras американської співачки Тейлор Свіфт. Це 60 виступів, 4 млн квитків. Результат – 4,3 млрд дол. до ВВП США.
Зміст

Успіх Тейлор Свіфт – не перший приклад, коли представники музичної індустрії мали значний вплив на економіку цілих країн, і не завжди цей вплив був позитивним.

У цьому матеріалі в деталях розглянемо, як зірки своїми виступами можуть підняти або навпаки втопити економіку країни.

Також доступна відеоверсія цього матеріалу 👇

Ефект Бітломанії

Легендарні британські «Жуки» вивели рок-музику на новий рівень, подарували світу концепт музичних альбомів і кліпів та врятували Британію від валютної кризи. За свої закордонні виступи, особливо в США, де Бітли набули величезної популярності. Гурт отримував гонорари в американських доларах, які зрештою осідали в Банку Англії і підтримували на плаву британську економіку, яка на той час мала свої проблеми.

До речі, про повоєнну економіку Великої Британії ми писали в цій статті.

Бітломанія, The Beatles
The Beatles на балконі готелю Сен-Джордж, Веллінгтон, під час їхнього туру по Новій Зеландії. На вулиці – натовп фанатів. Орієнтовно 20 червня 1964 року. Фото: Morrie Hill of Wellington

На піку своєї кар’єри, Бітлз щосекунди генерували близько 650 доларів на сучасні гроші. Ліверпульська четвірка перша у світі продемонструвала, що масова музика може мати значну економічну силу. І цей внесок Бітлз відзначили на найвищому рівні, коли 1965 року королева Єлизавета зробила членів гурту кавалерами ордену Британської імперії.

Ба навіть зараз, через 60 років після Бітломанії, економічний вплив гурту не закінчується. Їхній рідний Ліверпуль перетворився на місце паломництва фанатів, і така активність шанувальників забезпечує місту понад 80 млн фунтів щороку та понад дві тисячі робочих місць.

Як концерти Тейлор Свіфт підіймають ВВП країн

Тейлор Свіфт вже давно має більший вплив, ніж звичайна попзірка. Світові лідери запрошують співачку провести концерти в їхніх країнах. Американські журналісти впевнені, що Свіфт могла б спокійно перемогти Трампа на президентських виборах, а користувачі X передбачають новий бебі-бум, якщо Тейлор завагітніє.

До речі, помічники президента США Джо Байдена мріють про підтримку Тейлор Свіфт на виборах 2024 року, оскільки її звернення щодо збору коштів може мати величезне значення для кампанії президента, пише Fox News.

Вона ж стала «Людиною року 2023» за версією Time.

Тейлор Свіфт, людина року
Тейлор Свіфт на обкладинці Time

Загалом же Cвіфт почала свою кар'єру в 14 років, і вже у 16 підписала перший професійний контракт зі студією Big Machine Records. Зараз дискографія співачки налічує 12 альбомів. У 23 році її треки на Spotify набрали 26 млрд прослуховувань, що принесло їй понад 86 млн доларів. Та заробітки від альбомів та стримінгів тьмяніють на фоні живих виступів.

Менше ніж за рік світового туру The Eras Свіфт вже заробила більше мільярда доларів, що побило минулий рекорд Елтона Джона, який за п'ятирічний тур зібрав близько 940 мільйонів. Щоб на концерти Свіфт могли потрапити всі, хто намагався купити квитки, лише у США їй потрібно було б дати 900 виступів. Саме тому квитки за 500 доларів у нелегальних перекупників коштували десятки тисяч.

Але виступи Свіфт приносять гроші не лише їй, а і країнам, де вона виступає. За оцінками експертів, кожен шанувальник Свіфт, який потрапляє на її концерт, витрачає понад 1 тис. доларів. Окрім вартості квитка, сюди входить придбання костюма на захід, витрати на проїзд, проживання та їжу в місцевих закладах. І звісно випивка.

Наприклад, за два концерти туру у Денвері (адміністративному центрі штату Колорадо у США) ВВП штату виріс на 140 млн доларів завдяки тому, що кожен фанат співачки в середньому витрачав 1300 дол. на готелі, ресторани та покупки.

Декотрі оглядачі стверджують, що реальний вплив туру ще більший, адже тисячі фанатів приїжджають до міст концертів, навіть не маючи квитків, – просто, щоб підтримати співачку.

Через свій вплив на економіку Тейлор потрапила до звіту Федерального резервного банку Філадельфії: там відзначили, що під час туру був встановлений рекорд бронювання в міських готелях від початку пандемії COVID-19.

Саме тому деякі світові лідери, чиї країни не потрапили до маршруту туру, почали активно привертати увагу Свіфт.

Наприклад, із проханням приїхати в гості з виступом до співачки через соцмережі зверталися президент Чилі Габріель Боріч та лідер однієї тайської партії Піта Лімджароенрат. Мер Будапешта Гергей Карачонь надіслав їй листа, а канадський депутат Метт Женеро взагалі подав офіційну скаргу до Палати громад – у такий спосіб він висловив стурбованість тим, що виконавиця не планує виступати в країні, а отже, Канада не отримає доходів від її концерту.

Проте є і зворотний бік таких потужних турів зірок.

Бейонсе завадила шведській інфляції сповільнитися

Два концерти поп діви Бейонсе у Швеції у травні 2023, хоча й зібрали велику кількість грошей, нічого доброго країні не принесли.

Економісти Danske Bank вважають, що рішення співачки розпочати своє світове турне у Стокгольмі призвело до різкого зростання цін на деякі послуги. На фоні напливу її шанувальників з-за кордону оренда номерів у місцевих готелях та страви в ресторанах підвищилися в ціні на 3%, а сервіс закладів для відпочинку та культури – на півтора.

Саме через концерти Бейонсе зростання інфляції в країні не уповільнилося, як це передбачали місцеві економісти. За даними шведського статистичного агентства Sweden Statistics, базова інфляція у травні становила 8,2%, коли економісти чекали, що в середньому вона впаде до 7,8%, а шведський центробанк – до 8,1%.

BTS забезпечує економіку Кореї на рівні з Samsung та Hyundai

BTS, найвідоміший k-pop гурт у світі, приносить близько 5 млрд доларів у Південну Корею. Це складає 0,5% економіки всієї країни. За своїм фінансовим впливом, BTS стоять в одному ряду з такими гігантами як Samsung та Hyundai.

У 2019 році, виступ BTS в Сеулі забезпечив 0,9% від загального ВВП міста. Успіх гурту також живить туризм до Кореї, адже близько 800 тис. людей приїжджають у країну через BTS.

BTS
Південнокорейський бойзбенд BTS. Фото: AXELLE/BAUER-GRIFFIN/FILMMAGIC

Популярність гурту навіть допомогла відродити туристичну індустрію в Сеулі у 2016 році, коли та занепала на фоні конфлікту Китаю та Кореї через розгортання останньою системи протиракетної оборони THAAD.

Як і Тейлор Свіфт, BTS теж створює економічну цінність для міст-хостів їхніх виступів. Концерт 2019 року на лондонському стадіоні Wembley мав економічний вплив близько 13 млн доларів, а кожен виступ туру Love Yourself World Tour 2018 року згенерував приблизно 5 млн доларів, які підтримали сектори транспорту та туризму у містах Америки, Європи та Азії, які приймали зірок.

Музичний фестиваль Ґластонбері та британська економіка

Музичні фестивалі – ще одне вагоме джерело фінансування місцевих бюджетів. Тисячі людей, які приїжджають відірватися під улюблені гурти, витрачають гроші на харчування, одяг, житло та транспорт, чим підтримують місцеві бізнеси.

Яскравим прикладом цього є фестиваль Ґластонбері, який відбувається щоліта в південно-західній Англії. Ґластонбері проводиться з 1970 року і має неймовірну популярність – квитки на фестиваль 2023-го розкупили за годину. І це не дивно, адже хедлайнерами того року стали легенди – Елтон Джон, Gun N' Roses та Artic Monkeys.

Щорічно на фестиваль приїжджають сотні тисяч людей. В останні роки близько 200 тисяч відвідало подію, а рекордним став фестиваль 1994-го, коли 300 тисяч поціновувачів приїхали послухати музику Джоні Кеша, Radiohead, Бйорк, та інших популярних виконавців.

То скільки ж грошей Ґластонбері приносить локальній економіці? Можна порахувати.

У 2023 році квиток на всі 5 днів фестивалю коштував 340 фунтів. З 200 тисячами відвідувачів, це складає плюс мінус 68 мільйонів фунтів. Авжеж, частина з цих грошей піде на гонорари зіркам, але значну суму також отримає місцева економіка через оренду території та оплату місцевим підрядниками.

Крім того, локальні компанії – заправки, готелі, супермаркети, ресторани – отримають додатковий прилив грошей під час фестивалю. За кожні 10 фунтів, витрачені на фестивалі, 17 повертаються в місцеву економіку і стимулюють місцевий транспорт та індустрії гостинності та ритейлу.

Загалом, фестиваль щорічно генерує більше ніж 100 мільйонів фунтів для місцевих бізнесів і благодійних ініціатив. Так, організатори віддають частину прибутку на локальну благодійність. Наприклад, у 2023 році фестиваль підтримав два проєкти: перший – зі збагачення місцевих початкових шкіл та другий – з вирощування овочів для продовольчих банків, а також зробив внесок у місцеву лікарню.

А що з музичною економікою в Україні?

На жаль, у порівнянні з американцями, британцями чи корейцями, ми не можемо похвалитися музичною індустрією, яка генерує мільйони для економіки.

У 2020 році, агенція музичного консалтингу Soundbuzz проаналізувала, що відбувається з нашим музичним ринком і дійшла до невтішного висновку – майже 70% українських авторів та виконавців пісень працюють у тіні й не сплачують податки, тому важко казати про якісь серйозні вливання від гонорарів зірок в нашу економіку.

З іншого боку, через російське вторгнення, в Україні більше не відбуваються концерти зірок світового масштабу, які б могли принести додаткові прибутки для наших бізнесів. Така сама доля спіткала наші музичні фестивалі – Altas Weekend, Zaxidfest, UPark, Faine Misto, які перейшли на камерні формати чи взагалі перестали проводитися.

Але насправді, не все так погано, як може здатися, на перший погляд. Враховуючи, що наша музична індустрія довгий час залежала від росіян, у 2024-му ми бачимо серйозний прогрес. Молоді виконавці перестають орієнтуватися на російську сцену та переходять у західних контекст, російська музика зникає з топів Spotify та Apple Music, а українські зірки підкорюють плейлисти іноземців.

Наприклад, NK, вона ж Настя Каменських, стала поп сенсацією Латинської Америки та першою з українців потрапила у світовий чарт Billboard, а Go_A після виступу на Євробаченні завоювали серця фанатів електронної музики з усього світу. Міжнародне визнання отримала і Джамала, яка нещодавно увійшла в трійку найпопулярніший світових виконавців зі Spotify Equal.

Наша музична індустрія має великий економічний потенціал, не кажучи про її культурний вплив та м’яку силу дипломатії. Тут ми на правильному шляху, і після перемоги зможемо побачити розквіт популярної музики, концертних турів українських артистів по всьому світу та зростання економічних результатів.

Не дарма ж українці «поклали» Дію, щоб відправити Alyona Alyona та Jerry Heil представляти нашу країну на Євробаченні. До речі, букмекери вже дають нам величезні шанси на перемогу. Сподіватимемося, що Євробачення-2025 ми зможемо вже прийняти у нас удома.