0 800 307 555
0 800 307 555

Цигарки: скільки заробляють на вас тютюнові компанії?

Та як працює тютюновий ринок в Україні й світі

Що об'єднує Кулебу, Кличка, Артема Мілевського, мене, а може й вас? Ми всі куримо.
Зміст

В Україні 31% громадян курять – це статистика за 2022 рік. Коли в країні війна і постійний стрес – то тут важко не закурити.

Та що ж таке – цигарка? Це спосіб відволіктись від стресу, соціальний ритуал, погана звичка… А ще – це купа грошей в бюджет від акцизів на продаж цигарок чи мільярди доларів в кишенях тютюнових компаній.

Як взагалі працює тютюновий ринок в Україні та світі? Скільки там грошей та як тютюнові компанії підсаджують все більше людей на свою продукцію?

Про це все розповімо в цій статті, і без перекурів.

Цей текст має відеоверсію, якщо для вас так зручніше – переходьте на наш Youtube-канал. Там яскраво, та ще багато цікавих відео. Наприклад:

Колумб, закурити не буде?

Раніше тютюн був лише в Америці. Та дякуючи Колумбу, в 15 столітті починається європейська сторінка в історії тютюнокуріння.

Португальці почали комерційно вирощувати тютюн у Бразилії. Так почався тютюновий бум, який став однією з основ «трикутникової» торгівлі та вивезення рабів з Африки.

Згідно зі «Словарем Грінченка» тютюн традиційно називався словом «табак». У той час, як «тютюн» вживалося тільки щодо одного з видів тютюну — Nicotiána rústica (відомого зараз як «махорка»). Слово табак проходить від фр. tabac, для європейців воно спочатку позначало і рослину і сигару, зроблену з його листя. Слово «тютюн» кримськотатарського походження, усталене.

Наприкінці 16 століття, тютюн можна було знайти майже в кожній країні Європи. Його нюхали або курили; крім того, тогочасна медицина вірила в його лікувальні властивості й використовувала від зубного болю, правця та навіть раку.

Першим тютюном українців «пригостили» турки, бо саме з Османської імперії тютюн потрапив в Україну в 17 столітті.

Спочатку тютюн або жували, або курили, палили в трубці. Та тут приходить 19 століття й індустріальна революція «задіває» й тютюн. У 1847 році у Лондоні відкривається тютюновий магазин Філіпа Морріса – саме так народилася цигаркова корпорація куди в наш час будуть входити такі цигарки як «Мальборо», «Парламент», «Бонд», «Честер» і звичайно «Айкос». До речі, сам Морріс помер від раку легень у 38 років, як і Ковбой Мальборо, але про це трохи пізніше.

Справжня революція сталася у 1881 році, коли американський винахідник Джеймс Бонсак створив машину для виготовлення цигарок.

Машина мала потужності для скручування 200 цигарок за хвилинку – а це 120 тисяч за десять годин, не зрівняти з ручним виробництвом. А чим більше ви можете скрутити цигарок, тим більше зможете продати. Як саме продати?

Як цигарки стали такими популярними

Наприклад, під час війни. Під час Першої та Другої світових війн солдати і не тільки, палять пачками, а в США цигарки додають до стандартного раціону – аби зменшити нервове напруження від болю та полегшити тяжке життя солдатів в окопах.

З війнами все зрозуміло – у тяжкі часи люди хочуть знайти хвилину спокою за будь-яку ціну. Ви це можете зараз спостерігати. Але чому й у мирні часи попит на цигарки не зменшується? Хоча про шкоду паління лікарі кричать роками… Одне слово – маркетинг.

У 20-х тютюнові виробники вирішують розширити свою аудиторію – і починають таргетувати на жінок. Американська марка цигарок Lucky Strike запускає кампанію на жіночу аудиторію «Reach for A Lucky Instead of A Sweet» (тягнися до «Лакі» замість солодощів. – Ред.). Це вдало грає на стандартах тогочасної краси й закликає жінок замінити солодке, від якого повнішають, на «безпечні» цигарки.

Тютюнові компанії спробували також поексплуатувати ідеї фемінізму для своєї вигоди. Спершу куріння вважалося неприйнятним та аморальним для жінок, тому паління швидко стало способом кинути виклик соціальним нормам й символом боротьби за рівність з чоловіками. Цигарки стали «факелом свободи» і символом емансипації.

Виробники цигарок не цуралися будувати свій маркетинг на маніпуляціях, аби заплутати споживачів та піддати сумніву результати наукових досліджень. Як не дивно, головним інструментом у цій компанії стали лікарі. Чи це тому, що вони самостійно ставали жертвами маніпуляцій, чи отримували хабарі від тютюнових виробників.

Така тактика з’явилася ще у 30-х роках. Наприклад, той самий Філіп Моріс у 1937 опублікував рекламу в газеті Saturday Evening Post, яка стверджувала, що лікарі провели дослідження і довели, що курці, які перейшли на Філіп Моріс, позбавилися роздратування горла, які вони мали від інших брендів цигарок. Але компанія приховала важливу деталь – вони заплатили лікарям, які провели це дослідження.

А 1946 році R.J. Reynolds Tobacco Company (Ер Джей Рейнольдс Тобако Компані) запустила кампанію зі слоганом «Лікарі палять цигарки Camels (Кемелс) більше, ніж будь-які інші». Але як вони це виміряли? Дуже просто – роздали лікарям безкоштовну пачку своїх цигарок, а потім запитали, який бренд вони курять.

Але у 50-х такі кампанії почали втрачати свою силу, адже дослідники остаточно встановили зв’язок між раком легень й палінням. Лікарі все менше з’являлися у рекламах цигарок.

Наступним етапом було залучення відомих людей до реклами. В 50-60 роках тютюнові компанії залучали зірок до рекламування своєї продукції, а цигарки почали з’являтися в руках кіношних персонажів завдяки продакт-плейсменту.

В 90-х цигарки «перейшли» на спорт. Десятиліттями тютюнові компанії спонсорували популярні спортивні заходи. Тютюнова компанія Ер Джей Рейнольд протягом 30 років спонсорувала Кубок Вінстона NASCAR, названий на честь бренду сигарет Winston.

В 2000-х тютюнові компанії під'єднали відео ігри. Зараз 42% усіх відеоігор містять зображення тютюну, але лише 8% мали попередження про вміст, пов’язаний з тютюном.

Стратегії маркетологів не полишають тютюновий маркетинг і у наш час. Вони стали більш витонченими та ефективними.

Продавати цигарки як безпечний продукт у 21 столітті вже не подіє. Особливо коли на державному рівні вводиться все більше і більше регуляцій для реклами тютюнових виробів. Треба було шукати новий підхід – і тютюнові виробники його знайшли. Так почалася епоха електронних цигарок.

Підлітки стали однією з основних аудиторій індустрії електронного паління у наші дні. Лишень подивіться на статистику – на 2020 рік понад 50% 15–17-річних підлітків в Україні курили електронні сигарки.

Серед молоді віком від 13 до 15 років майже кожен п’ятий курить електронні цигарки. Водночас курцями «звичайних» цигарок є 9,2% підлітків.

А згідно з Європейським опитуванням учнів, понад 70% підлітків вважають, що куріння електронних цигарок є безпечним для здоров’я або значно безпечнішим, ніж «звичайні».

Чи є електронні цигарки безпечнішими ніж звичайні? Вчені поки не надають однозначної відповіді на це питання, але що відомо точно – електронні цигарки все ще несуть загрозу для організму.

По-перше, у більшості електронних цигарок все ще є нікотин, а в деяких пристроях його навіть більше, ніж у звичайних цигарках. Нікотин викликає залежність і негативно впливає на мозок. Це особливо небезпечно для підлітків та молоді: наш мозок досягає повної зрілості лише після 25 років. Значний вплив нікотину до цього віку може перешкоджати нормальному процесу розвитку мозку.

По-друге, хоча електронні сигарети містять менше шкідливих речовин, ніж класичні цигарки, там все ще є ароматизатор діацетил, який пов'язують з захворюванням легень, канцерогенні речовини, летючі органічні сполуки та важкі метали, такі як нікель, олово та свинець.

ВООЗ не рекомендує вживати електронні сигарети. А в Україні з липня 2023 року реклама електронних пристроїв для куріння та продаж е-сигарет та рідин до них з ароматичними та смаковими добавками заборонена.

Чи багато курять українці?

В Україні щоденно курить 45% дорослих чоловіків і 9% дорослих жінок, а серед молоді – 45% юнаків і 35% дівчат.

Наша країна посідає 17 місце в списку країн-лідерів за кількістю курців. Паління у нашій країні забирає в середньому 130 тис. життів на рік. Для порівняння – у 2021 під час пандемії від коронавірусу померло 86 015 українців.

До слова, з січня цього року набули чинності нові норми щодо маркування пачок тютюнових виробів – тепер виробники мають розміщувати на упакованні з цигарками оновлені графічні зображення з текстом медичних попереджень про шкоду та наслідки куріння на 65% площі пачки. Та QR-код, який веде на сервіс Центру громадського здоров’я щодо надання допомоги з відмови від куріння «Я кидаю курити».

Гроші тютюнових кампаній

Найбільші гравці ринку у 2022 відчули значне падіння об’ємів через виїзд мільйонів українців за кордон та окупацію наших територій. Та з плином часу ситуація стабілізувалася.

Philip Morris International у 2023 році збільшив відвантаження готової продукції в Україні на 8,4% порівняно з 2022 роком, а у другому кварталі 2024 планує запустити нову фабрику у Львівській області – на заміну колишньої у Харківській області, яку вони зупинили через російське вторгення.

Компанія стверджує, що у 2023 році сплатила в Україні понад 30 млрд грн податків до бюджетів різних рівнів. До слова, у 2023 році великі бізнеси всього сплатили 240,6 мільярдів гривень.

Інший лідер ринку, British American Tobacco, зайняв 31 місце у 100 найбільших приватних компаній України у 2021 році. А у 2022 році прозвітував про прибуток 3,1 мільярди гривень.

Japan Tobacco International Company Ukraine у тому ж році заробила 2,2 мільярди гривень.

Чому тютюнова індустрія ніколи не помре?

Тютюнова індустрія знаходиться в сірій моральній зоні. З одного боку, вона виробляє продукцію, яка несе загрозу суспільному здоров’ю. Та ще й не цурається не зовсім етичних методів просування. З іншого боку, тютюнові компанії – одні з найбільших платників податків у бюджети. Та помітні роботодавці.

У контексті України є ще одна моральна складова – діяльність у рф, і, наприклад лідери українського ринку Philip Morris International та Japan Tobacco International досі продовжують працювати в країні-агресорі, за що потрапили до списку міжнародних спонсорів війни.

Сьогодні все ж більшість держав намагаються обмежувати тютюнову індустрію заради суспільного здоров’я, та остаточно бути без неї не вийде. Адже це величезні надходження у бюджети.