Банківські перекази: якщо відправили гроші не туди
Чи вдасться повернути кошти?
На жаль, це геть не пусті запитання. Періодично трапляються вкрай неприємні випадки, коли гроші йдуть «в нікуди», а не тій людині, якій вони призначалися.
Чому це відбувається? І що в такому разі можна зробити?
Finance.ua поспілкувався з технічною підтримкою кількох українських банків, і ось що нам вдалося дізнатися.
Усе про банківські операції – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб не пропустити нічого важливого.
До переказів з картки на картку треба ставитись вкрай відповідально.
Щоб його здійснити, зазвичай вводиться лише 16-значний номер картки одержувача. Навіть якщо одержувач обслуговується у іншому банку, жодних інших даних банк-відправник не запросить. Ввести прізвище, ім'я та по-батькові одержувача не можна – це просто не передбачено алгоритмом.
Механічну помилку при введенні номера картки (у разі, наприклад, якщо неправильно введено одну цифру. – Ред.) буде виявлено спеціальною програмою (для цього використовується алгоритм Луна).
Якщо ж помилково введено дві цифри з 16-значного номера картки, алгоритм перевірки може дати збій, і таку помилку програма може пропустити.
Ще гірше, якщо при введенні номера картки ви введете номер картки не того отримувача, якому плануєте надіслати суму. При цьому сам номер картки буде правильним, і програма відправить гроші, не розуміючи, що ви помилилися.
Найкраще, якщо ви просто скопіюєте номер картки з повідомлення, яке вам надіслали. При цьому ви бачите, хто його надіслав, і ймовірність помилки виключається.
Якщо сам одержувач неправильно вказав номер картки, ви завжди можете апелювати до того, що відправили переказ за заданими реквізитами.
Найгірше, якщо ви вводите номер самостійно. Якщо ви вводите його на екрані платіжного терміналу, є шанс, що з'явиться хоча б ім'я та перша буква прізвища одержувача. Тоді у разі помилки ви одразу побачите це.
Якщо номер вводиться вручну в мобільному додатку, залишається лише сподіватися на свою уважність.
Перед тим як натиснути кнопку «Надіслати», варто ще раз уважно все перевірити.
До речі, надіслати гроші можна і за номером телефону. Таку функцію, наприклад, мають ПриватБанк і monobank. І якщо у monobank ця можливість увымкнена за замовчанням, то в ПриватБанку її потрібно запустити самостійно: Приват24 – Налаштування – Платіжні налаштування – Переказ за номером.
Якщо у отримувача увімкнена ця функція і номер записаний у ваших контактах, можете сміливо обирати його із записника, проблем з переказом не повинно виникнути.
Якщо платіж проводиться в межах одного банку (наприклад, з картки ПриватБанку на іншу картку ПриватБанку. – Ред.), то шанс повернути помилково перераховану суму є.
Насамперед у цьому разі простіше визначити одержувача. Варто одразу ж звернутися до служби підтримки. Ось що співробітнику редакції відповіли у monobank:
Підтримка розбереться, що сталося, і якщо немає факту шахрайства (коли гроші реально відправлені за товар, а потім відправник вимагає повернути платіж. – Ред.), то допоможе з поверненням помилкового платежу.
До речі, у monobank у вас є кілька секунд, щоб скасувати будь-який платіж.
Набагато гірша ситуація, якщо помилково відправили гроші не туди, і вони пішли на інший банк.
У цьому випадку, як повідомляли Finance.ua у службах підтримки різних банків, нічого вже не можна зробити. Єдине, що можна зробити – спробувати написати одержувачу грошей та попросити повернути помилковий платіж.
Ось що стверджує підтримка ПриватБанку:
При цьому в ПриватБанку заявили, що навіть якщо переказ зроблений усередині банку, допомогти із поверненням коштів вони не зможуть:
Отже, якщо гроші відправлені на інший банк, єдине, що можна зробити, – це надіслати листа на інший банк із зазначенням суті проблеми та проханням повернути гроші.
У цьому випадку розбиратиметься банк-отримувач, і шанс повернути гроші дуже невеликий.
До речі, банк-одержувач може відмовити в інформації про власника картки, тому безпосередньо звернутися до нього із проханням повернути гроші теж не вийде.
Як варіант – відправити помилковому одержувачу мінімально можливу суму та у призначенні платежу описати ситуацію (ліміт 160 символів. – Ред.). Можливо, людина відгукнеться та поверне ваші кошти.
Підсумуємо: якщо переказ пішов не туди, куди треба, повернути гроші практично неможливо, якщо одержувач сам добровільно їх не поверне.
Добре, якщо йдеться про незначні платежі, але у разі великої суми неуважність може коштувати дорого. Тому завжди перевіряйте ще раз реквізити, за якими відправляєте гроші.
На завершення статті можемо лише перефразувати всім відому приказку: сім разів перевір, один раз відправ. З таким підходом ймовірність помилки буде мінімальною.
Уже після публікації матеріалу до редакції звернувся один із наших постійних читачів, який опинився в такій ситуації – переказав велику суму грошей не тому отримувачу. Останній відмовився її повертати.
«Мені потрібно було зробити два платежі різним незнайомим мені людям. Перший платіж на 5 тис. грн пройшов коректно, тому, кому потрібно. Іншій людині я мав переказати вже 30 тис. грн. Але я забув скопіювати номер другої картки, у буфері залишилася картка першого отримувача. Тобто я йому окрім тих 5 тис. грн надіслав ще 30 тис. грн. Усі перекази були в межах ПриватБанку», – розповів наш читач.
Коли він зрозумів, що переказав гроші не тому отримувачу, насамперед звернувся на гарячу лінію ПриватБанку. Скасувати платіж не можна, пояснили йому там. Служба підтримки банку пообіцяла зв’язатися з отримувачем, і за його згоди повернути гроші власнику.
На обробку цього запиту знадобилося кілька годин. Зрозуміло, безрезультатно. Співробітники ПриватБанку запропонували нашому читачу звернутися до поліції:
«Як ви й написали у статті, я зробив копійчаний переказ із проханням повернути гроші. Отримувач проігнорував. Тому я написав заяву в поліцію, що зробив помилковий переказ, а людина відмовилася його повертати. У мене ж був тільки номер картки та ПІБ тої людини. Поліціянти сказали, що працюватимуть над моєю заявою. Чекав на їхній вердикт десь місяць. Коли прийшов, мені повідомили, що нічим допомогти не можуть, адже варіантів виходу на цю людину немає, як і підстав робити запит на банк. Правоохоронці порекомендували звертатися до суду».
Наш читач так і зробив. Він склав позовну заяву та долучив виписки з банку. Суду вистачило номеру картки та ПІБ отримувача, щоб ідентифікувати людину та запустити розгляд справи.
Під час процесу опитувався позивач, свідки, звірялася банківська інформація. Зрештою суд став на бік нашого читача й присудив відповідачу повернути помилковий переказ і покрити судові витрати. Підґрунтям для цього став факт, що відповідач отримав кошти неправомірно та не зміг довести, що гроші були переказані за надані товари чи послуги.
«Зараз я на тому етапі, коли в мене є рішення суду на мою користь. Наступний крок – звернутися до Виконавчої служби. Вони вже й будуть стягувати гроші з цієї людини», – розповів наш співбесідник.
Але потрібно бути готовим, що це тривалий процес. Читач, історію якого ми переповіли, зробив переказ ще в травні 2022 року. За його словами, справу в поліції можуть розглядати до місяця, а в суді – 3-6 місяців, адже розгляд справи, як це зазвичай буває в судовій практиці, переносять. Після рішення суду є ще місяць, щоб його оскаржити, лише після цього воно набуває чинності. З ним і треба йти до Виконавчої служби.
Окрім того, впрягатися в тяжбу є сенс, якщо йдеться про велику суму грошей, бо окрім уже втрачених грошей доведеться піти на додаткові витрати: у випадку нашого читача – 4-5 тис. грн. Це послуги юриста, який допоміг правильно скласти позов і підготувати інші потрібні документи, судовий збір, витрати на розсилку листів і дорогу до Білої Церкви, де власне й відбувався суд (за місцем реєстрації відповідача. – Ред.).
До речі, під час процесу сторони абсолютно спокійно можуть піти на мирову угоду – отримувачу просто потрібно повернути помилковий платіж. Але, як бачимо, розраховувати на це не доводиться і потрібно готуватися йти до переможного кінця.