Голова правління Фонду розвитку підприємництва Андрій Гапон
Пане Андрію, чи маєте ви статистику, скільки підприємств скористалися пільговими кредитами з початку року й на яку суму?
З початку 2024 року за програмою 5-7-9 підприємці отримали 4516 кредитів на загальну суму 18,18 млрд грн, з яких від банків державного сектору економіки – 3282 кредитів на 9,08 млрд гривень.
Можу сказати, що популярність та дієвість державних пільгових програм підтримки спонукають не лише продовжувати такі програми, а й запускати нові.
А наприкінці минулого року Міністерство економіки та Міністерство фінансів оголосили про старт ще однієї програми підтримки мікро-, малого й середнього бізнесу – програму Доступний факторинг, адміністратором якої став Фонд розвитку підприємництва.
Стосовно програми Доступний факторинг, розкажіть про неї детальніше. Для кого й для чого вона створена?
Програма Доступний факторинг буде корисною підприємствам, насамперед українським товаровиробникам, а також державі.
На мій погляд, для підприємств цей новий фінансовий інструмент фактично пропонує розв'язання постійної проблеми відстрочення платежів з боку замовників за поставлені товари та послуги.
Тобто замість очікувань щодо оплат за поставлену партію товару, щоб розпочати виробництво наступної, підприємство може використати факторингове фінансування для безперервності ланцюга постачання й виробничого процесу.
В той час як кредити 5-7-9 використовують здебільшого для поповнення обігових коштів бізнесу чи рефінансування наявної заборгованості, то Доступний факторинг використовують для стійкості та безперебійності виробничого процесу, на якому побудований той чи інший бізнес.
«Доступний факторинг використовують для стійкості та безперебійності виробничого процесу, на якому побудований той чи інший бізнес», - Андрій Гапон
А в чому вигода для держави?
Для держави, окрім очевидної вигоди від ефективної роботи мікро-, малих та середніх підприємств – це і податкові надходження, і робочі місця, і розвиток громад, і покращення бізнес-активності, що є передумовою повернення українців додому – програма Доступний факторинг може стати кроком до перезапуску всього ринку факторингових послуг.
Доступний факторинг дає можливість зробити факторинг конкурентоздатним фінансовим інструментом у порівнянні з кредитуванням та лізингом.
У Польщі ринок факторингу оцінюють у майже 100 млрд євро, що становить 15% ВВП країни, натомість в Україні на нього поки що припадає менш як 1% ВВП.
Відповідно, дасть поштовх для розвитку цього ринку в Україні, адже на сьогодні ринок факторингових послуг в Україні має великий потенціал росту.
До прикладу, у Польщі ринок факторингу оцінюють у майже 100 млрд євро, що становить 15% ВВП країни, натомість в Україні на нього поки що припадає менш як 1% ВВП.
Та все ж, які головні відмінності цієї програми, від 5-7-9?
Передусім – бізнес задачами, для вирішення яких підприємство залучає фінансування. У випадку факторингу – це скорочення касових розривів для виробника. Виробник фактично продає свої неоплачені замовниками рахунки-фактури факторинговій компанії.
Факторингове фінансування не вимагає застави.
У випадку пільгових державних кредитів – це інвестиційні проєкти та поповнення оборотного капіталу. Кредитне фінансування передбачає заставу.
Однак, на мою думку, важливіше не те, чим державні програми відрізняються, а те, як вони поєднуються, створюючи синергетичний ефект для підприємства. Саме можливість поєднання різних державних програм, наприклад, доступні кредити 5-7-9, Доступний факторинг та Доступний фінансовий лізинг 5-7-9 дає можливість бізнесу використовувати для кожної бізнес-задачі найбільш ефективний саме для цієї задачі фінансовий інструмент.
З програмою Доступний факторинг, замість ринкової процентної ставки 20-29%, підприємець платить лише 13%.
За програмою Доступний факторинг, наприклад, отримане фінансування не має перевищувати 150 млн грн (в тому числі — на групу пов’язаних компаній), з урахуванням отриманого фінансування за програмами «Доступні кредити 5-7-9» та «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9».
Які галузі є найактивнішими користувачами програми Доступний факторинг?
Деякі вважають, що факторинг цікавий насамперед у світі торговельних мереж і постачальників. Ми переконані що перспективи факторингу набагато ширші. Цей інструмент стане незамінним для багатокомпонентних виробництв, виробників харчових продуктів з високою доданою вартістю, надавачів послуг.
Який економічний ефект ви очікуєте від програми Доступний факторинг у довгостроковій перспективі?
Маю сподівання, що факторинг допоможе наситити ринок саме товарами українського виробництва, зокрема мікро-, малого і середнього бізнесу.
За відсутності у підприємств мікро-, малого та середнього бізнесу доступу до факторингового фінансування, лише великі постачальники, що мають достатній обсяг обігових коштів, аби не потребувати оплати за поставлену продукцію протягом іноді й 3-6 місяців, мали змогу працювати з великими торговельними мережами, заводами, комбінатами, переробними підприємствами тощо. Факторинг робить таку співпрацю можливою для мікро-, малого та середнього бізнесу.
«Факторинг допоможе наситити ринок саме товарами українського виробництва, зокрема мікро-, малого і середнього бізнесу», – Андрій Гапон
Серед нових корпоративних кредитів, виданих під час повномасштабного вторгнення, частка субсидованих за державними програмами сягає 90%. Чи вбачаєте ви в цьому ризик для фінансової системи (зростання частки проблемних кредитів та ін.)?
Суть пільгових державних програм у тому, що держава компенсує частину ринкової ставки кредиту, фінансовий ресурс стає доступнішим для підприємця.
У випадку з програмою Доступний факторинг, замість ринкової процентної ставки 20-29%, підприємець платить лише 13%.
На цифрах це виглядатиме так: залучивши факторингове фінансування на суму, наприклад, 500 тисяч гривень на 5 місяців (150 днів), витрати за використання факторингового фінансування будуть складатись з вартості комісії плюс безпосередньо сплата відсотків.
Максимальна комісія: 15 тис. грн, відсотки: 27,08 тис. грн. Разом: 42,08 тис. грн.
Для порівняння, за аналогічних витрат на комісію при стандартному кредитуванні, витрати на сплату відсотків, оцінку заставного майна та нотаріальні послуги становили б понад 63,0 тис. грн.
Однак компенсована державою відсоткова ставка жодним чином не впливає на погашення підприємством основної суми боргу.
А у випадку факторингу банк-фактор має права вимоги на відтерміновані оплати замовником товарів чи послуг вартості таких товарів, чи послуг.
Відтак я не бачу ані додаткового ризику для фінансової системи, ані взаємозв’язку між пільговими умовами фінансування і рівнем кредитів, що не працюють.
Список банків – уповноважених факторів для програми доступний факторинг вичерпний та остаточний, чи може змінюватися?
Список банків – уповноважених факторів постійно розширюється.
Наразі відповідні угоди уклали дев’ять банків-факторів: Таскомбанк, МТБ Банк, Комінбанк, ОТП Банк, Банк Глобус, Банк Восток, Банк Кредит Дніпро, Сенс Банк, Банк Альянс.
P.s. Ця публікація стала можливою завдяки підтримці Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу». Точка зору автора, викладена у цій публікації, не обов’язково відображає погляди USAID або Уряду Сполучених Штатів.