Як працювати на фриланс-біржах для іноземних замовників
Поради, що допоможуть вам заробляти
Незалежно від того, ви – новачок «на вільних жнивах» чи вважаєте себе досвіченим фрилансером, у вас має бути сучасний, постійно оновлюваний профіль на фріланс-платформі, гарні відгуки від замовників, якісне портфоліо з кейсами, власна ніша діяльності та перелік послуг, які можете монетизувати. Це те, що «підсвічує» саме вас на тлі інших виконавців.
Ми зібрали для вас поради, як почувати себе впевнено в марафоні з вибудовою довгострокових «стосунків» з клієнтом на міжнародних фріланс-біржах.
Ще більше порад щодо пошуків роботи – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб нічого не пропустити.
Щоб знайти надійного виконавця, іноземні замовники частіше вибирають популярні міжнародні платформи. Доречно й інше: чим відоміша біржа, тим безпечніше з нею працювати фрилансерам, тим масштабніші тут клієнти та вища конкуренція.
Загальна схема діяльності може бути однаковою для різних майданчиків, але існують нюанси, які прописані в правилах бірж. І саме вони підказують, як вести акаунт, писати відгуки, отримувати гроші та не бути заблокованим.
Обирайте ті платформи, які крім популярності гарантують і захищені фінансові транзакції: після вибору виконавця замовник одразу оплачує роботу, але гроші бронюються на внутрішніх рахунках біржі до підтвердження клієнтом про успішне завершення завдання.
У такому разі ви, як фрилансер, захищені від шахраїв та маєте можливість в разі необхідності оскаржити відгук чи результат взаємодії із замовником.
Платформи (Upwork, Freelancer, Fiverr, Guru, Working Nomads тощо) можуть відрізнятися кількістю тематичних рубрик для замовлень.
Наприклад, Upwork пропонує 70 узагальнених категорій, а у рубрикаторі Freelancer існує аж 1800 пунктів. Зазвичай, фрилансери відгукуються на завдання, у той час, як Fiverr загалом змінює правила гри, змушуючи замовників шукати виконавців, які просто викладають пропозиції своїх послуг, наче резюме.
Майданчики орієнтуються на англійську мову, як основну. Але є різні підходи до мовного інтерфейсу у конкретних бірж. Тому на міжнародних платформах вже можна знайти навіть українську мову.
Функціонал також відрізняється. З фішок може бути пошук виконавців за географією, вітрини найкращих фрилансерів у конкретних рубриках, системи лояльності та рейтинги, тендерні публікації замовлень, реферальні посилання для клієнтів, тести для підтвердження кваліфікацій, трекери часу тощо.
Вивчайте фокус біржі перед тим, як зареєструватись. Так на Upwork пропозиції від всесвітньо відомої компанії – звичайна історія, а на Fiverr можуть бути замовлення не дорожче $5, зміст яких обмежується лише моральними принципами сторін угоди та законодавчою базою.
Усі платформи по-своєму визначають, скільки безкоштовних відгуків на замовлення матиме фрилансер, який набір «плюшок» в платному акаунті, а також розмір та гнучкість власної комісії.
Будьте готові, що в будь-якому разі, ви віддасте 10-20% відсотків від свого заробітку, якщо платформа не пропонує інших розрахунків, що залежать від категорії платного акаунту та довгостроковості вашої взаємодії з клієнтом.
Так само по-різному працюють алгоритми показу замовлень та пошуку виконавців. Новачки можуть не бачити складних / дорогих запитів, а експертам не показують дешеві пропозиції.
Для виведення грошей платформи пропонують багато способів, але часто у тих фрилансерів, хто працює саме з України, може бути обмежений перелік можливостей через особливості міжнародної інтеграції нашої країни у світові платіжні системи та складнощі, пов’язані з воєнним станом.
Також важливо приділяти увагу оподаткуванню. ФОП, зареєстрований в Україні, вважається резидентом саме цієї країни. Але якщо ви отримуєте оплату як фізична особа, то варто уточнювати резидентство і самого замовника, і місце виконання замовлення. Інакше можуть виникнути обставини подвійного оподаткування, невідповідності призначення платежів або їх декларування, і, як результат, ви отримаєте штраф від податкової.
Детальніше про подвійне оподаткування ми писали в цій статті.
Не важливо, ви – новачок у фрилансі чи почали ще до того, як це стало мейнстримом, основні правила роботи з клієнтами залишаються незмінними:
- необхідно бути експертом та постійно підвищувати свою експертизу;
- знати або активно вивчати англійську;
- розвивати навички самопрезентації;
- уміти продавати власні знання за адекватною ціною;
- сприймати та витримувати конкуренцію;
- розвивати навички переговорів з клієнтами;
- мати високий рівень самоорганізованості;
- мати сильну самомотивацію;
- розвивати навичку правильно розраховувати час та зусилля;
- бути готовим до ненормованого графіка та форс-мажорів, які трапляються в Україні після руйнування ракетними обстрілами критичної інфраструктури.
Наша країна диджиталізована і вже глибоко вкорінилась в міжнародну спільноту, отже поведінка та принципи роботи закордонних клієнтів вже є доволі знайомими для фрілансерів-українців. Ми зібрали узагальнені поради щодо взаємодії з іноземцями-замовниками.
Будуйте відносини з клієнтами як із рівноправними партнерами, плануючи довгу співпрацю. Навіть у разі одноразової взаємодії. Будьте ввічливими та поважайте учасників угоди, демонструючи власну експертність. Це створить комфортні умови та спонукатиме звернутись до вас ще раз.
Щоб показати свою спеціалізацію, вибирайте лише декілька напрямків або навіть один, і розвивайтесь в них. Універсальність дещо відлякує замовників.
Вивчайте обрані вами ніші для того, щоб знати наявні в них тренди, сленг, притаманні складнощі. А також для того, щоб орієнтуватись, хто є основним гравцем на ринку, авторитетом у галузі, бо саме вони можуть бути орієнтиром для замовника.
Клієнти можуть запропонувати першу зустріч з виконавцем у форматі відеодзвінка. Це дозволяє відчути людину, познайомитись, передати особливості завдання.
Зазвичай іноземці дають чіткіше ТЗ порівняно з українськими клієнтами, бо глибше продумують, яким саме має бути фінальний результат, показники якості, і що для цього має зробити виконавець.
Якщо замовником є компанія, то в комунікації з виконавцем може бути не один представник, а ціла команда, де кожен з учасників консультує по окремому аспекту вашого ТЗ.
Обов’язково проговорюйте етапи вашої роботи. Клієнт має знати, коли ви впораєтесь із певним сегментом задачі, а коли очікувати звіти. Ви – передбачувані, а отже, на вас можна покластись.
Вперше звертаючись до потенційного клієнта та створюючи відгуки про нього після виконання завдання, користуйтесь тією мовою, якою він створив замовлення. Навіть, якщо ви знаєте, що англійська не є рідною мовою клієнта або що замовник – українська компанія.
Гарним тоном вважається питання про очікування клієнта від результату. Так ви покажете власну зацікавленість у найкращій реалізації та прагнення працювати довго.
Будьте лаконічним, описуючи, чому саме ви можете найкраще виконати цю роботу. Вказуйте, яку саме користь клієнт отримає від співпраці з вами, як покращиться його проєкт. Іноземці дуже чутливі до першого контакту під час вашого відгуку на замовлення. Якщо ви пишете однаковий текст усім, не подумали, що привнесете в саме в цей проєкт, то ви не отримаєте роботу.
Не переймайтесь, якщо не знаєте англійську мову ідеально. Дуже часто замовники також не говорять англійською на рівні native. Але будьте готові до потенційних складнощів у спілкуванні через брак мовних знань.
Будьте терплячими, навіть якщо ви вважаєте, що клієнт надто настирливий чи гіперконтролює процес. Це може бути типовим проявом поведінки конкретної людини або наслідком з попереднього досвіду взаємодії з фрилансером, де мовчання з боку виконавця мало негативний результат.
При виникненні неоднозначних моментів будьте спокійними. Ставте питання для уточнення, щоб зрозуміти, що саме спричиняє суперечку. Наприклад, не ваш рівень професійності, а мовний бар’єр, відмінність менталітетів, або навіть особистісне сприйняття чи настрій в конкретний момент.
Звертайте увагу на країну проживання клієнта. Можливо, у вас не збігаються часові пояси, дні, які вважаються робочими та вихідними. Або є свята, яких немає в українському календарі. Через це у вас з клієнтом може бути різне уявлення щодо дедлайнів та днів, коли хтось з вас виходить на зв’язок.
Дотримуйтеся дедлайнів та прописуйте вірогідні форс-мажори. Якщо є можливість, закладайте трошки більше часу на виконання, але намагайтесь закрити питання раніше терміну.
Будьте пунктуальними, навіть, якщо клієнт сам не завжди дотримується термінів правок чи відповідей.
Для новачків на конкретному майданчику. Будьте активними, так ви швидше відчуєте, як працює саме ця платформа і як вибудовується комунікація з клієнтами.
Фріланс-біржі – хороша перспектива мати регулярні проєкти на підробіток або одного улюбленого замовника на довгі роки. Це ваша можливість впливати на цінність власної роботи та розмір заробітку.
Для високих гонорарів необхідно вкластися в створення своєї репутації на платформі та регулярно доводити рівень кваліфікації, публікувати актуальні кейси.