Картку заблокували за кордоном. Що робити

Або як я залишилася без грошей на Кіпрі. Та що мусила робити

Сьогодні складно уявити життя без банківської картки. Дехто навіть повністю відмовляється від готівки.
Зміст

Користуватися банківською карткою у подорожі – так само зручно, вигідно та швидко. За кордоном українці можуть розраховуватися практично всіма картками, які випущені міжнародними платіжними системами, зокрема VISA та Mastercard.

Комісія не стягується, а конвертація суми покупки відбувається за курсом вашого банку.

Якщо ж потрібна готівка – її теж можна отримати у вибраній валюті через банкомат. Щоправда, вже з комісією.

Та все ж є одне але. Через яке я й потрапила в халепу, перебуваючи на Кіпрі. Маючи успішний досвід користування карткою за кордоном, я й цього разу була переконана, що готівка мені не знадобиться. Аж поки мою картку від ПриватБанку, на якій були всі мої гроші, не заблокували.

Найкраща наука – на помилках, особливо чужих. Тому ділюся своїм досвідом: чому можуть заблокувати картку, як це можна попередити та що робити, якщо все ж таке трапилося.

Підпишіться на наш телеграм-канал. Там ми розповідаємо, як правильно користуватися банківськими картками.

Як мені заблокували картку за кордоном

Перші три дні моєї подорожі я платила карткою. І в магазинах, і в кафе не виникало із цим проблем: кошти списувалися з гривневої картки відповідно до курсу євро.

А потім мені надійшла кругленька сума з України. Десь за 10 хвилин після я хотіла здійснити переказ на іншу картку через Приват24. Платіж не пройшов. Спробувала знов – результат той самий.

Одразу ж на телефон прийшло повідомлення від банку: «Ви здійснили операцію, яка вимагає додаткового підтвердження. Для завершення операції зверніться у будь-яке відділення або онлайн-чат».

Поки я думала, де ж знайти відділення ПриватБанку на Кіпрі (раптом що, кіпрська філія ПриватБанку зареєстрована за адресою м. Нікосія, проспект Каліполеос, 3. – Ред.), отримала ще одне повідомлення: «Для підтвердження операції протягом години зателефонуйте 3700 (Україна) / +38073 716 11 31 (з-за кордону)».

Роумінг у мене був підключений, кошти на рахунку були, та додзвонитися на вказаний номер виявилося нереально. Виклик не здійснювався, гудків не було взагалі.

Наступний крок – вирішення проблеми через онлайн-чат.

Але й тут були труднощі. В застосунок Привату я більше не змогла зайти. Система видавала повідомлення, що мій номер телефону не підтверджений.

Довелося скористатися чатом на сайті банку. Пояснила онлайн-консультанту проблему. Мені сказали, що треба відповісти на декілька питань:

  • повне ім'я власника картки;
  • адреса проживання, яка надавалася банку;
  • номер телефону.

Відповіла. Утім, після цього мене просто «викинуло» з чату. Чи десь помилилася, чи чому так сталося – незрозуміло. При наступних спробах відповідь була одна: звернутися у відділення банку.

Спробувала розрахуватися карткою у магазині – відмова операції. Пішла до банкомата – те ж саме. Доступ до моїх грошей виявився повністю закритим.

Зробила висновок: подорожуючи, завжди краще мати при собі певну суму готівкою в доларах чи євро, адже в мене були лише гривні – в кіпрських обмінниках їх звісно ж не приймали.

Добре, що мала картку іншого банку, на яку друзі скинули гроші. Якби ж ні, навіть не знаю, що робила б у такій ситуації.

Другий висновок: не покладайтесь лише на один банк. Краще мати кілька карток, оформлених у різних банках, особливо, якщо ви їдете за кордон. Добрати й оформити картку ви завжди можете на порталі Finance.ua.

Протягом усіх наступних днів перебування за кордоном я намагалася додзвонитися на вказаний банком номер – без успіху.

По поверненні в Україну мені вдалося додзвонитися оператору. Проте він сказав, що ніяк допомогти не може – треба йти з паспортом у банк. Що я і зробила.

Працівниця банку про паспорт не запитувала, лише попросила тричі ввести PIN-код картки на терміналі. Вся процедура тривала хвилин п'ять. Ще хвилин за 15 моя картка була розблокована. Всі кошти збереглися.

Та мені не давало спокою, чому мою картку заблокували? Відповідь отримала: все заради моєї безпеки.

Банківська служба, відстежуючи транзакції, помітила перерахування коштів в іншій країні. Відбувається декілька операцій поспіль з великими сумами. Такі нестандартні операції розцінюються банком як шахрайство.

Протягом години підтвердження або скасування підозрілої операції від власника карти не надходить. Тож банк блокує картку.

Все чудово, лише один момент – я намагалася підтвердити операцію, проте вказаний банком номер не працював. Чому – відповіді я не отримала. Тож служба підтримки клієнтів мала б потурбуватися про це.

Ще момент, про який я не знала – банк потрібно було попередити, що я вирушаю до іншої країни. Тоді б транзакції за кордоном не здавалися підозрілими. І зробити це дуже просто.

У моєму випадку через Приват24: у меню обрати Налаштування → Картки → Не блокувати картку при виїзді за кордон. Майте на увазі.

Щоб не повторювати моїх помилок, раджу перед мандрівкою обов'язково ознайомитися з довідковою інформацією вашого банку. Як мінімум, це може вберегти ваші нерви у разі форс-мажорів.

Чому банк може заблокувати картку та що робити в таких випадках

Одна з причин, як і було у моїй ситуації, – зафіксовані нестандартні операції на картці. Банк блокує картку, бо підозрює, що з неї намагаються вкрасти гроші. У такому разі треба телефонувати в банк і підтверджувати останні операції.

Буває, що користувач випадково сам може заблокувати картку у банківському застосунку. Розблокувати її можна в налаштуваннях. Важливо пам'ятати, що при блокуванні кошти з рахунку нікуди не зникають. Забороняється лише здійснення операцій: перекази, платежі, зняття готівки тощо.

Серед інших причин, чому вашу картку можуть заблокувати:

  • Закінчився термін дії картки: тут все залежить від вашої уважності, бо дата, до якої дійсна картка, вказана на ній у форматі місяць/рік.

    Дата закінчення дії картки – останній день зазначеного місяця. Тобто, якщо вказано грудень 2021 року, то картка працюватиме до 31 грудня включно.

Що робити: щоб не було несподіванки, треба заздалегідь замінити картку. Якщо все-таки ви забули зробити це вчасно, і картку заблокували, йдіть до найближчого відділення вашого банку. Процедура заміни картки займе декілька хвилин, усі кошти збережуться.

  • Тричі поспіль введений неправильний PIN-код: якщо таке відбувається, банк вважає, що це спроби шахраїв підібрати PIN-код. Він тимчасово обмежує усі операції по картці.

Що робити: зателефонуйте на гарячу лінію банку та повідомте, що PIN-код вводили ви, а не шахраї. Картка запрацює автоматично через 24 години. Якщо ж вам необхідно терміново розв'язати цю проблему, зверніться до найближчого відділення банку. Співробітники перевірять ваші документи, після чого повернуть доступ до всіх послуг.

  • Копіювання даних картки шахраями: банк може заблокувати картку, якщо є підозра, що її дані скопійовані шахраями (через скімінгові пристрої). За цим стежать платіжні системи VISA та Mastercard. При виникненні підозри, що картка скопійована, вони відразу ж просять банк заблокувати її.

Що робити: по-перше, треба бути уважними, і не користуватися банкоматами, на яких ви помічаєте дивні пристрої, яких раніше не бачили. Якщо ж картка заблокована з ініціативи платіжної системи, розблокувати її не вийде, можна лише перевипустити.

  • За рішенням суду: вашу картку можуть заблокувати за борги: комунальні платежі, кредит, штрафи, податки, аліменти тощо. Виконавча служба у такому разі надсилає запит у банк з проханням заблокувати рахунок.

Що робити: насамперед, за допомогою Єдиного реєстру боржників України ви зможете знайти внесені щодо вас дані, а також дізнатися інформацію щодо органу державної виконавчої служби, засоби зв’язку та ПІБ виконавця, у якого перебуває документ щодо існування боргів.

Далі зверніться до виконавця, з ініціативи якого ваш рахунок заблокували. Ознайомившись з підставами виникнення боргу, найпростіше – сплатити його, після чого картку розблокують.

Можна також надіслати виконавцю заяву про скасування арешту (скажімо, якщо арештовані спеціальні рахунки, призначені для отримання урядової допомоги). Або ж звернутися до юриста, який допоможе оскаржити постанову виконавця. У будь-якому разі – не забувайте діяти лише у межах закону.

Шахрайські повідомлення про блокування картки

Пам'ятайте, не всі повідомлення про блокування картки є справжніми. Іноді шахраї у такий спосіб можуть спробувати отримати доступ до ваших грошей.

Схем є декілька. Скажімо, вам телефонує невідомий номер, співрозмовник називається представником вашого банку. Він каже, що з певних причин ваша картка була заблокована. Для розблокування, треба пройти перевірку, повідомивши дані картки.

Запам'ятайте! Співробітники банку не можуть і в жодному разі не будуть просити надати конфіденційні дані вашої картки, а саме:

  • CVV/CVC-код (три цифри на звороті картки);
  • термін дії картки;
  • PIN-код;
  • пароль для входу в онлайновий банкінг;
  • будь-які інші паролі та коди, надіслані в SMS-повідомленнях.

Інша схема: вам приходить повідомлення з текстом: «Шановний клієнте, банк заблокує вашу картку на 30 днів у зв'язку із судовою експертизою. Терміново зателефонуйте за номером ХХХХ. З повагою, служба безпеки банку».

Ви в паніці телефонуєте, а далі все так само: для розблокування картки вас просять назвати конфіденційні дані.

Щоб уберегтися від шахраїв, не переходьте за посиланнями, які нібито ведуть на сайт банку. Не вводьте там дані своєї картки. Усю комунікацію з банком ведіть через офіційні канали зв’язку.

Якщо ви все-таки випадково повідомили стороннім особам дані про свою картку, негайно зателефонуйте в банк та попросіть заблокувати її або ж зробіть це самостійно через застосунок. І чим швидше ви це зробите, тим більше шансів захистити свої гроші.