Заблокували рахунок у банку? Підказки, які допоможуть зняти арешт

Детально пояснюємо, як вчинити в цій ситуації

Портал Finance.ua з’ясовував, що треба зробити для зняття арешту з рахунків.
Зміст

Уявіть ситуацію: ви зайшли в Інтернет-банк, щоб провести якийсь платіж, зробити переказ на картку в іншому банку чи просто сплатити комунальні послуги… Раптом виявляєте, що кошти на рахунку заблоковані й ви не можете користуватися власними грошима. Що робити в такому разі? Панікувати однозначно не варто, але й сидіти склавши руки теж.

До речі, finance.ua підготував спеціальну сторінку з кредитними картками. Такі картки поєднують в собі відразу кілька функцій, які спрощують життя їхнім власникам. Переходьте за посиланням. Та обирайте варіант для себе.

Причини блокування рахунків

Можна виділити три основні причини блокування банківських рахунків:

  1. Борги та невиконані зобов’язання — наявність несплачених боргів перед банком та іншими кредиторами, таких як: непогашені кредити, невиплачені аліменти на утримання дітей або неоплачені штрафи. І тут банк має право заарештувати кошти на рахунках для стягнення заборгованості виходячи з документа від виконавчої служби.
  2. Вимога правоохоронних органів. Ухвалою в рамках кримінальної справи банк зобов’язаний заблокувати рахунок клієнта в ході досудового розслідування. Наприклад, якщо клієнт підозрюється у шахрайстві чи крадіжці.
  3. Сумнівні фінансові операції. Банк може заблокувати рахунок, якщо виявить транзакції, що викликають підозру у можливому відмиванні грошей, фінансуванні тероризму чи іншої протизаконної діяльності, пов’язаної з рухом грошей.

Ці підстави для блокування рахунків передбачені чинним законодавством, і банківські установи зобов’язані їх дотримуватись.

Індикатори підозрілості фінансових операцій

Якщо з першою та другою причиною більш-менш зрозуміло, то третя може викликати питання: що таке «сумнівні грошові операції» і як банк їх визначає?

У Постанові правління НБУ № 65 від 19.05.2020 року «Про затвердження Положення про здійснення банками фінансового моніторингу» чітко визначено 73 спеціальні індикатори підозрілості фінансових операцій, що включають безліч підпунктів.

Всі співробітники банку, які безпосередньо обслуговують клієнта, зазвичай проінструктовані та звертають увагу на такі моменти:

  • клієнт нервує без видимих ​​причин і виявляє нетипову поведінку;
  • клієнт не може зрозумілою мовою пояснити, у чому полягає його ділова діяльність;
  • клієнт має велику кількість рахунків або платіжних карток, потреба в яких є незрозумілою або не відповідає його бізнес-потребам;
  • клієнт демонструє незвичайну зацікавленість вимогами законодавства у сфері фінансового моніторингу;
  • клієнт наполягає на терміновості проведення фінансової операції, демонструючи нервову поведінку без видимих ​​причин;
  • клієнт незвичайно і надто виправдовує або пояснює фінансову операцію, наголошуючи на відсутності будь-яких зв’язків з незаконною діяльністю;
  • перевищення у два і більше разів на місяць максимальної суми фінансових операцій, заявленої клієнтом до початку ділових відносин або оновленої під час його обслуговування;
  • нетипова активність за рахунками клієнта.

У випадку, якщо співробітник банку виявляє щось подібне у поведінці чи операціях клієнта, він зобов’язаний повідомити про це службу фінансового моніторингу банку, яка й ухвалює рішення про блокування рахунку клієнта.

Що робити клієнту

Відразу після того, як стало відомо, що рахунок заблоковано, людина має зробити кілька кроків. Причому важливо робити їх у суворій послідовності.

Крок 1. З’ясуйте у банку причину блокування

Це питання варто поставити відразу, як стало відомо про блокування рахунку. Співробітники банку зобов’язані повідомити, хто і чому заблокував клієнтські кошти. Це може бути державний чи приватний виконавець, податкова служба, суд чи інший орган. Залежно від цього будуть наступні дії.

Має сенс перевірити, чи не занесена інформація щодо вас до Єдиного реєстру боржників чи Автоматизованої системи виконавчого провадження АСІП. Якщо рахунок заблоковано виконавчою службою, запис про це має бути на одному із цих сайтів.

Крок 2. Оперативно погасіть усі борги

Якщо причиною блокування рахунку стала постанова виконавчої служби, і рахунок заблокований через несплату аліментів або штрафів, має сенс оперативно погасити заборгованість. Після цього треба подати до виконавчої служби документи, що підтверджують погашення: платіжні доручення або меморіальні ордери, взяті у банку. Виконавець зобов’язаний протягом двох робочих днів винести ухвалу про зняття арешту та направити його до банку. Якщо цього немає, нагадуйте виконавцю і банку необхідність дій.

У разі, якщо блокування рахунку відбулося на вимогу правоохоронних органів у рамках розслідування кримінальної справи, єдине, що може зробити клієнт, — сприяти правоохоронним органам. Тут на швидке розблокування розраховувати не доводиться.

Найпоширеніший випадок — блокування рахунку на вимогу служби фінансового моніторингу. Часто банк блокує кошти клієнта, керуючись власним внутрішнім становищем здійснення фінансового моніторингу операцій.

У цьому випадку клієнту буде запропоновано надати фінансові документи, що підтверджують походження коштів, та пояснюють мету проведення тих чи інших операцій за рахунком.

Які документи треба надати до банку

Кожен банк індивідуально складає перелік документів, які клієнт має надати у таких випадках; Універсального набору немає.

Якщо в банку питання щодо суми коштів, що надходять до банку, він обов’язково вимагатиме від клієнта документи, що пояснюють походження коштів і джерела доходів. Це може бути:

  • податкова декларація за минулий рік;
  • довідка про доходи з місця роботи;
  • документи про продаж майна (наприклад, нерухомості чи автомобіля);
  • документ про отримання спадщини;
  • документ про виплату фінансової допомоги;
  • договір дарування;
  • довідка з Пенсійного фонду, а також будь-які інші документи, що підтверджують легальність наявних коштів.

У випадку, якщо у банку виникли питання до числа вхідних переказів, клієнт повинен довести, що ці перекази не пов’язані з підприємницькою діяльністю.

Якщо раптом клієнт банку займається волонтерською діяльністю, він одразу ж (до початку рухів по рахунку. — Ред.) повинен повідомити про це банк та надати підтверджуючі документи.

В іншому випадку банк обов’язково відреагує на надходження великої кількості різних сум та заблокує рахунок як на вхід, так і на вихід.

Крок 3. У разі незаконності блокування маєте право звернутися до суду

Якщо ви вважаєте, що ваш рахунок заблоковано незаконно, це рішення можна оскаржити в суді. Для цього доведеться подати до суду позов про визнання дій виконавця незаконними та зняття арешту. Зазвичай позов необхідно подати протягом десяти днів з моменту, коли ви дізналися про порушення своїх прав.

Варто врахувати, що під час подання позову необхідно сплатити судовий збір.

У будь-якому разі, якщо вирішили відстоювати свої права у суді, має сенс проконсультуватися із досвідченим юристом.

Крок 4. Зняття арешту з цільових виплат

В Україні діють особливі правила щодо арешту банківських рахунків, на які надходять цільові кошти, особливо в умовах воєнного стану.

Відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» не підлягають арешту такі надходження:

  • заробітна плата;
  • пенсії, соціальні допомоги та допомога;
  • стипендії;
  • матеріальна допомога від держави чи благодійних організацій;
  • аліменти та компенсаційні виплати;
  • дитячі виплати, виплати ВПО (внутрішньо переміщеним особам);
  • компенсації учасникам бойових дій та військовослужбовцям.

Ці кошти захищені від арешту, навіть якщо рахунок підпадає під загальну постанову про арешт майна боржника.

Якщо арешт накладено на рахунок, на який надходять цільові виплати, необхідно зробити таке:

  1. Зібрати всі документи, отримати довідку з бухгалтерії, Пенсійного фонду чи іншого органу, що підтверджує цільове призначення коштів;
  2. Направити виконавцю заяву про зняття арешту з додаванням документів для підтвердження.

Виконавець зобов’язаний зняти арешт наступного робочого дня після отримання заяви та документів.

Загальні поради:

  1. Обов’язково зберігайте копії всіх заяв, квитанцій та листування.
  2. Стежте за дотриманням термінів з боку виконавця та банку. В разі бездіяльності подавайте скарги до відповідних органів.

Пам’ятайте: ви головна зацікавлена ​​особа, і якщо нічого не робити, гроші будуть недоступні впродовж невизначеного часу.

ET: 0.346 s, MEM: 28.0 MB