Скільки Україна втрачає на «Північному потоці-2»
І які у нас можуть бути альтернативи
Про всі економічні зміни, які можуть зачепити ваш гаманець, ми оперативно повідомляємо в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб завжди бути в курсі подій.
Як випливає з назви, «Північний потік-2» є розширенням першого «Північного потоку» – газогону з Росії до Німеччини по дну Балтійського моря.
Дві нитки «Північного потоку» загальною потужністю 55 млрд кубічних метрів газу на рік повністю побудовані та введені в експлуатацію у 2012 році.
І ось в наші дні компанія Nord Stream 2 AG, засновником якої став російський «Газпром», закінчує спорудження ще двох ниток підводного газопроводу по тому ж маршруту та з такою ж максимальною продуктивністю.
«Північний потік-2» планувалося ввести в дію ще наприкінці 2019 року, але загроза санкцій з боку США не дозволила цього зробити.
У липні 2017 року американський Конгрес ухвалив закон «Про протидію противникам Америки за допомогою санкцій» (CAATSA), який дає можливість запроваджувати обмежувальні заходи проти учасників «Північного потоку-2», аргументуючи їх тим, що побудова газопроводу послабить енергетичну безпеку Європи та послужить важелем тиску з боку Росії на окремі країни, особливо Україну.
Однак, хоч і з великими труднощами, «Газпрому» все ж вдалося довести проєкт «Північний потік-2» до завершальної стадії.
За даними німецького телеканалу DW, будівництво газопроводу можуть закінчити вже 23 серпня.
Саме час попередньо оцінити ризики, які від нього надходять для економіки нашої країни.
У травні цього року генеральний директор ТОВ «Оператор ГТС України» Сергій Макогон дав інтерв'ю консалтинговій компанії Exploration&Production Consulting, в якому змалював можливі втрати від введення в дію «Північного потоку-2».
Перше, що викликає занепокоєння у керуючого нашою газотранспортною системою, – це можливість, що з'являється у «Газпрому» забезпечувати контрактні поставки газу в Європу в обхід України.
«Потужність цього газогону – 55 млрд кубометрів. У минулому році ми прокачали 55 млрд кубометрів. Картинка зійшлася – вони зможуть обійтися без нас», – заявив Макогон.
Директор ОГТСУ був абсолютно впевнений, що після закінчення чинного контракту на транспортування газу по території України «Газпром» не захоче укладати новий, і транзит припиниться. Це загрожує нашій країні:
- втратою оплати за транзитні послуги в розмірі близько $1,5 млрд на рік;
- подорожчанням газу, який доведеться купувати в Німеччині, що обернеться втратами для економіки України в розмірі $2-3 млрд і збільшенням субсидій для споживачів;
- необхідністю перебудови газотранспортної системи для забезпечення подачі газу в зворотному напрямку – з Європи в Україну;
- вимушеною оптимізацією потужностей ГТС приблизно на 80% через демонтаж непотрібних компресорних станцій; альтернативою цьому стане зростання поточних газових тарифів учетверо для акумулювання коштів на підтримку системи в нинішньому стані;
- можливим знищенням газотранспортної системи з російської сторони;
- зниженням військової безпеки України через зменшення її стратегічного значення для решти Європи.
Загальні фінансові втрати української економіки від роботи «Північного потоку-2» Сергій Макогон оцінював у $5-6 млрд на рік.
Водночас останнім часом навколо газогону відбулися події, що дають підставу сподіватися на мінімізацію загроз і появу нових можливостей для нашої країни на європейському енергетичному ринку.
З урахуванням того, що добудову «Північного потоку-2» вже не зупинити, зацікавлені гравці вживають заходів для зниження ризиків і максимального використання вигод від його запуску.
Перше намагаються зробити головно США, друге – Німеччина.
Результатом компромісу між ними стала спільна заява по «Північному потоку-2» від 21 липня 2021 року, де Україні приділена центральна увага.
В обмін на безперешкодний запуск «Північного потоку-2» німецький уряд зобов'язався:
надавати підтримку європейському енергоринку й інтеграції в нього української енергосистеми;
вводити санкції проти Росії, якщо остання стане використовувати поставки енергоресурсів для політичного або економічного тиску;
створити в Україні фонд обсягом $1 млрд для розробки альтернативних джерел енергії та підвищення енергоефективності економіки;
надати допомогу нашій країні в перемовинах щодо продовження транзитного контракту з Росією ще на 10 років.
Ряд політиків і експертів у Європі, США, Україні та Росії поставилися до цієї угоди скептично, адже:
- документ не має зобов'язуючого юридичного статусу, а в ФРН можлива зміна правлячої коаліції за результатами парламентських виборів у вересні цього року (це остання каденція Ангели Меркель, про що вона оголосила ще в жовтні 2018-го);
- важко домогтися ефективного використання коштів, що виділяються в умовах української корупції.
Судячи з усього, Німеччина поки має намір виконувати свої зобов'язання, взяті перед США. Уже призначений спеціальний представник від ФРН для проведення переговорів з Росією щодо транзиту, які повинні початися не пізніше 1 вересня. Додаткові відомості щодо цього питання ми зможемо отримати за результатами візиту Ангели Меркель до Києва.
Не додає оптимізму офіційна реакція на заяву США й Німеччини з боку корпорації «Газпром».
У звіті російського монополіста за другий квартал цього року йдеться, що «зазначена заява носить декларативний характер і за своєю правовою природою не є юридично зобов'язуючим документом».
17 серпня щодо «Північного потоку-2» висловився також міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров, виступаючи в Балтійському федеральному університеті. Він заявив: «Я переконаний, що всі спроби якось його підірвати, оскаржити, обставити якимись умовами його завершення приречені на провал».
Можна впевнено прогнозувати, що боротьба навколо газопроводу «Північний потік-2» ще не закінчена, її розв'язку ми будемо спостерігати самим найближчим часом.
За результатами цієї боротьби ми й зможемо зробити остаточні висновки про реальний збиток для нашої країни від введення в експлуатацію чергового обхідного газового маршруту.