0 800 307 555
0 800 307 555

Що таке додаток «Дія» та як ним користуватися

«Держава в смартфоні» – огляд ключових функцій «Дія»

6 лютого в Україні з'явився мобільний додаток «Дія», який вже скачали понад два мільйони користувачів, а на початку квітня запрацював однойменний веб-портал. Вони є частиною проекту «держава в смартфоні» Міністерства цифрової трансформації України і покликані перевести в онлайн отримання більшості державних послуг. Що ж уміє «Дія» та як нею користуватися?
Зміст

Що таке «Дія»?

«Дія» (скорочено від «Держава і я») – це веб-портал і однойменний мобільний додаток, які є частиною проекту «держава в смартфоні» Міністерства цифрової трансформації України.

Для чого потрібна «Дія»?

Для того, щоб надати українцям можливість отримувати послуги від держави в режимі онлайн замість того, щоб годинами вистоювати черги до кабінетів чиновників. Йдеться про отримання довідок, виписок і даних від різних держвідомств і реєстрів, подання пакетів документів для ініціації різних процесів: відкриття/закриття ФОП, оформлення допомоги з безробіття тощо. Завдання «Дія» – зробити процес надання цих послуг швидким, прозорим і позбавити людей від непотрібної бюрократії.

В «Дія» також зберігаються електронні копії таких документів, як закордонний паспорт, ID-картка, студентський квиток, водійські права, техпаспорт. Вони є повноправними копіями пластикових оригіналів.

Як зайти на веб-портал «Дія»?

Щоб увійти в особистий кабінет на порталі «Дія», потрібно пройти верифікацію – підтвердити свою особу. Це можна зробити за допомогою BankID, MobileID або особистого ключа – електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Як отримати ЕЦП?

Є близько 20 різних центрів сертифікації, де можна отримати файл ЕЦП. Напевне, найпростішим і найзручнішим є державний ПриватБанк. Ключ можна легко згенерувати в Приват24, а потім зберігати його будь-якому носії. Детальніше про створення ЕЦП в Приват24 дивіться тут:

Як виглядає портал «Дія» та які послуги там доступні?

Авторизувавшись на порталі, потрапляємо в «меню користувача», яке складається з чотирьох вкладок: «Зверніть увагу», «Мої документи», «Послуги» і «Відомості про мене».

У першому зберігаються важливі повідомлення від порталу, якщо такі є. В «Мої документи» відображаються електронні документи користувача:

В «Послуги» можна побачити «архів» своїх дій в «Дія»: замовлені послуги, отримані документи і «чернетки» – послуги, замовлення яких не було завершено.

«Відомості про мене» містять основні дані про користувача, які зберігаються в різних реєстрах: про його бізнес (якщо такий є), рухоме і нерухоме майно.

Щоб їх переглянути, потрібно клікнути на відповідний розділ. Деякі з них поки не активні і ще допрацьовуються.

Але основний функціонал порталу прихований в меню «Послуги» в лівому верхньому кутку екрана. Натиснувши на нього, можна побачити перелік послуг, який доступний як приватним особам, так і бізнесу:

Громадянам доступні 30 функцій в 9 різних категоріях. Ми об'єднали їх в одній картинці. Овалом виділено категорію, а під нею списком ідуть функції, які в ній доступні.

Функцій, як видно, вистачає, але більшість реалізовані неповноцінно. При спробі замовити якусь послугу або оформити документ портал «Дія» спершу видає діалогове вікно з довідкою про те, для чого документ потрібен і як це зробити. Але при натисканні «оформити» з'являється повідомлення про те, що «послуга на етапі реінжинірингу і скоро буде доступна»:

Після цього користувача перенаправляють на сайт відомства, який дійсно може надати послугу, де доведеться повторно авторизуватись і/або реєструватися, що не дуже зручно.

Наприклад, при спробі замовити «довідку про відсутність судимості» в категорії «Довідки та витяги» йде редирект на сайт Головного сервісного центру МВС України. При спробі оформити «Допомогу при народженні дитини» в категорії «Сім'я» – на сайт Мінсоцполітики, на якому можна авторизуватися і оформити таку допомогу. Для «Верифікації тех.паспорта» в розділі «Транспорт» доведеться перейти на сайт Електронного кабінету водія. А при спробі замовити «Відомості про власника землі», вас переадресовують на сайт Держгеокадастру.

Категорією, що працює безпосередньо в «Дія», виявилася хіба що категорія «Підприємництво», де можна подати документи на відкриття/закриття ФОП і внести правки до реквізитів свого підприємства.

Аналогічна ситуація і в розділі послуг для бізнесу. Зі зрозумілих причин там набагато довший список послуг в меню «Ліцензії та дозволи». Але якщо підприємство захоче віддалено оформити, наприклад, «Ліцензію на виробництво ліків», то це доведеться робити не в «Дія», а на сайті Держслужби України з лікарських засобів. Якщо потрібен «Дозвіл на водокористування», то «Дія» відправить на сайт Держагенства водних рексурсов. При спробі подати протипожежну декларацію доведеться перейти на портал Держслужби з надзвичайних ситуацій.

Багато функцій розділів для громадян і бізнесу дублюють одна одну. Наприклад, і там, і там можна відкрити і закрити ФОП. А розділи «Земля, будівництво, нерухомість» повністю ідентичні.

Що таке мобільний додаток «Дія»?

Функціонал мобільного додатку «Дія» обмежений. Це, по суті, електронне портмоне, в якому зберігаються ваші основні документи в цифровому вигляді:

  • ID-картка;
  • закордонний паспорт;
  • студентський квиток;
  • водійські права;
  • техпаспорт на авто.

Тепер в Україні при необхідності їх можна пред'явити прямо з екрана смартфона. Вони є засобом ідентифікації вас як особи, зможуть підтвердити право власності на автомобіль і право на керування ним. І це дійсно зручно, оскільки позбавляє від потреби носити з собою пластикові документи, що в рази знижує ризик їх загублення або втрати. Головне – мати при собі смартфон.

Для того, щоб скористатися мобільним додатком, його потрібно завантажити в Google Play Market і Apple Store. Після запуску в ньому доведеться авторизуватися. Зробити це можна за допомогою BankID від ПриватБанку або monobank. Все. Додаток сам підтягне ваші документи, які доступні для відображення в електронному вигляді.

До речі, документи старого зразка – наприклад, паперові або ламіновані водійські права – відображатися не будуть. Також можуть виникнути проблеми з відображенням пластикових прав, виданих до 2014 року. В цьому випадку доведеться відправити заявку на додаткову верифікацію:

  • з додатку «Дія» перейти в електронний кабінет водія;
  • авторизуватися в ньому за допомогою BankID;
  • завантажити фото обох сторін документа;
  • заповнити онлайн-форму.

Ця заявка відправиться в сервісний центр МВС, і якщо перевірка буде успішною, документ відобразитися в додатку.

Авторизація в додатку за допомогою BankID знадобиться лише в перший раз. Надалі він попросить встановити пароль і дозвіл авторизувати вас за допомогою біометрії – сканування обличчя (Face ID) або відбитка пальця.

Виглядає це так:

Чи можна тепер не отримувати пластикові документи?

На жаль, ні. Документи в додатку «Дія» є лише цифровою версією пластикових оригіналів, а не альтернативою їм. Вони відображають дані, які потрапляють до відповідних реєстрів при отриманні оригіналу документа.

Висновок

З більшості доступних послуг «Дія» поки є лише хабом, який перенаправляє вас на сайти відомств, які їх надають. Це, звісно, теж корисно, але від багатообіцяючого проекту «держава в смартфоні» очікувалося більшого. А ось те, що копії документів тепер зберігаються в смартфоні і оригінали з собою носити не обов'язково, дійсно зручно.