0 800 307 555
0 800 307 555

Штрафи для водіїв електросамокатів: скільки і за що маєте платити

Усе, що треба знати

Електросамокати вже давно перетворилися зі звичайної розваги у зручний засіб для пересування. Ними можна користуватися як на міських дорогах, так і поза межами міста.
Зміст

Водночас електросамокати на законодавчому рівні прирівняли до транспортних засобів. Це рішення автоматично посилило відповідальність за порушення правил дорожнього руху для їх власників.

Розповідаємо, які правила діють для водіїв цього транспорту в Україні та які штрафи та за що можна отримати у 2023 році.

Більше актуальної інформації – в нашому телеграм-каналі. Також у нас є сторінка в Instagram.

Що змінилося для власників електросамокатів у 2023 році

Зростання попиту на електросамокати спровокувало нові виклики. Особливих правил керування ними не було, а от потреба «вживатися» на дорогах та тротуарах з іншими учасниками дорожнього руху нікуди не зникла. До того ж спочатку не існувало чіткого розуміння того, де саме можна їздити цим видом транспорту.

Після окремих аварійних ситуацій певні обмеження запроваджувалися на місцевому рівні. Наприклад, у Львові вони стосувалися віку водіїв, місць, де можна пересуватися, а також швидкості.

Та кардинально ситуація змінилася навесні 2023 року. Президент Володимир Зеленський підписав законопроєкт №8172. Цей документ став першим кроком у врегулюванні руху персонального транспорту, який поділили на дві основні категорії:

  • легкий персональний електричний транспортний засіб – транспорт з одним, двома, трьома або чотирма колесами, який оснащений електромотором потужністю до 1000 Вт і може розвивати швидкість до 25 км/год;
  • низькошвидкісний легкий електричний транспортний засіб – транспорт з одним або декількома електромоторами, максимальна швидкість якого не перевищує 50 км/год, а споряджена маса не перевищує 600 кг.

Водночас законопроєктом визначено, що пристрої, які можуть набирати швидкість понад 50 км/год, не підпадають під ці категорії. Їх будуть розглядати як мотоцикли.

Перший заступник Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький пояснив, що попри це наразі існує певний «правовий вакуум».

«Електросамокати віднесли до категорії транспорту. Щодо прав, обов’язків керманичів такого електротранспорту, поведінки інших учасників дорожнього руху, наразі це не визначено чинним законодавством», – зазначив він.

Однак наразі у Верховній Раді розглядають відразу кілька законопроєктів щодо прав та обов’язків водіїв електросамокатів. Білошицький переконує, що це вже певний прогрес, оскільки у багатьох країнах це питання досі залишається неврегульованим.

То що ж змінює законопроєкт №8172? Фактично документ прирівняв електросамокати до транспортних засобів. Завдяки цьому в суді буде легше притягнути до відповідальності (адміністративної чи кримінальної) водія електросамоката у разі ДТП.

Це працює й у зворотному напрямку – якщо людину на електросамокаті збив автомобіль. У такому випадку потерпілий може звернутися за відшкодуванням збитків, а водій авто може понести покарання.

Та зараз в Україні зробили лише перший крок до врегулювання руху електротранспорту. Попереду ще один важливий етап – розроблення правил безпеки дорожнього руху, яких повинні будуть дотримуватися користувачі легкого персонального електротранспорту.

Зробити це мають спільно Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України з Міністерством внутрішніх справ. Однак чітких термінів, коли це відбудеться, наразі немає.

Які ПДР діють для електросамокатів вже зараз

Як ми вже з’ясували, чітко визначених правил не існує. Проте є важливі рекомендації від патрульної поліції.

Насамперед потрібно зафіксувати: оскільки електросамокати визнані транспортними засобами, рух тротуарами чи велосипедними доріжками заборонений.

Крім того, під час користування електросамокатами слід дотримуватися таких правил:

  • їхати якомога правіше проїзною частиною;
  • не керувати в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
  • використовувати світловідбивні елементи;
  • не перевозити пасажирів (якщо це не передбачено габаритами транспорту);
  • під час руху електросамокатом використовувати засоби безпеки та їздити у шоломі.

Керманичі електросамокатів не повинні порушувати і загальні ПДР, яких мають дотримуватися усі учасники дорожнього руху. Наприклад, під час проїзду перехресть.

При цьому немає жодних вікових обмежень щодо управління цим видом транспорту. Головна умова, щоб вік водія дозволяв контролювати рух електросамоката.

Які штрафи загрожують водіям електросамокатів

На жаль, аварійні ситуації на дорогах за участі власників цього виду транспорту зараз не рідкість. Це спровокувало потребу визначити покарання для тих, хто загрожує безпеці інших учасників дорожнього руху.

У патрульній поліції уточнили, що водія електросамоката можуть покарати так само як і водія автомобіля, якщо він спричинив ДТП.

Тож наразі в Україні діють такі види покарання та штрафів для власників електросамокатів:

  • 850 гривень – за рух електросамокатом по тротуару чи велосипедною доріжкою;
  • 17 000 гривень – за кермування електросамокатом в нетверезому стані;
  • від 3 до 5 років обмеження або позбавлення волі – за крадіжку моноколеса чи самокату;
  • від 5 до 8 років обмеження або позбавлення волі – за крадіжку, здійснену групою осіб.

Якщо ж водій електросамоката зіб’є пішохода, то покарання для нього визначатиме суд. Це може бути штраф. Однак, якщо постраждалий отримає тілесні ушкодження, то водія електросамоката можуть засудити й до позбавлення волі.

Наприклад, в Україні був випадок, коли до 1 року умовного терміну засудили неповнолітнього, який збив жінку, рухаючись на орендованому електросамокаті.

Крім того, винуватець ДТП заплатив 108 тис. гривень (відшкодування за лікування постраждалої), а також більше ніж 50 тис. гривень моральної шкоди.

Які покарання вже отримували керманичі електросамокатів

Поки в правилах дорожнього руху не закріпили вимоги щодо водіїв електросамокатів, у судовій практиці вже є не один випадок притягнення таких водіїв до відповідальності. Суд виносив рішення щодо:

  • притягнення до адміністративної відповідальності;
  • притягнення до кримінальної відповідальності;
  • стягнення морального відшкодування;
  • стягнення матеріальної шкоди.

Ще за два роки до затвердження закону №8172, Київський апеляційний суд визначив, що електросамокат відповідає поняттю «транспортний засіб», оскільки призначений для перевезення людей (справа №761/31629/20).

А у 2021 році Шевченківський районний суд Запоріжжя задовольнив позов пенсіонерки, яка постраждала від наїзду електросамоката. З водійки цього транспортного засобу стягнули 102 тис. гривень матеріальної шкоди та 23 тис. гривень моральної шкоди. Також винуватиця ДТП отримала один рік позбавлення волі, та від цього покарання її звільнили, встановивши випробувальний термін.

Стягнути відшкодування вдалося навіть за пошкодження застрахованого автомобіля, в який в’їхав малолітній водій. Суд задовольнив позов страхової компанії, в результаті чого батькам винуватця ДТП довелося заплатити 41 тис. гривень.

До речі, будь-яку страховку на авто ви завжди можете оформити на Finance.ua. Просто оберіть необхідний розділ і дотримуйтесь інструкцій.

***

Тож якщо водій електросамоката стане учасником дорожньо-транспортної пригоди, правоохоронці так чи інакше будуть її оформлювати.

Особливо, якщо в аварії будуть потерпілі. Аналогічні судові рішення в Україні вже є кілька років навіть попри те, що роль водіїв таких транспортних засобів на дорозі досі чітко не визначена.

І хоча остаточне рішення щодо врегулювання цього питання залишається за законодавцями, керманичам електросамокатів слід бути обережними. В патрульній поліції радять дотримуватися ПДР за аналогією, якби ви керували велосипедом чи мопедом.