Як застрахуватися від шахрайства з вашою банківською карткою
І чи потрібно це робити?
Чого тільки не вигадують, щоб вкрасти гроші з банківських карток: і накладки на клавіатуру в банкоматах, і спеціальні пристрої-скімери, що зчитують інформацію з магнітної смуги картки, і методи соціальної інженерії, що постійно вдосконалюються і змушують довірливих клієнтів фактично добровільно віддавати гроші шахраям.
Усе, що потрібно знати про банківські картки – в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, щоб не пропустити корисну інформацію.
-
перекази на рахунки шахраїв під їхнім тиском;
- телефонне шахрайство;
- інтернет-шахрайство;
- підробка карток і сайтів;
- зняття коштів з вкраденої або загубленої картки.
Природно, банки знають про це і зі свого боку борються з шахраями. Повсякчас вдосконалюються методи ідентифікації клієнта, різні паролі до інтернет-банків, PIN-коди і CVV/CVC-коди до карток, включаючи ті, що динамічно змінюються, ОТП-паролі на операції, що здійснюються онлайн, і інші ступені захисту.
Однак все це не рятує, і періодично ми чуємо, що то в одному, то в іншому банку постраждали клієнти: у них вкрали гроші з карток.
Що ж робити? Як же застрахуватися від шахрайства з банківськими пластиковими картками (БПК)?
Українські банки спільно зі страховими компаніями розробили спеціальну програму страхування подібних ризиків. Клієнту, який бажає себе убезпечити, пропонуються відповідні послуги.
Наприклад, в ПриватБанку вона так і називається «Захист від шахрайства». В рамках дії цієї послуги клієнт буде захищений від таких видів шахрайства:
- соціальний інжиніринг — здійснення операції по картці під впливом шахрая;
- незаконна оплата з карткового рахунку в торговельній мережі за загубленою або вкраденою карткою;
- скімінг — здійснення операцій за картковими рахунками з використанням дубліката картки;
- здійснення платіжної операції за рахунками клієнта третіми особами за допомогою SMS-команд;
- зняття готівки без картки в банкоматі;
- оплата з картки без SMS-підтвердження операції;
- оплата в Інтернеті з SMS-підтвердженням здійснення операції;
- платежі по телефону;
- протиправні операції з використанням інтернет-банку;
- фішинг — сукупність методів, що дозволяють обдурити користувача і змусити його розкрити свій пароль, номер кредитної картки та іншу конфіденційну інформацію;
- фармінг — перенаправлення жертви на хибну IP-адресу з метою крадіжки карткових даних.
Партнерами банків виступають найбільші українські страхові компанії.
Наприклад, ПриватБанк співпрацює з такими компаніями, як СК Uniqa, СК ТАС і СК VUSO. Альфа-Банк працює зі страховою компанією «Альфа-страхування».
Самостійно вибрати страхову компанію і запропонувати її банку не можна.
У ПриватБанку послуга «Захист від шахрайства» коштує 0,696% річних від суми страхового відшкодування. Застрахуватися можна максимум на 50 тис. гривень, і коштувати це буде 29 гривень на місяць або 348 гривень на рік.
При цьому послуга передбачає страхування всіх карткових рахунків клієнта, тобто незалежно від того, скільки карток у клієнта, він заплатить 29 гривень на місяць.
В Альфа-Банку підключити послугу страхування карткового рахунку від шахрайства можна безпосередньо через інтернет-додаток Sense Super App. Зробити це необхідно по кожній картці, яку клієнт захоче застрахувати, окремо.
Вартість такої послуги в Альфа-Банку становить 239 грн на рік. І це вартість страховки по одній картці. Якщо у клієнта 4 або 5 карток, заплатити доведеться в 4-5 разів більше. Втім, можна страхувати не всі картки — це буде дешевше.
По кожному окремому випадку страхова компанія проводить розслідування, щоб з'ясувати, чи дійсно був факт втрати грошей в результаті шахрайства, або шахраєм є сам клієнт, який вирішив зімітувати втрату грошей в надії отримати компенсацію.
У разі, якщо буде зафіксовано факт створення перешкод для співробітника страхової компанії в процесі з'ясування обставин, характеру і розміру збитку, на відшкодування втрат можна не розраховувати.
Крім того, існують випадки, які страхові компанії не вважають страховими, і обставини, в результаті яких втрати не відшкодовуються. До них належать:
- умисне невиконання застрахованим необхідних дій для зниження розмірів збитків. Наприклад, у разі втрати картки клієнт своєчасно не повідомив в банк про втрату і не заблокував її;
- подія, що має всі ознаки страхового випадку, настала протягом перших 7 днів після підписання договору страхування;
- зняття коштів з викраденої картки в банкоматі з введенням PIN-коду.
Деякі страхові компанії відмовляють клієнту у виплаті в разі, якщо він сам добровільно повідомив шахраям номер картки і її реквізити, а також іншу інформацію, що сприяє крадіжці коштів, наприклад, пароль з SMS.
Клієнт перед підписанням договору повинен уважно ознайомитися з його змістом, особливу увагу приділяючи якраз випадкам, в яких відшкодування заподіяного збитку не буде.
-
Перше і найголовніше – відразу ж зателефонувати в банк і заблокувати загублену або вкрадену картку. Практично всі банки передбачили цей пункт в автоматичному меню на гарячій лінії, тобто операцію можна зробити навіть без підключення співробітника.
- Негайно повідомити в страхову компанію про те, що сталося. Телефони зазвичай вказуються в договорі страхування. Уточнити список необхідних документів, які треба надати.
- Звернутися до відділення банку і взяти виписку по картці мінімум за два дні до і два дні після зняття грошей з картки.
- Звернутися до відділення поліції і написати заяву про крадіжку картки.
- Страхова компанія зазвичай проводить виплату протягом 30 днів після отримання останнього необхідного документа.
Місячний платіж за таку страховку здається несуттєвим — всього лише чашка кави. Однак, це все одно додаткові витрати з вашого бюджету. І якщо каву ви можете випити зі 100-відсотковою гарантією, то зі страховою виплатою не все так однозначно. Після розслідування може виявитися, що конкретно ваш випадок — не страховий, і вийде, що ви платили «в повітря».
Про страхування картки варто задуматися, якщо ви часто купуєте в онлайні, особливо на неперевірених майданчиках.
Також не зайвим буде застрахувати картку тим, хто постійно має справу з банкоматами. Банки, природно, стежать за своїм обладнанням, але шанс нарватися на шахраїв все ж є.
Хоч як би там було, завжди дотримуйтесь елементарних правил фінансової безпеки, незалежно від того, застрахуєте ви свою картку чи ні:
- ніколи і нікому не повідомляйте повні дані картки;
- тримайте в таємниці секретні коди;
- придумайте унікальне секретне запитання для ідентифікації вас, як клієнта банку. Запитання має бути таким, щоб його було непросто підібрати з відкритих джерел. Наприклад, кличку домашньої тварини або дівоче прізвище вашої матері можна дізнатися з соцмереж, якщо ви активно їх ведете;
- налаштуйте SMS/push-повідомлення про всі операції по картці — так відразу стане зрозуміло про підозрілі списання;
- не поспішайте переказувати гроші вашим друзям/родичам, якщо вони дзвонять і кажуть, що потрапили в біду. Краще завершити такий дзвінок і самому набрати їх, щоб переконатися, що дзвонив саме той, за кого себе видає.