Як повернути втрачені гроші на банківську картку
Що таке чарджбек і як ним скористатися
Чарджбек – це процедура повернення грошей шляхом опротестування транзакції по банківській картці, яка передбачена та регламентована міжнародними платіжними системами у разі наявності вагомих доказів, що платіж був несанкціонованим чи помилковим або товар/послуга були отримані низької якості чи взагалі не отримані.
Такими доказами можуть бути електронний чек про купівлю товари/послуги та скріншоти листування з продавцем, в якому він зобов’язується продати товар/послугу за певну суму.
Схема повернення коштів виглядає так: платник подає до банку заяву, банк проводить власне розслідування і якщо погоджується з наявністю підстав, виставляє претензію банку отримувача.
Якщо ці підстави підтверджуються, гроші списуються та повертаються платнику, а якщо ні, у поверненні коштів відмовляють, і теоретично платник має право за допомогою банку передати спір на вирішення платіжної системи (арбітраж).
Finance.ua детально та поетапно пояснить читачам усю процедуру чарджбеку.
Ще більше корисних інструкцій і лайфхаків ми публікуємо в нашому телеграм-каналі. Підпишіться, ваш гаманець вам точно скаже «Дякую!».
-
деяких казино, бінарних опціонів, FOREX-брокерів;
- банків і фінансових організацій;
- залізничних та авіаційних компаній;
- магазинів і сервісів в інтернеті;
- фінансових пірамід та інших аферистів;
- готелю, у якому резервувався номер або замовлялася послуга;
- фірми, що займається сервісом оренди автомобіля;
- будь-яких компаній, якщо гроші були переказані з банківської карти на банківський рахунок з введенням номера карти та коду CVC/CVV.
-
власник банківської картки, тобто потерпіла сторона;
- банк, який видав картку (банк-емітент);
- система Visa або MasterCard (міжнародна платіжна система);
- юридична особа, до якої у платника є претензія;
- банк, в якому відкрито рахунок у відповідача (банк-еквайр).
-
торговою точкою не здійснено обіцяне повернення коштів (refund);
- зафіксовано подвійне/множинне списання коштів;
- відбулося списання суми з банківської картки, відмінної від вартості покупки;
- списання з банківського рахунку без авторизації або списання з банківської картки грошей за покупку, яку власник картки не здійснював;
- товар або послуга не відповідають опису на сайті інтернет-магазину;
- покупець не задоволений продуктом або сервісом, наприклад, товар відрізняється від того, що було обіцяно раніше продавцем, або послуги були надані не в повному обсязі, або продавець навмисно ввів в оману покупця;
- оплачений товар не був доставлений або послуга не була надана, а компанія відмовляється повернути гроші;
- клієнт отримав товар або послугу, але оплату зробив іншим способом (готівкою, з іншої картки тощо);
- списання коштів по банківській картці пройшло успішно, а банкомат їх не видав або видав не в повному обсязі;
- продавець відмовився приймати товар назад або навмисно затягує терміни його повернення;
- компанія, в якій зробили замовлення, збанкрутувала;
- технічні проблеми: вийшов термін авторизації або помилка обробки платежу банком.
Потрібно заповнити бланк заяви. Споживач може звернутися до банку-емітенту або на спеціалізований чарджбек-ресурс, де запропонують шаблон, щоб оформити спецбланк або дозволять скласти заяву в довільній формі – залежить від банку-емітента.
Головне при подачі заяви – простежити, щоб її прийняли та зареєстрували. Заяві повинні привласнити певний номер. А також надати контакти підрозділу, де заявник зможе дізнатися актуальну інформацію щодо статусу обробки заяви.
Також незайвим буде надати докази щодо шахрайських дій у формі скріншотів листування у месенджерах або електронною поштою, аудіозаписи розмов по телефону, договір і т. д.
Звісно, чим більше заявник надасть доказів, тим більше шансів отримати чарджбек.
-
власник банківської картки складає заяву банку-емітенту з проханням оскаржити транзакцію і виплатити чарджбек;
- фінансово-кредитна організація перевіряє транзакцію на наявність порушень. Якщо з боку клієнта не було виявлено недотримання правил, банк пересилає вимогу про повернення грошей банку-еквайру через одну з платіжних систем;
- отримавши електронну вимогу клієнта, система Mastercard або Visa перевіряє, чи існує технічна можливість для проведення чарджбеку. Якщо все добре, то вимога надсилається банку-еквайру;
- заява власника банківської карти перевіряється банком-еквайром. Фінансова організація самостійно ухвалює рішення. Вимога переадресовується продавцеві, який провів транзакцію, якщо той порушив умови прийому карток до оплати;
- зі свого боку продавець задовольняє вимоги власника банківської картки, якщо визнає свої помилки або відхиляє, якщо з його боку не було порушень;
- відповідь на вимогу пересилається в платіжну систему і банк-еквайр переводить кошти;
- платіжна система перевіряє відповідь. У разі схвалення вимог клієнта відповідь і гроші пересилаються в банк-емітент;
- отримана відповідь аналізується банком-емітентом. При поверненні коштів банк переказує цю суму на картковий рахунок заявника. Якщо прийшла відмова і банк-емітент з нею не згоден, він заперечує рішення платіжної системи;
- якщо чарджбек пройшов успішно, власник банківської картки отримує повернені кошти. В іншому разі власник банківської карти отримує обґрунтовану відмову.
-
якщо з моменту угоди минуло понад півтора року (540 днів) для Visa або MasterCard, або 360 днів для платіжної системи «МИР»;
- якщо оплата здійснена через електронний гаманець (LiqPay, Payeer, AdvCash та інші) чи криптовалютою;
- якщо оплата здійснена прямим банківським переказом або з картки на картку;
- якщо оплата здійснена міжнародним банківським переказом типу SWIFT або SEPA;
- якщо заява на отримання чарджбеку була заповнена некоректно, зокрема виявлено помилки, неточності та будь-які факти, які не відповідають дійсності;
- якщо аргументи продавця виявились більш вагомими;
- якщо покупець підтвердив транзакцію за допомогою SMS-паролю, адже банк вважає це додатковим схваленням;
- якщо покупець надто пізно звернувся до банку (на чарджбек Visa надає від 75 днів до 120 днів, а Mastercard – до 120 днів);
- якщо покупець своїми діями або бездіяльністю сприяв несанкціонованим платежам (наприклад, зберігав банківську картку разом з PIN-кодом, повідомив шахраям реквізити картки та код підтвердження з SMS);
- якщо покупець оплачував товар/послугу з фізичним використанням картки, за допомогою чіпа або магнітної смуги.
Якщо ви отримали відмову у поверненні грошей на банківську картку, але впевнені у неправомірності транзакції і шахрайських діях продавця, то залишається єдиний вихід з цієї ситуації – звернення до суду.
Суд, зважаючи на законодавство та умови укладеного договору з банком, зацікавлений встановити істину, тому є шанс задоволення позову.
Але, якщо продавець перебуває в іншій країні, то оскаржити відмову у чарджбеці буде дуже складно.
У разі позитивного рішення, гроші повернуться на ту банківську картку, з якої здійснена транзакція. Якщо банк перевипустив картку, то кошти повернуться на нову картку.
Повернеться вся сума, яка була вказана в заяві на опротестування транзакції. У деяких випадках сума може повернутися частково.
У момент надходження банк зобов’язаний повідомити вас про повернення коштів.
Процедура чарджбеку є достатньо тривалою і забирає від 2 до 18 місяців, залежно від складності кожної конкретної ситуації.
Середньостатистичний час виконання чарджбеку – 4 місяці.
Якщо ви навмисно звернулися до банку з безпідставною заявою на отримання чарджбеку, то доведеться компенсувати всі витрати банку на її розгляд – від $15 до $500.
Олена Давиденко, консультант ТОВ «Чарджбек Україна»:
«Чарджбек – це не 100% гарантія повернення грошей. Це спір між покупцем і продавцем, а рішення про повернення грошей ухвалюють банки та платіжні системи.
На успішність повернення впливають багато факторів: сума платежу, терміни давності, якість доказової бази покупця, репутація продавця, кваліфікація персоналу та банківських установ.
Спираючись на власну практику й досвід, ми можемо стверджувати про успішність застосування цієї процедури на рівні 75%».