Приховані комісії банків

Це треба знати, щоб не переплачувати за послуги

Часто коли клієнт приходить до банку, його цікавить якась конкретна послуга. Одному потрібна банківська пластикова картка, щоб робити покупки в магазині. Інший прийшов відкрити депозит, щоби не зберігати гроші вдома. У третього, навпаки, немає грошей, і тому він прийшов до банку за кредитом.
Зміст

Банк дає клієнту на підпис багато різних паперів. Скажіть, чи ви хоч раз уважно прочитали їх від початку до кінця? Ні? А даремно.

Іноді, не знаючи тарифів за карткою, можна переплатити на рівному місці. А часом – і втратити миттєво 20% своїх коштів.

Нещодавно відразу кілька банків додали до своїх тарифів один і той самий пункт: у разі припинення ділових відносин з ініціативи банку (наприклад, при підозрі у відмиванні незаконно отриманих коштів) клієнт платить банку 20% від усієї суми його коштів за те, що банк перекаже решту 80% на рахунок в іншому банку або видасть готівкою через касу.

Що цікаво: подібний пункт з'явився у тарифах з банківських продуктів у грудні 2023 року. Тобто до цього його не було. Як і належить, за 30 днів до набуття чинності банки повідомили своїх клієнтів… шляхом розсилки повідомлень до їхніх мобільних банківських додатків. Скажіть, чи всі повідомлення від банків ви читаєте уважно?

Що ж робити, щоби не переплатити на рівному місці?

Finance.ua підготував кілька порад. Вони допоможуть вам уберегтися від непотрібних фінансових втрат.

Порада 1. Уважно вивчіть договір комплексного банківського обслуговування

Кожен банк складає та підписує з клієнтом документ, який називається «Договір комплексного банківського обслуговування».

Договір комплексного банківського обслуговування (скорочено – ДКБО) визначає умови та порядок надання банком клієнту комплексного обслуговування, а також умови та порядок укладання окремих договорів про надання банківського продукту в рамках договору комплексного обслуговування.

ДКБО є договором у формі приєднання. А це означає, що, підписуючи його, ви автоматично погоджуєтесь з усіма правилами та тарифами, встановленими банком.

Як правило, він є досить великим документом. Банк розміщує його на своєму офіційному сайті та дає можливість клієнтам самостійно з ним ознайомитись.

У чому полягає небезпека? Банк у будь-який момент може внести зміни до ДКБО та тарифів, про що зобов'язаний повідомити за 30 днів до введення змін у дію. Якщо клієнт не звернув увагу на ці повідомлення, це будуть його проблеми. У зв'язку з цим дивіться пораду номер два.

Порада 2. Уважно стежте за повідомленнями, що надходять від банку

Щоб повідомити своїх клієнтів про зміни, що готуються, банк зазвичай розсилає повідомлення всім своїм клієнтам. Саме для цього банк просить вказати ваш номер телефону.

Повідомлення надсилаються або у вигляді SMS-повідомлень, або у вигляді push-повідомлень, що надходять безпосередньо до банківського мобільного додатка.

Прочитали ви його чи ні, це не змінює суті. Розіславши його, банк вважає, що належним чином повідомив клієнта про майбутні зміни в умовах обслуговування, у тому числі можливі зміни в тарифах.

Проблема полягає в тому, що банк у будь-який час (звісно, повідомивши за 30 днів) може ввести комісію на ту чи іншу послугу або збільшити її розмір у кілька разів.

Так, якщо та чи інша послуга, якою ви скористалися кілька місяців тому, була абсолютно безкоштовною, це зовсім не означає, що й сьогодні вам не доведеться платити за неї.

Саме тому необхідно уважно стежити за повідомленнями, що надходять від банку, щоб не пропустити щось істотне.

Порада 3. Ретельно вивчіть усі тарифи. Особливо те, що написано дрібним шрифтом

Коли ви чуєте про так звані «приховані» комісії, знайте: банк не має права брати з клієнта комісію, про яку не згадано в тарифах.

Тому всі комісії без винятку мають бути прописані у тарифах.

Ваше завдання – уважно прочитати тарифи. Особливо звертайте увагу на те, які послуги не тарифікуються (безкоштовні. – Ред.), а за які доведеться сплатити комісію банку.

Часто клієнти роблять одну й ту саму помилку: думають, що якщо в одному банку, в якому вони раніше обслуговувалися (або обслуговуються нині) та чи інша послуга не потребує додаткових витрат, то і в іншому буде так само. Це не так: один банк може не встановлювати комісію, наприклад, за зняття готівки, а інший – брати за це 0,5-1%.

При ознайомленні з тарифами необхідно також уважно прочитати всі зноски. У деяких банків їх понад десяток.

Як правило, вони друкуються дрібним шрифтом. Але саме у них часто криються нюанси. Наприклад, комісія не береться до певної суми тощо.

В одного банку у зносці ми побачили, що всі тарифи вказані без ПДВ. А це означає, що комісія насправді буде на 20% більшою

Порада 4. Не соромтеся зайвий раз уточнити у банку, чи платна та чи інша послуга, до того, як скористаєтеся нею

Тарифи часто змінюються, ви можете не встежити за цим. Щоб уникнути неприємностей у вигляді несподіваних витрат, не соромтеся уточнити у банку, чи існує комісія на ту чи іншу послугу, а також її розмір.

Зробити це можна двома способами: зателефонувавши (написавши) на гарячу лінію банку або поставивши запитання безпосередньо у відділенні.

Іноді саме листування в месенджері – краще. Якщо вас поінформували неправильно (на жаль, виключити повністю людський фактор не можна. – Ред.), у вас залишиться доказ. Тоді можна буде спробувати заперечити цю комісію. Втім, шансів на це мало: якщо комісія є у тарифах, з вас її візьмуть.

Порада 5. Непотрібні банківські картки чи рахунки краще закрити

Однією з найпоширеніших комісій, з якою «несподівано» стикаються банківські клієнти, є плата за неактивність банківського рахунку.

Її встановлюють не всі банки: в одних вона є, в інших – немає.

Неактивністю банк вважає відсутність операцій з рахунку протягом певного проміжку часу: одного місяця, трьох, шести чи дванадцяти.

Розмір плати за неактивність також відрізняється від банку до банку. Як правило, вона не може перевищувати залишку власних коштів на картці.

Але трапляються випадки, коли через цю комісію залишок може піти «в мінус». Клієнт стає винен банку з усіма наслідками.

Тому якщо у вас є непотрібна картка (особливо якщо йдеться про кредитку. – Ред.), її краще закрити. Це допоможе уникнути додаткових витрат у вигляді плати за неактивність.