Після більш ніж 30 років функціонування системи електронних платежів (СЕП) НБУ вирішив суттєво її вдосконалити.
25 серпня 2025 року на сайті Національного банку з’явилась інформація щодо намірів запровадити трекінг-сервіс платіжних операцій.
Від 1 грудня 2025 року Національний банк пропонує встановити обов’язок:
- учасника СЕП-відправника інформувати платника у спосіб, визначений у договорі, про те, що цю платіжну операцію виконано засобами СЕП та про універсальний унікальний ідентифікатор Unique End-To-End Transaction Reference (UETR) цієї платіжної операції, з метою надання платнику можливості відстеження етапів виконання такої платіжної операції;
- учасника СЕП-отримувача інформувати отримувача у спосіб, визначений у договорі, про те, що цю платіжну операцію виконано засобами СЕП та про UETR цієї платіжної операції, з метою надання отримувачу можливості відстеження етапів виконання такої платіжної операції;
- учасника СЕП-відправника інформувати платника у спосіб, визначений договором, про відхилення платіжної операції іншим учасником СЕП або ЦОСЕП із зазначенням причини відхилення та UETR цієї платіжної операції.
Зазначені вимоги також стосуватимуться й небанківських надавачів платіжних послуг, які виконують платіжні операції через СЕП через банк, який є учасником цієї системи.
До речі, Finance.ua підготував спеціальну сторінку з кредитними картками. Такі картки поєднують в собі відразу кілька функцій, які спрощують життя їхнім власникам. Переходьте за посиланням. Та обирайте варіант для себе.
Крім того, в рамках впровадження технології Open Banking Національний банк України оголосив про впровадження від 1 жовтня 2025 року низки вимог, які роблять кожен переказ максимально прозорим та зрозумілим для всіх учасників процесу, а саме:
- обов’язкова повна юридична назва отримувача. Відтепер усі карткові транзакції мають супроводжуватися зазначенням повної юридичної назви компанії, яка отримала платіж (а не скорочення або абревіатура), а у виписках відображатиметься точна інформація про бенефіціара;
- розширені реквізити платника. У виписці обов’язково відображатимуться персональні ідентифікаційні дані (ПІБ) або назва отримувача та номер його рахунку, незалежно від банку-емітента картки. Навіть якщо відбувається переказ з картки на картку (так званий P2P-переказ), відправник бачитиме ПІБ отримувача, а отримувач — ПІБ відправника коштів, незалежно від того, чи переказ відбувся в межах одного банку чи різних;
- підвищена прозорість онлайн-платежів. Відтепер компанії-еквайри, що обробляють карткові платежі, будуть зобов’язані надавати повне найменування до підтвердження транзакції. Це дозволить користувачам точно розуміти призначення платежу. Також для здійснення цього має бути розроблений і впроваджений механізм передавання разом з номером картки, якою здійснюється онлайн-оплата, повних даних власника картки.
Паралельно з підсиленням вимог до банків нововведення мають на меті створити суттєві переваги для банківських клієнтів. Адже тепер вони більше не стикатимуться з незрозумілими кодами чи абревіатурами у банківських виписках. Кожна операція супроводжуватиметься зрозумілою інформацією про контрагента.
Крім того, точнішими і зрозумілішими стануть звичні для багатьох комунальні платежі: буде визначено, які організації відповідають за перерахування комунальних коштів, що усуває плутанину під час сплати житлово-комунальних послуг.
Має покращитись безпека розрахунків і, що дуже суттєво, зменшити ризик шахрайства через виключення випадків використання схожих зі справжньою назв фірм та організацій.
Зрозуміло, що у користувачів банківських послуг може виникнути питання: як адаптуватися до нових правил, щоб перехід відбувся максимально безболісно?
Як виявляється, Національний банк спроєктував систему так, щоб оновлення відбулось автоматично і максимально непомітно для переважної більшості. Ніяких додаткових дій користувачам банківських послуг здійснювати не доведеться.
Що ж необхідно знати і розуміти користувачам банківських послуг — власникам банківських карток?
- Найголовніше. Віднині не буде жодних анонімних платежів. І ви, і банк знатимете, кому ви відправили кошти і від кого отримали.
- Необхідно буде ретельно перевіряти всі реквізити перед здійсненням банківських переказів. У випадку невірного чи неповного вказання даних щодо відправника чи одержувача такий платіж може бути затриманий до з’ясування або повернутий відправнику.
- Варто уникати участі у сумнівних оборудках чи співпраці з особами, які можуть бути до них причетні. Адже тепер все буде максимально прозоро. Ви можете легко стати випадковим співучасником шахрайської схеми.
- З’являється можливість в разі виникнення спірних ситуацій звернутися до банку для з’ясування обставин.
- Щойно запрацює трекінг-сервіс платіжних операцій, клієнт банку зможе у будь-який момент з’ясувати, де на поточний момент знаходиться його платіж: чи він відправлений з банку, чи отриманий іншим банком чи клієнтом. І твердження «платіж між банками може йти до трьох банківських днів», як це раніше полюбляла заявляти банківська служба технічної підтримки, відтепер втрачає сенс, адже завжди можна побачити, хто насправді притримує платіж: банк-відправник чи банк-отримувач.
