Як фінтех-проєкту знайти свою нішу та не загубитися серед конкурентів
Історія створення платіжного сервісу FinPay
Джерело фото: FinPay
У бізнес-середовищі широко поширена стратегія «блакитного океану». Основна ідея полягає у пошуку вільних ніш, де можна працювати фактично без конкурентів, адже вони ще не відкрили для себе цей напрям.
Існує й альтернативний підхід — менш відома стратегія «червоного океану». Тобто вихід на ринок, який вже заповнений конкурентами, і знайти своє місце на ньому непросто.
Саме «червоним океаном» у 2021 році могла видаватись сфера онлайн-платежів. В Україні вже активно працювала велика кількість інтернет-магазинів, а банки та фінансові компанії забезпечували платежі для них.
Можливість простіше зайти у напрям для нових компаній з’явилась завдяку закону «Про платіжні послуги», який був ухвалений у червні того року. Закон імплементував основні принципи Другої платіжної директиви ЄС (PSD2). Ініційовані в Євросоюзі правила передбачали, що банки зобов’язані надавати третім особам фінансову інформацію про клієнта і списувати гроші з його рахунку навіть без укладення договору, якщо цього хоче сам клієнт.
Інакше кажучи, це суттєво спростило доступ фінансових компаній до ринку платежів, адже тепер більше влади отримали клієнти банків, які тримали кошти на рахунках, але отримали змогу активніше використовувати фінтех-стартапи у повсякденній фінансовій активності.
Ухвалення змін стало поштовхом для розвитку фінтех-сервісів як в Європі, так і в Україні. Як згадує засновник FinPay Костянтин Петренко, ідея створення компанії, яка займатиметься обробкою онлайн-платежів, виникла саме на фоні цієї реформи законодавства, а на ринок новий сервіс виходив практично паралельно з імплементацією PSD2.
«На висококонкурентному ринку нашою метою став пошук нових, нестандартних підходів до надання платіжних послуг та реалізація новітніх рішень», — розповідає Костянтин.
Початок роботи FinPay співпав не лише з реформою ринку платежів, але й з початком пандемії COVID-19. «Це ускладнило зростання компанії та пошук нових клієнтів. Нам довелося змінювати управлінський підхід, переходити на дистанційну роботу», — каже директор FinPay Аліна Святна. Та, попри це, робота молодої компанії продовжувалася, а клієнти отримували якісні послуги.
Лише пандемія почала завершуватися, як на FinPay чекало нове випробування — повномасштабне російське вторгнення. «Ми продовжили працювати, бо бачили в цьому свій вклад у стабільність економіки та фінансової системи України», — розповідає про той період директор FinPay.
Попри випробування війною, компанії вдалося зберегти весь штат та продовжувати виплачувати заробітну плату. Завдяки ж злагодженій роботі команди FinPay продовжує і зараз міцно стояти на ногах та розвивається.
Коли FinPay виходила на ринок, процесинг онлайн-платежів працював у безлічі інтернет-магазинів. Як компанії вдалося знайти клієнтів, та ще й у особливо складний період?
Спрацювала ставка на індивідуальний підхід та клієнтоорієнтованість. «Ми зацікавлені у розвитку бізнесів наших клієнтів та працюємо пліч-о-пліч», — наголошує Аліна Святна.
Серед особливостей сервісу FinPay — можливість створення брендованого платіжного інтерфейсу у стилі кожного окремого сайту, що підвищує довіру клієнтів та забезпечує вищі продажі.
Зручний особистий кабінет дозволяє легко переглядати аналітику платежів, формувати звіти. Платіжний сервіс також надає клієнтам детальну аналітику показників обороту, дозволяє відслідковувати, яка конверсія на сайті, яка частка платежів є успішною тощо. Крім цього, для платежів розроблена розумна маршрутизація, що необхідно для їх максимальної успішності.
Для багатьох клієнтів особливо важливим є просте підключення сервісу. FinPay дозволяє це зробити без тривалих переговорів та підписання договорів. Отримання платежів можна налаштувати на сайті через API. FinPay контролює роботу сервісу на кожному етапі, що дозволяє клієнтам заощаджувати на залученні власних спеціалістів.
Особливе місце для компанії займає безпека грошових переказів. «Вся наша діяльність відбувається за дуже суворими принципами та протоколами безпеки, відповідно до усіх правил, що прийняті НБУ та платіжними системами», — розповідає Аліна Святна.
Таким чином, починаючи роботу в «червоному океані», FinPay значною мірою робила те ж саме, що й конкуренти, — забезпечувала проведення платежів, але готовність підлаштовуватись під вимоги клієнтів та максимальна простота сервісу дозволили зайняти своє місце у цьому секторі.
У 2022 році Нацбанк дозволив фінустановам випускати власні платіжні картки, до цього це могли робити лише банки. Поки що небагато фінкомпаній скористалися цією можливістю, але у FinPay зізнаються, що готуються до виходу на новий для себе ринок.
«В Україні цей ринок не охоплений, як, наприклад, у Європі, де більша кількість платіжних карток населення видана саме фінансовими компаніями. Реалізовані наразі кейси мають вузьку специфіку, покривають не всі потреби громадян та не вирішують запит клієнтів-юридичних осіб», — пояснює Костянтин Петренко.
Ідея компанії полягає в тому, щоб зробити відкриття платіжної картки легким та приємним, що відбуватиметься лише за декілька кліків. Крім цього, власники таких карток мають отримувати вигоду від колаборації таких сервісів із іншими фінустановами. Наприклад, кредитними та страховими компаніями, ломбардами тощо. Така співпраця забезпечуватиме привілеї та бонуси для власників карток.
У підготовці до виходу на ринок карток FinPay співпрацює з компанією «Прокард», яка надає послуги процесингу в України та багатьох країнах світу. Остання входить до реєстру технологічних операторів НБУ, що є однією з вимог оператора для емісії карток.
Цього року засновник FinPay Костянтин Петренко став власником «Прокард». Після цього посилився керівний склад компанії. Зокрема, директором із маркетингу став Михайло Яковенко, зайшла низка інших фахівців. Це має забезпечити прискорення зростання показників роботи компанії, які й до того йшли вгору. Зокрема, якщо у 2021 році дохід «Прокард» становив 31 млн грн, то у 2023 році — вже 78 млн грн.
Основний напрям роботи «Прокард» — третьосторонній процесор для міжнародних платіжних систем Visa, MasterCard та Unionpay International. Інакше кажучи, компанія сприяє електронному переказу коштів між продавцем і власником картки.
Зайняти місце на цьому ринку «Прокард» допомагає використання сучасних технологій — усі сервіси процесора розміщені в хмарі AWS. Також щорічно компанія підтверджує свою відповідність вимогам інформаційної безпеки PCI DSS.
«Співпраця з „Прокард“ забезпечує сильну технологічну базу, яка дає конкурентну перевагу у якості та швидкості проведення платежів та здійснення емісії карток у майбутньому», — зазначає Петренко.
Діяльність компаній щодо емісії карток має забезпечити користувачу новий кращий досвід і таким чином фактично перевідкрити вже існуючий ринок, залучаючи сучасні технології та підходи.
«Попри важкі для держави часи, ми можемо спостерігати і прогнозувати майбутній розвиток платіжного ринку України, який і надалі буде лідером серед Європейських ринків. І наші компанії зроблять у це свій вагомий внесок», — резюмує Костянтин Петренко.