0 800 307 555
0 800 307 555

Дмитро Петренко: дефіцит фахівців з інтернет-маркетингу буде ще 20-30 років

Про зарплати, навички та інші нюанси професії ми говоримо з експертом у сфері інтернет-маркетингу Дмитром Петренком

Донеччанин Дмитро Петренко почав розвивати свою першу компанію інтернет-маркетингу з інвестиції в 1500 доларів. Усього за пів року оборотний капітал його бізнесу зріс до 100 тис. доларів. Дмитро – автор курсу «Створення сітки PBN під ключ», який розкупили за першу ж добу після оголошення про продаж. Вартість одного місця для учасника складала 650 дол., що беззаперечно вказує на високу зацікавленість методиками, які пропонує Дмитро.

За чотири роки курс пройшли 300 SEO-спеціалістів, що вже з практикою.

За словами нашого співрозмовника, таких показових результатів реально досягти, маючи відповідний досвід і наполегливість.

Сьогодні за плечима Дмитра Петренка понад 10 років досвіду роботи в сфері інтернет маркетингу та сотні виступів і лекцій на відповідних конференціях.

За час кар’єри наш герой зробив свій унікальний вклад у розвиток українських і міжнародних компаній. Особливо це позначилося на роботі таких гігантів як Netpeak Software і SalesDoubler.

Наприклад, суттєва частина клієнтів Netpeak Software з’явилися завдяки курсу Дмитра «Створення сітки PBN під ключ». Приблизно кожний другий студент курсу почав користуватися програмним комплексом «NetpeakSoftware» у своїй роботі. Зрештою 114 великих міжнародних SEO-компаній стали постійними користувачами продукту Netpeak Software, завдяки Дмитру.

При співпраці з SalesDoubler, у 2019 році, Дмитро, завдяки своєму досвіду, всього за перші чотири місяці року, підвищив рівень конверсії в напрямку PDL-кредитування з 2,2% до 8%. Це дозволило компанії отримувати майже в чотири рази більше клієнтів, залучаючи водночас одну й ту саму кількість вхідного трафіку. А вже наступного кварталу – до 1 вересня 2019 року – Дмитро Петренко зробив неймовірне, підвищивши коефіцієнт конверсії до 20%.

Зараз він розвиває три компанії у США та сподівається на якнайшвидшу перемогу України у війні з росією, щоб можна було й надалі продовжувати розвивати інтернет-маркетинг у нашій країні. Адже через застосовані Національним банком обмеження щодо розрахунків з іноземними компаніями, робити це вкрай складно – така вже специфіка роботи.

Finanсe.ua поспілкувався з Дмитром, розпитавши його про особливості роботи інтернет-маркетолога: як треба входити в професію, скільки можна заробити, «не виходячи з дому», і скільки годин треба провести за монітором, щоб вийти на достойні гроші.

Дмитро Петренко
За плечима Дмитра Петренка понад 10 років досвіду роботи в сфері інтернет маркетингу. Він – автор курсу «Створення сітки PBN під ключ», який розкупили за першу ж добу після оголошення про продаж

Дмитре, розпочнімо з SEO. На вашу думку, чи багато зараз в Україні справжніх SEO-фахівців? Ви навіть запустили для них доволі вузькопрофільний курс, який пройшли вже кілька сотень людей. Як ви до цього дійшли?

Я з 2012 року працюю у сфері SEO оптимізації. Наразі ж займаюсь арбітражем трафіку.

Результат своєї багаторічної діяльності я сформував в авторський курс з підвищення кваліфікації SEO фахівців-практиків. Адже за 10 років роботи в SEO та на позиціях Head of SEO я помітив, що немає жодного курсу для фахівців, які вже практикують.

Для новачків, що тільки ступають на цей шлях, курсів багато, а ось для фахівців рівня Junior або Middle SEO – ні. У них не було можливості швидкого підвищення своїх знань.

Через це на ринку праці довгий час бракувало досвідчених фахівців і дуже багато нових стартапів та бізнесів роками не могли подолати бар’єр конкурентності та вийти на новий рівень дохідності.

На кожній конференції, після кожного виступу, до мене надходило неймовірно багато запитань саме від SEO фахівців-практиків про те, як я будую «лінкбілдинг» для сайтів.

Зрештою я виклав весь свій досвід в єдиному авторському курсі «Створення сітки PBN під ключ». Можливістю підвищити свою кваліфікацію скористалися вже понад 300 фахівців-практиків. Як для такої вузької ніші – це суттєвий результат. Пишаюся, що доклав руку до суттєвого покращення десятків компаній людьми, які навчилися просувати сайти на конкурентних ринках.

Всі місця на перший запуск вашого курсу розкупили протягом першої ж доби. Публікація про запуск другого потоку за кілька годин зібрала понад півтори тисячі коментарів від потенційних клієнтів. Пригадуєте свої відчуття?

Я близько 10 років працював найманим фахівцем. Розумів, що можу досягти набагато більше, але завжди був скутий конкретними ситуативними задачами компанії. Тому в якийсь момент вирішив почати власну справу.

Мені найбільше запамʼяталися перші дві тисячі доларів, які я заробив лише за пару тижнів після того, як я звільнився з останнього місця роботи. Там я працював на керівній посаді та мав досить непоганий оклад. Але це були перші гроші, які дали мені впевненість у тому, що у майбутньому все вдасться.

Емоції словами не передати… Захват, піднесення, гордість. Адже це була перша сума, отримана за роботу, що була повністю побудована на моєму досвіді в моїй власній компанії.

Вже за 5 місяців оборот моєї компанії перетнув межу 100 тис. доларів. Це стало другим досягненням, яке закарбувалося яскравим спогадом у пам’яті.

Далі ж гроші стали просто цифрами у звітах. Звісно, керувати компанією з великими оборотами – цікаво та дуже відповідально, але зазвичай це перетворюється в рутинний робочий процес.

Ви казали, що зараз займаєтесь арбітражем трафіку. Розкажіть, що це таке?

Так, сьогодні мій бізнес – арбітраж трафіку. Думаю, кожен бодай раз чув це словосполучення, але мало хто з людей не з цієї сфери розуміє що воно таке.

Насправді все просто. Це один із типів залучення клієнтів і співпраці між інтернет-маркетологом та кінцевою компанією, що готова отримувати нових клієнтів, сплачуючи не просто за налаштування рекламної кампанії, а виключно за кінцевий результат.

Це називається оплата за CPA (Cost Per Action) – оплата за результат. Наприклад, замовник сплачує лише за клієнта, який зробив замовлення товару чи послуги, чи зробив якусь конкретну дію на сайті: зареєструвався, завантажив додаток на мобільний телефон, заповнив анкету тощо.

Основна задача арбітражника – купівля цільового трафіку, який з найбільшою ймовірністю зробить конверсію на сайті, і продаж цього трафіку вже як кінцевих конверсій.

Залежно від того який саме продукт рекламує арбітражник, робиться підбір тих чи інших налаштувань рекламної кампанії, що матиме кращу конверсійність.

Припустимо, моїм клієнтом є банк, що зацікавлений у видачі кредитних карток, або фінансова установа, яка готова видавати споживчі кредити. Моя задача, як інтернет-маркетолога, така:

  • насамперед треба підібрати джерело трафіку. Наприклад, я можу знайти зацікавлений трафік серед тих, хто шукає можливості кредитування через пошук Google. Або ж скористатися такими популярними джерелами трафіку як Facebook, Instagram, YouTube. Тут можна використовувати будь-яку платформу.
  • потім потрібно правильно зробити таргетинг на цільову аудиторію, тобто щоб моя реклама показувалась лише зацікавленим особам. Фактична ціна заявки, яку люди залишають на отримання послуги, залежатиме саме від того, наскільки точно я зробив налаштування своєї рекламної кампанії.
  • Третій етап – аналітика отриманих результатів та оптимізація рекламної кампанії. Перед запуском рекламної кампанії я можу лише зробити припущення та прогноз, як реклама спрацює. Але вже після старту, можна поглянути на реальні результати та зробити оптимізацію: відключити неефективні рекламні кампанії, залишити та масштабувати ті, що дали найкращий результат і найнижчу ціну отриманого клієнта.

Фактично ці три пункти і є всією роботою. Але щоб навчитися працювати з різними джерелами трафіку, опанувати планування маркетингових стратегій та вміти робити ефективний аналіз отриманих результатів потрібні роки.

Дмитро Петренко, SEO
Дмитро Петренко: «Потрібні роки, щоб навчитися працювати з різними джерелами трафіку й опанувати планування маркетингових стратегій»

Ви співпрацювали з SalesDoubler, компанією, яка є першовідкривачем СРА-маркетингу в Україні. Розкажіть докладніше про вашу взаємодію та її результати.

Це конкретний приклад роботи арбітражу трафіку. Наша співпраця з компанією SalesDoubler почалася ще 2019 року. Ми тоді досягли неймовірних результатів. Я налаштовував рекламну кампанію у Facebook і всього за квартал вдалося підвищити рівень конверсії в напрямку PDL-кредитування з 2,2% до 8%.

Це дозволило моїй компанії отримувати в чотири рази більше клієнтів, залучаючи водночас одну й ту саму кількість вхідного трафіку. Вже наступного кварталу завдяки аналізу й масштабуванню отриманих результатів коефіцієнт конверсії зріс до 20%.

Чому ви вирішили пов’язати своє життя, кар’єру саме з інтернет маркетингом?

Ще в студентські роки, навчаючись в Донецькому національному університеті на кафедрі маркетингу, я мав нагоду працювати в компанії, що займається розробкою сайтів.

Саме там, обіймаючи позицію керівника відділу продажів, я запропонував керівництву знайти шляхи як підвищити середній чек одного клієнта, що прийшов на розробку сайту. Таке рішення знайшлося – постсервіс для клієнтів у просуванні сайтів.

Вони були вражені нашою роботою і замовляли набагато більше послуг, бо бачили результат. Кількість звернень почала збільшуватися щомісяця.

Тоді я і зрозумів, що за інтернет-маркетингом велике майбутнє. Якщо розробку сайтів вже навіть на той момент пропонували майже з кожного вікна, то надання якісного сервісу з просування сайтів важко знайти й сьогодні.

Не шкодуєте, що подалися в цю сферу? Якби ви могли зараз обрати щось інше – що б це було?

Жодного разу не пошкодував. Ба більше, вважаю, що в університетах потрібно впроваджувати нові навчальні програми для абітурієнтів, які хочуть займатися інтернет-маркетингом.

Подивіться на продажі будь-яких товарів сьогодні. Левова частка продажів давно продається завдяки інтернету. Фактична частка продажів товарів або послуг в офлайн нині досить незначна, а інтернет-продажі, на мій погляд, і надалі розвиватимуться ще більше.

При цьому, компаній, що пропонують свої товари та послуги набагато більше ніж фахівців, які готові їх просувати. Але досі я не чув про жоден університет у світі (не тільки в Україні), де навчали б просуванню сайтів або роботі з платною рекламою на науковому рівні. Найближчим часом це навіть ніким не планується.

Саме тому я переконаний, що великий дефіцит фахівців з інтернет-маркетингу триватиме ще довгий час – найближчі 20-30 років так точно.

Поговорімо про матеріальну сторону. Як заробляє спеціаліст з інтернет-маркетингу? Не дотичним до теми може здатися, що він нічого не робить, а гроші на нього сиплються з повітря.

Спеціаліст з інтернет-маркетингу фактично не має меж з дохідності.

Інтернет маркетинг – це практично єдина сфера, де дуже легко автоматизувати процеси та масштабувати їх навіть одній людині. Найголовніше що для цього потрібно – досвід.

Аналітичні здібності маркетолога, які допомагають фахівцю знайти найефективнішу модель залучення клієнтів – це найважливіший інструмент для роботи.

Дмитро Петренко, інтернет-маркетинг
Дмитро Петренко: «Аналітичні здібності маркетолога – найважливіший інструмент для роботи»

Для досвідченого інтернет-маркетолога немає жодної проблеми побудувати за 2-3 роки компанію з оборотним капіталом понад 10-15 млн доларів. Але крім досвіду для маркетолога потрібні ще й умови:

  • ефективне законодавство, яке працює;
  • безпека інвестицій;
  • можливість користуватися заробленими грошима.

На жаль, в Україні сьогодні з цим усім є питання, через що розвиток компанії з інтернет-маркетингу ускладнений.

Перед якими труднощами постають інтернет маркетологи в Україні? Що можливо було б покращити для розвитку таких компаній.

Серед моїх колег зустрічаються непоодинокі випадки відвертого рекету з боку можновладців чи їхніх ставлеників.

Схема проста: у компанію приходять з обшуком за вигаданим приводом. А далі, на період розслідування, просто забирають всю техніку, блокують банківські рахунки компанії тощо.

Попри те, що діяльність маркетолога повністю легальна, палиці в колеса ставляться, щоб у владні кабінети прийшли «домовлятися».

Тепер щодо безпеки інвестицій.

Розповім власну історію. Ще у 2020 році один з найбільших банків України заблокував корпоративний рахунок моєї компанії для фінмоніторингу, тобто щоб перевірити надходження грошей.

Ми поставилися до цього із розумінням та запропонували банку для ознайомлення всі необхідні документи, контракти, довідки, рахунки та платіжні квитанції, але банк рахунок не розблокував.

І знаєте причину? Формальною причиною було те, що в нашій компанії працює замало людей, щоб мати такий оборотний капітал. Хоча закон ніяк не регламентує співвідношення кількості співробітників до кількості зароблених грошей. Співробітників банку не цікавили жодні мої докази та пояснення. Єдиною можливістю зняти блокування грошей з мого рахунку було підвищення кількості працівників в моїй компанії. Жодних законних прав надавати такі вимоги банк не має, але це не зупинило банк від таких вимог.

Водночас від податкової чи інших державних органів контролю жодних претензій не надходило. Українська податкова, на мій запит підтвердила, що я можу легально працювати з будь-якою кількістю найманих працівників.

А як розвиваються компанії з інтернет маркетингу в Україні сьогодні, під час війни?

Якщо відповідати на це питання, важливо згадати про один аспект, а саме – можливість використовувати зароблені гроші. На жаль, через російську агресію розвиток компанії, що займається інтернет-маркетингом, практично неможливий, адже наразі є обмеження витрат по банківських рахунках за кордоном.

Розрахунок з компаніями Google або Facebook вважається купівлею реклами за кордоном. Національний банк ще у 2022 році обмежив розрахунок з закордонними компаніями до 100 тис. гривень на місяць, що близько 2700 доларів.

Увесь мій бізнес залежить саме від закупівлі реклами на міжнародних платформах, тобто я фізично зараз не можу офіційно займатися своєю справою в межах України.

Таке обмеження зводить нанівець легальну роботу інтернет-маркетингу в нашій країні.

І який вихід з цієї ситуації ви знайшли?

Я вірю у наших захисників і сподіваюся, що вже найближчим часом ситуація на фронті докорінно зміниться. Що своєю чергою дасть можливість скасувати обмеження. Але поки єдине, що залишається – «міграція бізнесу». Наразі я будую три компанії у Сполучених Штатах.

Зупинимося більш детально на цьому. Знаємо, що у вас є компанії у штаті Нью-Йорк, Флорида, та Делавер. Чому обрали саме ці штати?

Так, дійсно, одна з моїх компаній – у штаті Нью-Йорк. У цій компанії ми створюємо маркетингові стратегії. Я бачу попит у світі на досконалий маркетинговий аналіз онлайн ринку. В Нью-Йорку ж розташовані офіси найбільших світових компаній. І вони зацікавлені у співпраці.

Мій план на середньострокову перспективу – побудувати команду професійних маркетологів, яка створюватиме продукт, що зможе забезпечити як мінімум 1 млн дол. на рік зарплатного фонду. І, звісно, не зупинятися на цьому, а тільки нарощувати результати.

Щодо компанії у штаті Флорида. Як на мене, цей штат дуже недооцінений щодо ринку праці. Наприклад, в Маямі, є багато талановитих маркетологів, які свого часу іммігрували до США, але не можуть знайти привабливих умов для реалізації свого таланту. Я хочу скористатися цією унікальною ситуацією і створити робочі місця, які не тільки відповідають їх високій кваліфікації, а й надають гідну винагороду.

Дмитро Петренко, стартап США
Нині Дмитро Петренко розвиває три компанії у США

Ще одна з моїх американських компаній – це стартап. У майбутньому він має отримати найбільшу увагу серед інвесторів. Ми зацікавлені у смартінвестиціях. Саме тому мій стартап зареєстрований у штаті Делавер.

Цей штат має найбільшу судову практику з корпоративного права, через що більшість інвесторів надає пріоритет роботі зі стартапами, що зареєстровані саме в штаті Делавер.

Довідка Finance.ua:

В американському штаті Делавер зареєстровано понад 60% компаній зі списку Fortune 500, в який входять 500 найбільших американських корпорацій впорядкованих за валовим доходом. Усього ж у Делавері було створено близько 1,4 млн юридичних осіб.

Якщо ж говорити конкретно про арбітраж трафіку, скільки можна на ньому заробити? Прибуток у 1 тис. доларів на місяць, це реально?

Усе сильно залежить від досвіду арбітражника. Якщо він відсутній, то місячна зарплата може бути на мінімальному рівні – від 500-700 доларів.

Зарплата найманого фахівця з відповідним досвідом може вимірюватися десятками тисяч доларів.

В цьому питанні найбільше впливає те, наскільки досвідченим є фахівець та як швидко і вдало вміє масштабувати рекламні кампанії та працювати з автоматизацією найбільш примітивних задач.

Скільки треба вкласти власних грошей, щоб заробляти на арбітражі, мова про сотні тисяч, чи мільйони?

Свою першу компанію в Україні я почав розвивати з власних інвестицій у розмірі 1500 доларів. Десь за пів року оборотний капітал сягнув 100 тис. доларів. Але для такого стрімкого стрибка я мав найголовніше:

  • понад 10 років досвіду в маркетингу;
  • правильний продукт для рекламування, який дав результат. Це були ліди на мікрокредити для фінансових компаній;
  • витримку – перші 4-5 місяців я працював по 12-15 годин на день без жодних додаткових помічників. Тільки коли в мене з’явилася можливість оплачувати зарплати співробітників, я почав декотрі речі делегувати.

Тож якими, на вашу думку, навичками має володіти вебмайстер?

Як на мене – це витримка. Іноді важливо дочекатися результату та не зробити помилкові дії раніше, ніж того потребує ситуація.

Окрім того, в цій професії не обійтися без самоосвіти.

Але, наймаючи працівників, не тільки навички мають значення. Потрібно також враховувати безпосередні особливості кожної людини.

Що повинна знати людина, яка хоче працювати у сфері інтернет-маркетингу?

Головне, точно розібратися чи є товар/послуга, що планується рекламувати, легальною.

Далі треба напрацьовувати досвід, починаючи з базових задач.

І, звісно, обов’язково відвідувати конференції. Ставити спікерам якомога більше запитань. Ще треба знайомитися з іншими колегами ринку та навчатися на їхніх помилках.

Дмитро Петренко, арбітраж трафіку
Дмитро Петренко: «Іноді важливо дочекатися результату та не зробити помилкові дії раніше, ніж того потребує ситуація»

З чого взагалі потрібно починати? Припустимо, у мене є сайт і я хочу трохи заробити. Які мої перші дії?

Найшвидший і найкращий шлях – отримати досвід, працюючи в великій, відомій компанії.

Для того, щоб влаштуватись в таку компанію, дізнайтесь більше про вакантну позицію, які задачі потрібно виконувати. Зробіть першочерговий пошук в Google або YouTube про те як саме можна навчитися тим чи іншим діям. Спробуйте самостійно виконати базові задачі ще до першої співбесіди.

Наприклад, вирішили ви стати «фармером акаунтів». Тобто займатися підготовкою облікових записів для досвідчених медіабаєрів (це спеціаліст, який закуповує рекламу в пошукових мережах, соціальних мережах, або інших джерелах трафіку. – Ред.).

  1. Дізнайтесь про те, як фармити акаунти Google ADS або Facebook ADS. Цієї інформації в інтернеті – греблю гати.
  2. Спробуйте зробити свої власні перші 10 акаунтів. Ви точно отримаєте здоровецький список дрібніших запитань як це зробити. Знайдіть відповіді й на них.
  3. Прийдіть на співбесіду та покажіть свої перші акаунти.

Навіть, якщо у вас будуть помилки, чи не все вийшло ідеально. Навіть, якщо у вас взагалі нічого не вийшло – покажіть на співбесіді з якими саме труднощами ви зіткнулися, і які питання залишилися незакритими.

Гарантую на 99%, що з таким бекграундом та спрагою до знань вас будуть готові взяти майже в будь-яку компанію, що зараз шукає фармера акаунтів. Будуть навчати, виплачуючи хоча б мінімальну в цій ніші зарплату.


Бесіду провів Петро Таранюк